علل آفت دهان و درمان آفت دهان کودک

آخرین بروزرسانی : 5 دی 1399

علائم آفت دهان کودکان

آفت دهان از ظاهر آن ها تشخیص داده می شوند. ظاهری شیری یا سفید که حتی قبل از ایجاد نیز شروع به سوزش می کنند و دردناک هستند. یک نفر در هر پنج نفر دچار آفت دهان می شوند. آفت دهان چه در کودکان و چه در بزرگسالان فرد را دچار درد شدید در غذا خوردن، آشامیدن و یا مسواک زدن می کند. کودکان و نوجوانان به نسبت بزرگسالان دو برابر دچار آفت دهان می شوند و زنان دو برابر از مردان دچار آفت دهان می شوند. در نوجوانان در آغاز دوره پریودی بیشتر دچار آفت دهان می شوند. اگر چه که آفت های دهان مصری نیستند اما تاریخچه خانوادگی در افراد سبب می شود که بیش از سایرین مستعد آفت دهان باشند. آفت دهان کودکان ممکن است علائم مختلفی داشته باشد برای مثال:

• روی لثه ها، داخل گونه ها و لب ها و زبان ایجاد شده باشد

• رنگ روشنی دارند و دردناک هستند، حتی در مواقعی که مواد غذایی خورده نمی شود

• مرکزی سفید با مرزی قرمز رنگ در اطراف آفت

• اندازه آن از ۶ میلی متر کوچکتر است

• معمولا در یک زمان یک عدد آفت دهان وجود دارد. در معدود مواردی دو یا سه مورد هم زمان ایجاد می شود

• همراه با تب یا علامت دیگری نیستند

آفت دهان در کودکان

آفت دهان در کودکان

علل آفت دهان در کودکان

آفت های دهانی ممکن است دلایل زیادی داشته باشند. برای مثال آسیب های خفیف و جزئی به دهان می تواند منشا فعال شدن آفت دهان کودکان باشد. زخمی که در اثر محکم مسواک زدن و یا خوردن مواد غذایی سفت در دهان کودک ایجاد می شوند می توانند عاملی برای ایجاد آفت دهان باشند. در برخی موارد نیز فرد لب یا زبان را حین جویدن مواد غذایی گاز می گیرد که ممکن است باعث شروع ایجاد آفت دهان شود.

- کمبود ویتامین نیز جز دلایل ایجاد آفت دهان کودکان نیست. کمبود ویتامین A در کودکانی که بدغذا هستند نیز رایج تر است.

- آفت دهان می تواند منشا ژنتیکی نیز داشته باشد.

- در بسیاری موارد نیز علت آفت دهان نیز ناشناخته باقی می‌ماند.

برخی افراد بیش از سایرین در خطر ابتلا به آفت دهان قرار دارند. افرادی که رژیم غذایی حاوی فولیک اسید و B12 و آهن پایین دارند بیش از سایرین در معرض آفت دهان هستند. علاوه بر آن افرادی که به مواد غذایی آلرژی دارند نیز به همین ترتیب هستند. برخی املاح در دهانشویه ها و خمیر دندان ها وجود دارند(مانند سدیوم لاریل یا SLS) که به ایجاد بیشتر آفت دهان کودکان مرتبط است. در برخی موارد آفت دهان با بیماری های نقص سیستم ایمنی ارتباط دارند. حتی اضطراب های فرد نیز می تواند در این زمینه موثر باشد. در دوره هایی که فرد استرس بیشتری را متحمل می شود احتمال آفت دهان بالاتر می رود.

درمان های آفت دهان کودکان

- برای کاهش درد از آنتی اسیدهای مایع استفاده کنید

برای سن یک سال و بیشتر، برای کاهش درد دهان از مایعات چون میلانتا mylanta استفاده کنید. ۴ بار در روز و بعد از وعده های غذایی زمان مناسبی است.

برای سن ۱ تا ۶ سال چند قطره در دهان کودک بریزید و یا روی پنبه بریزید و روی محل آفت قرار دهید.

سن بالای ۶ سال، یک قاشق غذا خوری یا ۵ میلی لیتر از مایع را مانند دهان شویه در دهان قرقره کند و تا جایی که می تواند روی محل آفت نگه دارد و سپس قورت دهد یا تف کند.

دقت کنید که از دهانشویه های معمولی استفاده نکنید زیرا باعث سوزش می شود.

- داروهای مسکن

برای کاهش درد آفت دهان کودکان از مسکن های حاوی استامینوفن مثل تایلنول می توانید استفاده کنید. از ایبوپروفن نیز در صورت نیاز می توانید استفاده کنید. (به کودکان زیر ۶ ماه مسکن ندهید).

- به کودک مواد غذایی نرم و آبکی بدهید

به منظور حفظ آب بدن کودک، غذاهای شل و آبکی مثل سوپ و فرنی به او دهید. نوشیدنی های خنک مثل میلک شیک و شربت گزینه های مناسبی هستند. مواد غذایی جامد می تواند شامل ماکارونی، پوره سیب زمینی و بستنی باشند.

به هیچ وجه مواد غذایی که نیازمند جویدن زیاد هستند یا حاوی نمک و ادویه اند را به کودک ندهید. دقت داشته باشید مصرف مایعات از مواد جامد برای کودک مهم تر است و در نوزادان بهتر است به جای تغذیه با شیشه شیر یا سینه از سرنگ و فنجان یا قاشق استفاده کنید زیرا سر شیشه شیر باعث ایجاد درد بیشتر در نوزاد می شود.

درمان آفت دهان کودکان

درمان آفت دهان کودکان

زمان بهبودی آفت دهان

آفت دهان کودکان معمولا پس از یک تا دو هفته بهبود می یابد. فقط در صورتی که آفت دهان پس از ۲ هفته نیز بهبود نیافت با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده علائم زیر به اورژانس مراجعه کنید:

- در صورتی که ادرار کودک تیره شده یا حتی بیش از ۸ ساعت است که به دستشویی مراجعه نکرده است. دهان و لب های او کاملا خشک شده است.

- در صورتی که علاوه بر آفت دهان تب ۴۰ درجه سانتی گراد دارد و یک تا دو روز نیز ادامه داشته است. (در کودکان زیر ۳ سال تب ۳۸ درجه)

- مشکلات بلع برای کودک ایجاد شده است

- بیش از ۴ عدد آفت دهان وجود دارد

تفاوت تبخال و آفت دهان محل وجود آن ها است

تفاوت تبخال و آفت دهان محل وجود آن ها است

تفاوت تبخال و آفت دهان کودکان

در صورتی که زخم مورد نظر خارج از دهان کودک است این احتمال وجود دارد که تبخال باشد. تبخال ها بر خلاف آفت دهان با تماس پوستی منتقل می شوند و عامل ایجاد آن ها ویروس است. تبخال ها درمان متفاوتی طلب می کنند و اگر نیاز به اطلاعاتی بیشتر در این زمینه دارید بهتر است با متخصص کودکان مشورت کنید.

برای مراجعه به متخصص ایمپلنت و درمان آفت دهان کودک به کلینیک دندانپزشکی مبین  و  به بهترین دندانپزشکی در غرب تهران مراجعه کنید.

تاریخ انتشار : 5 دی 1399 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,کودکان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا