دلایل ورم کردن صورت بعد از ایمپلنت دندان

آخرین بروزرسانی : 4 خرداد 1403

ورم و التهاب یکی از واکنش‌های طبیعی بدن در مواجه با زخم و آسیب است. زمانی که ایمپلنت دندان انجام می‌دهید، دندان‌پزشک لثه شما را سوراخ کرده و پیچی از جنس تیتانیوم را درون فک شما قرار می‌دهد. به همین دلیل ورم کردن لثه پس از ایمپلنت معمولا واکنشی طبیعی است. در این مطلب قرار است که به دلایل ورم کردن صورت بعد از ایمپلنت دندان بپردازیم. همچنین راهکارهایی برای کاهش این التهاب را به شما آموزش خواهیم داد. پس اگر قصد دارید که دندان جدیدی به‌روش ایمپلنت درون دهان خود قرار دهید، بهتر است که ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

آیا ورم کردن صورت بعد از ایمپلنت به سن مربوط است؟

آیا ورم کردن صورت بعد از ایمپلنت دندان طبیعی است؟

به‌صورت کلی ورم کردن صورت بعد از ایمپلنت دندان طبیعی است. ورم کردن و ملتهب شدن صورت به‌دلیل ورود جسم خارجی به بدن و همچنین سوراخ شدن لثه رخ می‌دهد. این التهاب ممکن است با مقداری درد و قرمزی همراه باشد. پس در صورتی که مقداری ورم کردن صورت را در سمتی که ایمپلنت دندان انجام داده‌اید مشاهده کردید نیازی به نگرانی نیست. این ورم پس از چندین روز کاهش پیدا می‌کند و به‌مرور از بین می‌رود. در صورتی که درد ورم ناراحتی زیادی برای شما ایجاد کرد می‌توانید با مشورت پزشک از داروهای ضد التهاب استفاده کنید.

دلایل ورم کردن صورت بعد از ایمپلنت دندان

• التهاب لثه: یکی از مهم‌ترین دلایل ورم کردن صورت بعد از ایمپلنت دندان، التهاب لثه است. همان‌طور که توضیح دادیم این التهاب تا حدودی طبیعی است و به‌دلیل واکنش بدن نسبت به جسم خارجی رخ می‌دهد. قرار دادن ایمپلنت باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن اخطار وجود یک جسم خارجی دهد و گلبول‌های سفید خود را روانه مبارزه با آن کند. به همین دلیل قرمز شدن و التهاب محل ایمپلنت رخ می‌دهد.
  • عفونت: یکی از دلایل ورم کردن صورت بعد از ایمپلنت دندان، عفونت است. در صورتی که التهاب صورت شما تشدید شد و احساس کردید که درد زیادی به‌همراه دارد، باید برای معاینه عفونت به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. گاهی اوقات ممکن است که محل ایمپلنت دچار عفونت شود. در این زمان پزشک آنتی‌بیوتیک مناسب را برای شما تجویز می‌کند.
  • مشکل در جراحی: از دیگر دلایل ورم کردن صورت بعد از ایمپلنت دندان، صحیح انجام نشدن جراحی است. در این صورت با گذر زمان ورم و درد لثه کاهش پیدا نکرده و ممکن است رو به افزایش برود. وجود مشکل در جراحی پس از معاینه بعدی توسط دندان‌پزشک مشخص می‌شود.
  • حساسیت به مواد ایمپلنت: مواد به کار رفته در ایمپلنت از بهترین جنس‌های موجود در بازار هستند. اما گاهی اوقات ممکن است که افرادی به همین مواد از جمله تیتانیوم حساسیت نشان دهند. این حساسیت یکی از دلایل ورم کردن صورت بعد از ایمپلنت دندان است.

آیا ورم کردن صورت بعد از ایمپلنت طبیعی است؟

درمان ورم کردن صورت بعد از ایمپلنت

حالا که با دلایل ورم کردن صورت بعد از ایمپلنت دندان آشنا شده‌اید، وقت آن است که درمان‌های خانگی برای کاهش التهاب و ورم صورت پس از این جراحی را بیاموزید. در ادامه به تعدادی از این درمان‌ها اشاره می‌کنیم.

• استفاده از کمپرس آب سرد: استفاده از کمپرس سرد همیشه برای کاهش التهاب‌ها توصیه می‌شود. برای این منظور یک کمپرس آب سرد یا یک ظرف حاوی یخ تهیه کنید. دور کمپرس را یک حوله بپیچید و روی قسمت ملتهب صورت خود قرار دهید. سرمای کمپرس باعث می‌شود که التهاب صورت شما با سرعت بسیار بیشتری کاهش پیدا کند.
  • استراحت: پس از انجام جراحی ایمپلنت دندان، بدن برای بهبود جای زخم نیاز به استراحت دارد. به همین خاطر بهتر است که برای کاهش ورم صورت بعد از ایمپلنت دندان به بدن خود استراحت دهید و تا چندین روز از غذاهای نیمه جامد مانند سوپ استفاده کنید.
  • استفاده از داروهای ضد التهابی: یکی از روش‌های بسیار مفید برای کاهش ورم صورت بعد از ایمپلنت دندان، استفاده از داروهای ضد التهابی است. البته باید دقت داشته باشید که این داروها را تنها با تجویز پزشک مصرف کنید.
  • تغذیه سالم: برای زودتر بهبود یافتن ورم صورت بعد از ایمپلنت دندان، باید یک لایف استایل سالم داشته باشید. سعی کنید که در چند روز اول پس از جراحی مایعات زیادی مصرف کنید و همچنین خوراکی‌های مفید از جمله سبزیجات را در برنامه غذایی خود جای دهید. مصرف زیاد مایعات و همچنین سبزیجات باعث می‌شود که التهاب بدن شما با سرعت بیشتری بهبود پیدا کند.
  • مراقبت از دندان ایمپلنت شده: یکی از مهم‌ترین روش‌های کاهش ورم کردن صورت بعد از ایمپلنت دندان، مراقبت از دندان‌هاست. برای این منظور سعی کنید که مدتی خوراکی‌های بسیار سرد و بسیار گرم مصرف نکرده و از دهان شویه و محصولات مراقبتی که دندان‌پزشک برای شما تجویز می‌کنند جهت حفاظت از دندان‌ها استفاده کنید.

طول دوره ورم کردن صورت بعد از ایمپلنت دندان

بسیاری از افرادی که قصد انجام ایمپلنت دندان را دارند، تمایل دارند بدانند که ورم صورت پس از این جراحی چه مدت باقی خواهد ماند. باید بدانید که ورم صورت به‌صورت معمول پس از انجام جراحی ایمپلنت شروع شده و در 2.3 روز اول بعد از این جراحی به اوج خود خواهد رسید. اما بعد از گذشت چند روز ورم صورت کم کم کاهش پیدا کرده و نهایتا پس از یک هفته تا ده روز به‌صورت کامل از بین می‌رود. در صورتی که ورم صورت با تب همراه بود باید حتما به دندان‌پزشک مراجعه کنید و نسبت به درمان عفونت خود پیگیر باشید.

ورم کردن صورت بعد از ایمپلنت چند روز طول می‌کشد؟

عوامل موثر در ورم کردن صورت پس از انجام ایمپلنت

میزان ورم کردن صورت بعد از ایمپلنت دندان به عواملی مانند مقدار آسیب در جراحی و همچنین سن بیمار بستگی دارد. طبیعتا هرچه جراحت در طول عمل جراحی بیشتر باشد ورم کردن صورت پس از آن بیشتر خواهد بود. به‌عنوان مثال افرادی که به‌صورت همزمان دو عدد از دندان‌های خود را ایمپلنت کرده‌اند ورم بیشتری را در صورت خود تجربه می‌کنند. همچنین سن بیمار رابطه مستقیمی با ورم کردن صورت پس از این جراحی دارد. زمانی که سن افراد بیشتر می‌شود قدرت ماهیچه‌های صورت کاهش می‌یابد به همین دلیل این نقاط از بدن بیشتر دچار ورم و کبودی می‌شوند.

تاریخ انتشار : 15 اردیبهشت 1403 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,ایمپلنت,