دندانپزشکی کودکان چیست؟ مروری بر اقدامات دندانپزشکی کودکان

آخرین بروزرسانی : 9 دی 1398

دندانپزشکی کودکان : جلسه اول ملاقات کودک با دندانپزشک

به طور کلی توصیه می شود که کودک در سن 1 سالگی یا 6 ماه پس از بیرون آمدن اولین دندان خود ، توسط دندانپزشک معاینه شود.

چه اتفاقاتی در جلسه اول ملاقات خواهد افتاد؟

اولین مراجعه به مطب دندانپرشک برای معاینه کودک معمولاً زمان بر نیست و شامل اقدامات درمانی بسیار کمی می شود. این ملاقات به فرزند شما فرصتی می دهد تا با روشی غیر تهدید آمیز و دوستانه با دندانپزشک ملاقات کند. ممکن است برخی از دندانپزشکان از والدین بخواهند که در صندلی دندانپزشکی بنشینند و فرزند خود را در طول معاینه نگه دارند. همچنین ممکن است از والدین خواسته شود که مقداری از زمان ویزیت را در محل پذیرش منتظر بمانند تا رابطه ای دوستانه بین کودک و دندانپزشک شما برقرار شود.

در طول معاینه ، دندانپزشک شما تمام دندانهای موجود فرزندتان را برای احتمال وجود پوسیدگی بررسی می کند ، روی هم آمدن صحیح دندان های کودک شما را معاینه می کند و به دنبال هرگونه مشکل احتمالی لثه ، فک و بافت های دهان می باشد. در صورت مشخص شدن ، دندانپزشک یا متخصص بهداشت ، هر دندان را تمیز کرده و تعیین می کند که دندان های او به فلوراید نیاز دارد یا خیر. او همچنین والدین را در مورد اصول مراقبت از بهداشت دهان و دندان برای کودکان ، آموزش می دهد و در مورد مسائل مربوط به رشد مراقبت های دندانپزشکی بحث می کند و به هر سؤالی پاسخ می دهد.

دندانپزشکی کودکان

مسائلی که دندانپزشک شما ممکن است راجع به آنها با شما صحبت کند می تواند شامل موارد زیر شود :

اقدامات بهداشتی دهان و دندان خوبی که برای دندان ها و لثه های فرزند شما مفید است و اقداماتی که باعث جلوگیری از سوراخ شدگی ها می شود.

لزوم استفاده از فلوراید

عادتهای دهانی (مکیدن انگشت شست ، بلع معکوس یا پیش آمدگی زبان ، مکیدن لب)

نقاط عطف در رشد

بیرون آمدن دندان

تغذیه مناسب

برنامه معاینه دندانپزشکی. بسیاری از دندانپزشکان دوست دارند هر 6 ماه یکبار کودکان را برای ایجاد سطحی از راحتی و صمیمیت کودک در مراجعه به مطب دندانپزشک ، نظارت بر رشد دندان ها و درمان فوری هرگونه مشکل در حال رشد ، ببینند.

از شما خواسته می شود در اولین مراجعه فرم های اطلاعات پزشکی و بهداشتی مربوط به کودک را تکمیل کنید. پس با اطلاعات و مدارک لازم به مطب مراجعه کنید.

تفاوت میان یک دندانپزشک معمولی با یک دندانپزشک کودک ( پدیاتریک ) چیست؟

یک دندانپزشک کودک حداقل به مدت دو سال تحصیلاتی فراتر از مدت زمان تحصیل در دانشکده دندانپزشکی دارد. این آموزش اضافی بر مدیریت و درمان دندانهای در حال رشد کودک ، رفتار کودک ، رشد و پیشرفت جسمی و نیازهای ویژه دندانپزشکی کودکان متمرکز است. اگرچه هر یک از دندانپزشکان قادر به پاسخگویی به نیازهای بهداشت دهان و دندان در فرزند شما هستند ، اما یک دندانپزشک کودک ، کارمندان وی و حتی دکوراسیون مطب همگی برای مراقبت از کودکان و آسایش آنها آماده هستند. اگر فرزند شما نیازهای ویژه ای دارد ، مراقبت و درمان از سوی یک دندانپزشک کودک باید برای او در نظر گرفته شود. از دندانپزشک یا پزشک فرزندتان بخواهید که چه چیزی را برای فرزند شما توصیه می کند.

دندانپزشکی کودکان

در مورد کودکان ، چه سنی برای اولین استفاده از اشعه ایکس برای عکسبرداری از دهان آنها مناسب است؟

هیچ قانونی برای شروع استفاده ازاشعه ایکس در دندانپزشکی وجود ندارد. برخی از کودکانی که ممکن است در معرض خطر بیشتری برای مشکلات دندانپزشکی باشند (به عنوان مثال ، کسانی که مستعد پوسیدگی دندان ناشی از شیشه پستانک هستند یا افرادی که لب شکری بوده و دارای شکاف کام هستند) باید زودتر از سایرین در معرض اشعه ایکس قرار گرفته شوند. معمولاً بیشتر کودکان در سن 5 یا 6 سالگی برای اولین بار در معرض اشعه ایکس قرار گرفته می شوند و از آنجا که کودکان در سن 6 سالگی دندانهای دائمی خود را در می آورند ، پرتوهای ایکس نقش مهمی را در کمک به دندانپزشک شما برای دیدن همه موارد دندانپزشکی ایفا می کنند تا دندانپزشکان بدانند دندان های دائمی در فک کودک در حال رشد هستند ، به دنبال مشکلات روی هم رفتن صحیح دندان ها باشند و مشخص کنند که آیا دندان های کودک صحیح و سالم است یا خیر.

دندانپزشکی کودکان

تغذیه کودک و دندان های سالم

کارشناسان بر اینکه که کودکان برای رشد صحیح و سالم ماندن به همه گروههای اصلی غذایی نیاز دارند ، اتفاق نظر دارند. کربوهیدرات بیش از حد ، هر دو نوع قند (به عنوان مثال ، از کیک ، کلوچه ، آب نبات ، شیر و سایر غذاها و نوشیدنی های قندی) و غذاهای لذیذ و نشاسته ها (به عنوان مثال چوب شور و چیپس ) می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند. مدت باقی ماندن کربوهیدرات ها بر روی دندانها ، علتی اصلی برای منجر شدن به پوسیدگی دندان ها است.

دندانپزشکی کودکان

نکاتی در مورد انتخاب و خوردن غذاهایی که برای دندان کودک شما سالم تر هستند :

به جای کربوهیدرات ها ، میوه و سبزیجات زیادی را در خانه خود نگهداری کنید - و به عنوان "میان وعده های سالم" از آنها استفاده کنید. میوه و سبزیجاتی را که حاوی حجم زیادی از آب می باشند مانند گلابی ، خربزه ، کرفس و خیار ، انتخاب کنید. میوه هایی مانند موز و کشمش را محدود کنید ، زیرا این مواد حاوی قند زیادی هستند ، یا اینکه کودک خود را ترغیب کنید که بعد از خوردن این میوه ها مسواک بزند.

پنیرهای مخصوص را با ناهار یا به عنوان میان وعده سرو کنید. پنیر ، به خصوص پنیر چدار ، مونتری جک ، سوئیس و سایر پنیرهای کهنه کمک می کند تا جریان بزاق ایجاد شود که به شستن ذرات مواد غذایی به دور از دندان کمک می کند.

دندانپزشکی کودکان

از خوردن غذاهای چسبنده و جویدنی ( جویدنی به مقدار زیاد مانند آدامس ) خودداری کنید. کشمش ، انجیر خشک ، گرانولا ، کره بادام زمینی ، پاستیل ، کارامل ، عسل ، شیره و شربت به دندان چسبیده و باعث از بین رفتن بزاق می شود. اگر کودک شما این نوع محصولات را مصرف می کند ، بلافاصله بعد از خوردن غذا ، دندان های خود را باید مسواک بزند.

غذاهای شیرین را با وعده های غذایی سرو کنید ، نه به عنوان میان وعده. اگر قصد دارید شیرینی به کودک خود بدهید ، بلافاصله بعد از غذا آنها را به عنوان دسر بدهید. معمولاً مقدار زیادی بزاق دهان در اطراف وعده های غذایی وجود دارد که باعث می شود شستن مواد غذایی به دور از دندان آسان تر شود. نوشیدنی وعده های غذایی نیز به شستشوی ذرات مواد غذایی روی دندان ها کمک می کند.

فرزندان خود را به این امر عادت دهید که هرچه می توانند کمتر تنقلات بخورند. کنترل فراوانی خوردن تنقلات و میان وعده ها به مراتب مهمتر از کنترل مقدار مصرفی وعده های اصلی است. زمان بین وعده های غذایی به بزاق اجازه می دهد تا ذرات غذایی را از بین ببرد که در غیر این صورت باکتری ها از آن ذرات برای پیشروی استفاده می کنند. استفاده از تنقلات به صورت مکرر ، بدون مسواک زدن پس از آن ، مواد لازم برای تغذیه باکتری ها را به صورت مداوم فراهم می کند ، که منجر به ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان می شود. سعی کنید میان وعده ها و تنقلات را تا حد ممکن و حداکثر به یک یا دو بار در روز محدود کنید. در صورت امکان ، بعد از مصرف میان وعده بلافاصله مسواک بزنید.

دندانپزشکی کودکان

از غذاهای قندی که ممکن است روی دندان ها باقی بماند ، خودداری کنید. شلغم ، آب نبات سفت ، شکلات آبنباتی و نعناع همگی در پوسیدگی دندان نقش دارند زیرا به طور مداوم دندان ها را با مواد قندی خودشان می پوشانند.

غذاهایی بخرید که بدون قند بوده یا شیرین نباشند. غذاهایی که حاوی قند جایگزین زایلیتول هستند ممکن است در جلوگیری از سوراخ شدگی های دندانی کمک کنند.

هرگز کودک خود را با یک شیشه شیر پر از شیر ، شیر خشک ، آب میوه یا نوشابه در رختخواب نگذارید. اگر کودک شما در زمان خواب به یک شیشه شیر نیاز دارد ، آن را با آب ساده پر کنید.

به جای آب میوه یا نوشابه ، به فرزندتان آب ساده بدهید. آب میوه ، نوشابه و حتی شیر حاوی قند هستند. آب به دندانها آسیب نمی رساند و در شستن هر گونه ذره غذایی که ممکن است به دندان چسبیده باشد ، کمک می کند.

برای ساختن دندانهای قوی ، منابع خوبی از کلسیم را در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید. منابع خوب کلسیم شامل شیر ، کلم بروکلی و ماست است.

دندانپزشکی کودکان

سایر نکات :

اگر کودک شما آدامس میجود ، او را تشویق کنید تا آدامس های دارای قند زایلیتول یا بدون قند را انتخاب کند. نشان داده شده است که زایلیتول باعث کاهش مقدار باکتری ها در دهان می شود و عمل جویدن به افزایش جریان بزاق کمک می کند.

از فلوراید و مسواک استفاده کرده و دندانهای فرزند خود را نخ دندان بکشید. بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید در هر روز است. فلوراید در داخل دندان فرو می رود تا پوسیدگی اولیه را معکوس کند. حداقل دو بار در روز و پس از هر وعده غذایی یا میان وعده در صورت امکان ، دندانهای کودک خود را مسواک بزنید. اگر مسواک زدن بین وعده های غذایی امکان پذیر نیست ، حداقل چندین بار دهان او را با آب بشویید. حداقل یک بار در روز دندانهای فرزند خود را نخ دندان بکشید تا به حذف ذرات بین دندانها و زیر خط لثه کمک کند. برای کودکان 6 سال به بالا ، یک دهانشویه فلوراید همچنین به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند.

حتماً دندانهای فرزند خود را بعد از دادن دارو ، مسواک بزنید. داروهایی مانند شربت سینه حاوی شکر هستند که باکتری های موجود در دهان از آن برای ساختن اسیدها استفاده می کنند. این اسیدها می توانند مینای دندان را از بین ببرند.

مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید. کودک شما باید تا سن 1 سالگی یا در مدت شش ماه پس از بیرون آمدن اولین دندان ، اولین مراجعه خود را به دندانپزشک انجام دهد. انجام معاینات منظم و معاینه دندان همچنین به رفع زود هنگام هرگونه مشکل در حال رشد دندان کمک می کند.

درآمدن دندان های شیری کودک : علائم و درمان ها

درآمدن اولین دندان یک اتفاق بزرگ در زندگی کودک شما است ، اما می تواند ناراحت کننده نیز باشد. هرچه بیشتر درباره درآمدن دندان های شیری کودک اطلاعات بیشتری داشته باشید ، بهتر می توانید به کودک خود کمک کنید تا از این مرحله عبور کند. دندانپزشک کودک دندانهای شیری کودک شما را برای پوسیدگی رصد می کند و تصمیم خواهد گرفت که آیا قبل از سن 1 سالگی مراجعه دوباره به دندانپزشک لازم است یا خیر. در کودکانی که خطر کمی آنها را تهدید می کند ، دندانپزشک کودک می تواند معاینه دندان ها را تا 3 سالگی ادامه دهد.

دندانپزشکی کودکان

علائم درآمدن دندان ها

اکثر نوزادان بین 4 تا 7 ماهگی شروع به دندان درآوردن می کنند. اما این روند در بعضی ها دیرتر شروع می شود.

علائم برای هر کودک یکسان نیست ، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

لثه های متورم و حساس

عصبانیت و گریه

درجه حرارت کمی افزایش یافته (کمتر از 101 درجه فارنهایت)

جویدن یا مایل به جویدن چیزهای سخت

بیرون ریختن آب دهان به مقدار زیاد

تغییر در الگوهای خوردن یا خواب

دندان درآوردن می تواند دردناک باشد ، اما معمولاً کودکان را بیمار نمی کند. اگر کودک شما اسهال ، استفراغ ، جوش های پوستی ، تب بالا یا سرفه و گرفتگی سینه دارد ، با پزشک خود تماس بگیرید. اینها نشانه های طبیعی درآمدن دندان نیستند.

دندانپزشکی کودکان

تسکین درد درآمدن دندان شیری برای کودک

آنچه برای آرام کردن کودک دوست یا همسایه شما مفید است ممکن است برای کودک شما مفید نباشد. ممکن است لازم باشد چیزهای مختلفی را امتحان کنید تا به کودک خود کمک کنید که حال بهتری داشته باشد.

اغلب ، گذاشتن چیزی در دهان کودک شما که سرد می باشد می تواند کمک کند. یک پستانک سرد ، قاشق ، دستمال مرطوب ، یک حلقه یا یک الت بازی که جامد و یخ زده (نه مایع) است که برای دندان درآوردن می تواند کمک کند را امتحان کنید. برخی از متخصصان می گویند اسباب بازیهای یخ زده خیلی سرد هستند و ممکن است به دهان کودک شما آسیب برساند. حتماً اسباب بازی ها ، دستمال و وسایل دیگر را بعد از استفاده کودک از آنها ، تمیز کنید.

نوزادان - به ویژه آنهایی که در حال دندان درآوردن هستند - دوست دارند عمل جویدن را بیش از هر موقع انجام دهند. خوب است بگذارید کودک شما به اندازه دلخواه خود این عمل را انجام دهد. فقط مطمئن شوید که می دانید او چه چیزی را به دهان خود می آورد و آن آیا ایمن و تمیز است یا خیر.

یک بیسکوئیت سفت مخصوص دندان درآوردن کودک که شیرین نیست می تواند آرامش بخش باشد. اگر سن کودک شما از 9 ماه بالاتر رفته است ، می توانید آب خنک را نیز از طریق یک شیشه پستانک به او بدهید.

همچنین می توانید با انگشتی تمیز لثه های او را به آرامی ماساژ دهید. اگر هنوز دندان ها درنیامده اند ، می توانید به کودک اجازه دهید انگشت خود را در دهان خود بگذارد.

در هنگامی که کودک خود را شیر می دهید ، سعی کنید انگشتان خود را در آب خنک فرو کنید و لثه های او را قبل از هر وعده شیردهی ماساژ دهید. این ممکن است او را از گاز گرفتن نوک سینه شما در هنگام شیردهی باز دارد.

گردنبندهای مخصوص دندان درآوردن کودک

متخصصان سلامت کودک ، گردنبندهای مخصوص دندان درآوردن کودک را توصیه نمی کنند. آنها خطرناک هستند: آنها می توانند کودک را خفه کنند. اگر گردنبند خراب شود و کودک مهره ها را بلع کند ، او نیز می تواند خفه شود.

اگر قصد استفاده از آن ( گردنبندهای مخصوص دندان درآوردن کودک ) را دارید ، حتما :

آن را روی مچ دست یا مچ پای او ببندید ، نه دور گردن او.

همیشه مراقب کودک خود در هنگامی که آن را به او بسته اید ، باشید.

هنگامی که کودکتان را تحت نظر ندارید ، حتی برای مدت بسیار کوتاهی ، آن را از او جدا کنید.

شاید شنیده باشید که گردنبندهای مخصوص دندان درآوردن کودک کهربایی رنگ هنگام گرم شدنشان ، تسکین دهنده ی درد خوبی برای کودک هستند. این اثبات نشده است ، و پزشکان می گویند استفاده از آن ایده خوبی نیست.

دندانپزشکی کودکان

داروها

داروهای بدون نسخه ای که به لثه های کودک خود می مالید تا جلوی درد دندان درآوردن او را بگیرد ، کمکی به شما نخواهد کرد. این داروها خیلی سریع در دهان از بین می روند و بوسیله ی بزاق شسته می شوند.

از استفاده ژل های مخصوص درآوردن دندان کودک و مایعاتی که دارای ماده بنزوکائین هستند ، خودداری کنید. سازمان غذا و دارو توصیه می کند این ماده نباید به كودكان زیر 2 سال داده شود. این می تواند عوارض جانبی نادر اما جدی ایجاد كند.

دندانپزشکی کودکان

دوز کمی از داروهای ضد درد کودک ، مانند استامینوفن یا ایبوپروفن ممکن است به کودک شما کمک کند. اما قبل از تجویز دارویی ، از پزشک خود بخواهید که طریقه ی مصرف آن را به شما بگوید و دقیقاً طبق گفته پزشک از آن استفاده کنید.

مسواک زدن در ابتدا می تواند برای شما و کودک شما ناخوشایند باشد. اما یاد گرفتن اینکه چگونه درد هر دندان جدیدی که ظاهر می شود را تسکین دهید ، برای شما و کودکتان آسانتر می شود.

تاریخ انتشار : 3 دی 1398 نویسنده : تعداد نظرات : 1 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,کودکان,اخبار,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



sara 26 فروردین 1400-09:07
سایت شما عالی هستش امیدوارم موفق باشید https://youmovise.com/

پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا