علت دیر و زود دندان درآوردن دندان در اطفال چیست؟

آخرین بروزرسانی : 4 فروردین 1400

 علت دیر و زود دندان درآوردن دندان در اطفال می تواند بسیار مختلف باشد و اصلا نمی توان گفت که این موضوع یک دلیل مشخص دارد. به هر حال دندان درآوردن کودک یک رویه ی طبیعی است و باید طی شود. با دندان، دهان کودک تکامل می یابد و کودک می تواند به راحتی غذاها را بجود و به دستگاه گوارشش کمک کند. اکثر کودکان در زمانی که باید، دندان می آورند و علت دیر و زود دندان درآوردن دندان در اطفال واضح نیست. در ادامه درباره ی علت دیر و زود دندان درآوردن دندان در اطفال بیشتر برایتان توضیح خواهیم داد، لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید :

علت دیر و زود دندان درآوردن دندان در اطفال چیست؟

یکی از مهم ترین عوامل موثر در دندان آوردن کودکان، تغذیه ی مادر در دوران بارداری است.

 

به طور کلی دندان درآوردن اطفال به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از مهم ترین عوامل موثر در دندان آوردن کودکان، تغذیه ی مادر در دوران بارداری است. جالب است که بدانید کودک قبل از به دنیا آمدنش بیست دندان در زیر لثه های خود دارد که بعد از به دنیا آمدن و طی شدن روند طبیعی، دندان ها کم کم رشد می کنند و بالا می آیند. بنابراین تغذیه ی خوب مادر، تاثیر خیلی زیادی بر روی روند رشد دندان کودک دارد.

در کنا تغذیه ی مادر، تغذیه ی خود کودک هم بر روی رشد دندان ها تاثیر خیلی زیادی دارد. کودک برای رشد خوب دندان هایش به کلسیم خیلی زیادی احتیاج دارد، این کلسیم به وفور در شیر مادر وجود داشته و کودک با خوردن شیر مادر، کلسیم مورد نیاز خود را دریافت می کند، همچنین کودک در هنگام تغذیه از پستان مادر نیاز دارد که شیر را بمکد، به همین دلیل این مکش باعث تقویت عضله ی چانه و فک کودک خواهد شد. عموما کودکانی که از شیر مادر خودشان تغذیه کرده اند، دندان های خیلی قوی تری به نسبت کودکانی دارند که شیر مادر نخورده اند.

اکثر مادران از زود دندان درآوردن کودکانشان زیاد راضی نیستند، چرا که این دندان ها خیلی زود پوسیده می شوند

اکثر مادران از زود دندان درآوردن کودکانشان زیاد راضی نیستند، چرا که این دندان ها خیلی زود پوسیده می شوند

علت دیر و زود دندان درآوردن دندان در اطفال

معمولا اکثر مادران از زود دندان درآوردن کودکانشان زیاد راضی نیستند، چرا که این دندان ها خیلی زود پوسیده می شوند و از بین می روند، یا کودک از همان ابتدا، پستان مادر را در حین شیر خوردن گاز می گیرد که این موضوع زیاد خوشایند نیست. دلیل اینکه نوزاد خیلی زود دندانش رشد می کند و بالا می آید اصلا مشخص نیست، گاهی اوقات این موضوع کاملا موروثی اتفاق می افتد و گاهی اوقات هم ممکن است به دلایل ژنتیکی ، دندان زود رشد کند. اگر این موضوع به دلایل مشکلات ژنتیکی رخ دهد، خود دندان زیاد مهم نیست اما مشکلاتی که این مورد ژنتیکی برای بدن نوزاد به وجود می آورد بسیار اهمیت دارد. بنابراین احتیاج است که کودک در ابتدا چکاپ شود.

معمولا چهار علت شایع درباره ی دیر درآوردن دندان در کودکان وجود دارد که عوامل موروثی، تغذیه ی بد، کمبود ویتامین دی و کم کاری تیروئید از جمله ی این موارد هستند. در ارتباط با تاثیر موارد موروثی در دیر دندان درآوردن کودک، همین کافیست که یکی از والدین دیر دندان بیاورد و این موضوع به کودک برسد.

کودکانی که شیر مادر نمی خورند، معمولا تغذیه ی ضعیفی دارد و شیر خشک و کمکی نمی تواند کالری و انرژی مورد نیاز را به بدن کودک برساند. به همین دلیل کودک تغذیه ی خوبی نداشته و این موضوع باعث دیر دندان آوردن کودک می شود.

کمبود ویتامین دی نیز مانند کلسیم، تاثیر زیادی بر روی رشد دندان کودک دارد و در انتها، کم کاری تیروئید است که علاوه بر موضوع دیر دندان آوردن کودک ، باعث دیر به حرف آمدن، دیر راه افتادن و چاقی کودک هم باشد.

به طور کلی، کودک شما خیلی بی دفاع است و نیاز است که همه ی موارد رشد در او، به درستی بررسی شود.

به طور کلی، کودک شما خیلی بی دفاع است و نیاز است که همه ی موارد رشد در او، به درستی بررسی شود.

در زمینه با علت دیر و زود دندان درآوردن دندان در اطفال، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی، کودک شما خیلی بی دفاع است و نیاز است که همه ی موارد رشد در او، به درستی بررسی شود. معمولا کودکان تا دوازده ماهگی، دندان بالا می آورند ، اما اگر کودک شما دندان نداشت، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا دلایل احتمالی را مورد بررسی قرار دهد. برعکس این موضوع نیز صدق می کند، یعنی اگر کودک شما زود دندان آورد هم باعث موارد ژنتیکی و موروثی در او بررسی شود. از ما به شما نصیحت که تا زمانی که کودکان به حد نرمال از رشد رسیده باشد، در صورت مشاهده ی هر گونه اختلال یا مورد نا متعارف در این رشد کودک، با یک پزشک متخصص مشورت نمایید یا به دندانپزشکی کودکان مراجعه نمائید.. فقط یادتان باشد که تا سیزده ماهگی، کودک فرصت دارد که دندان بیاورد در صورت عدم رشد دندان تا این دوره، به پزشک مراجعه نمایید. در انتها این که برخی از مادران اعتقاد دارند که کودک هر چقدر دیرتر دندان بیاورد برای او بهتر است و دندان هایش دیرتر خراب می شود و نیاز به ترمیم دندان پیدا می کند. اما این موضوع اصلا گزینه ی درستی نیست و باید اجازه داد که رشد دندان کودک، به خودی خود اتفاق بیفتد. امیدواریم که این مقاله توانسته باشد به سوالات شما در زمینه ی علت دیر و زود دندان درآوردن دندان در اطفال پاسخ دهد.

تاریخ انتشار : 4 فروردین 1400 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,کودکان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا