مدت زمان پایداری حفره خشک ( درای ساکت )

آخرین بروزرسانی : 21 آذر 1399

حفره خشک ( درای ساکت )

حفره خشک یا درای ساکت عارضه ای دردناک است که پس از کشیدن دندان رخ می دهد که معمولاً 3 تا 5 روز بعد از جراحی دندان اتفاق می افتد.

حفره خشک باعث درد شدید می شود زیرا در این شرایط اعصاب و استخوان های موجود در لثه بدون حفاظ  باقی می مانند ( دندان در حالت عادی حفاظی برای عصب ها و استخوان های موجود در لثه می باشد، در صورت عدم وجود دندان این اعصاب بدون حفاظ باقی می مانند، که باعث ایجاد درد شدیدی می شود ) .

حفره خشک یا استئیت آلوئولار می تواند حداکثر 7 روز پایداری داشته باشد.

اگر ذرات غذایی وارد حفره شوند ، می توانند درد را تشدید کنند ، خطر عفونت را افزایش داده و بهبود را کندتر کنند.

به دنبال کشیدن دندان خصوصا کشیدن دندان عقل، یک لخته خون  بر روی محلی که دندان کشیده شده است برای محافظت از استخوان ها و اعصاب زیر آن ایجاد می شود.

در برخی از موارد حفره خشک ، این لخته خون شکل نمی گیرد ، یا قبل از بهبود زخم توسط فرد با انجام کارهایی همچون نوشیدن و تف کردن و... از بین می رود.

در این مقاله ، درمان های حفره خشک و روش های احتمالی پیشگیری را ذکر می کنیم.

ایجاد شدن حفره خشک پس از کشیدن دندان دائمی

مدت زمان پایداری

طبق اعلام انجمن دندانپزشکی کانادا ، حفره خشک معمولاً 3 تا 5 روز پس از کشیدن دندان اتفاق می افتد و تا 7 روز ادامه دارد. دردی شدید دارد و می تواند به مدت 24 تا 72 ساعت ادامه یابد.

این پژوهش توصیه می کند در صورت ادامه درد فراتر از این بازه زمانی ، پیگیری بیشتری صورت گیرد. حفره خشک خیلی رایج نیست. دانشکده دندانپزشکی کلمبیا تخمین زده است که حفره خشک حدودا در 2 تا 5 درصد موارد، پس از کشیدن دندان اتفاق می افتد. اگر علائم در طی چند روز پس از کشیدن دندان ظاهر نشود ، این که فرد دچار حفره خشک شود، بعید نیست.

یک بررسی در مجله بین المللی دندانپزشکی نشان می دهد که مردم، 95 تا 100 درصد از کل موارد ابتلا به حفره خشک را در طی یک هفته گزارش می دهند.

درد ناشی از حفره خشک ( درای ساکت )

درمان حفره خشک چگونه است؟

دارو های بدون نسخه و درمان های خانگی اغلب برای درمان درد حفره خشک کافی نیستند. افراد مبتلا به این بیماری معمولاً برای معالجه باید به دندان پزشک خود مراجعه کنند. گاهی اوقات چندین ملاقات با دندانپزشک برای معالجه، نیز ضروری می باشد.

تحقیقات درباره ی این شرایط نشان می دهد که حدودا 45 درصد مردم که مبتلا به حفره خشک شده اند نیاز دارند که چندین بار برای از پیش روی بردن این وضعیت به دندانپزشک خود مراجعه کنند. دردی که بوجود آمده پس از درمان شروع به کاهش می کند و می بایست طی چند روز از بین برود. در غیر این صورت ، دندانپزشک امکان دارد معالجات بیشتری را انجام دهد تا عوارض ایجاد شده را درمان کند.

درمان های حفره خشک شامل موارد زیر است :

تمیز کردن حفره خشک با فشار آب محلول نمکی یا مایعات دیگر : دندانپزشک با محلول نمکی یا مایعات دیگری که به تمیز کردن زخم ها کمک می کند ، حفره خشک را بیرون می آورد. این عمل ذرات غذایی یا میکروب هایی را که می توانند باعث درد یا عفونت شوند ، از بین می برد.

استفاده از گاز استریل : پانسمان حفره خشک با گاز استریل می تواند باعث تسکین سریع درد شود. بسته به شدت علائم درد، ممکن است لازم باشد چندین بار پانسمان تغییر داده شود.

دارو

مراقبت از محلی که منشاء درد است تا زمانی که حفره خشک بهبود یابد ، ضروری است. برای اینکه درد به مقدار کافی تسکین داده شود ، بسیاری از افراد به داروهایی که دندانپزشک تجویز می کند نیاز دارند. اگر علائم درد خفیف باشند داروهای مسکن بدون نسخه نیز می توانند موثر واقع شوند. افراد باید در مورد گزینه های تسکین درد موجود با دندانپزشک خود صحبت کنند. استفاده از آنتی بیوتیک، اگر حفره خشک عفونت کرده باشد و این عفونت شروع به شیوع در سایر مناطق دهان کرده باشد، نیز ضروری است.

علائم عفونت عبارتند از :

  • از حفره خشک عفونت بیرون بیاید
  • تورم و قرمزی در اطراف محل کشیدن دندان
  • تب و لرز
  • ضعف یا در کل احساس ناخوشایندی

خود درمانی و درمان های خانگی

علاوه بر درمان دندانپزشکی ، درمان های خانگی ( خود درمانی ) می توانند تسکینی مضاعف برای درد حفره خشک باشند.

خود درمانی و درمان های خانگی شامل موارد زیر است :

تمیز کردن حفره خشک با فشار آب : شست و شوی مرتب حفره خشک با یک محلول آب نمکی  تا زمانی که بهبود یابد، می تواند است کمک کند. برای انجام اینکار، دندانپزشک شما می تواند یک سرنگ پلاستیکی به شما داده و نحوه ی انجام آن را برای شما توضیح دهد.

به آرامی مسواک زدن : افراد می توانند دندانهای اطراف حفره خشک را با احتیاط تمیز کنند تا از تحریک و سوزش لثه ها جلوگیری شود.

دوری از استعمال دخانیات یا مصرف تنباکو : سیگار کشیدن باعث کاهش سرعت بهبودی پس از کشیدن دندان یا سایر جراحی های دندانپزشکی می شود.

انتخاب محتاطانه غذاها و نوشیدنی ها : افراد باید از هر چیزی که باعث تحریک حفره خشک شود ، از جمله غذاهای پرادویه یا اسیدی و نوشیدنی های گازدار خودداری کنند.

استفاده از کمپرس گرم یا سرد

افراد می توانند یک کمپرس گرم یا سرد را در برابر صورت خود قرار دهند تا تورم و درد در آن ناحیه کاهش یابد. برای 24 ساعت اول بعد از جراحی، آنها باید از کمپرس سرد استفاده کنند تا التهاب آن کاهش یابد. بعد از این مدت ، گرما ممکن است باعث تسکین بهتر درد شود.

خلاصه

حفره خشک ( درای ساکت ) یک عارضه ی نسبتا غیر معمول پس از کشیدن دندان می باشد. وقتی که این عارضه اتفاق می افتد، می تواند به شدت دردناک باشد. اگرچه، یک دندانپزشک می تواند وضعیت را برای کاهش درد و جلوگیری از عوارض آن مانند عفونت، درمان کند.

با رسیدگی و درمان، حفره خشک معمولا بیشتر از چند روز دوام نمی آورد. در طول این مدت، روش های خود درمانی و درمان های خانگی می تواند به افراد در رفع ناراحتی و ترغیب بهبودی کمک کند.

سایت مرجع : مدیکال نیوز تو دی

حتما بخوانید

    تاریخ انتشار : 24 مهر 1398 نویسنده : تعداد نظرات : 4 دسته بندی : وبلاگ,جراحی,اخبار,جرمگیری دندان,

    ارسال نظر

    شماره همراه شما منتشر نمی شود.
    نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
    برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



    سهراب ندافی 21 تیر 1402-08:34
    سلام من دوماه دندان عقل پایین کشیدم ولی جاش هنوز کاملا پر نشده آیا خطری وجود داره ممنون میشم راهنمایی کنید.ممنون
    کلینیک مبین 2 مرداد 1402-02:20
    سلام.طبیعی میباشد.بهداشت دهان را در خصوص ان ناحیه رعایت کنید.
    ارمین تقی زاده 21 آذر 1401-02:39
    سلام من الان ۸ روز جراحی دندون عقل انجام دادم رفتم پیش دکترم بهم گفتم برای ساکت شدم الان نه میتونم راحت غذا بخورم نه میتونم راحت بخوابم. مسکن و انتی بیوتیک هم مصرف میکنم مرتب شستشو هم میدم مسواک هم میزنم ولی دردم کم نشده باید چیکار کنم
    کلینیک مبین 21 آذر 1401-03:46
    سلام.معمولا درد پس از جراحی طبیعی است.
    جهانگیر رمضان زاده 24 اسفند 1399-06:54
    سلام من دچار عارضه حفره خشک شده ام والان دو هفته است بهبود نیافته و همچنان ا ادامه دارد! با آب نمک و سرنگ بعد از هر وعده غذا آن را تمیز میکنم و لی دردش خوب نشده وا آنتی بیوتیک و مسکن مصرف میکنم ولی این حفره دندان تک ریشه کاملا خشک شده و میل خوب شدن ندارد دیگه خسته شده ام.لطفا مرا راهنمایی کنید.متشکرم.
    مدیریت سایت 24 اسفند 1399-02:29
    باید تشریف بیارید حضورا  تا براتون درایساکت انجام بشه. در واقع داروییست برای تسریع در بهبود درد
    علی جلالی 8 بهمن 1399-03:36
    سلام من یک هفته پیش دندلنم را جراحی کردم بعد از سه روز درد کشنده ای سراغم امده که هنوزم ادامه داره چه باید بکنم
    مدیریت سایت 11 بهمن 1399-03:20
    سلام . روز بخیر . باید تشریف بیارید دکتر ببینه. که ممکنه نیاز به درای ساکت داشته باشید. برای اطلاع از مفهوم درای ساکت میتوانید مطلب داخل سایت را مشاهده کنید کافی است سرچ کنید.

    پزشکان ما در تلویزیون

    رزرو وقت

    شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

    رزرو وقت رایگان

    رزرو وقت

    انتخاب بخش مربوطه

    نام و نام خانوادگی

    شماره تماس

    انتخاب بازه تاریخ از

    انتخاب بازه تاریخ تا