پیوند استخوان برای ایمپلنت

آخرین بروزرسانی : 1 دی 1399

همه چیز درباره پیوند استخوان برای ایمپلنت

اگر شما کاندید دریافت ایمپلنت دندان هستید صحبت از پیوند استخوان برای ایمپلنت بسیار عادی است؛ چرا که در اغلب موارد، دندانپزشک برای افزایش کیفیت و ضخامت استخوان فک، باید پیوند استخوان انجام دهد. خوشبختانه روند جراحی پیوند استخوان یک اقدام عادی در روند کاشت ایمپلنت دندان است که علاوه بر این که فرد دردی را حس نمی کند، قابل پیش بینی نیز است.

آیا پیوند استخوان دردناک است؟

پیوند استخوان به هیچ وجه دردناک نیست زیرا افراد در حین انجام کل این عمل، بی‌حس هستند و در زمان ترمیم استخوان، فرد اساسا دردی را احساس نمیکند و پس از آن آماده کاشت ایمپلنت می شود. انجام این جراحی جز عمل های کوچک است که در مطب دندانپزشک نیز قابل اجرا است. دندانپزشک برای روی لثه ایجاد می کند تا به استخوان فک دسترسی یابد و سپس مواد پیوند مورد نظر را قرار می دهد.

انواع مواد سازنده پیوند استخوان دندان

بیشتر پیوند های استخوان موفقیت آمیز از ۴ منبع می آیند. با تشخیص دندانپزشک و بسته به شرایط یکی از این موارد انتخاب می شوند. برای اغلب افراد، بهترین منبع پیوند از استخوان های خود فرد است. سایر منابع شامل استخوان انسانی فریز شده، استخوان حیوانی تغییر یافته، انواع استخوان های ترکیبی و معدنی که در آزمایشگاه ساخته می شوند.

مزایا و معایب پیوند استخوان دندان

در اغلب موارد به دلایل مختلف فرد از حجم استخوان کافی برای حمایت ایمپلنت دندان برخوردار نیست‌. در وضعیت های خاصی افراد بیشترین سود را از پیوند استخوان می برند. برای مثال افرادی که به علت شرایط زیر از میزان کمی استخوان برخوردارند:

- نقص های رشدی

- بیماری لثه

- آسیب و ضربات وارده به چهره

- فضای خالی و تحلیل رفته پس از افتادن دندان

در این شیوه جراحی، استخوان ها با جابه‌جا سازی و پیوند، اصلاح و ترمیم می شوند. با پیوند بافت استخوانی سالم، بدن فرد مجدد استخوان سازی می کند و حجم استخوان مورد نیاز برای ایمپلنت ساخته می شود.

پیوند استخوان برای افزایش کیفیت و ضخامت استخوان فک

پیوند استخوان برای افزایش کیفیت و ضخامت استخوان فک

بیشترین حجم استخوانی که پس از افتادن دندان تحلیل می رود، استخوان آلوئولار یا دندانی است که کار اصلی آن، حمایت و نگه داشتن دندان ها است. اگر دندانی وجود نداشته باشد استخوان آلوئولار شروع به تحلیل رفتن می کند. به علاوه با هر بار جویدن استخوان فک نیز تقویت می شود اما نبود استخوان آلوئولار، ممکن است منجر به تحلیل استخوان فک گردد. به یاد داشته باشید که ایمپلنت دندان متکی بر جوش خوردن استخوان با ایمپلنت دندان است و بدون وجود استخوان، امکان انجام ایمپلنت نیز وجود ندارد. از نظر مزایای دیگر پیوند استخوان می توان به دو مورد دیگر نیز اشاره کرد. استخوانی که دندانپزشک برای قرار دادن در این ناحیه انتخاب می کند از نظر میکروسکوپ شبیه ترین ساختار به استخوان انسان است و از طرفی به سرعت استخوان انسانی، تحلیل نمی رود.

چه کسانی کاندید پیوند استخوان دندان هستند؟

هر کسی که دندانی را از دست داده، قبل از انجام ایمپلنت ممکن است نیاز به پیوند استخوان داشته باشد. حتی در مواردی که بلافاصله بعد از افتادن دندان به دندانپزشک مراجعه کنید، امکان آن وجود دارد. از طرفی، محل قرارگیری دندان قبلی ممکن است عفونی باشد و یا سایز دندان افتاده برای کاشت ایمپلنت دندان مناسب نباشد. تعداد زیادی از افراد نیز به علت مشکلات مالی و یا هر دلیل دیگری بلافاصله برای ایمپلنت دندان مراجعه نمی کنند.

در هر حال، استخوان فک با تحلیل روزانه پس از افتادن یک دندان روبه‌رو است. با از دست رفتن دندان، بدن استخوان را به درون خود جذب می کند و در حقیقت، یک سال بعد از افتادن دندان حدود ۲۵ درصد استخوان از دست رفته است. در مواردی چون بیماری تحلیل لثه مزمن نیز، حجم استخوان رو به کاهش می گذارد. در این بیماری، باکتری ها به درون فک راه می یابند و استخوان دندان و فک را به تحلیل می برند و باعث شل شدن و افتادن دندان می شوند. چندین نوع پیوند استخوان یا bone graft وجود دارد که نوعی که دندانپزشک برای فرد انتخاب می کند، بسته به میزان آسیب و محل کاشت ایمپلنت دندان دارد.

پیوند استخوان در بسیاری از موارد ضروری است

پیوند استخوان در بسیاری از موارد ضروری است

مراقبت های بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت

بعد از این که عمل پیوند استخوان به اتمام رسید، برای جلوگیری از عفونت به فرد آنتیک بیوتیک داده می شود. در برخی موارد مسکن نیز برای فرد تجویز می شود. بیشتر افرادی که پیوند استخوان می شوند معمولا هیچ دردی احساس نمی کنند و تا زمانی که آنتیک بیوتیک خود را نیز مصرف می کنند، هیچ مشکل خاصی ندارند.

دندانپزشک نیز معمولا تا زمانی که استخوان پیوند شده با استخوان های قبلی جوش بخورد معمولا صبر می کند و به آن زمان می دهد. از آن جایی که روند رشد در هر فرد متفاوت است زمان دقیقی برای سرعت جوش خوردن استخوان ها وجود ندارد. در برخی افراد چند ماه و در دیگری حتی تا یک سال، جوش خوردن استخوان ها به طول بیانجامد. در این فاصله، در راستای مراقبت های بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت، باید مرتب توسط دندانپزشک ارزیابی شوید تا زمان مناسب کاشت ایمپلنت فرا برسد.

قبل و بعد از پیوند استخوان دندان

قبل و بعد از پیوند استخوان دندان

هزینه پیوند استخوان برای ایمپلنت

هزینه پیوند استخوان بسته به نوع آن کاملا متفاوت خواهد بود. به طور متوسط هزینه انجام این جراحی در خارج از ایران حدود ۲۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار است. در ایران نیز با توجه به موارد مختلف بین ۱ میلیون تا ۱ میلیون و پانصد هزار تومان در سال ۹۹ متغیر است. در مواردی بیمه های دندانپزشکی ممکن است بخشی از این هزینه را پوشش دهند. در مواردی که برای پیوند، دو عمل جراحی صورت میگیرد و فرد باید در بیمارستان بماند هزینه آن تا حدودی بیشتر خواهد شد.

برای مراجعه به متخصص ایمپلنت و پیوند استخوان برای ایمپلنت به کلینیک دندانپزشکی مبین  و  به بهترین دندانپزشکی در غرب تهران مراجعه کنید.

تاریخ انتشار : 1 دی 1399 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,ایمپلنت,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا