انواع ترمیم دندان و کامپوزیت رزین

آخرین بروزرسانی : 27 آذر 1398

ترمیم دندان با کامپوزیت رزین چیست؟

جایگزینی برای ترمیم بوسیله ی آمالگام نقره ای ، کامپوزیت رزین یک ماده ترمیم کننده ی به رنگ دندان است که از پلاستیک همراه با ذرات شیشه ای ریز یا ذرات سرامیکی ساخته شده است. معمولاً با نور تصفیه شده یا کاتالیزور شیمیایی بهبود یا سفت می شود.

کامپوزیت ها چه مزایایی دارند؟

کامپوزیت ها دارای مزایایی هستند ، از قبیل :

سایه / رنگ ترمیم کننده های کامپوزیتی را می توان از نزدیک با رنگ دندانهای موجود مطابقت داد. کامپوزیت ها به ویژه برای استفاده در دندانهای جلویی یا قسمتهای قابل مشاهده ی دندان مناسب هستند.

در ترمیم بوسیله ی کامپوزیت ، کامپوزیت دندانی در واقع از نظر شیمیایی به ساختار دندان پیوند می خورد ، و پشتیبانی بیشتری را ارائه می دهد.

علاوه بر استفاده به عنوان ماده ترمیم کننده برای پوسیدگی ، از ترمیم بوسیله ی کامپوزیت نیز می توان برای ترمیم دندانهای خرد شده ، شکسته یا ساییده شده ( مثلا در اثر دندان قروچه ) استفاده کرد.

بعضی اوقات در مقایسه با ترمیم بوسیله ی آمالگام ( نقره ) ، هنگام از بین بردن پوسیدگی و آماده شدن برای پر کردن دندان ، مقدار کمتری از ساختار دندان تراش داده می شود.

انواع ترمیم دندان و کامپوزیت رزین

کامپوزیت ها چه معایبی دارند؟

کامپوزیت ها دارای معایبی هستند ، از قبیل :

ترمیم بوسیله ی کامپوزیت زودتر از ترمیم بوسیله ی آمالگام ، فرسوده و از بین می رود (حداقل 5 سال طول می کشد در مقایسه با حداقل 10 تا 15 برای آمالگام ها). علاوه بر این ، آنها ممکن است به اندازه ترمیم آمالگام تحت فشار جویدن و به ویژه اگر برای سوراخ شدگی های بزرگ استفاده شوند ، دوام نیاورد.

به دلیل فرآیند استفاده از مواد کامپوزیت ، این گونه ترمیم ها می توانند تا 20 دقیقه بیشتر از ترمیم بوسیله ی آمالگام طول بکشند.

اگر از کامپوزیت ها برای اینلی ( در اینلی سطح دندان های از دست رفته ، ناشی از پوسیدگی یا دلایل دیگر را پر می شود ) یا آنلی ( آنلی ها مشابه اینلی ها هستند ، اما در این روش مواد بر روی سطح خارجی دندان ها ریخته می شوند ) استفاده شده باشد ، در این صورت ممکن است بیش از یک جلسه برای اتمام کار نیاز باشد.

بسته به محل ، مواد کامپوزیتی می توانند از دندان جدا شوند.

ترمیم بوسیله ی کامپوزیت می تواند دو برابر هزینه ی ترمیم بوسیله ی آمالگام را به همراه داشته باشد.

چه انواع دیگری از ترمیم ها بجز کامپوزیت رزین وجود دارند؟

علاوه بر ترمیم بوسیله ی کامپوزیت رزین به رنگ دندان ، دو ترمیم به رنگ دندان دیگر ( سرامیک و گلاس آینومر ) نیز وجود دارند. سرامیک ها اغلب از پرسلن ساخته می شوند و نسبت به مواد کامپوزیت رزین در مواجه با لکه های دندانی مقاوم تر هستند ، اما ساینده تر نیز هستند. این ماده به طور کلی بیش از 15 سال عمر می کند و می تواند به اندازه طلا نیز هزینه بر باشد. گلاس آینومر از جنس آکریلیک و نوع خاصی از مواد شیشه ای است. این ماده بیشتر برای ترمیم دندان در ناحیه ی زیر خط لثه و برای ترمیم دندان در کودکان خردسال استفاده می شود (دریل دندان هنوز لازم است). گلاس آینومرها ، فلوراید آزاد می کنند ، که می تواند به محافظت از دندان در برابر پوسیدگی بیشتر کمک کند. با این حال ، این ماده از کامپوزیت رزین ضعیف تر است و در معرض سایش بوده و مستعد شکستگی است. گلاس آینومرها به طور کلی پنج سال یا کمتر با هزینه هایی که با هزینه های کامپوزیت رزین قابل مقایسه هستند ، عمر می کنند. انواع جدیدتر آنها دارای حتی طول عمر بیشتری هستند و وقتی در محل های مناسب قرار می گیرند ، با کامپوزیت ها برابری می کنند.

انواع ترمیم دندان و کامپوزیت رزین

ترمیم غیر مستقیم در مقایسه با ترمیم بوسیله ی کامپوزیت رزین چیست؟

ترمیم های غیرمستقیم مشابه ترمیم های کامپوزیتی یا به رنگ دندان هستند به جز اینکه در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته شده اند و قبل از قرار دادن نیاز به دو بار مراجعه به دندانپزشک را دارند. ترمیم های غیرمستقیم زمانی در نظر گرفته می شوند که ساختار دندان موجود برای پشتیبانی کردن از مواد ترمیم به مقدار کافی باقی نمانده باشد ، اما دندانی که به مقدار زیادی آسیب ندیده است تنها نیاز به تاج دارد. در اولین جلسه ، پوسیدگی یا ترمیم قدیمی دندان از بین می رود. برای ثبت شکل دندان ترمیم شده و دندانهای اطراف ، تصویری ایجاد می شود. تصویر به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می شود که در آزمایشگاه این ترمیم به طور غیر مستقیم ساخته می شود. در حین ترمیم ، یک ترمیم ( پر کردن دندان ) موقتی برای محافظت از دندان انجام می شود. در حین جلسه دوم ، ترمیم موقت برداشته می شود و دندانپزشک تناسب ترمیم غیرمستقیم را بررسی می کند ( بررسی می کند تا بداند از نظر اندازه و شکل و روی هم آمدن دندان ها ، این ترمیم غیر مستقیم که در آزمایشگاه ساخته شده است ، با دندان سازگاری دارد یا نه ). مشروط بر این که تناسب آن قابل قبول باشد ، بطور دائم در محل متصل می شود.

انواع مختلف ترمیم غیرمستقیم دندان

دو نوع ترمیم غیرمستقیم وجود دارد – اینلی ها و آنلی ها. اینلی ها شبیه به ترمیم های دندانی هستند ، اما کل کار در قسمت نوک ( برجستگی ) روی سطح دندان انجام می شود. آنلی ها گسترده تر از اینلی ها هستند ، آنها یک یا چند برجستگی را در بر می گیرند. آنلی ها را گاهی تاج های ناتمام می نامند. اینلی ها و آنلی ها در مقابل ترمیم های قدیمی تر ، دوام بیشتری ( تا 30 سال ) دارند. آنها می توانند از کامپوزیت رزین به رنگ دندان ، پرسلن یا طلا ساخته شوند. اینلی ها و آنلی ها ساختار دندان را تضعیف می کنند ، اما این مقدار تضعیف ، در برابر ترمیم های قدیمی تر بسیار کمتر است.

انواع ترمیم دندان و کامپوزیت رزین

چگونه از دندانی که ترمیم شده مراقبت کنیم؟

برای حفظ ترمیم های دندانی ، باید از بهداشت دهان و دندان خوبی ، پیروی کنید - برای تمیز کردن دندان هایتان ، دندانپزشکتان را به طور مرتب ملاقات کنید ، مسواک زدن با خمیردندان حاوی فلوراید ، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال حداقل یکبار در روز توصیه می شود. اگر دندانپزشک شما به این مشکوک است که ترمیم دندانتان ترک خورده باشد یا مواد آن "در حال خارج شدن" باشد (هنگامی که قسمتهای مواد ترمیم آن کاملاً در دندان ترمیم شده قرار نمی گیرند ، این اجازه داده می شود تا باقی مانده ی غذا و بزاق ، بین مواد ترمیم و دندان رسوخ کند، که می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود ) ، او برای ارزیابی وضعیت دندان از پرتوهای ایکس استفاده می کند. اگر دندان شما بسیار حساس است ، اگر لبه تیزی را احساس می کنید ، در صورت مشاهده شکاف در مواد ترمیم ، یا اینکه یک تکه از مواد ترمیم از بین رفته باشد ، برای ملاقات با دندانپزشک خود ، با او تماس بگیرید.

انواع ترمیم دندان و کامپوزیت رزین

برای حساسیت ناشی از ترمیم دندان ، چه کاری می بایست انجام دهیم؟

حساسیت دندان به دنبال ترمیم آن ، بسیار رایج است. دندان ممکن است به فشار ، هوا ، غذاهای شیرین یا دما حساس باشد. معمولاً حساسیت به خودی خود طی چند هفته برطرف می شود. در این مدت از مواردی که باعث ایجاد حساسیت می شوند ، خودداری کنید. به طور کلی نیازی به مصرف مُسکن نیست. اگر ظرف دو تا چهار هفته از بین نرفت یا دندان شما شدیدا حساس بود ، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. او ممکن است یک خمیر دندان بی حس کننده را تجویز کند ، ممکن است ماده بی حس کننده را روی دندان بمالد ، یا احتمالاً عمل روت کانال تراپی ( عصب کشی ) را پیشنهاد کند.

چگونه درد ناشی از ترمیم دندان ، حاصل می شود؟

اگر هنگام گاز گرفتن چیزی احساس درد کنید ، ترمیم دندان شما ممکن است در گزش شما تداخل داشته باشد. باید به دندانپزشک خود دوباره مراجعه کنید و دوباره آن دندان ترمیم شود. اگر در هنگام برخورد دندان ها به یکدیگر ، شما درد دارید ، احتمالاً این درد ناشی از برخورد دو سطح فلزی مختلف ( به عنوان مثال ، آمالگام نقره ای در یک دندان تازه پر شده و یک تاج از جنس طلا بر روی دندان دیگری است که به یکدیگر برخورد می کنند ) به یکدیگر است. این درد باید به خودی خود در مدت زمان کوتاهی برطرف شود. اگر پوسیدگی بسیار عمیق یا نزدیک به پالپ دندان ( مغز دندان ) بود ، ممکن است شما یک دندان درد را تجربه کنید. این پاسخ ( دندان درد ) ممکن است نشانگر این باشد که بافت این دندان دیگر سالم نیست. در صورت بروز این موارد ، ممکن است نیاز به روت کانال تراپی ( عصب کشی ) باشد. گاهی اوقات مردم آنچه را که با عنوان درد از آن نام برده شده است ، تجربه می کنند – برای مثال درد یا حساسیت در دندان های دیگر در کنار آن دندانی که ترمیم شده است. با این درد خاص ، احتمالاً دندانهای شما مشکلی ندارند. دندان های ترمیم شده به سادگی در حال عبور از "سیگنال های درد" است که به دندانهای دیگر می رسد. این درد باید به خودی خود در طی یک یا دو هفته کاهش یابد. ( منظور آن است که با درد دندان های ترمیم شده که پس از مدتی کاهش می یابد ، این درد می تواند بر دندان های دیگر تاثیر گذار باشد و جای نگرانی از اینکه ممکن باشد دندان های دیگر مشکل داشته باشند ، نخواهد بود ).

انواع ترمیم دندان و کامپوزیت رزین

آلرژی های ( حساسیت نسبت به چیزی ) ترمیم دندان چقدر شایع هستند؟

واکنش های آلرژیک به ترمیم های آمالگامی ( نقره ) نادر است. براساس گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا ، تاکنون کمتر از 100 مورد در باب ترمیم های آمالگامی گزارش شده است. در این شرایط نادر ، جیوه یا یکی از فلزاتی که در ترمیم آمالگام مورد استفاده قرار می گیرند ، باعث ایجاد واکنش آلرژیک می شود. علائم آلرژی آمالگام مشابه مواردی است که در آلرژی معمولی پوست مشاهده می شود که شامل جوش های پوستی و خارش پوست است. بیمارانی که از آلرژی به آمالگام رنج می برند ، معمولاً سابقه پزشکی یا خانوادگی از داشتن آلرژی به فلزات را دارند. پس از تأیید آلرژی ، می توان از مواد ترمیمی دیگری استفاده کرد.

چگونه ترمیم دندان می تواند خراب شود؟

فشار مداوم در جویدن ، دندان قروچه یا گره خوردن دندان ها به یکدیگر باعث می شود که ترمیم دندان جدا شده ، شکستگی و یا ترک خوردگی پیدا کند. اگرچه ممکن است متوجه نشوید که مواد ترمیم در حال جدا شدن است ، اما دندانپزشک شما می تواند در یک معاینه منظم ، نقاط ضعف را در آنها تشخیص دهد. اگر پیوند بین مینای دندان و مواد ترمیم شکسته شود ، ذرات مواد غذایی و باکتری هایی که موجب پوسیدگی می شوند ، می توانند در زیر مواد ترمیم شروع به فعالیت کنند. سپس خطر ایجاد پوسیدگی اضافی در آن دندان وجود دارد. پوسیدگی که بدون درمان باقی مانده است می تواند پیشرفت کند و باعث عفونت پالپ دندان ( مغز دندان ) شود و ممکن است موجب آبسه دندان شود.

انواع ترمیم دندان و کامپوزیت رزین

استفاده از مناسب ترین ترمیم دندان برای دندان های شما

اگر مجبور به ترمیم دندان خود هستید ، شما و دندانپزشک مواد ترمیمی زیادی برای انتخاب دارید. قبل از قرار ملاقات با دندانپزشک ، از مطالب زیر برای سریعتر کردن انتخاب خود استفاده کنید.

ترمیم هایی که به شکل دندان شما هستند

ترمیم بوسیله ی کامپوزیت پُراستفاده ترین روش برای ترمیم دندان است. آنها از ذرات شیشه ای یا کوارتز مخلوط در رزین ساخته شده اند.

اگر اندازه سوراخ شدگی دندان شما کوچک و متوسط باشد ، یا اگر دندان شما در محلی است که عمل جویدن به صورت بیشتری با آن صورت بگیرد ، ممکن است دندانپزشک روش ترمیم بوسیله ی کامپوزیت را انتخاب کند.

این همچنین ممکن است برای افرادی که از اقدامات دندانپزشکی می ترسند گزینه مناسبی باشد ، زیرا یک کامپوزیت می تواند در محل متصل شود و این به معنی آن است که دریل دندان به صورت کمتری انجام می شود ، در نتیجه درد کمتری احساس خواهد شد.

مزایا: دندانپزشک شما می تواند رنگ کامپوزیتی که می خواهد برای دندان شما استفاده کند را با رنگ طبیعی دندان شما مطابقت دهد.

معایب: ترمیم بوسیله ی کامپوزیت می تواند به مرور زمان لکه دار شود ، درست مانند دندان های شما.

ترمیم هایی که از خود فلوراید آزاد می کنند

گزینه های جدیدتر برای ترمیم دندان شامل گلاس آینومر ، ساخته شده از اسیدهای اکریلیک و پودرهای شیشه ای ریز است.

مزایا: آنها می توانند به رنگ دندان باشند که با دندانهای اطراف ، به یک رنگ درآیند. همچنین می توان آنها را برای آزاد کردن مقادیر اندک فلوراید طراحی کرد که به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند.

معایب: این مواد ترمیمی می توانند شکسته شوند ، بنابراین برای دندانی که عمل جویدن بیشتری انجام می دهد انتخاب خوبی نیست. در عوض ، دندانپزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که از آن برای سوراخ شدگی در نزدیکی خط لثه خود استفاده کنید یا از آن برای پر کردن بین دندان ها استفاده شود.

تاج های دندانی که به شکل دندان شما هستند

هنگامی که به تاج ، اینلی دندان یا ونیر دندان نیاز دارید ، مواد جنس آن به طور معمول پرسلن ، سرامیک یا ماده ای مشابه شیشه است.

مزایا: رنگ آن بسیار با دندان های شما مطابقت دارد. این مواد برای مدتی طولانی عمر می کنند و بسیار سفت و سخت هستند.

معایب: برای ترمیم بوسیله ی پرسلن ، شما نیاز به جلسات متعددی با دندانپزشک خود دارید که می تواند نسبت به دیگر گزینه ها هزینه ی بیشتری را در بر داشته باشد.

دندانپزشکان ، پرسلن را برای ونیر های دندانی انتخاب می کنند ، زیرا می توانند در قالب پوسته های نازک شکل پیدا کنند ، که روی سطح دندان های شما قرار بگیرند.

انواع ترمیم دندان و کامپوزیت رزین

ترمیم مقرون به صرفه و با ماندگاری بالا

دندانپزشکان بیش از یک قرن از آمالگام برای پر کردن سوراخ شدگی های دندان ها استفاده کرده اند. این ترمیم کننده های دندان از ترکیب نقره ، قلع ، مس و جیوه می توانند بدست بیایند.

مزایا: آنها عمری طولانی دارند و نسبتاً ارزان هستند.

معایب: آمالگام به رنگ نقره ای است ، بنابراین ممکن است افراد دیگر هنگام لبخند زدن آنها را ببینند. همچنین ممکن است بعد از ترمیم به طور موقت ، نسبت به گرما یا سرما حساس شوند.

اگر دندان سوراخ شده ی شما در قسمت پشتی دهان قرار داشته باشد ، دندانپزشک ممکن است آمالگام را پیشنهاد کند ، زیرا در عمل جویدن به خوبی دوام می آورد.

ممکن است برخی از افراد در مورد ایمنی جیوه موجود در آمالگام نگرانی داشته باشند ، اما انجمن دندانپزشکی آمریکا می گوید این ماده بی خطر است.

انواع ترمیم دندان و کامپوزیت رزین

تاج های دندانی مقرون به صرفه ، بریج های ثابت ، پروتز ها

آنچه مردم ترمیم های نقره ای می نامند در واقع با مخلوط کردن فلزاتی که شبیه نقره هستند ساخته می شوند. آنها معمولاً برای تاج ها ، بریج های ثابت و پروتزها استفاده می شوند.

مزایا: مواد آنها قوی می باشد. احتمال شکستن یا از بین رفتن آن وجود ندارد. همچنین نسبتاً ارزان هستند.

معایب: ممکن است متوجه شوید که باعث حساسیت دندان های شما نسبت به گرما یا سرما می شوند. همچنین ، رنگ آن با دندان های شما مطابقت نخواهد داشت.

تاج های طلایی ، اینلی ها و بریج ها

در حقیقت ترمیم های طلایی از طلا ساخته شده و با سایر فلزات ترکیب شده اند. آنها به طور معمول برای اینلی ها ، تاج ها و پل های ثابت استفاده می شوند.

انواع ترمیم دندان و کامپوزیت رزین

مزایا: آنها محکم و قوی هستند و به احتمال زیاد نمی توانند از بین بروند یا لکه دار شوند.

معایب: رنگ آنها با رنگ دندان های شما مطابقت ندارد ، بنابراین بیشتر برای دندانهای پشتی یا دندان های سوراخ شده ای که نشان نمی دهند ، استفاده می شوند. همچنین ، می توانند نسبتاً گران باشند.

تاریخ انتشار : 27 آذر 1398 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,خدمات شاخص,سرویس ها,ترمیم دندان,اخبار,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا