کیست دندان چیست؟

آخرین بروزرسانی : 15 اردیبهشت 1398

کیست دندان چیست ؟

هنگامی که صحبت از کیست دندانی میشود ، بعضی افراد گمان میکنند که آبسه دندان را میگوییم. بعضی دیگر نیز اصلا نمیدانند کیست دندان چیست و کجا به وجود می آید و یا حتی از کجا میآید آن موقع است که سوال پیش میاید که کیست دندان چیست ؟ چگونه به وجود می آید؟  آیا خطرناک است ؟  روش های تشخیص آن چیست ؟ چگونه میتوان از بروز آن پیشگیری کرد؟  آیا آبسه با کیست یکی هستند یا خیر؟ حال باید به این افراد  گفت کمی تحمل کنند تا با حوصله به سوالات شان پاسخ بدهیم  و سوالات شان را یک به یک باز کرده و توضیح دهیم و در ابتدا به این پرسش پاسخ خواهیم داد که کیست چیست و کجا به وجود می آید آیا خطرناک است یا خیر، یا اینکه کیست دندان چند نوع است.

کیست دندان چیست

کیست دندان

کیست نوعی واکنش بدن به یک بیماری میباشد که  آرام رشد کرده و ظاهر میگردد. کیست دندان نوعی بافت کیسه مانند است که در کنار تاج دندان و یا در کنار ریشه دندان رشد کرده و درون آن ممکن است از مایعی پر باشد و ممکن است متورم ولی پر از هوا باشد. کیست دندان در اطراف ریشه دندان بر اثر عفونت ها شکل میگیرد اما میتواند بافت ریشه دندان را از بین ببرد و نابود کند در واقع باعث از بین  رفتن دندان و ریشه دندان شود. گاهی برای خارج کردن کیست دندان نیاز به جراحی پیدا میشود پس حتما کیست دندان را جدی بگیرید و برای معاینه مرتب نزد دندانپزشک بروید.

کیست یا آبسه

اینکه شما آبسه را با کیست اشتباه بگیرید طبیعی است ،و گاهی نیز ممکن است پیش بیاید که فکر کنید آبسه همان کیست دندان است اما باید این را بدانید که کیست آرام‌ رشد میکند و برای تشخیص آن باید به پزشک مراجعه کنید اما آبسه دندان نشان دهنده عفونت محلی میباشد که با درمان ساده بدون نیاز به جراحی ریشه دندان درمان میشود و در طول یک روز رخ میدهد که  با درد و تب و خستگی  همراه است همچنین این درد به گوش فک و... منتقل میشود و در طول همان یک روز صورت یا دندان ورم میکند پس آبسه همان کیست دندان نمیباشد.

علائم کیست دندان و انواع کیست

اگر کیست دندان شما الوده یا به عبارتی عفونی باشد با درد و ورم و التهاب همراه است ولی اگر الوده نباشد هیچ نشانه ای ندارد و تنها راه تشخیص آن توسط دکتر به وسیله اشعه ایکس میباشد. کیست دندان انواع مختلفی دارد از جمله کیست دنتیگروس ،کیست رادیکولار، کیست موکوسل  و کیست انتوژنیک.

کیست دنتیگروس که معمولا در بالای تاج دندان عقل دیده میشود.

کیست رادیکولار :کیستی است که بر اثر عفونت ، پالپ یا مرگ عصب دندان شکل میگیرد.

کیست موکوسل :در قسمت های نرم دهان و دندان شکل میگیرد

کیست  انتوژنیک :گروهی از کیست ها که در استخوان یافت میشوند و تا به اندازه بسیار بزرگ نشوند قابل دیدن نیستند.

دلایل بروز کیست دندان

از همه مسائل که بگذریم دلیل بروز کیست دندان از همه جالب تر و مهم تر میباشد کیست دندان بر اثر عوامل متعددی ممکن است بروز کند  از جمله دلایل زیر :

در واقع میتوان گفت اولین دلیل برای بروز کیست دندان یا هر عارضه که در دهان رخ میدهد عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا به صورت تفریحی انجام دادن  بهداشت دهان و دندان میباشد. کیست دندان عموما در ریشه یا تاج دندان خراب یا پوسیده ای که به عصب رسیده تشکیل میشود پس به دلیل وجود باکتریها یا رشد نادرست دندان میتواند شکل بگیرد ، به دلیل وجود یک ریشه نابود شده مانده و دارای باکتری شکل بگیرد،  یا به خاطر سندروم ژنتیکی ممکن است یک کیست به وجود بیاید ، دندان عقل خراب میتواند ریشه را در اطراف تاج خود به وجود بیاورد  و..... دقت کنید همه بر اثر عفونت و میکروب درون دندان و ریشه دندان ممکن است  کیست را ایجاد کنند. برای جلوگیری از ایجاد کیست بهتر است بهداشت دهان و دندان خود را به درستی انجام داده و مرتب برای معاینه نزد دندانپزشک بروید زیرا بعضی از کیست ها قابل تشخیص نیستند مگر با اشعه ایکس که حتما توسط دکتر باید انجام گردد لذا برای حفظ سلامتی خود حتما. بازدید دوره ای دندانپزشکی دندان های خود را انجام دهید. پس از دلایل به وجود  آمدن  کیست دندان نوبت به درمان آن میرسد که مهم میباشد و حتما باید درمورد  آن مطلبی گفته شود زیرا بعضی افراد فکر میکنند این کیست ها بی خطر بوده و درمان آن با دارو ممکن است.

درمان کیست

درمان کیست دندان

کیست دندان مانند آبسه دندان نیست که به راحتی درمان شود یا اگر درمان نشود به غیر از بین بردن دندان آسیب جدی به بدن وارد نکند. اگر کیست دندان توسط پزشک معاینه و عکس برداری نشود و میزان پیشرفت آن مشخص نگردد ممکن است در آینده دچار جراحی بزرگی شوید. اغلب کیست های دندانی با جراحی ساده برطرف میگردند اما اگر کیست به دندان و ریشه دندان آسیب زده باشد مجبور به جراحی فک و ریشه دندان خواهید شد و تنها راه درمان کیست هایی که در قسمت ریشه دندان و گاهی تاج دندان رشد میکنند همان جراحی میباشد. پس حتما برای  اینکه مطمئن گردید که مبتلا به کیست دندان نبوده و از این عارضه ایمن هستید به پزشک و دندانپزشک برای تشخیص مراجعه نموده  و اگر دارای کیست بودید  برای درمان آن  اقدام نمایید. امیدواریم که این مطلب درمورد کیست دندان شما را از خطر وجود کیست دندان آگاه کرده باشد و افرادی که گمان میکردند کیست دندان همان آبسه میباشد از اشتباه خود آگاه شده باشند.

تاریخ انتشار : 15 اردیبهشت 1398 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,