دندان درد و دندان قروچه

آخرین بروزرسانی : 15 آذر 1398

سلامت دندان ها و دندان درد

دندان درد ، دردی است که در درون یا اطراف دندان می پیچد که ممکن است ناشی از :

پوسیدگی دندان

آبسه دندان

شکستگی دندان

موادی که با آن دندان پر شده ، آسیب دیده باشد

حرکات تکرار شونده مانند جویدن آدامس یا دندان قروچه ( که در ادامه به آن خواهیم پرداخت )

لثه هایی که دچار عفونت شده اند

دندان درد و دندان قروچه

علائم دندان درد عبارتند از :

دندان درد ممکن است حاد ، منظم یا دائمی باشد. در بعضی افراد ، فقط در صورت اعمال فشار بر روی دندان ، درد حاصل می شود .

تورم در اطراف دندان

تب یا سردرد

مزه ی ناخوشایندی که از دندان مبتلا به عفونت ناشی می شود

چه زمانی برای دندان درد به دندانپزشک مراجعه کنم؟

در مورد دندان درد خود هر چقدر ممکن است زود تر به دندانپزشک خود مراجعه کنید ، اگر : 

دندان درد شما بیش از 1 یا 2  روز به درازا انجامیده است

درد دندان شما شدید است

با باز کردن دهان خود احساس تب و گوش درد و درد در ناحیه ی دهان خود دارید

شناسایی مناسب و درمان عفونت های دندانی برای جلوگیری از شیوع آن در قسمت های دیگر صورت و جمجمه و احتمالاً حتی به جریان خون ، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

دندان درد و دندان قروچه

چه اتفاقی می افتد وقتی که برای دندان درد به دندانپزشک مراجعه می کنم؟

برای درمان دندان درد ، ابتدا دندانپزشکتان سابقه پزشکی شما را دریافت خواهد کرد و معاینه جسمی را انجام می دهد. او از شما سؤالاتی در مورد درد خواهد پرسید ، مانند زمان شروع درد ، شدت آن ، درد در کجا قرار دارد ، چه چیزی باعث وخیم تر شدن درد و چه چیزی باعث بهتر شدن آن می شود. دندانپزشک شما دهان ، دندان ها ، لثه ها ، فک ، زبان ، گلو ، سینوس ها ، گوش ها ، بینی و گردن شما را معاینه می کند. بسته به آنچه که دندانپزشک به آن مشکوک می شود که چه چیزی علت دندان درد شماست ، ممکن است از پرتوهای ایکس و سایر آزمایشات نیز استفاده کند.

دندان درد و دندان قروچه

چه درمانی برای دندان درد در دسترس است؟

درمان دندان درد بستگی به علت درد آن دارد. اگر سوراخ شدگی باعث ایجاد درد دندان شود ، در صورت لزوم دندانپزشک شما سوراخ شدگی را پر کرده یا احتمالاً دندان را خارج می کند. اگر علت دندان درد عفونت عصب دندان باشد ، ممکن است روت کانال تراپی ( درمان ریشه ) مورد نیاز باشد. باکتری هایی که در قسمت های داخلی دندان فعالیت کرده اند باعث بروز چنین عفونت هایی می شوند. در صورت وجود تب یا تورم فک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود.

چگونه از دندان درد جلوگیری شود ؟

از آنجایی که بیشتر دندان درد ها نتیجه پوسیدگی دندان ها است ، پیروی از اقدامات بهداشتی دهان و دندان می تواند از دندان درد جلوگیری کند. اقدامات بهداشتی خوب دهان شامل مسواک زدن به طور مرتب با خمیردندان حاوی فلوراید ، کشیدن نخ دندان یک بار در روز ، یک یا دو بار در روز شست و شوی دهان با دهان شویه ی ضد عفونی کننده و سالانه دو بار به دندانپزشک خود برای تمیز کردن حرفه ای دندان ها مراجعه کردن ، می شود. علاوه بر این روشها ، غذاهای کم قند بخورید و از دندانپزشک خود در مورد سیلنت ها ( سیلنت یک لایه محافط بر روی شیارهای دندان است. که مانع از گیرافتادن میکروبها و مواد غذایی درون این شیارها می گردد ) و کاربردهای فلوراید سؤال کنید.

عواملی که در ابتدای مطلب گفته شد ، هر کدام می توانند به خودی خود برای ما ایجاد دندان درد کنند. عواملی مانند آبسه ی دندان ، شکستگی دندان و یا عفونت لثه ها ، در مطالب قبلی به آن پرداخته شده است. اما در ادامه ی مطلب به توضیحاتی در مورد دندان قروچه یا براکسیسم دندان ، که یکی از علل دندان درد می باشد ، خواهیم پرداخت.

 

سلامت دندان ها و دندان قروچه ( براکسیسم دندان )

بیشتر افراد احتمالاً هر از گاهی دندانهای خود را ساییده و گره می زنند. دندان قروچه ی دندان ها که بعضی اوقات توسط افراد انجام می شود ، که از نظر دندانپزشکی به آن براکسیسم گفته می شود ، معمولاً باعث ایجاد صدمه نمی شود ، اما هنگامی که دندان قروچه به طور مرتب اتفاق می افتد ، دندان ها آسیب می بینند و سایر عوارض بهداشت دهان و دندان بوجود می آید.

دندان درد و دندان قروچه

چرا افراد دندان های خود را به یکدیگر می سایند ؟

اگرچه دندان قروچه ی دندان ها می تواند در اثر استرس و اضطراب ایجاد شود ، اما اغلب در هنگام خواب اتفاق می افتد و به احتمال زیاد در اثر روی هم آمدن غیر طبیعی دندان ها یا دندان های از دست رفته یا کج ایجاد می شود. همچنین می تواند ناشی از اختلالات خواب مانند اپنیا ی خواب ( كسانی كه دچار وقفه موقتی تنفس در خواب می شوند، ۲ برابر بیش از بقیه در معرض خطر مرگ و ابتلا به سكته قرار دارند. كه به این بیماری خواب « اپنیا » گفته می شود و بدین صورت است كه راه گلو در شب گاهی بسته می شود ) باشد.

چگونه بفهمم که دندان قروچه دارم ؟

از آنجا که دندان قروچه اغلب در هنگام خواب اتفاق می افتد ، اکثر مردم از این که دندان های خود را می سایند ، غافل هستند. با این حال ، سردرد کسل کننده و مداوم یا فک درد هنگام بیدار شدن ، علامتی روشن از بروز براکسیسم دندان است.

اگر گمان می کنید که دندان هایتان را به هم می سایید ، با دندانپزشک خود صحبت کنید. او می تواند دهان و فک شما را برای علائم براکسیسم دندان مانند حساسیت فک و سایش بیش از حد دندان ها را معاینه کند.

چرا دندان قروچه مضر است ؟

در برخی موارد ، دندان قروچه ی مزمن می تواند منجر به شکستگی ، شل شدن یا از بین رفتن دندان شود. دندان قروچه ی مزمن ممکن است به دندان ها ، تا ریشه ی آن ، آسیب بزند. هنگامی که این وقایع اتفاق می افتد ، ممکن است به بریج ها ، تاج ها ، کانال های ریشه ، ایمپلنت ها ، پروتزهای جزئی و حتی پروتزهای کامل احتیاج پیدا کنید.

نه تنها دندان قروچه ی شدید باعث از دست رفتن دندان ها می شود ، بلکه می تواند بر فک شما نیز تأثیر بگذارد ، باعث ایجاد یا بدتر شدن ( TMD یا TMG ) شود و حتی ظاهر صورت شما را تغییر دهد.

دندان درد و دندان قروچه

برای متوقف کردن دندان قروچه ی خود ، چه کاری می توانم انجام بدهم ؟

دندانپزشک شما می تواند برای شما یک محافظ دهان قرار دهد تا در هنگام خواب دندان های شما را از دندان قروچه محافظت کند.

اگر استرس باعث می شود دندان های خود را به هم بسایید ، از پزشک یا دندانپزشک خود در مورد گزینه هایی برای کاهش استرس خود سوال کنید. شرکت در مشاوره ، شروع برنامه ورزشی ، دیدن یک فیزیوتراپیست یا گرفتن نسخه ای برای دریافت شل کننده های عضلانی از جمله گزینه هایی است که ممکن است ارائه شود.

اگر اختلالات خواب باعث ایجاد دندان قروچه شود ، درمان آن ممکن است عادت دندان قروچه را کاهش داده یا از بین ببرد.

دندان درد و دندان قروچه

سایر نکات برای کمک به شما در جلوگیری از دندان قروچه عبارتند از :

از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند ، مانند نوشابه ها ، شکلات و قهوه ، خودداری کنید یا آنها را قطع نکنید.

از مصرف الکل خودداری کنید. دندان قروچه بعد از مصرف الکل شدت می یابد.

مداد یا قلم یا هر چیز دیگری را که غذا نیست ، نجوید. از جویدن آدامس اجتناب کنید زیرا باعث می شود عضلات فک شما بیشتر به گره خوردن عادت کنند و باعث می شود دندان هایتان را به یکدیگر بسایید.

به خودتان آموزش دهید که دندانهای خود را به یکدیگر گره نزنید و نسایید. اگر متوجه شدید که در طول روز این عمل را انجام می دهید، نوک زبان خود را بین دندان های خود قرار دهید. این عمل عضلات فک شما را برای آرامش تمرین می کند.

ماهیچه های فک خود را در شب با نگه داشتن یک لیف حمام گرم در مقابل گونه خود در جلوی نرمه ی گوش ، آرام کنید.

دندان درد و دندان قروچه

آیا کودکان هم دندان قروچه دارند؟

مشکل دندان قروچه محدود به بزرگسالان نمی شود. تقریباً 15 تا 33 درصد کودکان دندانهای خود را به یکدیگر می سایند.

 کودکانی که دندان قروچه دارند ، در دو زمان این عادت آنها به اوج خود می رسد :

 اول اینکه وقتی دندان های شیری آنها بیرون می آید و دوم وقتی که دندان های دائمی آنها ظاهر می شوند. بیشتر کودکان پس از کامل شدن این دو مجموعه از دندان ها ، عادت دندان قروچه را از دست می دهند.

دندان درد و دندان قروچه

به طور معمول ، کودکان به جز ساعاتی که بیدار هستند ، دندان های خود را در طول خواب به یکدیگر می سایند. هیچ کس دقیقا نمی داند چرا کودکان دندان های خود را به یکدیگر می سایند ، اما ملاحظات شامل آن می شود که دندان ها به طور صحیح بر روی یکدیگر نمی آیند یا تماسی نامنظم بین دندان های فوقانی و تحتانی وجود دارد ، بیماری ها و سایر شرایط پزشکی (مانند کمبودهای تغذیه ای ، پین ورم یا کرم سوزنی ( نوعی بیماری انگلی ) ، آلرژی ، اختلالات غدد درون ریز) و عوامل روانشناختی از جمله اضطراب و استرس است.

دندان قروچه ی کودک به ندرت منجر به مشکلاتی می شود. با این حال ، دندان قروچه می تواند باعث درد فک ، سردرد ، سایش روی دندان ها و TMD شود. اگر دندانهای فرزندتان فرسوده به نظر می رسد یا اگر کودک شما از حساسیت یا درد دندان شکایت دارد ، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

نکات ویژه برای کمک به کودک در جلوگیری از ساییدن دندان های خود شامل موارد زیر است :

استرس فرزند خود را ، به خصوص درست قبل از خواب کاهش دهید.

برای آرام کردن عضلات ، تمرینات ماساژ و کشش را امتحان کنید.

اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی کودک شما ، متشکل از مقدار زیادی آب است. کم آبی ممکن است با دندان قروچه مرتبط باشد.

از دندانپزشک خود بخواهید که دندانهای کودکتان را ، اگر که او دندان قروچه دارد ، معاینه نماید.

معمولاً برای کودکان در مقطع پیش دبستانی مداخله ای لازم نیست. با این حال ، کودکان بزرگتر ممکن است برای جلوگیری از دندان قروچه به تاج موقت دندان یا روش های دیگری مانند محافظ دندان ، نیاز داشته باشند.

دندان درد و دندان قروچه

حتما بخوانید

    تاریخ انتشار : 15 آذر 1398 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,کودکان,اخبار,

    ارسال نظر

    شماره همراه شما منتشر نمی شود.
    نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
    برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



    پزشکان ما در تلویزیون

    رزرو وقت

    شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

    رزرو وقت رایگان

    رزرو وقت

    انتخاب بخش مربوطه

    نام و نام خانوادگی

    شماره تماس

    انتخاب بازه تاریخ از

    انتخاب بازه تاریخ تا