اپن بایت بر اثر چه عواملی به وجود می آید؟

آخرین بروزرسانی : 4 اردیبهشت 1400

اپن بایت در واقع به نوعی مال اکلوژن گفته می شود. معنی آن عدم تراز درست دندان ها هنگام باز و بسته شدن فک های بالا و پایین می باشد و حالت عادی پیدا نمی کند و نیاز به ترمیم دندان دارد. حالت عادی به حالتی گفته می شود که دندان های جلوی فک فوقانی از دندان های جلوی فک تحتانی دو تا سه میلیمتر باشد و موجب پوشش آن ها می شود.

در مقابل در اپن بایت با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، فاصله دندان ها بین فک بالایی و دندان های فک پایینی در قدام و همچنین بخش جلویی دهان به صورت نرمال و معمولی می باشد.

اپن بایت به چه دلایلی به وجود می آید؟

فشار ناشی از زبان: اگر به صورت طولانی مدت زبان در بین دندان های قدامی بالا و پایین قرار گیرد، به وجود آمدن و همچنین شکل گیری اپن بایت را به دنبال دارد.

مشکل اسکلتی: مشکلات اسکلتی معمولا از ژنتیک به وجود می آیند. که باعث می شود از ابتدا رشد فک ها به درستی و با هماهنگی اتفاق نیفتد که در ادامه مشکلات زیادی برای دهان و دندان را به همراه دارد. اپن بایت یکی از مشکلاتی می باشد که با اختلال اسکلتی، ایجاد می گردد.

مکیدن انگشت شصت پا و یا پستانک: همانطور که می دانید بسیاری از کودکان عادت به مکیدن انگشتان خود، مکیدن مداد، مکیدن پستانک و یا ماده سخت دیگری دارند که باعث بر هم زدگی تراز طبیعی و سازگاری بین دندان های قدامی می شوند و در نتیجه با مشکل اپن بایت مواجه می شوند.

اپن بایت

اختلال مفصل تمپورومندیبولار: اختلالات مفصل تمپورومندیبولار درد مزمن فک را به همراه دارد. تحرک بیش از حد زبان و یا فشار وارد کردن به دندان در این نوع اختلال باز شدن اپن بایت را به دنبال دارد.

روش های درمان اپن بایت چیست؟

استفاده از TSAD: انکوریج اسکلتی و یا همان TSAD نوعی ابزار موقتی می باشد و به عنوان یکی از راه حل های درمانی تکامل زیادی یافته است. از مزایای بسیار مهم این ابزار می توان به تامین کنترل عمودی اشاره کرد. ابزار TSAD را یک گگ دهانی، یک دکمه پلاستیکی در وسط سقف دهان و همچنین چهار باله کناری از جنس نیتینول که وارد کننده نیرویی در جهت عمودی می باشد، تشکیل می دهد و در واقع باعث حرکت دندان های قسمت عقب دهان به طرف داخل می شوند و در نتیجه بسته شدن اپن بایت در جلوی دهان را در پی دارد.

گگ دهانی(بایت بلاک): بایت بلاک ها نوعی ابزار هستند و طراحی و ساخت آن ها به گونه ای می باشد که فقط با دندان های مولر دوم ارتباط دارند. با گذشت زمان که دندان های عقب شروع به حرکت به طرف داخل می کنند، دندان های مولر اول و نیش هم با بایت بلاک در تماس قرار می گیرند که برای اصلاح اپن بایت مورد استفاده قرار می گیرد.

سیم کشی دندان و استفاده از هدگیر: در صورت جوان بودن و ادامه داشتن رشد استخوان ها می توان برای اصلاح اپن بایت از ارتودنسی دندان جهت بالا کشیدن دندان ها عقب به وجود آوردن تعادل دندان های بالا و پایین استفاده کرد.

روش های درمان اپن بایت

اما باید دقت داشته باشید که ادامه دادن رفتارها و عاداتی که اپن بایت را به وجود آورده، با روش درمان ارتودنسی هم نمی تواند ماندگاری دندان هایتان زیاد ادامه داشته باشد و مجددا با مشکل مواجه خواهید شد.

جراحی: زمانی که رشد استخوان ها در بزرگسالان شروع به کند شدن کند یا به طور کل متوقف شود، می توان جراحی اپن بایت را انجام داد. مشکل اپن بایت در این مرحله به قدری حاد می شود که با روش های دیگری امکان نتیجه دلخواه با دوام زیاد وجود ندارد. با عمل جراحی انتقال فک بالایی به یک موقعیت جدید صورت می گیرد و با استفاده از پیچ و پلاک های تخصصی اثبات آن ها را شاهد خواهید بود.

چه بیماری ها و مشکلاتی در اثر اپن بایت به وجود می آید؟

یکی از مشکلاتی که در اثر اپن بایت به وجود می آید، این است که برای غذا خوردن افراد مشکل ایجاد می کند و ادامه داشته آن در طول سالیان و عدم درمان آن، ساییدگی بیش از حد دندان ها را در پی خواهد داشت که به صورت نا مرتب در ردیف های بالا و پایین قرار می گیرد.

اگر شدید شدن بایت را شاهد باشید، فشار زیاد بر روی فک ها را هم شاهد خواهید بود که عوارضی از جمله سردرد های مکرر و حساسیت عمومی دندان ها را به همراه دارد.

از مشهود ترین مشکلات ناشی از اپن بایت می توان به بی نظمی و نا مرتب بودن دندان ها و به هم ریختگی طرح لبخند فرد بیمار اشاره کرد.

چه بیماری ها و مشکلاتی در اثر اپن بایت به وجود می آید؟

تنها مشکل طرح لبخند نا مرتب، ظاهری می باشد که می تواند اعتماد به نفس بیمار را تا حد زیادی کاهش دهد و باعث پیامد های روانی منفی می شود.

از دیگر عوارض بایت، نوک زبانی صحبت کردن فرد می باشد و تا بزرگسالی هم ادامه پیدا می کند.

تاریخ انتشار : 4 اردیبهشت 1400 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,ترمیم دندان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا