همه چیز درباره دندانپزشکی کودکان

آخرین بروزرسانی : 29 مرداد 1401

یکی از شاخه‌های رشته دندانپزشکی، دندانپزشکی کودکان است. دندانپزشک متخصص کودکان با دندانپزشک عمومی تفاوت دارد. کودکان به دلیل حساسیت‌هایی که دارند الزامی است که توسط دندانپزشک متخصص کودک مورد معاینه و ویزیت قرار بگیرند. دندانپزشکی اطفال مبحثی است که قصد داریم در این مطلب به صورت کامل به آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

دندانپزشکی کودکان

دندانپزشکی کودکان

دندانپزشکی کودکان چیست؟

همانطور که گفتیم یکی از شاخه‌های تخصصی دندانپزشکی، دندانپزشکی کودکان یا اطفال است. کودکان به توجه به شرایط سنی و حساسیت‌هایی که دارند به صورت کلی از انجام کارهای دندانپزشکی هراس دارند. لازم است بدانید دندان‌های کودک می‌بایست از همان سنین آغازین کودکی به صورت ویژه مورد بررسی قرار بگیرند. دندانپزشک متخصص کودکان تلاش می‌کند تا با بررسی دندان کودک از سنین پایین، سلامت دهان و دندان او را تضمین کنید. دندانپزشکی که در حوزه کودکان فعالیت می‌کند با دندانپزشک معمولی متفاوت است و به صورت آکادمیک تحصیلات و دوره‌های مختلف در این حوزه را گذرانده است.

از زمانی که اولین دندان شیری کودک روییده می‌شود تا زمانی که آخرین دندان شیری کودک از بین می‌رود، یعنی از سنین 6 ماهگی تا 12 سالگی، لازم است هر 6 ماه یک بار کودک توسط دندانپزشک متخصص کودک مورد معاینه قرار بگیرد. دندان‌های کودکان از همان سنین پایین تحت تاثیر عوامل مختلف دچار پوسیدگی می‌شوند. اگر دندان‌های کودک از دست بروند و یا سلامت آن‌ها از بین برود، تاثیر منفی زیادی در روان کودک دارد. بنابراین با مراجعه به دندانپزشک کودک و عمل به توصیه‌های او می‌توانید سلامت دهان و دندان کودک خود را تامین کنید.

خدمات دندانپزشک مخصوص کودک

خدمات دندانپزشک مخصوص کودک

دندانپزشک مخصوص کودک چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

تمام خدماتی که لازم است کودک در سنین کودکی دریافت نماید، توسط دندانپزشکی کودکان ارائه می‌شوند. مهمترین خدمات دندانپزشک اطفال شامل موارد زیر هستند:

• فلورایدتراپی کودکان

یکی از مهمترین کارهایی که در سنین کودکی باید برای سلامت دندان کودک انجام شود، فلورایدتراپی است. دندان‌های شیری کودک به سرعت دچار پوسیدگی می‌شوند. فلورایدتراپی روشی است که در آن دندانپزشک کودک تلاش می‌کند تا با استفاده از ژل‌های طعم دار، از پوسیدگی دندان کودک جلوگیری کرده و دندان‌های او را مقاوم نماید. فلوراید نوعی ماده معدنی است که برای استحکام دندان بسیار مفید است. فلورایدتراپی کودکان می‌تواند نقش مهمی در سلامت دندان‌های آن‌ها داشته باشد.

• ترمیم دندان

دندان‌های شیری کودک به سرعت پوسیده می‌شوند. از طرف دیگر با توجه به علاقه‌ای که کودکان در مصرف مواد قندی مانند شکلات دارند، سرعت پوسیدگی دندان‌های آن‌ها بیشتر می‌شود. لذا برای جلوگیری از پوسیدگی‌های عمیق، ایجاد عفونت در دندان و آبسه، که منجر به کشیدن دندان کودک می‌شود، بهتر است هرچه زودتر دندان‌های آسیب دیده به سرعت ترمیم شوند.

• فیشور سیلانت

در صورتی که دندان‌های کودک دچار پوسیدگی بیشتر از 70 درصد شده باشند، دندانپزشک کودک با استفاده از یک مواد رزینی بی رنگ سطح دندان را می‌پوشاند تا از پوسیدگی بیشتر و عمیق تر شدن شیار دندان پیشگیری نماید.

• فضا نگهدار

بدون شک تا به حال کودکان زیادی را دیده‌اید که دندان‌های آن‌ها در جهات مختلف و به صورت نامرتب روییده شده‌اند. لازم است بدانید در صورتی که دندان‌های شیری کودک پیش از موعد کشیده شده و یا از بین بروند، فضاهای خالی ایجاد شده سبب می‌شوند تا دندان‌های دیگر به صورت نامنظم به آن سمت کشیده شده و در آن جهت رشد کنند. دندانپزشکی کودکان در این شرایط با انجام اقدامات لازم و ساخت قالبی به نام فضا نگهدار تلاش می‌کند تا دندان‌های کودک به صورت منظم رشد کنند.

• روکش دندان شیری

اگر دندان کودک به صورت گسترده دچار پوسیدگی شده باشد، دندانپزشک اطفال برای جلوگیری از شکسته شدن دندان، یک روکش فلزی برای دندان مربوطه تهیه می‌کند که روی سطح دندان می‌چسبد. این روکش فلزی از شکسته شدن دندان جلوگیری کرده و هنگامی که دندان شیری افتاده می‌شود، آن روکش نیز همراه با دندان می‌افتد.

• کشیدن، پر کردن و عصب کشی دندان کودک

یکی دیگر از کارهایی که توسط ر انجام می‌شود، کشیدن دندان شیری است. در برخی مواقع ممکن است دندان کودک نیاز به عصب کشی و یا پر کردن داشته باشد که این خدمات نیز توسط دندانپزشکی اطفال ارائه می‌شوند.

• ارتودنسی کودکان

ممکن است در شرایط ویژه نیاز به ارتودنسی دندان‌های شیری کودک باشد که این امر نیز توسط دندانپزشک متخصص اطفال انجام می‌شود.

آرامش‌بخشیدن به کودک در حین انجام دندانپزشکی

آرامش‌بخشیدن به کودک در حین انجام دندانپزشکی

آرامش‌بخشی کودک در حین انجام دندانپزشکی اطفال

هنگامی که برای انجام امور دندانپزشکی، همراه با کودک خود به دندانپزشکی کودکان مراجعه می‌کنید، ممکن است کودک شما بی قرار و مضطرب شود. این امر به خصوص در سنین پایین تر شیوع بیشتری دارد. بی قراری، اضطراب و ترس کودک از دندانپزشک و وسایل دندانپزشکی بسیار طبیعی است. به ویژه اینکه فعالیت‌های دندانپزشکی روی دهان کودک انجام می‌شود.

در چنین شرایطی بهتر است کودک خود را سرزنش نکنید. به خواسته‌های کودک توجه کرده و اجازه بدهید دندانپزشک متخصص او را آرام کند. هرگز با کودک رفتار تهدیدآمیز نداشته باشید چرا که این امر می‌تواند موجب لجبازی کودک و حتی آسیب دیدن او شود. علاوه بر این برای انجام امور دندانپزشکی اطفال بهتر است به دندانپزشکی مراجعه کنید که از تخصص و مهارت کافی در حوزه دندانپزشکی اطفال بهره‌مند باشد.

تاریخ انتشار : 29 مرداد 1401 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,کودکان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا