رکود لثه ها

رکود لثه

ركود لثه فرآیندی است كه در آن لبه ی بافت لثه كه دندانها را احاطه كرده است ، از این حالت خارج شده به عقب كشیده می شود ، که در نتیجه ی آن قسمتی از دندان یا ریشه آن در معرض دید قرار می گیرد. هنگامی که رکود لثه رخ می دهد ، "پاکِت ها" یا شکاف هایی بین دندان ها و خط لثه ایجاد شده که باعث می شود ابتلا به بیماری در اثر باکتری های موجود، آسان شود. در صورت عدم درمان ، بافت حمایت کننده و ساختار های استخوانی دندان ها می توانند به شدت آسیب ببینند و در نهایت ممکن است منجر به از دست دادن دندان شود.

رکود لثه یک مشکل شایع دندان است. بیشتر مردم نمی دانند که دچار رکود لثه شده اند زیرا این فرآیند به تدریج رخ می دهد. اولین نشانه رکود لثه معمولاً حساسیت  دندان است ، یا ممکن است متوجه شوید که دندان شما به نظر می رسد طولانی تر از حد معمول در دهان شما جلوه می دهد. به طور معمول ، می توان شکاف و فرو رفتگی را در نزدیکی خط لثه احساس کرد.

رکود لثه چیزی نیست که بخواهید آن را نادیده بگیرید. اگر فکر می کنید لثه شما در حال رکود است ، با دندانپزشک خود ملاقات کنید. درمان هایی وجود دارد که می تواند لثه را ترمیم کرده و از آسیب بیشتر جلوگیری کنند.

چرا لثه ها رکود می کنند؟

چندین عامل وجود دارد که می تواند باعث رکود لثه شود ، از جمله :

بیماری های پریودنتال : این بیماری ها شامل عفونتهای لثه ای باکتریایی می شوند که بافت لثه و استخوان ساپورت کننده ی دندان که دندان شما را در جای خود نگه می دارد را از بین می برند. بیماری های لثه عامل اصلی رکود لثه است.

رکود لثه

ژن شما : برخی از افراد ممکن است مستعد ابتلا به بیماری لثه باشند. در حقیقت ، مطالعات نشان می دهد که 30٪ از مردم بدون توجه به اینکه چقدر از دندان هایشان مراقبت می کنند ، مستعد ابتلا به بیماری لثه هستند. ( یعنی آنها ممکن است از دندان های خودشان مراقبت کنند ولی به علت برخی از مشکلات ژنی، می توانند مستعد بیماری لثه باشند. )

رکود لثه

مسواک زدن تهاجمی : اگر دندانهای خود را بیش از حد شدید یا تهاجمی و یا به روش اشتباه مسواک بزنید ، می تواند باعث از بین رفتن مینای دندانهای شما و لثه های شما شود.

مراقبت از دندان ها کافی نباشد : مسواک زدن ، نخ دندان و شستشو با دهانشویه ضد باکتریایی به طوری که کافی نباشد باعث می شود پلاک دندان به راحتی به جرم دندان (تارتار) تبدیل شود ( تارتار ماده ای سخت می باشد که روی دندانها و بین آن ها ایجاد می شود و فقط با متخصص تمیز کردن دندان از بین می رود ). این می تواند به رکود لثه منجر شود.

تغییرات هورمونی : نوسانات در سطح هورمونهای زن در طول زندگی او ، از جمله بلوغ ، بارداری و یائسگی ، می تواند لثه ها را نسبت به رکود لثه حساس تر و آسیب پذیرتر کند.

رکود لثه

دخانیات : مصرف کنندگان دخانیات به احتمال زیاد پلاک چسبنده ای روی دندان های خود دارند که برداشتن آن دشوار است و می تواند باعث رکود لثه شود.

رکود لثه

دندان قروچه : دندان قروچه می تواند نیروی زیادی را روی دندان ها وارد کند و باعث رکود لثه ها شود.

دندان های کج یا روی هم نرفتن دندان ها به طور صحیح : هنگامی که دندان ها به طور مساوی روی هم نیایند ، می توانند نیروی زیادی روی لثه ها و استخوان دندان وارد کنند ، و به لثه اجازه می دهد تا رکود کند.

سوراخ کردن لب یا زبان به سبب گذاشتن جواهرات : جواهرات می توانند با لثه ها اصطکاک پیدا کنند و آنها را تحریک کنند تا جایی که بافت لثه از بین برود.

رکود لثه

رکود لثه چگونه درمان می شود؟

رکود لثه به طوری که شدید نباشد ممکن است با تمیز کردن عمیق ناحیه آسیب دیده توسط دندانپزشک شما درمان شود. در حین تمیز کردن عمیق - که به آن اسکیلینگ و روت پلنینگ دندان نیز گفته می شود - پلاک و تارتاری که روی دندانها و سطوح ریشه ی زیر خط لثه بوجود آمده است با دقت برداشته شده و قسمت ریشه در معرض دید آن صاف و هموار می شود تا باکتری ها را برای چسبیدن به آن با مشکل روبرو سازند. ممکن است برای خلاص شدن از باکتری های مضر باقی مانده ، آنتی بیوتیک نیز به شما داده شود.

اگر رکود لثه شما به دلیل از بین رفتن بیش از حد استخوان دندان و پاکت های بسیار عمیق قابل درمان نیست ، ممکن است برای ترمیم آسیب های ناشی از رکود لثه به جراحی لثه نیاز باشد.

رکود لثه

چه نوع جراحی برای درمان رکود لثه استفاده می شود؟

از فرآیند های جراحی زیر برای درمان رکود لثه استفاده می شود :

اسکیلینگ و روت پلنینگ فلپ باز: در طی این روش ، دندانپزشک یا پریودنتیست ( پزشک لثه ) بافت لثه آسیب دیده را تا زده ، باکتری های مضر را از پاکت ها خارج می کند و سپس به طور مفصلی بافت لثه موجود در بالای ریشه دندان را ایمن می کند و بدین ترتیب پاکت ها از بین رفته یا اندازه آنها کاهش می یابد.

رکود لثه

باززایی : اگر استخوان ساپورت کننده ی دندانهای شما در نتیجه رکود لثه از بین رفته باشد ، ممکن است روشی برای بازسازی استخوان و بافت از دست رفته استفاده شود. مانند کاهش عمق پاکت ، دندانپزشک شما بافت لثه را به عقب می کشد و باکتری ها را از بین می برد. یک ماده ترمیم کننده مانند غشاء ، بافت پیوندی یا پروتئین تحریک کننده بافت، استفاده می شود تا بدن شما را به بازسازی طبیعی استخوان و بافت در آن ناحیه ترغیب کند. پس از قرار دادن ماده باززایی کننده ، بافت لثه بر روی ریشه دندان یا خود دندان ایمن می شود.

پیوند بافت نرم : چندین نوع روش پیوند بافت لثه وجود دارد ، اما متداول ترین آن پیوند بافت پیوندی یا همبند نامیده می شود. در این روش ، یک فلپ از پوست کام دهان شما بریده می شود و بافتی از زیر فلپ ، به نام بافت پیوندی سابپایتلیال برداشته می شود و سپس به بافت لثه اطراف ریشه در معرض دید، بخیه می شود. پس از برداشتن بافت همبند از زیر فلپ ، فلپ جلویی در جای قبلی خود دوخته می شود. در طی نوع دیگری از این پیوند ، به نام پیوند آزاد لثه ، بافت به جای زیر فلپ، مستقیماً از سقف دهان گرفته می شود. گاهی اوقات ، اگر به اندازه کافی بافت لثه اطراف دندانهای آسیب دیده وجود داشته باشد ، دندانپزشک قادر است در عمل پیوند از بافت دندان کناری آن لثه استفاده کرده و بافت آن را از کام خارج نکند. به این عمل، پیوند پدیکل گفته می شود.

رکود لثه

دندانپزشک شما می تواند بر اساس نیازهای فردی شما بهترین نوع جراحی را که برای شما مناسب است، تعیین کند.

چگونه می توانم از ابتلا به رکود لثه جلوگیری کنم؟

بهترین راه برای جلوگیری از رکود لثه ، مراقبت مناسب از دهان است. هر روز دندان های خود را مسواک زده و نخ دندان بکشید و حداقل دو بار در سال یا مطابق توصیه هایی که به شما شده ، به دندانپزشک یا پریودنتیست مراجعه کنید. اگر دچار رکود لثه هستید ، ممکن است دندانپزشک شما بخواهد بیشتر شما را ببیند. همیشه از یک مسواک نرم استفاده کرده و از دندانپزشک خود بخواهید که راه صحیح مسواک زدن را به شما نشان دهد. اگر دندان های شما به خوبی روی هم نمی آیند یا دندان قروچه علت رکود لثه است ، در مورد نحوه اصلاح مشکل با دندانپزشک خود صحبت کنید. راه های دیگر برای جلوگیری از رکود لثه عبارتند از :

اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید.

یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید.

بر تغییراتی را که ممکن است در دهان شما رخ دهد نظارت کنید.

با مراقبت خوب از دندان های خود می توانید برای همیشه لبخندی سالم داشته باشید.

اما بیماری های لثه از جمله بیماری های پریودنتال که منجر به رکود لثه نیز می شوند می توانند باعث درد لثه های شما شوند، در مطلب زیر به اینکه چگونه این درد را درمان کنیم، اشاره خواهد شد.

چگونه درد لثه را درمان کنیم؟

بسیاری از موارد می توانند باعث درد لثه ی شما شوند - اما همه آنها به مراجعه ی به دندانپزشک احتیاج ندارند.

بعضی اوقات حساسیت و درد لثه های شما، به سادگی نشانه این هستند که شما دندان هایتان را خیلی با شدت مسواک می زنید.

در بعضی مواقع نیز ممکن است لثه های شما در اثر تحریک بریس های ارتودنسی و پروتز های دندانی، حالتی دردناک به خود بگیرند. اگر زن هستید ، تغییرات هورمونی مربوط به دوره ی قاعدگی ، حاملگی یا یائسگی شما می تواند باعث تورم و درد لثه شود.

چگونه درد لثه را تسکین دهیم

این روش های درمان خانگی ساده را برای تسکین درد لثه امتحان کنید :

دهان خود را با محلول نمکی گرم، بشویید.

تنها ازمسواک هایی با فرچه ی نرم یا فوق نرم استفاده کنید.

از مُسکن های بدون نیاز به نسخه پزشک، مانند استامینفون ( تلینول ) استفاده کنید.

رکود لثه

شما محصولات دیگری از مُسکن های بدون نسخه را برای تسکین درد لثه هایتان در داروخانه پیدا خواهید کرد. این مُسکن ها شامل :

دهانشویه های حاوی پراکسید هیدروژن ، مانند : Gly-Oxide

ژل هایی که مستقیماً روی لثه هایی که درد دارند اعمال می شوند ، مانند : Anbesol

اگر لثه شما صدمه دیده است و یک پوشش سفید روی زبان یا گونه های خود دارید ، می توانید به عفونتی که موسوم به برفک است، مبتلا شده باشید. این یک نوع عفونت مخمر است. خوردن ماست حاوی باکتری های مفید زنده می تواند کمک کند ، اما در صورت عدم پاکسازی باید به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر درد لثه و زخم های سفیدی با حاشیه قرمز در دهان وجود داشته باشد ، می تواند زخم هایی در اثر برفک دهان باشد آنها مسری نیستند و معمولاً طی 1 تا 3 هفته از بین می روند. زخم های برفکی که بزرگتر از نیم اینچ هستند می توانند بسیار دردناک باشند و باید توسط دندانپزشک معالجه شود.

برای کاهش درد ، از غذاهای پرادویه ، شور و اسیدی خودداری کنید و همان داروهای خانگی فوق را استفده نمایید.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم

اگر لثه های شما بیش از یک هفته دردناک بوده یا خونریزی کرد ، به مطب دندانپزشک خود بروید. لثه های متورم و قرمز که به راحتی خونریزی می کنند نشانه بیماری جینجیویت یا ورم لثه است. شما می توانید با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور مرتب و تمیز کردن مرتب دندان های خود ، لثه ها را به حالت عادی برگردانید. اگر این بیماری را درمان نکنید ، لثه می تواند به یک شکل جدی تر از بیماری لثه به نام پریودنتیت منجر شود ، که می تواند باعث ایجاد پاکت های دردناک چرک به نام آبسه شود. همچنین می تواند به از دست دادن دندان منجر شود.

بیماری لثه با بیماری های قلبی ارتباط دارد ، بنابراین مراقبت از دهان بسیار مهم است.

در صورت وجود درد لثه یا هر یک از این علائم زیر ، به دندانپزشک خود مراجعه کنید :

خونریزی لثه ها

لثه های قرمز و متورم

وقتی که پروتزها به خوبی بر روی لثه ها ثابت نشوند

درد در هنگام جویدن

دندانهای سست

دندان هایی که به گرما یا سرما حساس هستند

برای حفظ سلامتی لثه و جلوگیری از بیماری لثه ، انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند که روزی دو بار مسواک بزنید و روزانه یک بار نخ دندان بکشید.

تاریخ انتشار : 9 آذر 1398 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,جراحی,اخبار,