6 روش خانگی سفید کردن دندان ها

آخرین بروزرسانی : 4 مرداد 1398

دندان ها ناگزیر با بالا رفتن سن شروع به زرد شدن می کنند، اما طیف وسیعی از استراتژی ها می توانند روند را کند کنند و حتی آن را معکوس کنند.

در حالی که کیت های سفید کننده دندان در اکثر داروخانه ها قابل دسترسی هستند، بسیاری از داروهای طبیعی می توانند به حذف لکه ها و حفاظت از مینای دندان کمک کنند.

چرا دندان زرد می شود؟

دندان ها به دو دلیل زرد می شوند، هر دوی آنها با بالا رفتن سن تشدید می شوند:

نازک شدن مینا

جوش شیرین می تواند دندان هایی که زرد شده اند را سفید کند.

لایه بیرونی دندان شامل مینای دندان است که تقریبا سفید است و از ساختار عمیق تر دندان محافظت می کند. در زیر مینا لایه ای بافتی است به نام دنتین که زرد و قهوه ای است. هنگامی که لایه ی مینای دندان ها نازک یا ساییده می شود، دندان شروع به تیره شدن می کند.

غذاهای اسیدی، بیماری لثه و پیری می تواند مینای دندان را فرسایش دهد. بعضی از مردم به طور طبیعی مینای دندان نازک تری دارند.

لکه ها

غذاها و نوشیدنی های خاص مانند قهوه می توانند دندان ها را لکه دار کنند. بعضی از غذاهایی که دندان ها را لکه دار می کنند، ممکن است مینای دندان را نیز فرسایش دهند و زرد شدن را افزایش می دهد.

منابع دیگر لکه ها عبارتند از سیگار کشیدن و محصولات تنباکو و انواع خاصی از آنتی بیوتیک ها.

چگونه می توان دندان ها را به طور طبیعی سفید کرد؟

استراتژی های زیر ممکن است دندان ها را سفید کنند:

  1. ایجاد تغییرات غذایی

حذف مواد غذایی که باعث ایجاد لک به روی دندان ها می شوند می تواند از تغییر رنگ بیشتر جلوگیری کند. غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی تانن هستند مانند شراب و چای می توانند دندان ها را لکه دار کنند. قهوه و نوشابه های تیره و آبمیوه ها نیز می تواند لک ایجاد کنند.

زرد شدن دندان ها به علت سیگار کشیدن

مواد غذایی اسیدی با فرسایش مینای دندان می تواند دندان ها را زرد کند. افرادی که نگران رنگ دندان های خود هستند باید از مصرف بیش از حد مرکبات، قهوه و نوشابه ها جلوگیری کنند. متناوبا، همیشه باید پس از مصرف آنها دندان های خود را مسواک بزنند.

دندانپزشکان عموما توصیه می کنند 30 دقیقه پس از غذا خوردن مسواک بزنید. اسیدها می توانند مینا را تضعیف کنند، بنابراین خیلی زود مسواک زدن می تواند باعث آسیب به مینا شود.

ترک سیگار یا محصولات تنباکو می تواند خطر لکه های نیکوتین را کاهش دهد. همچنین می تواند از تخريب دندان و بيماری لثه جلوگيری کند، که هر دو می توانند به ميناي دندان آسیب برسانند و باعث ايجاد مشکلات بهداشت دهان شوند.

  1. روغن کشیدن را امتحان کنید

روغن کشی اصطلاحی است برای شستشوی دهان با روغن برای حذف کثیفی، باکتری و باقی مانده غذا. این یک جایگزین برای مسواک زدن منظم نیست، اما برخی تحقیقات نشان می دهد که شستن دهان با روغن های خاص ممکن است به سفید شدن دندان ها کمک می کند.

روش های طبیعی سفید کردن دندان

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) معتقد است که روغن کشیدن یک کار غیر متعارف دندانپزشکی است و می گوید "هیچ مطالعات علمی قابل اعتمادی وجود ندارد که نشان دهد روغن کشی باعث کاهش حفره، سفید شدن دندان ها یا بهبود سلامت دهان و دندان می شود."

برای امتحان این روش، بعد از مسواک زدن دهان را یک دقیقه با روغن بشویید، سپس آن را بیرون بریزید.

روغن های مناسب برای این روش عبارتند از:

  • روغن نارگیل
  • روغن آفتابگردان
  • روغن کنجد
  1. مسواک زدن با جوش شیرین

جوش شیرین می تواند به راحتی لکه های رنگی روی سطح دندان ها را از بین ببرد. بعضی از مردم نگران این هستند که جوش شیرین بیش از حد خشن است و ممکن است مینای دندان را از بین ببرد، اما تحقیقات سال 2017 نشان می دهد که این روش راه امنی برای پاک کردن لکه ها می باشد.

جوش شیرین همچنین ممکن است به مبارزه با باکتری کمک کند، که نشان می دهد قادر به کاهش پلاک و جلوگیری از پوسیدگی دندان می باشد.

  1. استفاده از هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید سفید کننده ی ملایم است که می تواند دندان های تغییر رنگ یافته را سفید کند. برای سفید کردن مطلوب، فرد می تواند با مخلوطی از جوش شیرین و هیدروژن پراکسید به مدت 1-2 دقیقه دو بار در روز برای یک هفته مسواک بزند. افراد تنها باید گاهی اوقات این روش را انجام دهند.

هیدروژن پراکسید ممکن است حساسیت دندان را افزایش دهد، بنابراین برای استفاده درازمدت مناسب نیست و یا افرادی که دندان های حساس دارند.

  1. سفید کردن با میوه

میوه ی پاپایا حاوی آنزیمی می باشد که به سفیدی دندان کمک می کند.

پاپائین و برملائین آنزیم هایی هستند که به ترتیب در پاپایا و آناناس وجود دارند، هر دو ممکن است به سفید شدن دندان کمک کنند.

سفید شدن دندان ها با آناناس

در سال 2012، شواهد اولیه نشان دادند که محلول هایی که حاوی این ترکیبات هستند می توانند اثر سفید کنندگی نسبتا کمتری داشته باشند. با این حال، نویسندگان این مطالعات هشدار می دهند که برای تعیین اینکه آیا این آنزیم ها موثر هستند یا خیر تحقیقات بیشتری لازم است.

  1. حفظ بهداشت دهان و دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان مهمترین کاری است که یک فرد می تواند برای کاهش زرد شدن دندان انجام دهد.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم از مینای دندان محافظت می کند، مانع از پوسیدگی لثه می شود و لکه ها را از بین می برد.

بهداشت دهان و دندان خوب شامل موارد زیر است:

  • حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. فرد باید اطمینان یابد که در اطراف لثه ها و پشت دندان ها نیز تمیز باشد.
  • از یک خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. فلوراید می تواند با پوسیدگی مبارزه کند و حتی آن را معکوس کند. اگر چه برخي افراد مخالف استفاده از فلورايد هستند، دندانپزشکان معتقدند که فلورايد براي دندان ایمن و سودمند است.
  • نخ دندان کشیدن برای حذف پلاک بین دندان ها.

روش هایی که جواب نمی دهند.

استراتژی های طبیعی سفید کننده ی دندان ها که ممکن است به دندان ها آسیب برساند موارد زیر را شامل می شوند:

  • لیموها
  • پرتقال ها
  • سرکه سیب
  • زغال فعال

دیدگاه

بعضی از افراد به طور طبیعی دندان سفیدی دارند، با اینکه دندان ها با بالا رفتن سن زرد می شوند. با این حال، حفظ بهداشت دهان و دندان و داشتن معاینات منظم دندانپزشکی می تواند به حفظ سفیدی دندان ها کمک کند.

دندان های زرد معمولا نشانه ای از یک مشکل بهداشتی نیستند، اما یک دندانپزشک می تواند فرسایش مینای دندان و پوسیدگی دندان را بررسی کند.

درمان های طبیعی می تواند به افراد کمک کند که دندان هایشان را در خانه سفید کنند. دندانپزشک همچنین می تواند سفید کردن حرفه ای دندان را پیشنهاد کند.

 

تاریخ انتشار : 4 مرداد 1398 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا