همه چیز درباره ی مراقبت های لازم برای دندان های اطفال

آخرین بروزرسانی : 14 فروردین 1400

مراقبت های لازم برای دندان های اطفال معمولا یکی از مهم ترین بخش های مراقبت از کودکان محسوب می شود. شاید خیلی ها گمان کنند که دندان شیری بچه ها اصلا مهم نیست و خیلی سریع با دندان های دائمی جایگزین می شود اما لازم است بدانید که خراب بودن دندان های شیری و آسیب رسیدن به لثه می تواند زمینه را برای آسیب رسیدن به دندان های دائمی نیز مهیا سازد. علاوه بر این موضوع کودک با دندان هایش غذا می جود و خراب بودن دندان ها و پوسیدگی آن ها به صورت مستقیم بر روی شرایط گوارشی بچه ها تاثیر می گذارد. بنابراین مراقبت های لازم برای دندان های اطفال، یک اصل مهم و ضروری محسوب می شود. در ادامه درباره ی این موضوع بیشتر برایتان توضیح خواهیم داد، لطفا ما را تا انتهای مقاله همراهی نمایید :

خراب بودن دندان کودکان

خراب بودن دندان ها و پوسیدگی آن ها به صورت مستقیم بر روی شرایط گوارشی بچه ها تاثیر می گذارد.

مراقبت های لازم برای دندان های اطفال شامل چه مواردی می شود؟

یکی از موارد مهم مراقبت های لازم برای دندان های اطفال که اکثر والدین هم از شنیدن آن تعجب می کنند، شست و شوی لثه ها حتی زمانی که هنوز دندانی رشد نکرده است، می باشد. بله! وقتی که کوچولوی شما به غذاها خوردن افتاد؛ منظور غذاهای کمکی مثل فرنی و سرلاک، نیاز است که بعد از هر وعده لثه های کودک شسته و تمیز شود. برای این کار کافیست از یک پارچه ی خیلی لطیف مانند گاز استریل به همراه انگشتتان استفاده نمایید.

البته ابتدا باید دستانتان را با آب و صابون به خوبی بشویید و سپس دستتان را به همراه پارچه ی لیف بر روی لثه های کودک بکشید تا اضافات غذا شسته شود. فقط دقت کنید که این کار باید در کمال نرمی و لطافت انجام گیرد تا آسیبی متوجه لثه های کودک و دهانش می شود.

مورد بعدی که در مراقبت های لازم برای دندان های اطفال قرار می گیرد، این است که استفاده کردن از مسواک که حتما نباید محدود به آوردن تمام دندان ها شود. همین که کودک چند دندان ابتدایی را بالا آورد، شروع بع استفاده از مسواک کنید. مسواک های فانتزی و مسواک های انگشتی بهترین گزینه ها برای کودکان هستند. البته در این مرحله از خمیر دندان استفاده نکنید. آب ولرم و مسواک برای تمیزی دهان و دندان کودک کافی است.

دندانپزشک  کودک

کودک شما باید تحت نظر دندانپزشک باشد و بعد از بالا آمدن تمام دندان هایش حتما توسط دندانپزشک معاینه گردد.

وقتی کودک به سن دو سالگی می رسد تقریبا تمام دندان های شیری رشد می کنند و حالا شرایط برای استفاده از خمیر دندان فراهم است. حواستان باشد که برای این دوره از مسواک زدن، حتما از خمیر دندان بدون فلوراید استفاده نمایید. چون در برخی از موارد کودک متوجه خطرناک بودن فلوراید نمی شود و خمیر دندان را قورت می دهد. اما از سن سه سالگی دیگر خطر برای کودک تعریف شده و برای مسواک کردن دندان ها می توانید از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده نمایید.

کودک شما باید تحت نظر دندانپزشک کودک باشد و بعد از بالا آمدن تمام دندان هایش حتما توسط دندانپزشک معاینه گردد. علاوه بر این موضوع شما باید حواستان به قطره ی آهن و مواد غذایی که فرزندتان میل می کند نیز باشد. چرا که برخی از مواد غذایی باعث رنگی شدن و سیاه شدن دندان های کودک دلبندتان می شود.

حواستان باشد که کودک شما نباید برای خوابیدن شیر بخورد. چرا که این موضوع باعث پوسیدگی دندان ها می شود. آب میوه، شیر و این ور نوشیدنی ها به دلیل قندی که دارند پوسیدگی دندان به وجود می آورند. البته تحقیقات نشان میدهد که اگر تا یک سالگی کودک دچار پوسیدگی و آسیب رسیدگی به دندان نشود، یعنی مراقبت های لازم برای دندان های اطفال، برای او به درستی انجام شده است. و اگر این مراقبت ها را همین طور ادامه دهد می تواند تا سه سالگی دندان های سالمی داشته باشد.

پوسیدگی در دندان های شیری

یادتان باشد که پوسیدگی در دندان های شیری خیلی زودتر از دندان های دائمی به ریشه می رسد و کار را به عصب کشی می کشاند

سخن آخر

یادتان باشد که پوسیدگی در دندان های شیری خیلی زودتر از دندان های دائمی به ریشه می رسد و کار را به عصب کشی دندان می کشاند. بنابراین به محض مشاهده ی کوچک ترین لک بر روی دندان های فرزندتان، او را برای ترمیم دندانش به دندان پزشکی ببرید. خوردن روزانه سه بار شیر در روز، یکی از بهترین کارهایی است که برای حفظ سلامت دندان هایتان می توانید انجام دهید. کلسیم شیر نه تنها برای دندان ها، بلکه برای تمامی اعضای بدن هم خوب است.

برای اینکه کودک تان را برای مسواک زدن مشتاق کنید، بد نیست که انتخاب طعم خمیر دندان و مسواکش را به او بسپارید تا خمیر دندان و مسواکی با تم کارتن و شخصیت های کارتونی مورد علاقه اش تهیه کنید. خودتان با فرزندتان مسواک بزنید؛ شما الگوی کودکتان هستید و او هر کاری را از شما تقلید میکنند. با این کار می توانید الگوی خوبی برای کودکتان باشید. امیدواریم که این محتوا توانسته باشد به یک سری از سوالات شما درباره ی مراقبت های لازم برای دندان های اطفال پاسخ دهد. ممنونیم که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید.

تاریخ انتشار : 14 فروردین 1400 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,کودکان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا