چگونه دندان درد را در خانه درمان کنیم؟

آخرین بروزرسانی : 21 آذر 1399

دندان درد، دردی است که درون دندان ها و اطراف آنها و فک می پیچد. پوسیدگی دندان، عفونت، سست یا شکسته شدن موادی که با آن دندان را پر کرده اند، یا از بین رفتن لثه ها می تواند علت آن باشد. اگر درد بیش از یک یا دو روز طول بکشد، بهترین کار این است که فورا به یک دندانپزشک مراجعه کرده، تا به درمان آن پرداخته شود.

تا آن زمان، دارو های ساده ای که از مواد اولیه ای ساخته شده اند که معمولا آن مواد اولیه در خانه در دسترس می باشند که می توانند تسکین موقتی از ناراحتی و درد را فراهم آورند، در زیر نام برده شده اند.

درمان دندان درد در خانه

1.کمپرس سرد یا کمپرس یخ ( یک کیسه پر از یخ که بسیار سرد می باشد )

درمان دندان درد با یخ

یک کمپرس یخ می تواند به سبک کردن دندان درد کمک کند، مخصوصا اگر دندان درد ناشی از آسیب دیدگی یا تورم لثه ها باشد. برای مثال، فرد می تواند یک بسته یخ یا یک کیسه از نخود های یخ زده را برای چند دقیقه در یک زمان مخصوص بر روی قسمت بیرونی گونه در بالای دندانی که درد می کند، قرار دهد.

استعمال کمپرس یا بسته های یخ برای درمان موجب انقباض رگ های خونی شده و جریان خون را در محل تحت تاثیر درد آهسته می کند. این امر به بی حس کردن محل نسبت به درد و کاهش ورم و التهاب کمک می کند.

2.شست و شوی دهان با محلول نمکی ( آب نمک )

درمان دندان درد با آب نمک

شست و شوی دهان با محلول نمکی گرم به سست شدن و خارج شدن خرده غذاها که در حفره ها ، سوراخ ها و بین دندان ها گیر افتاده اند، کمک می کند. این امر ممکن است موجب کاهش ورم، سرعت بخشی به درمان و تسکین گلو درد نیز شود.

شستشو با محلول نمکی را می توان با انحلال یک قاشق چای خوری نمک در یک لیوان آب گرم و گرداندن آن در داخل دهان به مدت سی ثانیه قبل از تف کردن آن ، انجام داد. این فرآیند می تواند هرچقدر که لازم باشد، تکرار شود.

 

3.مُسکن ها

داروهای بدون نسخه مانند، استامینفون و ایبوپروفن، می توانند درمان موقتی درد برای دندان درد باشند. آسپرین نباید به کودکان زیر شانزده سال داده شود.

4.سیر

سیر در طول تاریخ به طور وسیعی برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار گرفته است.سیر حاوی یک ترکیب، که به آن آلیسین می گویند، می باشد، که این ترکیب را برای خواص بسیار قوی آنتی باکتریال آن محسوب می نمایند. یک حبه سیر تازه ابتدا باید له شود و با کمی نمک مخلوط شده و این مخلوط برای دندانی که تحت تاثیر درد می باشد بکار برده می شود.

5.چای نعناع تند

نعنای تند نیز مانند حبه های سیر ، دارای خواصی است که موجب بی حسی می شود که درنتیجه می تواند دندان درد را تسکین دهد.منتول (جوهر نعنای خشک)، که به نعناع، عطر و طعم نعناعی می دهد، به عنوان یک ماده آنتی باکتریال نیز شناخته شده است.

یک قاشق چای خوری نعنای تند خشک شده را می توان در یک ظرف آبجوش گذاشته و به مدت بیست دقیقه خیساند. بعد از خنک شدن آن، می توان آن را در دهان گرداند و بعد از آن، بیرون انداخته یا بلیعده شود.

یک کیسه خیس و ولرم چای را نیز می توان در مقابل دندان به مدت چند دقیقه نگه داشت تا موقعی که درد کاهش یابد. یک تکه پنبه گلوله شده که آغشته به چند قطره روغن‌ نعنای تند است را نیز می توان در مقابل دندان تحت تاثیر درد قرار داد تا آنرا بطور موقتی تسکین دهد.

6.آویشن

آویشن برای استفاده های دارویی اش و اینکه یک تسکین دهنده درد موثر برای عفونت سینه، مانند برونشیت ها یا سرفه های همراه سوزش، شناخته شده می باشد. تیمول، جز اصلی ساختار روغن گیاهی (آویشن)، خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچ را داراست.

می توان یک قطره روغن گیاهی آویشن را به یک لیوان آب اضافه نمود و آن را در دهان گرداند.

روش دیگر، پاشیدن (اسپری کردن) چند قطره روغن گیاهی آویشن و آب برروی یک گلوله پنبه می باشد. بعد از اضافه نمودن آب، آنرا (گلوله پنبه) در مقابل دندانی که درد می کند قرار دهید.

7.آلوئه ورا

درمان دندان درد با آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا، که می توان آنرا در برگ گیاهان پرطراوت پیدا نمود، استفاده ی بسیاری در درمان سوختگی ها و بریدگی های خفیف دارد. تعدادی از مردم حالا ژل را برای پاکیزه کردن و تسکین درد لثه ها استفاده می کنند. مطالعات نشان داده اند، که آلوئه ورا دارای خواص آنتی باکتریال طبیعی است و می تواند جرم را که موجب پوسیدگی دندان است، از بین ببرد.

ژل باید برای ناحیه ای از دهان که درد می کند بکار برده شود و آن ناحیه به آرامی مالش داده شود.

8.شست و شو با هیدروژن پراکسید

 شست و شو با هیدروژن پراکسید، راه حلی موثر برای شستن دهان به نحوی که آنتی باکتریال باشد، است، مخصوصا اگر دندان درد در اثر عفونت بوجود آمده باشد. 

بلعیدن هیدروژن پراکسید خطرناک است، پس هنگام شست و شو با آن باید بسیار مواظب بود که بلعیده نشود.این ( محلول هیدروژن پراکسید) باید در قسمت های برابر که شامل انحلال سه درصد هیدروژن پراکسید و آب است، به مدت سی ثانیه در دهان گردانده شود.بعد از تف کردن آن، دهان باید چندبار با آب معمولی شست و شو داده شود.

در هنگام شست و شو با هیدروژن پراکسید، هرگز نباید هیدروژن پراکسید بلعیده شود، و این درمان ( استفاده از هیدروژن پراکسید ) برای کودکان توصیه نمی شود.

9.میخک ها ( جوانه گل خشک شده درختان گرمسیری که به عنوان ادویه های تند آروماتیک استفاده می شود )

میخک ها ادویه های طبیعی جزایر مالوکو در اندونزی   هستند. آنها حاوی ایجینول ( ترکیبات مایع بدون رنگ یا زرد رنگ که در روغن میخک ها و سایر روغن های گیاهی دیگر وجود دارد که در صنعت عطرسازی نیز کاربرد دارد)، یک ترکیب شیمیایی که مانند یک بی حس کننده طبیعی عمل می کند، می باشند.

میخک ها همچنین خواص ضد التهابی و آنتی باکتریالی که می تواند با عفونت های دندان و لثه مقابله کند را داراست.

یک شخص می تواند یک گلوله کوچک پنبه را با روغن میخک خیس کند و آنرا برای ناحیه ای که تحت تاثیر دندان درد است، بکار ببرد.

می‌ توان از میخک های سالم خشک شده نیز استفاده کرد. یک میخک خشک شده سالم را به آرامی بجویید تا روغن آن آزاد شود و حال آنرا بیش از سی دقیقه در مقابل محلی که دندان درد دارید، نگه دارید.

چه موقع دندانپزشک را ملاقات کنیم ؟

این خود درمانی ها تنها به معنای ارائه روش تسکین درد به صورت موقت می باشند. این مهم است که به دنبال یک درمان فوری از سوی یک دندانپزشک، وقتی که دندان درد برای بیش از یک یا دو روز ادامه پیدا کرد باشیم.

اگر درد دندان ها فورا درمان نشد، ممکن است منجر به مشکلات جدی تری از جمله، بیماری لثه یا آبسه دندان ها شود. آبسه وقتی بوجود می آید که باکتری در درونی ترین قسمت دندان که به آن پالپ دندان (ریشه یا مغز دندان) می گویند، ایجاد عفونت کند.

پیشگیری از دندان درد

بهترین راه برای جلوگیری از دندان درد یا آبسه دندان این است که هرچقدر ممکن می باشد دندان ها و لثه ها را در سلامت نگه دارید. این امر با انجام مراحل زیر ممکن می باشد :

مسواک زدن دندان ها با خمیر دندان حاوی فلوراید دوبار در روز ، هربار حداقل دو دقیقه.

قطع مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های قندی

کشیدن نخ دندان یا استفاده از مسواکی که بین دندان ها را نیز تمیز می کند به صورت مرتب برای پاکیزه کردن بین دندان ها و زیر خط لثه.

سیگار نکشید، از آنجایی که این امر می تواند مشکلات دندان را بدتر کند.

داشتن معاینات دندانپزشکی به صورت مرتب.

اگر کسی بیش از چند روز است که دندان درد دارد، باید برای درمان و فراگیری توصیه های دندانپزشکی به دندانپزشک مراجعه نماید.

حتما بخوانید

    تاریخ انتشار : 1 شهریور 1398 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,

    ارسال نظر

    شماره همراه شما منتشر نمی شود.
    نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
    برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



    پزشکان ما در تلویزیون

    رزرو وقت

    شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

    رزرو وقت رایگان

    رزرو وقت

    انتخاب بخش مربوطه

    نام و نام خانوادگی

    شماره تماس

    انتخاب بازه تاریخ از

    انتخاب بازه تاریخ تا