معرفی 5 روش متوقف کردن خونریزی لثه ها هنگام مسواک زدن

آخرین بروزرسانی : 17 تیر 1398

خونریزی لثه ها بسیار شایع هستند، به طوری که بسیاری از ما آنها را در طول زندگی خود تجربه می کنیم. در حقیقت، بیش از نیمی از جمعیت، تنها در سال گذشته دچار خونریزی لثه شده اند.

خونریزی لثه ها یکی از اولین نشانه های بیماری لثه هستند و باید به عنوان یک پرچم قرمز عمل کنند که یک چیزی در روال بهداشت دهان و دندان ما نیاز به تغییر دارد.

به طور نگران کننده ای، آمار جدید نشان می دهد که بسیاری از افراد مایل به نادیده گرفتن لکه های خونریزی لثه ها هستند. تقریبا یک نفر از پنج نفر (19٪) بلافاصله مسواک زدن قسمتی که خونریزی کرده را متوقف می کند و تقریبا یک نفر از ده نفر (8٪) به طور کل مسواک زدن را متوقف می کند. کمی بیشتر از یک نفر از پنج نفر (21٪) تصمیم به رزرو قرار ملاقات با دندان پزشک را می گیرند و بیش از یک نفر از چهار نفر (28٪) مشکل را جدی نمی گیرند.

تنها به این دلیل که ممکن است خونریزی لثه ما عادی به نظر برسد، به این معنا نیست که باید آن را نادیده بگیریم. در واقع کاملا برعکس. به همین دلیل، به عنوان بخشی از ماه ملی لبخند، موسسه بهداشت دهان و دندان و GSK به اتفاق پنج راه برای کمک به متوقف کردن خونریزی لثه ها ارائه داده اند.

خونریزی لثه ها هنگام مسواک زدن

  1. دو بار در روز به مدت دو دقیقه با یک خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

این کار به دلایلی اولین گزینه ی این لیست است. مسواک زدن دو بار در روز به مدت دو دقیقه با خمیر دندان حاوی فلوراید برای سلامت لثه حیاتی است و همچنین در برابر سایر بیماری های دهانی از لثه ها محافظت می کند.

برای نتایج بهتر، شب قبل از خواب و یک زمان دیگر در طول روز مسواک بزنید.

به همان اندازه مهم است که پس از مسواک زدن خمیر دندان اضافی دهان مان را بیرون بریزیم و دهان مان را با آب شستشو ندهیم. این باعث می شود که فلوراید به روی دندان های مان مدت طولانی تر باقی بماند و بیشتر از آنها نحافظت کند.

دکتر سوها داتانی، مدیر علمی و حرفه ای GSK Consumer Healthcare می گوید: "مسواک زدن دو بار در روز بسیار مهم است زیرا پلاک را از بین می برد. اگر پلاک پاک نشود، به ساخت و ساز ادامه می دهد، که به طور بالقوه منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود. "

  1. از برس های بین دندانی یا نخ دندان استفاده کنید

استفاده از نخ دندان برای جلوگیری از خونریزی لثه ها

استفاده از برس های بین دندانی یا نخ دندان یکی دیگر از مولفه های مهم در روال سلامت دهان و دندان خوب است. این به این دلیل است که مسواک نمی تواند بین دندان هایمان را مانند برس های بین دندانی یا نخ دندان تمیز کند. حتما باید قسمت هایی که مسواک نمی توان کرد را تمیز کرد، در غیر این صورت کیسه های پلاک ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای لثه ها شوند.

دکتر نیگل کارتر OBE، مدیر اجرایی بنیاد بهداشت دهان و دندان می گوید: "هنگامی که ابتدا از برس های بین دندانی یا نخ دندان استفاده می کنیم احتمال این که دندان های مان دچار خونریزی شوند وجود خواهد داشت. اگر چنین اتفاقی بیافتد، باید این کار را ادامه دهید و تداوم داشته باشد. بعد از یک یا دو هفته خونریزی باید متوقف شود. "

در سال های اخیر مطالعات سلامت لثه را به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط دانسته اند، بنابراین حفظ سلامت لثه ها منافع زیادی دارد.

  1. از دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنید

دهانشویه حاوی فلوراید برای سلامتی دهان مفید است زیرا به زدودن بقایای غذا از دهان مان کمک می کند. همچنین به جلوگیری از ایجاد پلاک در لثه ها، بین دندان ها و روی سطح دندان های مان بین دو بار مسواک زدن کمک می کند.

قبل از همه ی این موارد، با کشتن باکتری های مربوط به نفس بد (هالیتوز)، به ما در تازه کردن نفس مان نیز کمک می کند. هنگامی که به دنبال یک دهانشویه هستیم حتما باید یکی که حاوی فلوراید است را انتخاب کنیم تا بتوانیم از دندان های مان در طول روز محافظت کنیم.

دکتر داتانی می افزاید: "لثه ها پایه ای برای دندان سالم هستند و مراقبت از آنها مهم است. دهانشویه مانند کورسیدیل می تواند به درمان و پیشگیری از مشکلات لثه ای کمک کند و به دهان تان حس تازگی و سلامتی که لیاقتش را دارد بدهید. "

  1. بازدید از دندانپزشک

اگر ماشین مان مشکلی داشته باشد، احتمالا با یک مکانیک تماس خواهیم گرفت، درست است؟ همین اصل در مورد مشکلات دهان ما و مراقبت حرفه ای از دندان بکار می رود. عمل دندانپزشکی بهترین گزینه برای هر گونه مسائل بهداشت دهان و دندانی است که ما داریم، از جمله خونریزی لثه.

اگر لثه های مان طولانی مدت خونریزی داشته باشند، نباید منتظر قرار ملاقات روتین مان با دندانپزشک باشیم - تلفن را بردارید و یک نوبت رزرو کنید.

دکتر نیگل کارتر OBE، مدیر اجرایی بنیاد بهداشت دهان، می افزاید: "هنگامی که پلاک را برداریم، سلامت دهان ما باید بهبود یابد و خونریزی لثه ها باید متوقف شوند. اگر خونریزی متوقف نشود، باید به تیم دندانپزشکی مان اطلاع دهیم. ممکن است به این دلیل باشد که به درستی دهانمان را تمیز نمی کنیم یا اینکه دندان ها و لثه های مان به پاکسازی توسط تیم دندانپزشکی نیاز دارد. "

خونریزی لثه ها

  1. رژیم غذایی سالم و شیوه زندگی

این نه فقط برای خونریزی لثه، بلکه به طور کلی برای سلامتی خوب مهم است. رژیم غذایی سالم برای کارکرد درست دهان مهم است. به یاد داشته باشید زمانی که برچسب "بدون شکر اضافه شده" را می خوانیم لزوما به این معنی نیست که محصول بدون قند است. به سادگی به این معنی است که هیچ شکر اضافه ای وجود ندارد، اما شامل قندهای طبیعی هم نیست. عوامل شیوه ی زندگی همچنین می توانند به روی سلامت دهان مان تاثیر بگذارند مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل. کسانی که سیگار می کشند بیشتر احتمال دارد که دچار بیماری لثه ای بشوند. این به این دلیل است که سیگار کشیدن باعث کمبود اکسیژن در جریان خون می شود، بنابراین لثه های آلوده نمی توانند شانس بهبود پیدا کنند.

دکتر داتانی می گوید: "رژیم غذایی غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و میوه ها و سبزیجات تازه می تواند به ما برای جلوگیری از بیماری لثه کمک کند. لثه های سالم به ما کمک می کنند تا از از دست رفتن دندان، نفس بد، دیابت، حملات قلبی و سکته مغزی در امان بمانیم. این مزایا به مراتب فراتر از دهان است و واقعا می تواند به بهبود کیفیت زندگی ما کمک کند. "

دکتر کارتر می افزاید: " نادیده گرفتن خونریزی لثه ها ممکن است آسان باشد و فکر کنید که آنها کاملا بی ضرر هستند.

"با این حال، واقعیت سخت این است که اگر ما آنها را نادیده بگیریم، ممکن است  دندان هایمان را از دست بدهیم. همچنین می تواند به تعدادی بیماری دیگر منجر شود و تاثیر منفی بر سلامت کلی ما داشته باشد.

"لثه های سالم برای حمایت از دندان های سالم ضروری هستند. لطفا هنگام مسواک زدن خونریزی را نادیده نگیرید. با پیروی از مراحل ذکر شده در این وبلاگ می توانیم به سلامت دهان و دندان مان کمک کنیم و خونریزی لثه ها را درمان کنیم. "

حتما بخوانید

    تاریخ انتشار : 17 تیر 1398 نویسنده : تعداد نظرات : 1 دسته بندی : وبلاگ,

    ارسال نظر

    شماره همراه شما منتشر نمی شود.
    نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
    برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



    میثم 21 دی 1399-12:52
    سلام خسته نباشید سوالی که داشتم این بود که من در حین مسواک زدن دچار خونریزی لثه می شوم وشکل دندان های به گونه ای است که به هم چسبیده نیستند و دارای کمی فاصله هستند ودهانم نیز بوی بسیار بدی می دهد ومرتب خشک می‌شود می خواستم بدونم که توصیه شما برای من چیست ممنون

    پزشکان ما در تلویزیون

    رزرو وقت

    شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

    رزرو وقت رایگان

    رزرو وقت

    انتخاب بخش مربوطه

    نام و نام خانوادگی

    شماره تماس

    انتخاب بازه تاریخ از

    انتخاب بازه تاریخ تا