پوسیدگی دندان و نشانه های آن

آخرین بروزرسانی : 26 بهمن 1397

پوسیدگی دندان یکی از عامل ها از بین رفتن دندان می باشد که علل مختلفی دارد و اگر رعایت نشود زیبایی دندان های شما را از بین می برد و منجر به درمان دندان ها می شوید.

پوسیدگی دندان بر اثر بسیاری از مواد غذایی مانند شیرین جات، خوراکی ها، بستنی، سیگارو.. به وجود می آید.

در واقع پوسیدگی باعث تخریب دندان می گردد و اگر به همراه میکروب ها باشد سبب بیماری های عفونی می گردد.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان بسته به سطح دندان ها و وضعیت خاص آن ها بیشتر دچار پوسیدگی می گردند مانند:

شیارهای سطح جونده، سطح جونده دندان های آسیا دارای سطح وسیع تر و شیار می باشد و دارای عمق می باشد و این امر برای رشد میکروب ها مناسب بوده و دندان آسیب و دچار پوسیدگی می گردد.

سطح بین دندان ها به دلیل نفوذ ناپذیری مسواک در آن ها و به دلیل این که بسیاری از افراد در این ناحیه از نخ دندان استفاده نمی نمایند ایم قسمت مستعد پوسیدگی و بیماری های لثه می شود.

قسمت اتصالی دندان به لثه یا به قول معروف طوق دندان محل مناسبی برای تجمع میکروب ها بوده و منجر به پوسیدگی دندان، عفونت و التهاب همچنین بیماری های لثه میگردد.

نشانه های پوسیدگی دندان:

پوسیدگی کل سطح را و همه دندان ها را در بر نمی گردد و دندان های خاصی را مورد حمله قرار می دهد این پوسیدگی دارای نشانه هایی می باشد که در این جا به آن می پردازیم:

  • تغییر رنگ مینای دندان که به رنگ قهوه ایی یا سیاه تبدیل می گردد و قابل مشاهده می باشد و بهتر است در صورت بروز به پزشک مراجعه و تا این که به عمق نرسیده آن را درمان نبود تا دندان احتیاج به عصب کشی نداشته و با یک پر کردن ساده بتوان آن را درمان نمود.
  • سوراخ شدن دندان در محل پوسیدگی و معمولا میزان این تخریب کم بوده و با معاینه قابل تشخیص می باشد و گاهی نیز آنقدر میزان تخریب زیاد می باشد و عمق می گیرد که حتی باعث شکستگی دندان می شود.
  • حساس شدن دندان به هنگام غذا های سرد، گرم،ترش و شیرین
  • درد گرفتن دندان به هنگام فشار دادن دندان ها به روی هم
  • بوی بد نیز می تواند یکی از علل پوسیدگی و تخریب دندان ها می باشد.
  • پوسیدگی نیز باعث گیر کردن غذا و پاره شدن نخ دندان می شود و می تواند یک علت برای شناخت پوسیدگی باشد.

علت ایجاد پوسیدگی دندان:

دندان ها جنس و ارث بسیار بر روی مقاومت دندان بر روی پوسیدگی و عوامل دیگر می باشد و بسیار نقش آفرینند  ولی با این حال عوامل دیگری نیز هستند که در پوسیدگی دندان حائز اهمیت می باشد که به طور کلی شامل 4 عامل می باشد. از جمله : میکروب، مواد قندی، مقاومت شخص و دندان آن و در نهایت زمان.

این 4 مورد در پوسیدگی دندان بسیار مهم هستند  وبا رعایت بهداشت و دوری از این 4 مورد می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری نمود حتی اگر یکی از این عوامل وجود داشته باشد و عامل دیگر حضور نداشته باشد شدت پوسیدگی کاهش می یابد و فرد دیرتر دچار پوسیدگی دندان می شود و با وجود همه این عوامل مانند میکروب ، مواد قندی و مقاومت دندان شخص کم باشد فرد سریعا دچار پوسیدگی دندان نمی گردد و به زمان احتیاج می باشد تا فرد آسیب دندانی خود را متوجه گردد برای جلوگیری از پوسیدگی بهتر است که با رعایت بهداشت و دندان و استفاده مرتب مسواک و نخ دندان از پوسیدگی و آسیب های دهان و دندانی جلوگیری نمایید تا از زیبایی شما کاسته نگردد و همچنان زیبا جلوه کنید.

میکروب های ایجاد کننده پوسیدگی :

در دهان هر فرد انواع میکروب ها وجود دارد ولی همه این میکروب ها پوسیدگی را به وجود نمی آورد و هنگام که دندان ها به مدت زیادی تمیز نگردد بر سطح دندان میکروب ها پلاک ایجاد می شود.این پلاک میکروبی لایه نازک و غلیظی می باشد که از سلول های مختلف باکتری در دهان به وجود می آید و هنگامی که بر سطح دندان قرار می گیرند به راحتی با آب از بین نمی روند و این پلاکتها بیماری زا هستند و منجر به پوسیدگی و آسیب دهان می شود.

پلاک میکروبی با لایه سفید نازکی که بر روی دندان ایجاد می گردد و به راحتی با آب شسته می شود فرق دارد بدین دلیل که پلاک میکروبی بی رنگ و قابل مشاهده نمی باشد و برای مشاهده این پلاک ها از قرص های مشخص کننده پلاک استفاده می شود که پلاک های میکروبی سطح دندان را نمایان می سازد این پلاک ها زمانی قابل مشاهده هستند که رنگ شوند به همین دلیل برای از بین بردن این پلاک های میکروبی باید به دقت از نخ دندان و مسواک استفاده نمود تا آن ها را تا جایی که امکان دارد از بین برد.

پلاک های میکروبی سبب از بین رفتن رنگ طبیعی دندان و شفاف آن می شود و دندان آسیب می بیند این پلاک ها سبب پوسیدگی دندان می شود و همچنین منجر به بیماری های لثه و سایر بافت های دندان می شود و در نهایت جرم سطح دندان سخت می گردد.

شاید دندان شما در حال تخریب باشد و علائم آن آشکار نباشد بهتر است هر 6 ماه یکبار به یک دندانپزشک مراجعه نمود تا دندان های شما بررسیو در بروز مشکل آن ها را ترمیم نماید.

برای پیشگیری از دندان درد  و پوسیدگی دندان بهترین راه حل این است که دندان ها به طور مکرر و بعد از هر ماده قندی شسته و مسواک گردد و از نخ دندان استفاده و یا از واترجت برای تمیز کردن لای دندان استفاده نمود تا دندان ها دیرتر و تا حدامکان آسیب نبیند.

دهانشویه یک ماده برای از بین بردن میکروب های دندان می باشد و توصیه می شود در شبانه روز حداقل یک بار از دهانشویه حاوی فلوراید استفاده نمایید تا دندان های سالمی را داشته باشید.

رژیم غذایی مناسب یکی از عامل های تمیز نگه داشتن دندان ها و حفظ زیبایی می باشد و تا حدامکان از مواد غذایی مانند آبنبات، کوکی ها، سوهان و مواد قندی خودداری نمایید و در اگر استفاده نمودید حتما بعد از آن دهان و دندان خود را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان بشویید.

تاریخ انتشار : 26 بهمن 1397 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا