روش های سفید کردن دندان

آخرین بروزرسانی : 5 دی 1397

سفید کردن دندان یا بلیچینگ دندان امروزه یکی از دغدغه های مهم افرادی است که به آراستگی و زیبایی ظاهر خود اهمیت می دهند. علت تغییر رنگ دندان­ها به زرد و گاهی قهوه ای، وجود لکه هایی روی سطح مینای دندان است که به سرعت گسترش می­یابند. مینای دندان، روی عاج، که در زیر آن قرار داشته و به رنگ قهوه ای کم رنگ است، را می پوشاند. چنانچه مینای دندان از بین رفته و نازک شود، رنگ عاج دندان مشخص می شود.

روش های سفید کردن دندان

عوامل نازک شدن و از بین رفتن مینای دندان

عوامل ژنتیکی

افزایش سن

استعمال دخانیات

مصرف بیش از اندازه غذاهای رنگی، نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه و غذاهای فرآوری شده که مقدار اسید زیادی دارند

خشکی دهان و کم بودن بزاق دهان که موجب پوسیدگی مینای دندان می شود

با دهان باز نفس کشیدن

مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها

مصرف بیش از اندازه فلوراید

بیماری های لثه

با وجود موارد ذکر شده، می توان با رعایت یکسری نکات ساده، از زرد شدن دندان ها جلوگیری، یا حداقل سیر آن را طولانی تر کرد.

روش های طبیعی برای سفید کردن دندان در منزل

1 - مسواک زدن

بهترین و ساده ترین کاری که بعد از خوردن و نوشیدن می توان انجام داد، مسواک زدن است. البته ممکن است در طول روز شرایط برای مسواک زدن فراهم نباشد، اما حدالمقدور باید این کار را انجام داد. ترک مصرف دخانیات و کاهش مصرف نوشیدنی های کافئین دار و دارای قند بالا، گامی موثر در جلوگیری از زرد شدن دندان ها می باشد.

2 - هیدروژن پراکسید

استفاده از مواد پاک کننده آنتی باکتریال مانند هیدروژن پراکسید یا همان آب اکسیژنه، موجب از بین رفتن جرم دندان و میکروب های دهان شده و از بروز بیماری های لثه جلوگیری می کند. می توان با ترکیب آب اکسیژنه و آب به یک میزان مساوی، محلول دهانشویه ساخت و به مدت یک دقیقه در دهان قرقره کرد. امروزه این ماده به عنوان یک سفید کننده دندان رایج شناخته شده و استفاده گسترده ای دارد. همچنین می توان آب اکسیژنه را با اندکی جوش شیرین ترکیب کرده به شکلی که حالت خمیری داشته باشد. این خمیر را روی دندان ها می مالند تا جرم و پلاک های دندان از بین برود.

هدروژن پراکسید

3 - جوش شیرین

به دلیل اینکه جوش شیرین زبر است، باید با میزان کافی از آب اکسیژنه ترکیب شود و یک خمیر نرم حاصل شود، تا به مینای دندان آسیبی وارد نشود. در ضمن قبل از استفاده از این ترکیب باید دندان ها مسواک زده شده و تمیز باشند. بعد از 30 ثانیه تماس خمیر با دندان ها، باید آبکشی کرد.

4 - روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل نیز در سفید کردن دندان ها موثر است. به این صورت که با مالیدن آن یا قرقره کردن، می توان دندان ها را سفید کرد. این روش هیچ عوارضی نداشته و یک راحل ساده برای سفید کردن دندان در منزل بشمار می آید.

5 - سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب که یک ترکیب آنتی باکتریال است، لکه های قدیمی و سرسخت دندان را از بین می برد.

6 - زغال فعال

زغال فعال با جذب کردن جرم و پلاک های دندانی، ماده ای مناسب برای سفید کردن دندان است. امروزه خمیر دندان هایی حاوی زغال فعال روانه بازار شده که توصیه می شود در صورت نداشتن لمینت، روکش و کاپ، دو الی سه مرتبه در هفته از این ترکیب استفاده کنید. باید توجه داشت که زغال فعال با زغال معمولی متفاوت بوده و دارای روزنه هایی است که توسط این روزنه ها، سموم و پلاک های دندان را به دام می اندازد.

راه های بیشمار دیگری برای سفید کردن دندان ها در منزل وجود دارد که لازم است قبل از امتحان کردن، حتما در مورد آن تحقیق شده و از بی خطر بودنش برای سلامت دهان و دندان مطمئن شد.

و اما راه حل های اساسی برای سفید کردن دندان، در مطب دندانپزشکی انجام می شود. از انواع راه های سفید کردن دندان می توان به روش های زیر اشاره کرد:

در قسمت انواع بلیچینگ به طور کامل در مورد انواع روش های بلیچینگ برای سفید کردن دندان توضیح داده شده است که در این جا نیز به توضیح مختصری در مورد آن می­پردازیم.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان که در مطب دندانپزشک انجام می شود، بدون درد و بی حسی بوده و لکه های زرد و پلاک های دندانی را از بین می برد. در این روش یک ماده سفید کننده قوی روی دندان ها مالیده شده و یک دستگاه تاباننده نور به این ماده که دارای گیرنده های نور است، تابانده می شود. این نور فعالیت ماده موثره موجود در ترکیب سفید کننده را سریعتر فعال کرده و عمل سفید کردن دندان در مدت زمان کوتاهی انجام می شود. این دستگاه ها اگر دارای طول موج 470 نانومتر باشند، در طی یک الی دو ساعت عمل سفید کردن دندان زمان می­برد. چنانچه دستگاه دارای نور لیزر یا طول موج 940 الی 980 نانومتر باشد، این زمان به 30 دقیقه کاهش میابد.

سفید کردن دندان با بلیچینگ

روش دیگری از بلیچینگ این است که ماده سفید کننده روی دندان ها مالیده شده و از دستگاهی برای تاباندن نور استفاده نشده، و ماده بطی یک ساعت دندان ها را سفید می کند.

باید توجه داشت در همه روش های سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی، تمام لثه و نسج نرم دهان توسط ماده محافظت کننده ای پوشانده می شود تا از آسیب مواد شیمیایی سفید کننده دندان، در امان باشد.

جرم گیری دندان ها و بروساژ یکی دیگر از روش های سفید کردن دندان در مطب دندانپزشک است. در این روش که یک روش پاکسازی عمیق است، جرم رو و زیر خط لثه و همچنین پشت دندان از بین می­رود.

در کلینیک دندانپزشکی مبین در تهرانسر به روز ترین تکنیک های سفید کردن دندان با بهترین مواد با کیفیت دنیا، توسط تیم متخصص و مجرب انجام می شود. سفید کردن دندان ها، ضمن حفظ سلامت دهان و دندان، موجب افزایش اعتماد به نفس افراد و ایجاد یک لبخند زیبا و دلنشین می شود.

تاریخ انتشار : 4 دی 1397 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,بلیچینگ دندان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا