مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان

آخرین بروزرسانی : 23 آذر 1399

در این مطلب از سایت کلینیک دندانپزشکی مبین به مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان می پردازیم. یکی از روش هایی که برای از بین بردن کجی دندان ها استفاده می شود ارتودنسی کردن دندان ها می باشد. با ارتودنسی دندان کجی و وضعیت نامرتب بودن دندان ها بر طرف می شود. چناچه دندان های شما وضعیت نامناسبی داشته باشند این کجی دندان شما را با مشکل مواجه می کند و در این زمان نیاز به ارتودنسی کردن دندان ها پیدا می شود. البته قبلا مطلبی تحت عنوان ارتودنسی دندان در سایت منتشر شده است که می توانید با مراجعه به این مطلب با انواع مختلف ارتودنسی، فیلم ها و توضیحات مفصل درباره‌ی ارتودنسی کردن دندان ها را مشاهده کنید.

نکات مهم بعد از ارتودنسی دندان

اکنون که تحت درمان ارتودنسی دندان قرار گرفته اید، لازم است دستورات زیر را رعایت کنید در غیر این صورت از معالجات انجام شده نه تنها نتیجه مطلوب نخواهید گرفت، بلکه ممکن است در پایان با مشکلات بیشتری همچون پوسیدگی دندان و بیماری لثه روبه رو شوید.

تقریبا چند ساعت پس از قرار دادن جداکننده های لاستیکی بین دندانها و یا سیم های ارتودنسی، اغلب دندان ها حساس و دردناک خواهند شد. این درد بعد از چند رو بر طرف خواهد شد. استفاده از استامینوفن می تواند ناراحتی و درد شما را کاهش دهد. چند روز پس از شروع درمان، معمولا تحریکات لب و گونه به وسیله تطابق بافتها با براکتها و دیگر دستگاه های ارتودنسی برطرف خواهد شد. قرار دادن مقداری موم نرم بر روی سطوح زبر و تیز در قسمت های عقبی موجب رفع تحریکات و تسکین درد خواهد شد.

در حین درمان، غذاهای بیشتری بین دندان ها و دستگاه های ثابت جمع خواهد شد، پس از مصرف هر وعده غذا و یا پس از استفاه از هرگونه مواد غذایی حداقل بیست دقیقه از نخ دندان سوپر فلاس (Super floss) استفاده کرده و به مدت پنج دقیقه مسواک بزنید. نحوه کشیدن نخ دندان با نخ دندان سوپر فلاس را در کلیپ زیر مشاهده کنید.

 

پس از مسواک زدن، دندان ها و وسایل ارتودنسی را به دقت معاینه و کنترل کنید.سهل انگاری در تمیز کردن دندان ها و ماساژ لثه موجب تورم و خونریزی لثه ها و ادامه بی توجهی در نواحی ذکر شده به پوسیدگی دندان و بیماری لثه خواهد انجامید. برای تمیز کردن دستگاه ارتودنسی ترجیحا از مسواک ارتودنسی استفاده کنید.

غذاهای سخت، به سیم ها و سایر اجزای دستگاه ارتودنسی صدمه می رساند و موجب افزایش طول مدت و هزینه درمان می شود.

از خوردن غذاهای سخت همچون: ته دیگ، پیتزا، آجیل، نان خشک، میوه های سخت و هسته دار(گوجه سبز، هلو، سیب، هویج خام، زیتون و…) اجتناب کنید.

از خوردن شکلات، آبنبات و آدامس به هر میزان اجتناب کنید.

در صورت تمایل به خوردن ساندویچ، سیب، هویج و یا میوه هایی نظیر آنها، ایتدا آنها را به قطعات کوچک تر تقسیم و سپس میل کنید.

ضمنا از خوردن غذا و مایعاتی که رنگدانه دارند همچون: چای، نوشابه، زعفران، رب گوجه و… در روزهای نخست درمان خودداری کنید.

دستگاهی که روی دندان شما قرار گرفته است کاملا محکم و ثابت است لذا از دستکاری آن با دست و یا هر وسیله ای دیگر خودداری نمایید.

در صورتی که سیم اصلی بشکند، جهت تعیین وقت معاینه با متخصص ارتودنسی خود تماس حاصل نمایید. در صورت جدا شدن یکی از سیم های نازک، آن را به دقت خارج نموده و با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید.

در موارد اورژانسی، نوک تیز سم های نگهدارنده را به محل اولیه برگردانید و مقداری موم بر روی آن قرار دهید تا به بافت های دهانتان آسیبی نرساند.

لطفا قبل از مراجعه جهت معاینه، از خوردن غذاهای بد بو(سیر، پیاز، کالباس و…) خودداری کرده و حتما دندان های خود را مسواک بزنید.

مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان عملی بسیار حرفه‌ای و دقیق است که موفقیت کامل آن نیازمند همکاری متقابل بین بیمار و پزشک می باشد.و رعایت نکات زیر باعث می شوند که نتیجه به بهترین شکل ممکن صورت بپذیرند. در این مطلب به مراقبت هایی که بعد از ارتودنسی دندان می بایست انجام شود می پردازیم.

مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان

روز اول بعد از ارتودنسی شدن دندان ها

جایگذاری بریس‌ها به هیچ وجه دردناک نیست.
بریس‌ها می بایست در دهان شما تنظیم شود بنابراین ممکن است برای مدت کوتاهی غذا خوردن شما را با وقفه مواجه کند.
در بعضی موارد مشاهده شده است که دندان ها حساس شوند.

سه روز اول بعد از ارتودنسی دندان

در سه روز اول ارتودنسی به علت اینکه دندان‌ها به فشار ناشی از بریس‌ها عادت ندارند، ممکن است شما کمی احساس درد و ناراحتی در دندان‌ها و اطراف لب‌ها و گونه‌ها تا زمان تنظیم بریس‌ها حس نمایید.
برای کاهش دادن درد و ناراحتی از موم یا سیلیکون استفاده می کنند که باید روی بریس ها به کار برده می شود.
داروهای مسکن و ضد درد همچون ژلوفن بدون نیاز به نسخه پزشک هم مورد استفاده قرار می گیرند.
شستشوی دهان با آب گرم و نمک باعث کاهش درد خواهد شد.

هفته اول بعد از ارتودنسی دندان

ناراحتی و دردی که به خاطر قرار دادن بریس ها ایجاد شده بود، از بین خواهد رفت.
دندان‌ها به وجود بریس‌ها عادت کرده و در نتیجه غذا خوردن راحت‌تر می‌شود.

مراجعه منظم به پزشک متخصص ارتودنسی

یکی از مهم ترین نکات  در هنگام درمان ارتودنسی این است که فردی که دندان خود را ارتودنسی کرده است، به صورت منظم به متخصص ارتودنسی مراجعه نماید. این مراجعه ها صرفاً جهت کنترل دستگاه‌ها نیست بلکه در هر جلسه بنا به ضرورت، دستگاهها تنظیم و فعال می‌‌شوند تا درمان ارتودنسی به بهترین شکل ممکن صورت بپزیرد.

رعایت کردن بهداشت دندان و دهان در هنگام ارتودنسی

اگر به سیم ها و براکت های ارتودنسی که در دهان قرار گرفته است دقت نمایید، یک اختلاف سطح باریک بین دستگاه فلزی یا براکت و دندان مشاهده خواهید کرد. این فضا با اینکه کوچک به نظر می‌ آید ولی از نظر تجمع مواد غذایی و میکروبی و ایجاد پوسیدگی بسیار حساس می باشد و همچنین تمیز کردن این ناحیه بسیار سخت تر از بقیه قسمت ها است.

متخصص ارتودنسی نحوه تمیز کردن این قسمت ها را برای شما توضیح خواهد داد ولی تمیز کردن دندان ها را همیشه از یک سمت شروع نمایید و تک تک دندان ها را باید پاک کنید تا به سمت دیگر برسید. اگر این نظم را رعایت کنید پاک کردن تمامی دندان ها به خوبی انجام خواهد شد. فقط این نکته را در نظر بگیرید که تمیز کردن دندانهای عقبی به درستی انجام شود. پس از تمیز کردن و یا در حین آن دندانهای خود را در آینه مشاهده نمایید که آیا تمامی قسمتها تمیز شده اند و آیا مواد غذایی در بین دستگاهها باقی مانده است یا چیزی باقی نمانده است.

 

ویزیت‌های ماهانه منظم بعد از ارتودنسی شدن دندان ها

ویزیت‌های منظم برای تغییر سیم قوسی ارتودنسی، تنظیم بریس و نظارت بر پیشرفت کلی درمان امری بسیار ضروری و مهم است.
ویزیت های مداوم می بایست جدی گرفته شود. جدی گرفتن این جلسه ها و حضور در کلینیک دندان پزشکی مطابق زمانبندی تعیین شده شرط لازم موفقیت درمان است. پس از هر جلسه تنظیم سیم ها ممکن است درد و ناراحتی ناچیزی برای شما به وجود آید که خیلی زود بر طرف خواهد شد.

 

نحوه مسواک زدن در دوران ارتودنسی بودن دندان ها

مسواک زدن دندان ها در زمان ارتودنسی بودنشان به همان تعداد که دندان های بدون ارتودنسی در طول شبانه روز مسواک زده می شوند، می بایست مسواک و تمیز شوند. دندان‌های ارتودنسی را باید پس از هر وعده غذایی یا حداقل دو بار در روز، هر بار به مدت دو دقیقه مسواک زد. نحوه صحیح مسواک زدن حین ارتودنسی به صورت زیر است:

مسواک را موازی با زمین روی کنار دندان بگیرید. سر مسواک را از یک دندان به دندان دیگر مطابق قوس طبیعی دندان‌ها و لثه‌ها حرکت دهید.
مسواک را چند ثانیه روی هر دندان نگه دارید. اگر از مسواک برقی استفاده می‌کنید، نیازی نیست آن را محکم فشار دهید یا بسایید، فقط بگذارید مسواک روی دندان باقی بماند.
مسواک زدن سطح داخلی دندان ها، بالای دندان و همچنین دندان‌های عقب دهان یعنی آسیا‌ها را فراموش نکنید.
برای تمیز کردن براکت‌ها مسواک را به صورت زاویه‌دار روی آنها بگیرید، تمیز کردن زیر سیم‌ها را فراموش نکنید.
به خاطر داشته باشید که باید مسواک یا خمیردندان را هر سه ماه یکبار عوض کنید تا همچنان اثرگذار باشند.

کلیپ آموزشی روش مسواک زدن دندان ارتودنسی

 

نحوه نخ کشیدن دندان های ارتودنسی شده

 نخ کشیدن دندان ارتودنسی بین دندان‌های که ارتودنسی شده اند، کار سختی به نظر می‌آید اما شما می بایست حداقل روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید. با استفاده از نخ‌های مخصوص می توانید این کار را انجام دهید. شما می بایست هر شب قبل از خواب نخ دندان بکشید.
شما می توانید از نخ دندان ارتودنسی استفاده کنید. این نخ‌ها که چندین بار هم قابل استفاده هستند می‌توانند به راحتی زیر دندان‌ها و سیم‌ها را تمیز کنند.

کلیپ آموزشی روش نخ کشیدن دندان ارتودنسی

عوارض تمیز نکردن بریس

تمیز نکردن بریس ها باعث پوسیدگی دندان، بیماری لثه و دیگر مشکلات جدی دهان و دندان می‌شود، علاوه بر این کهباعث به وجود آمدن لکه بر روی دندان‌ها و جمع شدن جرم روی دندان‌ها می شود، ظاهری زشت به آنها می‌دهد و نفس نیز بدبو می‌شود. تمیز نکردن بریس ها هم باعث می شود که زمان درمان افزایش پیدا کند. اگر وضعیت دندان‌ها بسیار وخیم باشد، متخصص ارتودنسی به ناچار درمان را متوقف می‌کند، بریس را از دهان خارج می‌کند و منتظر می‌ماند که ابتدا دندان‌ها و لثه‌ها درمان شوند.

بنابر این رعایت بهداشت در دوره ارتودنسی بودن دندان ها بسیار مهم است بنا این موارد را جدی بگیرید:

دندان‌ها را ۳ یا ۴ بار در روز مسواک بزنید.
پس از مسواک زدن از دهانشویه استفاده کنید.
حداقل روزی یک بار نیز از نخ دندان استفاده کنید.

استفاده و به کار بردن فلوراید روی دندان‌ها

پزشک دندانپزشک ممکن است استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید را به شما توصیه کند. مواد حاوی فلوراید کافی برای پیشگیری از پوسیدگی و تقویت دندان‌ها در زمان درمان‌های ارتودنسی مفید می باشد. اگر در دندان‌های خود دچار پوسیدگی و حفره هستید ممکن است فلوراید درمانی به شما توصیه شود. استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید دو مرتبه در روز یکی از راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان است. فلوراید دندان‌ها را در برابر اسیدهای ایجاد شده پس از خوردن و آشامیدن مقاوم خواهد کرد و مینای از دست رفته را در اوایل مراحل پوسیدگی بر می‌گرداند.

از انجام چه کار هایی در زمان ارتودنسی بودن دندان ها می بایست پرهیز نماییم ؟

جویدن اشیائی مثل مداد و یخ
جویدن ناخن
استعمال دخانیات

نکته ای برای ورزشکاران که دندان خود را ارتودنسی کرده اند

شما می‌تواند به انجام فعالیت­های ورزشی خود ادامه دهید اما به یاد داشته باشید که از گاردهای دهانی مناسب برای دندان‌های ارتودنسی شده استفاده کنید. اگر شما در هنگام ورزش دچار حادثه شدید بلافاصله وضعیت دهان و ارتودنسی خود را بررسی کنید. اگر ارتودنسی شما آسیب دیده یا دندانتان افتاده حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید.

ارتودنسی کردن دندان ورزشکار

حتما بخوانید

    تاریخ انتشار : 16 دی 1396 نویسنده : تعداد نظرات : 3 دسته بندی : وبلاگ,ارتودنسی,

    ارسال نظر

    شماره همراه شما منتشر نمی شود.
    نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
    برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



    مهتاب 6 تیر 1402-04:14
    سلام.میخواستم بدونم هر مسواک بین دندانی را برای چه مدت میتوان استفاده کرد ؟
    کلینیک مبین 2 مرداد 1402-02:31
    سلام بستگی به مصرف شما دارد.در صورتی که فرم ان تغییر کرد عوض کنید.
    عارفه 29 خرداد 1401-12:56
    سلام ایا مسواک مخصوص ارتودنسی وجود داره؟ نحوه ی استفادش چطوریه؟
    کلینیک مبین 6 تیر 1401-01:35
    سلام بله میتونید از داروخانه ها تهیه کنید.
    یاسی 25 مهر 1400-08:32
    سلام ببخشید میتونم در دوران ارتودنسی قلیان بکشم؟؟
    مدیریت سایت 1 آبان 1400-03:40
    سلام بله میتونید ولی بهتر است انجام نشود چون باعث التهاب لثه میشود.

    پزشکان ما در تلویزیون

    رزرو وقت

    شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

    رزرو وقت رایگان

    رزرو وقت

    انتخاب بخش مربوطه

    نام و نام خانوادگی

    شماره تماس

    انتخاب بازه تاریخ از

    انتخاب بازه تاریخ تا