سینوس لیفت باز و بسته چیست؟

سینوس دندان چیست؟

برخی سینوس های دندان، یک کانال غیر عادی هستند که در اثر آبسه دندانی طولانی مدت ایجاد می شوند. سینوس های داخل دهانی، شایع ترین نوع سینوس ها هستند که نیاز به جراحی سینوس لیفت باز و بسته خواهند داشت. سینوس ها به دو نوع سینوس داخل دهانی و سینوس خارج دهانی تقسیم می شوند. سینوس های خارج دهانی غالبا در ناحیه صورت و گردن هستند. به جز این موارد در ناحیه صورت سینوس های دیگری نیز وجود دارند که برای کاهش وزن سر از بدو تولد وجود دارند. برای مثال سینوس ماگزیلا یا فک بالا که به دندان های بالایی بسیار نزدیک است. حجم سینوس ماگزیلاری به سن و جنسیت افراد نیز مرتبط است. این به این معنی است که در مردان حجم سینوس بیشتر از بانوان است و با افزایش سن حجم و ضخامت سینوس کاهش می یابد.

سینوس فک بالا

جراحی سینوس لیفت باز و بسته فک

سینوس لیفت باز برای تقویت استخوان ماگزیلا(فک بالا) و به منظور انجام ایمپلنت فک بالا انجام میشود. در مراجعینی که دندان بالایی آنها افتاده و طول استخوان باقی مانده از صفر تا 6 میلی متر است، عملا امکان انجام ایمپلنت دندان پایداری وجود ندارد. در نتیجه نیاز به انجام سینوس لیفت باز و بسته ممکن است وجود داشته باشد. در حین این عمل استخوان های فک به وسیله پیوند استخوان تقویت می شوند. جراحی لیفت سینوس شکلی از جراحی است که هدف آن افزایش کیفیت و کمیت استخوان فک بالا است. در سینوس لیفت بسته که نوعی تکنولوژی جدید است نباید ارتفاع ضخامت استخوان کمتر از 3 میلی متر و عرض آن نباید کمتر از 5 میلی متر باشد.

علت انجام لیفت سینوس

سینوس لیفت باز و بسته به این دلیل انجام می شود که زمانی که یکی از دندان ها از دست می رود، زائده های آلوئولار دندانی شروع به تغییر شکل میکنند. حفره خالی دندان به داخل خودش در حین ترمیم سقوط می کند و یک ناحیه فاقد دندان را بر جای می گذارد. این حالت باعث کاهش استخوان فک هم از نظر عرض و هم ارتفاع می شود. به همین دلیل لیفت سینوس زمانی انجام می پذیرد که سقف سینوس بیش از حد به ناحیه ای که ایمپلنت دندان باید کاشت شود نزدیک است. این عمل به این دلیل صورت می پذیرد که محل امنی برای ایمپلنت ایجاد شود و سینوس نیز از آسیب امان بماند. مراجعینی که شرایط زیر را دارند احتمال دارد کاندید مناسبی برای انجام سینوس لیفت باشند:

• بیش از یک دندان در بخش خلفی فک بالا از دست داده باشند

• حجم قابل توجهی از استخوان را در بخش خلفی فک بالا از دست داده باشند

• در اثر مشکلات نقص تولد بدون دندان متولد شده باشند

طبق تحقیقات مشخص شده است که تکنیک لیفت سینوس به نسبت ایمپلنت های کوتاه نرخ موفقیت بیشتری دارند و حتی میزان پس زدن ایمپلنت دندان با سینوس لیفت باز و بسته کاهش می یابد.

جراحی سینوس لیفت به منظور افزایش ضخامت استخوان

عوارض انجام سینوس لیفت

یکی از بزرگترین خطرات انجام سینوس لیفت باز و بسته سوراخ شدن یا شکستگی غشای سینوس است. یکی دیگر از عوارض آن التهاب سینوس ها یا سینوزیت می باشد. عفونت، درد و التهاب و علائم آلرژی از سایر نشانه های مربوط به عوارض لیفت هستند. در بعضی موارد در حین انجام لیفت سینوس این غشا دچار شکستگی می شود و در نهایت جراح مجبور می شود به سینوس زمان بدهد تا خود را مجددا بازسازی کند و سپس یک بار دیگر جراحی لیفت سینوس را تکرار کند.

مراقبت های بعد از سینوس لیفت

از نظر زمان بهبودی حدود سه تا شش ماه برای بهبودی استخوان سینوس لیفت زمان نیاز است تا بخشی از سقف طبیعی سینوس فک شود. معمولا حدود شش ماه بعد از سینوس لیفت کاشت ایمپلنت صورت می پذیرد. اگر چه که بعضی از جراحان سینوس لیفت و کاشت ایمپلنت را همزمان انجام میدهند. به طور کلی پس از سینوس لیفت باز و بسته، فرد درجاتی از ورم را در ناحیه جراحی شده احساس می کند. همچنین ممکن است تا حجمی خونریزی از دهان و بینی وجود داشته باشد. قدری احساس ناراحتی در ناحیه دهان پس از لیفت سینوس طبیعی است. تنها در صورتی که ورم و خونریزی بیش از چند روز ادامه یافت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. از عطسه کردن تا جای ممکن خودداری کنید و در صورتی که آلرژی دارید در فصلی که در آن علائم آلرژی ندارید سینوس لیفت باز و بسته را انجام دهید.

زمانی که به منزل باز می گردید بهتر است از اسپری سالین بینی برای مرطوب نگه داشتن بینی استفاده کنید و از دهان شویه برای جلوگیری از عفونت دهان و دندان. بسیاری از مراجعین از کیسه آب سرد روی ناحیه جراحی شده تا 24 ساعت بعد استفاده می کنند. بعد از 7 تا 10 روز باید مجددا به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از سینوس لیفت

درد سینوس لیفت

از آن جایی که فاصله بین سینوس فک بالا با دندان های فوقانی بسیار کم است بنابراین تعجبی ندارد که درد در این ناحیه به سختی به طور دقیق تشخیص داده می شود. از آن جایی که خطر عفونت سینوس وجود دارد فرد باید آنتی بیوتیک هایی که دندانپزشک تجویز کرده را مصرف کند. اگر سینوس دچار عفونت شود فرد دچار درد سینوس و فک بالا می شود.

هزینه عمل سینوس لیفت

هزینه جراحی سینوس لیفت باز و بسته به پیچیدگی انجام این جراحی و تخصص و تجربه دندانپزشک متفاوت خواهد بود. زمانی که حجم پیوند استخوانی بالاتر باشد هزینه سینوس لیفت بیشتر نیز خواهد شد. از آن جایی که انجام این عمل جراحی بسیار حساس می باشد بهتر است با دقت دندانپزشک خود را انتخاب کنید. هزینه سینوس لیفت باز و بسته با توجه به پیچیدگی های آن بین 2 تا 4 میلیون تخمین زده می شود.

برای مراجعه به متخصص ایمپلنت به کلینیک دندانپزشکی مبین  و  به بهترین دندانپزشکی در غرب تهران مراجعه کنید.

تاریخ انتشار : 24 آذر 1399 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,ایمپلنت,