بریس بهتر است یا اینویزیلاین؟

آخرین بروزرسانی : 3 آبان 1399

مرتب کردن دندان‌ها توسط متخصصین ارتودنسی و به روش‌های مختلفی انجام می شود. متداول ترین این روش ها استفاده از بریس های سنتی و بریس های شفاف یا اینویزیلاین (Invisalign) است. هر یک از دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارند و این موضوع تصمیم گیری برای انتخاب را دشوار می کند. ما در اینجا هر دو روش را از ابعاد مختلف مورد بررسی و مقایسه قرار داده ایم تا به شما کمک کنیم بتوانید برای تراز کردن دندان های خود یا فرزندتان از بین گزینه های بریس یا اینویزیلاین مناسب ترین مورد را انتخاب کنید.

بریس یا اینویزیلاین هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند

بریس یا اینویزیلاین، شدت و نوع مشکل

در مواقعی که مشکلات ترازبندی دندانها خیلی شدید نیست، می توان از سایر روشهای درمانی از جمله اینویزیلاین استفاده کرد. اما اگر دندانها کج باشند، همپوشانی داشته باشند یا کاملا چرخیده باشند، به خصوص هنگامی که دو پایه (Bicuspid) هستند، استفاده از بریس های سنتی ارجحیت دارد. در این موارد، سینی های  اینویزیلاین (Trays) قادر نیستند دندان های دوپایه را برای تراز شدن وادار به حرکت کنند.  بعلاوه، در سینی های اینویزیلاین  تمرکز فشار روی دندان به سمت قسمت فوقانی است، در حالی که بریس ها فشار مساوی بر کل دندان وارد می کنند و دندان ها را از بالا به پایین به موقعیت مناسب هدایت می کنند.

بریس یا اینویزیلاین، زیبایی ظاهری

بریس ها عمدتاً از جنس فلز هستند و از براکت هایی تشکیل شده اند که توسط سیم به هم وصل می شوند. حتی در مواردی که از بریس های سرامیکی همرنگ دندان استفاده می شود، هنگام لبخند زدن قابل مشاهده است. اینویزیلاین از یک ماده ترموپلاستیک شفاف و سفارشی ساخته می شود و به طور یکپارچه روی دندان قرار می گیرد و به دلیل اینکه نامرئی است به آسانی توجه افراد را جلب نمی کند.

اینویزیلاین شفاف است و وقتی روی دندان قرار می‌گیرد کمتر از بریس جلب توجه می‌کند

بریس یا اینویزیلاین، قابلیت جابجایی و نگهداری

بریس های سنتی در جای خود ثابت هستند و هنگام تمیز کردن دندان ها مشکلاتی ایجاد می کنند، مخصوصا وقتی ذرات غذا در فلز گیر می کنند. اما اینویزیلاین این مشکل را ندارد و می توان آن را هنگام مسواک زدن و نخ کشیدن برداشته، دوباره در جای خود قرار داد (البته، لازم به ذکر است که این مزیت اینویزیلاین گاهی تبدیل به یک نقطه ضعف می شود، و آن هنگامی است که برداشتن و گذاشتن مکرر، اثربخشی سینی ها را در تراز کردن دندان کاهش می دهند). بعلاوه، بریس ها را باید بطور منظم مسواک زد و تمیز کردن آنها نیاز به آب دارد، در حالی که برای تمیز کردن و شستشوی سینی های اینویزیلاین از سیستم پاکسازی اینویزیلاین استفاده می شود.

بریس یا اینویزیلاین، محدودیت‌های خوردن

غذا خوردن با بریس های سنتی دردسرساز است. ذرات غذا غالباً در فلز گیر می کنند و باعث آسیب به سیم و براکت می شوند. به همین است که خوردن بعضی از غذاها ممنوع می شود. اما قابلیت جابجایی اینویزیلاین این امکان را فراهم می کند که فرد بتواند سینی ها را از دهان خارج کند، هر غذایی را که مایل بود بخورد و پس از تمیز کردن دندان‌ها آن‌ها را سر جای خودشان بگذارد.

بریس برخلاف اینویزیلاین، انتخاب های غذایی فرد را محدود می‌کند

بریس یا اینویزیلاین، راحتی

مسلماً هر دو روش تا حدودی ناراحتی ایجاد می كنند، چون به هر حال دندان ها تحت فشار قرار گرفته اند تا تراز شوند. با این حال، فشاری که از طرف اینویزیلاین به دندان اعمال می شود در مقایسه با بریس ملایم تر است. همچنین خطر بریده شدن لثه ها در اینویزیلاین از بین می رود چون تماس آن با لثه به آرامی صورت می گیرد.

بریس یا اینویزیلاین، طول دوره و پیگیری درمان

بریس های سنتی قابل جابجایی نیستند و بسته به نیاز بیمار، بین 18 ماه تا 3 سال به صورت شبانه روزی پوشیده می شوند. اما بریس های اینویزیلاین قابل برداشتن هستند و برای اینکه بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند، بسته به نیاز بیمار، باید حدود 22 ساعت در روز به مدت شش تا هجده ماه پوشیده شوند. همچنین، مراجعه به ارتودنتیست برای پیگیری روند پیشرفت بریس ماهانه است، در حالی که برای اینویزیلاین هر 6 هفته یکبار صورت می گیرد.

بریس یا اینویزیلاین، انطباق‌پذیری بیمار

برای کودکان و افرادی که در مراقبت شخصی منظم و جدی نیستند، بریس بهتر است. چون همیشه روی دندان می ماند و نقش خود را ایفا می کند و در صورت لزوم، فقط به طریق حرفه ای در مطب برداشته می شود. اینویزیلاین باید حداقل 20 ساعت روی دندان بماند و پس از هر بار برداشتن به منظور خوردن، نوشیدن، و مسواک زدن، باید دندانها را تمیز کرد. این کار نیاز به نظم و دقت دارد و از عهده همه ساخته نیست.

برای کودکان و افرادی که در مراقبت شخصی منظم و جدی نیستند، بریس بهتر است

از طرفی، خیلی از افرادی که از بریس استفاده می کنند، غالباً از ثابت بودن آن شاکی می شوند. دلیل آنها این است که در تمیز کردن دندان ها با مشکل روبرو می شوند. البته، بد نیست اشاره کنیم وجود مشکلات تمیز کردن، در مقایسه با سودمندی ثابت بودن بریس ها ناچیز است. اگر بریس ها قابل جابجا شدن بودند، برداشتن آنها حتی برای یک تا دو روز، می توانست روند انتقال تدریجی دندان ها به موقعیت های مناسب را مختل کند و بر نتیجه ارتودنسی تاثیر بگذارد.

بریس یا اینویزیلاین، هزینه

هنگام مقایسه هزینه بریس های سنتی و بریس های اینویزیلاین باید عوامل مختلفی در نظر گرفته شود. قیمت نهایی به شدت مشکلات موجود، وسعت مشکلات و تعداد سینی هایی که در درمان با اینویزیلاین به کار می رود، و همچنین مهارت متخصص، محل مطب  و حق مشاوره دارد. اما این هزینه معمولا در اینویزالاین بیشتر از بریس معمولی است.

تصمیم‌گیری نهایی

احتمالا متوجه شده اید که بریس های سنتی و بریس های اینویزیلاین هر یک مزایا و معایبی دارند و مقایسه آنها مانند یک مسابقه فشرده است. انتخاب نهایی بین بریس یا اینویزیلاین بر اساس نیازها و خواسته های فردی بیمار صورت می گیرد و این متخصص ارتودنسی است که بهترین گزینه درمانی مناسب با وضعیت فرد را پیش پای او می گذارد، اما تصمیم نهایی با خود فرد است. مهم این است که هر روش درمانی را که انتخاب می کنید، این را بدانید که برای رسیدن به نتیجه مطلوب، باید صبور باشید و دستورالعمل های ارتودنتیست را رعایت کنید.

حتما بخوانید

    تاریخ انتشار : 3 آبان 1399 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,

    ارسال نظر

    شماره همراه شما منتشر نمی شود.
    نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
    برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



    پزشکان ما در تلویزیون

    رزرو وقت

    شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

    رزرو وقت رایگان

    رزرو وقت

    انتخاب بخش مربوطه

    نام و نام خانوادگی

    شماره تماس

    انتخاب بازه تاریخ از

    انتخاب بازه تاریخ تا