اقدامات پیشگیرانه با مراجعه به دندانپزشکی کودکان

آخرین بروزرسانی : 15 آبان 1400

احتمال آسیب و پوسیدگی در دندان های شیری به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران کودکی وجود دارد؛ مانند دندان های دائمی. در برخی موارد، عوامل خارجی مانند ضربه و افتادن ممکن است علت شکستگی دندان باشد که نیاز به درمان دارد. اقدامات پیشگیرانه دندانپزشکی در درمان دندانپزشکی کودکان بسیار مهم است. دندانپزشکی کودکان بدون درد است و باعث ترس از دندانپزشک نمی شود؛ بنابراین بهتر است در اولین ملاقات کودک و دندانپزشک اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

اقدامات پیشگیرانه با مراجعه به دندانپزشکی کودکان

در اقدامات پیشگیرانه پیشنهاد می شود که مادر پس از هر بار شیر خوردن با یک تکه پنبه یا گاز آغشته به آب لثه های کودک را ماساژ دهد.

اقدامات پیشگیرانه دندانپزشکی کودکان

اقدامات پیشگیرانه دندانپزشکی در این کلینیک ها عبارت اند از:

آموزش بهداشت دهان و دندان و تنظیم تغذیه

آموزش بهداشت که شامل آموزش استفاده از مسواک و نخ دندان، مرور عادات غذایی و توضیح اهمیت بهداشت دهان و دندان برای کودکان و همچنین بزرگسالان مهم است.

تعیین گروه خطر پوسیدگی دندان

با کمک چند تکنیک، گروه های خطر پوسیدگی کودکان مشخص می شود و استعداد دندان های آن ها برای پوسیدگی مشخص می گردد. هدف از این کار شناسایی و اصلاح عواملی است که باعث پوسیدگی دندان می شوند تا درمان پوسیدگی دندان.

هنگامی که اولین دندان کودک ظاهر شد (تقریبا شش ماهگی)، او شروع به آشنایی با محیط بیرونی خود می کند و تمام تحقیقات و مطالعات تأیید می کند که این سن مناسب برای اولین مراجعه به دندانپزشک است.

سن مناسب کودک برای اولین مراجعه به دندانپزشک

سن مناسب کودک برای اولین مراجعه به دندانپزشک

استفاده از فیشور کلاه

پوسیدگی دندان معمولا از نواحی ترک های روی دندان شروع می شود که به آن ها "ترک" می گویند. پوشش شکاف به عنوان یک ماده محافظ عمل می کند که چسبندگی غذا در دهان را کاهش می دهد و فرآیند تمیز کردن را تسهیل می کند. این به جلوگیری از ورود میکروب ها و باقی مانده های غذا به آن نواحی کمک می کند که به معنی جلوگیری از شروع حفره ها است. لازم است قبل از شروع پوسیدگی، این فرآیند برای تمام دندان های جدید اعمال شود.

استفاده از فلور

استفاده از فلور باعث تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان می شود. استفاده از سورفکتانت فلوئور یک روش پیشگیرانه است که فقط توسط دندانپزشکان قابل استفاده است. انواع مختلفی از فلوراید دندان برای کودکان مانند ژل، دهان شویه و وارنیش و همچنین طعم های مختلفی مانند توت فرنگی، پرتقال و زردآلو وجود دارد. با توجه به وضعیت پوسیدگی در کودکان، فلوئور باید در یک دوره منظم از 3 تا 6 ماه استفاده شود.

موس دندان چیست؟

این یک کرم یا پماد مبتنی بر آب و بدون قند است که با ایجاد تعادل اسیدی در دهان از ایجاد حفره جلوگیری می کند. توصیه می شود از محصولی استفاده کنید که حاوی پروتئین شیر و یون های فسفات و کلسیم باشد که محافظ در برابر پوسیدگی دندان است.

برنامه پین مکان چیست؟

دندان های شیری که در معرض پوسیدگی قرار گرفته اند باید برداشته شوند. از آنجایی که دندان های دائمی بعد از مدتی رشد خواهند کرد، لازم است فضای بین دندان ها در ناحیه فضایی که دندان شیری قرار دارد حفظ شود. برای دستیابی به این امر، تجهیزاتی به نام مکان نگهدارنده در ناحیه حفره دندان های شیری اعمال می گردد.

در صورت عدم وجود این دندان ها از سمت چپ و راست به داخل حفره دندان شیری فرود می آیند که پس از مدتی دندان دائمی در آن رشد می کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است به درمان‌های طولانی و پرهزینه برای اصلاح این وضعیت در سال‌های بعد نیاز باشد. بنابراین می توان دستگاه نصب مکانی را با زمان و هزینه کمتر در اپلیکیشن از دیگر گزینه های موجود در نظر گرفت.

تمامی مطالعات و تحقیقات حاکی از آن است که والدین و محیط نزدیک به کودک دلیل اصلی پیدایش عقده ترس در کودکان هستند، بنابراین والدین باید ابتدا از ذکر کلماتی که باعث ایجاد ترس در کودک می شود خودداری کنند (مانند سوزن، کشیدن دندان، خون، بیهوشی، درد...).

عادات دهانی که ممکن است باعث اختلال در رشد چانه در کودکان شود.

انگشت

مکیدن انگشت عادات طبیعی تا سن دو سال در نظر گرفته می شوند و معمولا انگشت سمت چپ به تنهایی. اما عادات مکیدن انگشت که تا چهار سالگی ادامه دارد، عادت هایی است که ممکن است باعث بدشکلی های دائمی در دندان ها و فک ها شود و بنابراین لازم است کودک هر چه زودتر این عادت ها را ترک کند.

قرار دادن انگشت بین دندان های ثنایای جلوی بالایی باعث می شود که این دندان ها به سمت جلو باشند، علاوه بر اینکه دندان های ثنایا از یکدیگر جدا می شوند؛ در حالی که دندان های ثنایای تحتانی به سمت عقب متمایل می شوند. هنگامی که کودک به سن 7-8 سالگی رسید، از وسیله ای به نام عادت برش استفاده می شود.

عادات دهانی کودک

عادات دهانی کودک

تنفس از طریق دهان

مشکلات تنفسی تاثیر منفی بر رشد فک دارد. در صورتی که تنفس فقط از طریق دهان باشد (در هنگام خواب می توان وضعیت را بهتر مشاهده کرد) لازم است با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت شود. تنفس مداوم از طریق دهان باعث ایجاد مشکلاتی در ارتودنسی و افزایش پوسیدگی دندان به دلیل خشکی دهان می شود.

سوالات متداول

• گاز خنده چیست؟

گاز خنده وسیله ای است که برای کودکان بالای شش سال و برای کودکانی که فوبیا از کلینیک دندانپزشکی کودکان فوبیا دارند، استفاده می شود و کار آن آرام کردن کودک و بهبودی او در هنگام درمان است.

• چه زمانی کودک نیاز به بیهوشی کامل دارد؟

کودکان خردسال (از دو تا شش سال) که از پوسیدگی شدید در اکثر دندان‌ها (بالا و پایین) رنج می‌برند، در یک بار ویزیت، تحت بیهوشی کامل دندان‌های کودک را بازسازی می‌کنند.

• فرزند من از مراجعه به دندانپزشکی کودکان می ترسد؟

کودکان با احساس ترس از دندانپزشک به دنیا نمی آیند. این احساس منفی در نتیجه یادگیری از محیط به وجود می آید. یک راه خوب برای جلوگیری از مشکلات، ویزیت های پیشگیرانه زودهنگام است، به جای اینکه منتظر بمانید کودک شما درد شدیدی در دندان هایش احساس کند.

تاریخ انتشار : 15 آبان 1400 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,کودکان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا