پوسیدگی دندان چیست و چه چیزی باعث پیدایش آن می‌شود؟

آخرین بروزرسانی : 24 فروردین 1403

قبل از دانستن روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان مهم است که بدانیم پوسیدگی دندان چیست. پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی است که برای همیشه به دندان آسیب می‌رساند و می‌تواند به دلایل مختلف ظاهر شود.

پوسیدگی دندان

عوامل پوسیدگی دندان

آناتومی‌دندان: نزدیک بودن دندان‌ها به هم، مشکل مسواک زدن را افزایش می‌دهد که خود یکی از اصلی‌ترین عوامل پوسیدگی دندان است.

pH بزاق دهان: افرادی که pH کمتر از 7 دارند بیشتر در معرض پوسیدگی هستند.

دهان خشک: اگر بزاق کافی نداشته باشیم تا به عنوان یک مانع محافظ عمل کند،  پوسیدگی دندان‌های بیشتری را تجربه می‌کنیم. خشکی دهان یکی از عوامل اصلی پوسیدگی است.

بیماری‌ها یا عادات بد غذایی: بیماری‌هایی که باعث رفلاکس معده یا استفراغ مکرر می‌شوند، مانند پرخوری عصبی که می‌تواند از اصلی‌ترین عوامل باشد.

بد مسواک زدن یا مسواک نزدن: با وجود سن بالا، بسیاری از افراد نمی‌دانند چگونه دندان‌های خود را به درستی مسواک بزنند. هر زمان که شک داشتیم بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنیم تا ما را با توجه به دندان‌هایمان راهنمایی دقیق کند.

مصرف مواد قندی در رژیم غذایی: نوشیدنی‌های شیرین و غذاهایی که به مدت طولانی به دندان می‌چسبند مانند عسل، شیر یا آب نبات از اصلی‌ترین عوامل پوسیدگی دندان هستند.

خوردن بیش از حد میان وعده: اگر بین وعده‌های غذایی به صورت مکرر میان وعده می‌خورید یکی از اصلی‌ترین کاندید‌های پوسیدگی هستید. بلافاصله پس از خوردن انواع خوراکی‌، باکتری‌های موجود در پلاک دندان شروع به تولید اسیدهایی می‌کنند که قادر به آسیب رساندن به دندان هستند. اگر دندان‌های خود را به درستی و به موقع مسواک نزنیم، این میکروارگانیسم‌ها می‌توانند سوراخ‌های کوچکی در مینای دندان ایجاد کنند.

اولین علامت پوسیدگی دندان چیست؟

اولین علامتی که به ما برای پوسیدگی دندان نشان می‌دهد، لکه سفید روی دندان است که با گذشت زمان این لکه تیره می‌شود. متأسفانه پوسیدگی دندان‌ها همیشه قابل مشاهده نیستند و گاهی اوقات نمی‌توان آنها را با چشم غیر مسلح شناسایی کرد، از این رو رفتن به دندانپزشک برای معاینه اهمیت دارد.

10 نکته برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

حال چگونه از ایجاد پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟ آیا ترفندی برای حفظ سلامت دهان ما وجود دارد؟ در واقع، اگر دستورالعمل‌های خاصی در مراقبت از دهان رعایت شود، می‌توانیم از بروز آن جلوگیری کنیم.

1. بهداشت دندان‌ها و لثه‌ها

توصیه می‌شود بعد از هر وعده غذایی حداقل 3 دقیقه دندان‌های خود را مسواک بزنید و در قسمت‌هایی که پوسیدگی دندان بیشتر شایع هست مانند فضاهای بین دندانی، در حاشیه دندان و لثه و... بیشتر مسواک بزنید.

2. استفاده از مکمل بهداشت دندان

تکمیل بهداشت دهان و دندان با سایر برنامه‌های بهداشت شخصی، مانند استفاده از محلول فلوراید و نخ دندان، که به ما در تمیز کردن نهایی دندان کمک می‌کند، حیاتی است.

3. از دهانشویه استفاده کنید

دهانشویه‌هایی وجود دارند که دندان‌ها را لکه دار می‌کنند و مینای دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهند پس در این خصوص به خوبی تحقیق کنید. استفاده از یک دهان شویه خوب به ما کمک می‌کند تا دهان را تمیز کنیم و آن را هیدراته نگه داریم، بنابراین سطح pH بزاق را کنترل می‌کنیم.

4. از خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید

خمیردندان‌هایی که دارای فلوراید هستند کمک بزرگی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان هستند. به کمک این خمیر دندان‌ها به مرور شکستگی مینای دندان متوقف می‌شود.

5. مسواک خود را مرتباً عوض کنید

کارشناسان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها، مسواک خود را هر سه ماه یکبار تعویض کنید. در صورت آسیب دیدن باید زودتر این کار را انجام دهیم.

6. هیدراتاسیون صحیح را اجرا کنید

برای هیدراتاسیون مناسب، بهتر است حداقل 2.5 لیتر آب در روز بنوشید. با این کار PH دهان را کنترل می‌کنیم و از کاهش آن جلوگیری می‌کنیم. علاوه بر این اگر عادت به نوشیدن آب بعد از غذا داشته باشیم، به از بین بردن ذرات که به دندان‌هایمان می‌چسبند کمک می‌کنیم. این ترفند مخصوصاً زمانی که فرصت مسواک زدن نداریم عالی است.

7. به سراغ یک رژیم غذایی سالم و متعادل بروید

کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها به ویژه قندها و افزایش مصرف میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، گوشت و ماهی می‌تواند بسیار موثر باشد. رنگدانه‌های طبیعی موجود در سبزیجات و میوه‌ها به همراه ویتامین C از تشکیل پلاک دندانی جلوگیری می‌کند. کیوی یا مرکبات مواد غذایی غنی از ویتامین C هستند که از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کنند.

8. مصرف الکل و تنباکو را حذف کنید

حذف مصرف الکل و تنباکو نه تنها از بدن ما محافظت می‌کند بلکه سلامت دهان و دندان ما نیز از آن سود می‌برد، زیرا مصرف آن می‌تواند باعث از بین رفتن مینای دندان، احساس خشکی در دهان و بدیهی است که پوسیدگی دندان‌ها را ایجاد کند.

9. آدامس بدون قند حاوی زایلیتول مصرف کنید

آدامس بدون قند حاوی زایلیتول، یک شیرین کننده بدون قند استخراج شده از درخت توس، گزینه‌ای عالی برای تمیز کردن دندان‌های شما حتی زمانی که بین وعده‌های غذایی میان وعده می‌خوریم، است.

10. معاینات دوره‌ای دندانپزشکی

برای داشتن سلامت دهان و دندان، مهم است که یک متخصص دهان ما را تحت نظر داشته باشد. بهترین کار این است که سالی یک بار برای معاینه معمول به دندانپزشک مراجعه کنید و سالیانه یک یا دو پاکسازی دهان انجام دهید.

نتیجه‌گیری

همانطور که در این مطلب فهمیدیم که پوسیدگی دندان چیست و چه چیزی باعث پیدایش آن می‌شود، ترفندهای زیادی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان از ایجاد پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کرد که به آنها اشاره شد. توصیه می‌شود به بهداشت دهان و دندان کودکان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر از دوران کودکی قوانین صحیح را به کار بگیریم، حفظ آنها تا آخر عمر راحت تر خواهد بود.

تاریخ انتشار : 24 فروردین 1403 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا