آیا ارتودنسی باعث لق شدن دندان می شود؟

آخرین بروزرسانی : 27 بهمن 1399

احساس لق شدن دندان ها بعد از ارتودنسی، یکی از اتفاقاتی است که بعد از ارتودنسی ممکن است اتفاق بیفتد. به طور کلی، ارتودنسی یکی از خدمات دندان پزشکی است که به واسطه ی آن، تمامی دندان های فک بالا و پایین مرتب کنار همدیگر قرار میگیرند. ارتودنسی دندان نیز مانند ایمپلنت دندان، بلیچینگ دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، پروتز دندان، ترمیم دندان و هر پروسه ی درمانی دیگری، دوره ی درمان، دوره ی نقاهت، مزایا و معایب خاص خودش را دارد که لق شدن دندان یکی از معایب آن می باشد. در ادامه درباره ی ارتودنسی و مشخصات آن برایتان توضیح خواهیم داد.

احساس لق شدن دندان ها بعد از ارتودنسی، یکی از اتفاقاتی است که بعد از ارتودنسی ممکن است اتفاق بیفتد.

احساس لق شدن دندان ها بعد از ارتودنسی، یکی از اتفاقاتی است که بعد از ارتودنسی ممکن است اتفاق بیفتد.

لق شدن دندان ها در طول ارتودنسی

گفتیم که از ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها استفاده می شود. زمان که براکت های نظم دهنده بر روی دندان ها نصب می شوند، برای اینکه بتوانند دندان ها را به محل درست و مناسب و اصلی خود بازگردانند، باید به آن ها فشار وارد کنند. فشار ناشی از براکت ها دندان را جابجا می کند اما دندان ها برای جابجایی ابتدا باید کمی خودشان را لق کنند تا بتوانند به راحتی حرکت کنند. بنابراین جای نگرانی برای لق شدن دندان ها در طول ارتودنسی وجود ندارد. در واقع می توان گفت که احتمال لق شدن ماندن دندان ها بعد از ارتودنسی بسیار کم بوده و این لق شدن در طول ارتودنسی اصلا نگران کننده نیست. در ادامه به طور کامل برایتان توضیح خواهیم داد که چه مواردی بر روی لق شدن دندان در ارتودنسی تاثیر میگذرد:

یکی از عواملی که باعث لق شدن دندان ها میشود، نحوه جاگذاری سیم ها و کلا سیستم ارتودنسی در داخل دهان است.

یکی از عواملی که باعث لق شدن دندان ها میشود، نحوه جاگذاری سیم ها و کلا سیستم ارتودنسی در داخل دهان است.

عوامل لق کننده ی دندان در طول ارتودنسی

یکی از مهم ترین عواملی که ممکن است باعث لق شدن دندان ها شود، نحوه جاگذاری سیم ها و کلا سیستم ارتودنسی در داخل دهان است. گاهی اوقات فشار ناشی از این اتصالات آنقدر زیاد می شود که شخص درد بی وقفه را حس میکند. البته درد ناشی از ارتودنسی تا حدودی در روزهای اولیه ی ارتودنسی طبیعی است اما گاهی اوقات پیش می آید که این درد قطع نمی شود و بیمار را به شدت اذیت میکند. در این گونه مواقع احتمال آسیب دیدگی به دندان وجود دارد و باید به پزشک مراجعه نمود.

مورد دومی که لق شدن دندان را به همراه دارد. زیاد بودن تعداد دندان هاست. هر چقدر تعداد دندان های نا منظم موجود در دهان زیاد باشد، به همان نسبت حس لق شدگی دندان ها بیشتر بوده و زمان بیشتری برای جابجایی دندان ها وجود دارد.

مورد آخری که لق شدن دندان را به همراه دارد، بیماری های لثه هستند. هر متقاضی ارتودنسی به منظور اینکه از ریزش دندان های خود جلوگیری کند، قبل از اینکه ارتودنسی را انجام باید حتما لثه هایش مورد بررسی قرار گیرد. در صورت وجود هرگونه بیماری لثه، احتیاج است که ابتدا آن بیماری برطرف شود و سپس برای ارتودنسی اقدام گردد، وگرنه ممکن است ارتودنسی به همراه بیماری لثه، ریزش دندان ها را به همراه داشته باشد.

آیا لق شدن دندان بعد از اتمام ارتودنسی همچنان ادامه دارد؟

گفتیم که دندان ها برای اینکه بتوانند راحت در طی ارتودنسی حرکت کنند، باید کمی لق شوند و این موضوع کاملا طبیعیست. اتمام فرآیند ارتودنسی معمولا با توجه به سن، جنسیت و مدل دندان ها، به گونه ای متغیر می باشد. معمولا هر ماه یک میلیمتر دندان ها جابجا می شوند و استخوان فک با سرعت خیلی کم شکل خواهد گرفت.

پس از اینکه دندان ها در جایگاه اصلی خودشان قرار گرفتند، ارتودنسی برداشته و فشار ناشی از براکت ها نیز از روی دندان ها برداشته میشود. نهایتا فک شکل کامل خود را میگیرد و دیگر حس لقی دندان ها از بین می رود. تنهای کاری که فرد باید انجام دهد، استفاده از نگهدارنده میباشد. نگهدارنده مانع از این می شود که دندان ها دوباره به جایگاه اولیه ی خودشان بازگردند. به همین دلیل نیاز است که فرد از نگهدارنده استفاده کند.

جای نگرانی برای لق شدن دندان ها در طول ارتودنسی وجود ندارد.

جای نگرانی برای لق شدن دندان ها در طول ارتودنسی وجود ندارد.

فشارهای ناشی از دستگاه ارتودنسی معمولا به کدام قسمت دندان وارد می شود؟

دستگاه ارتودنسی معمولا برای جابجایی دندان ها به آن ها فشار وارد می کند تا آن ها حرکت کرده و به جای اصلی خودشان برگردند. اما پزشک مورد نظر باید در نظر داشته باشد که این فشار باید کنترل شده و به اندازه باشد. معمولا فشار ناشی از دستگاه ارتودنسی بر قسمت هایی مانند تاج دندان، لیگامان پریودنتال، ریشه ی دندان و استخوان نگهدارنده ی اطراف دندان وارد خواهد شد. فشاری که بر این مناطق وارد می شود باید به حدی تنظیم شود که آسیب دیدگی این قسمت ها را همراه نداشته باشد.

سخن آخر

چیزی که واضح است این است که قبل از هر چیزی، مهم است که فرد یک متخصص کاربلد را برای انجام ارتودنسی های خود انتخاب نماید. چرا که اگر کار یک متخصص آن طور که باید حرفه ای نباشد، تمام هزینه ها و وقت شخص تلف ده و نتیجه ی مطلوب حاصل نخواهد شد. همچنین رعایت تمامی مراقبت های بعد از ارتودنسی به صورت مو به مو، میتواند تاثیر مثبتی بر روی نتیجه ی ارتودنسی شما داشته باشد.

تاریخ انتشار : 27 بهمن 1399 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,ارتودنسی,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا