پر کردن دندان با کامپوزیت و مواد سفید

آخرین بروزرسانی : 12 آذر 1399

پر کردن دندان یک روش ترمیم برای دندان های آسیب دیده از طریق پوسیدگی می باشد. دندان های جلو نیز گاهی وقت ها دچار پوسیدگی و آسیب می شود و دچار حفره می گردد که با مواد مخصوص باید پر شود تا ظاهر طبیعی و زیبایی و عملکرد مناسبی را برای فرد داشته باشد.

پر کردن دندان

پر کردن دندان زمانی صورت می گیرد که دندان بسیار آسیب دیده نباشد و دندانپزشک مطمئن باشد که دندان استحکام کافی را دارا می باشد. تمام دندان ها چه قسمت های جلویی و چه قسمت های عقبی می توانند پر شوند و می توان برای داشتن ظاهری زیبا برای دندان ها از مواد هم رنگ دندان ها استفاده نمود.

کامپوزیت دندان لایه نازکی از جنس عموما کامپوزیت ونیر است که همرنگ با دندان­های فرد ساخته شده و روی دندان نصب می شود؛ به طوری که قابل تشخیص با دیگر دندان های طبیعی نیست. در واقع کامپوزیت یک ماده خمیری شکل است که بصورت آماده وجود داشته و یک طیف رنگی دارد که هماهنگ با رنگ دندان های سالم فرد انتخاب می شود.

کامپوزیت دندانی یک ماده خمیری می باشد که از مخلوط سرامیک و پلاستیک است که برای پر کردن دندان و حفره های آن به کار می رود و معمولا به رنگ دندان های فرد می باشد این مواد به حد مناسبی در دندان قرار می گیرد و با نور آبی رنگی سفت می شود.

پر کردن دندان با کامپوزیت

مزایای پر کردن دندان با کامپوزیت:

  • بازسازی دندان ها به شکل زیبا
  • با ترکیب رنگ ها، رنگ دندان را به دست آورده و به کار می برند.
  • کامپوزیت راحت تر به دندان می چسبد و احتیاج به تراشیدن عمقی دندان نمی باشد و فقط قسمت های آسیب دیده دندان خارج و دندان پر می گردد.

معایب پر کردن دندان با کامپوزیت:

  • حساسیت بالای دندان به جویدن
  • رنگ کامپوزیت در مرور زمان تغییر می نماید
  • در طول زمان ترک های ریز و درشت در بین دندان می شود و باعث نفوذ میکروب و غذا در آن می شود و باعث پوسیدگی عمیق تر در دندان می شود.
  • در دندان آسیا بهتر است استفاده نشود
  • استحکام و پایداری کمی دارد
  • هزینه بالایی دارد

 

پر کردن دندان با مواد سفید یا تیره؟

کامپوزیت رنگ دندان می باشد و آمالگام یک ماده پر کردنی به رنگ نقره ای و سیاه می باشد. آمالگام مستحکم تر از کامپوزیت بوده و برای دندان های آسیا کوچک و بزرگ مناسب تر می باشند زیرا دیرتر آسیب می بینند ولی بسیاری از افراد برای داشتن زیبایی دندان ها تمایل به پر کردن دندان با کامپوزیت دارند زیرا به رنگ  دندان ها می باشد ولی امروزه کامپوزیت نیز با کیفیت تر از قبل ساخته می شود و استحکام بالایی برخوردار است.نکته حائز اهمیت دیگر این است که کامپوزیت دارای قدرت چسبندگی زیادتری نسبت به آمالگام می باشد و احتیاج به حفره درست کردن نمی باشد ولی آمالگام باید دندان تراشیده و خالی گردد تا در دندان جای گرفته و بیرون نیاید.

در کل کامپوزیت برای دندان های جلو مفید می باشد که دارای رنگ سفید است و برای دندان های عقبی آمالگام یا مواد تیره مناسب تر می باشد.

پر کردن دندان با مواد سفید

پر کردن دندان در دوران بارداری

 در دوران بارداری به تمامی بانوان هشدار داده می شود که از موادی که دارای جیوه است استفاده نگردد و حتی پزشکان برای جلوگیری از این ماده حتی مصرف غذاهایی مانند ماهی را که احتمال آلودگی در آن ها وجود دارد را به حداقل مجاز برساند. برای اطلاعات کامل در مورد دندانپزشکی در دوران حاملگی کلیک کنید.

برای پر کردن دندان در این دوران بهتر از کامپوزیت استفاده شود و از مواد جیوه ایی و آمالگام استفاده نگردد.

پر کردن دندان به همراه یک ماده بی حسی صورت می گیرد تا درد حاصل از این معالجه به حداقل ترین حالت ممکن برسد سوال این است که آیا این ماده بی حسی برای سلامت جنین مضر است؟

از میان داروهای بی حسی دندانپزشکی گروه B مجاز و ب یخطر می باشند که می توان از این دسته به لیدوکائین اشاره نمود این ماده را برای مادران باردار توصیه می شود زیرا کمترین خطر را دارا می باشد.

از میان داروهای بی حسی در ایران دو داروی پریلوکایین و آرتیکایین مضر می باشد و به هیچ وجه نباید در زنان باردار استفاده گردد زیرا تزریق این دارو باعث اسپاسم عضلات صاف و در نتیجه منجر به زایمان زودرس می گردد.

شاید خیلی از مادران باردار برای دندان های پوسیده خود و درد دندان خود به پزشک مراجعه ننمایند به دلیل ترس از عوارض بی حسی ولی این تفکر غلط می باشد زیرا در صورت پوسیدگی دندان دچار عفونت می گردد و این عفونت از طریق عروق خونی موجود در لثه به جنین انتقال می یابد. این عفونت منجر به زایمان زودرس و جنین نارس می گردد. در نتیجه اگر نکات رعایت گردد می توان با خیال راحت دندان خود را در دوران حاملگی نیز ترمیم نمایید و هیچ مشکلی برای جنین نخواهد داشت.

پر کردن دندان عقل

دندان عقل به دلیل عوض شدن زندگی و کوچک شدن فضای دهان معمولا به صورت نهفته و نیمه نهفته می باشند و کامل نمی توانند راه به بیرون پیدا کنند و حتی ممکن است باعث فشار به ریشه بقیه دندان ها گردد و آن ها را از جا خود کج و روی هم قرار دهد تا راهی به بیرون یابد. دندان های نیمه نهفته عوارض بدتری را دارد زیرا نمی توان  آن ها را کامل تمیز نمود به همین دارای میکروب و مواد غذایی می باشد و پوسیده می گردند و بهتر است جراحی و خارج گردند.

در مواردی خاص دندان عقل به طور کامل خارج می گردد ولی به دلیل قرار گرفتن در قسمت بدی در فک دهان کاربردی ندارد و اگر سالم باشد احتیاج به کشیدن و خارج کردن آن نمی باشد و اگر پوسیده گردد می توان آن را نمود ولی به دلیل این که در جای بد و انتهایی فک قرار گرفته است پر کردن و عصب کشی کردن آن بسیار دشوار می باشد.

قبل از پر کردن و یا عصب کشی این دندان پزشک معالج معمولا نقش این دندان در جویدن، تجمع غذا و میکروب ها با شما سخن می گویند و به شما این امکان را می دهد تا تصمیم به کشیدن و یا ترمیم دندان بپردازید و بعد از تایید نظر شما پزشک به پر کردن، عصب کشی و یا کشیدن دندان عقل شما می پردازد تا دندان های سالم تری را به شما هدیه دهد.

 

حتما بخوانید

    تاریخ انتشار : 15 بهمن 1397 نویسنده : تعداد نظرات : 2 دسته بندی : وبلاگ,ترمیم دندان,

    ارسال نظر

    شماره همراه شما منتشر نمی شود.
    نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
    برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



    نیوشا 19 مرداد 1398-11:06
    سلام من می خوام دندان های عقلم رو پر کنم، کجا این کار رو انجام میدن؟ من عصب کشی نمی خوام
    صابر علی پور 21 مرداد 1398-05:44
    دندان را همه دندانپزشکان پر میکنن ولی طرح درمان کاملا بنا به نظر بیمار نیست. اگر نیاز به عصب کشی داشته باشه باید عصب کشی بشه. اما اگر عصب کشی بخواد چون دندان عقله انتخاب میکنن که دندان را بکشن یا عصب کشی کنن. تازه به شرطی میکشیم دندان عقل رو که در جویدن بی تاثیر باشه
    اسماعیل 5 تیر 1398-11:10
    باسلام . این همه سال گذشته چرا علم داندانپزشکی درست حسابی پیش رفت نمیکنه؟؟؟!!! یه راهی پیدا کنین که دندونا آسیایی هم با مواد سفید باکیفیت پر بشن . مشکی چندش آوره . باتشکر از سایت خوبتون
    سمیه حبیبی 4 مرداد 1402-06:23
    دقیقا گل گفتی

    پزشکان ما در تلویزیون

    رزرو وقت

    شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

    رزرو وقت رایگان

    رزرو وقت

    انتخاب بخش مربوطه

    نام و نام خانوادگی

    شماره تماس

    انتخاب بازه تاریخ از

    انتخاب بازه تاریخ تا