ارتودنسی دندان چیست؟ خطرات و عوارض ارتودنسی

آخرین بروزرسانی : 23 آذر 1399

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی دندان یک روش برای مرتب نمودن دندان ها و قرار گرفتن دندان ها در جای خود می باشد و دندان هایی که به صورت نامرتب و روی هم رفته رسد نموده اند را درمان می نماید و دندان های فک بالا و پایین را یا  هر دو را با هم مرتب می سازد.

ارتودنسی دندان چیست

خطرات و عوارض ارتودنسی دندان

هر عمل و درمانی شاید با خطراتی همراه باشد و ارتودنسی یکی از آن عوامل می باشد که با خطراتی همراه می باشد به طور کلی این درمان به دو دسته اختیاری و ضروری تقسیم می گردد.

درمان ضروری بدین معنی می باشد که با پشت گوش انداختن باعث درد و ناراحتی در فرد می گردد و سلامتی وی را به خطر می اندازد و درمان اختیاری درمانی است که فرد برای زیبایی ظاهری خود انجام می دهد. قبل از انجام ارتودنسی به دلیل اخلاقی و حقوقی فرد از عوارض و خطرهای احتمالی با خبر گردد تا خود به تصمیم در انجام یا ندادن این عمل زیبایی گیرد.

خراش و زخم هنگام ارتودنسی دندان

خراش و زخم در هنگام انجام این درمان یک امر شایع می باشد و فرد به هنگام استفاده از وسایل و تجهیزات ارتودنسی مخصوصا بریس استفاده کرده باشد دچار مشکل می گردد.

خطای درمان کننده:

اگر فرد در این حیطه مهارت کافی نداشته باشد سبب تشخیص اشتباه، طرح درمان و انجام و نتیجه نهایی ه مشکل مواجه می گردد و خطایی جبران ناپذیر صورت می گیرد و متاسفانه در جامعه این خطا بسیار قابل شهود است این خطاها معمولا شامل کشیدن اشتباه دندان، به هم زدن نیم رخ بیمار، جراحی فک به جای ارتودنسی فرد، پوسیدگی دندان، کوتاه شدن ریشه دندان به دلیل فشار نادرست همه این ها نمونه ایی از مشکلاتی می باشد که اگر فرد مهارت کافی نداشته باشد با آن مواجه می گردد و نتایج نامطلوبی را دارا می باشد.

دکتر متخصص ارتودنسی علاوه بر مدرک نظام پزشکی در مهر آن ها نیز درج شده است که متخصص در این زمینه  می باشند و تا حدامکان در انتخاب پزشک خود دقت نمایید تا زیبایی خود را بیشتر و از عوارض و درصد خطای جبران ناپذیر را کاهش دهید.

عدم درک انتظار بیمار:

معمولا بیمار نمی تواند خواسته خود را به طور دقیق بیان نماید و پزشک اگر مهارت کافی نداشته باشد ممکن است نتیجه این کار با خواسته بیمار یکی نباشد به همین دلیل شناخت بیمار و درک خواسته آن یکی از عوامل مهم می باشد که نتیجه نهایی ارتودنسی را به بهترین نحو نشان می دهد.

خطر پوسیدگی و بیماری لثه:

ارتودنسی یکی از عوامل پوسیدگی دندان و ایجاد بیماری لثه می باشد زیرا به دلیل گیر کردن غذا در لای ارتودنسی و دندان پناهگاه مناسبی برای باکتری ها و میکروب های بیماری زا ایجاد می گردد و اگر به خوبی دندان ها مسواک نشود محل مناسبی برای پوسیدگی دندان و انواع بیماری های لثه می باشد و باعث تغییر رنگ دندان های شما می گردد. متخصصین برای کاهش امر پوسیدگی در درجه اول بهداشت دهان را مورد بررسی قرار می دهند و آموزش های لازم را ارائه می دهند. نخستین تشخیص غلط بهداشت دهان و دندان به هنگام مسواک زدن مشخص می گردد که لثه دچار خونریزی می گردد یا خیر و این خود یک زنگ خطر برای بهداشت دهان و دندان فرد می باشد.

کوتاه شدن ریشه دندان

کوتاه شدن ریشه دندان به هنگام درمان ارتودنسی بین 3 تا 5 درصد می باشد. حرکت دندان با توجه به مکانیسم، فک و استخوان آن می باشد. در بیماری آسم، ضربه در دندان و شکستگی دندان ریشه دندان بسیار حائز اهمیت می باشد و باید توجه گردد.

درد فک:

بیمارانی که دچار بیماری فک می باشند با ارتودنسی صحیح می توان مشکلات فکی را درمان نمود ولی شاید به تنهایی نتواند فک را ترمیم نماید و به درمان تکمیلی و درمان دیگری احتیاج پیدا می کند و به دلیل مفصلی بودن این ناحیه شاید در مفصل گیجگاهی فک دچار مشکل گردد.

مدت زمان درمان:

درمان ارتودنسی اگر به موقع صورت گیرد شاید مدت زمان ارتودنسی کاهش یابد ولی به طور معمول درمان ارتودنسی بین 18 تا 24 ماه می باشد ولی اگر به مدت بیشتری احتیاج به درمان داشته باشد ارتودنسی بر روی دندان باقی می ماند تا درمان تکمیل گردد و دندان اصلاح شود.

بهترین سن ارتودنسی دندان

بهترین سن برای انجام ارتودنسی

بهترین زمان در سنین کم و دوران کودکی می باشد ولی در سنین بزرگسالی نیز فرد می تواند ارتودنسی را انجام دهد و سن اهمیت کمتری در مقابل تعداد دندان ها دارد.

بهترین زمان درمان دندان ها هنگامی می باشد که دندان های شیری ریخته و دندان های اصلی به طور کامل یا تعداد زیادی رشد نموده و به صورت نا مرتب از لثه بیرون آمده اند در این هنگام بهترین نتیجه را به دنبال دارد.

سازمان ارتودنسی آمریکا بهترین زمان انجام ارتودنسی را در سن 7 سالگی اعلام نمود که در این سن می توان دندان ها را درمان و در صورت مشکل آن را اصلاح کرد.

بسیاری از افراد در سنین بالاتر تصمیم به انجام ارتودنسی می گیرند و باید به این نکته توجه نمایند که فک آن ها رشد کامل خود را نموده است و ممکن است یا انجام ارتودنسی به درمان همه عیوب دهانو دندان چرداخت ولی اگر هدف مرتب نمودن دندان باشد و فرد لثه سالمی را دارا باشد می توان نتیجه خوب و قابل قبولی را دریافت کرد اما تغییرات در فک امکان پذیر نمی باشد و برای اصلاح فک به جراحی نیاز پیدا می کنید.

قبل از انجام ارتودنسی متخصص یک معاینه سطحی از دندان های شما انجام می دهد و بعد از عکس گرفتن با اشعه x یک مدل پلاستیک از دندان های شما ساخته و در نتیجه تیم دندان پزشکی برای درمان شما به مشورت پرداخته و بهترین درمان را برای دندان های شما انتخاب می نمایند تا بعد از درمان دندان های تمیز و به صورت دائمی را دارا باشید و رضایت کامل شما و متخصص شما را در بر داشته و زیبایی شما دوچندان گردد. همچنین ممکن است فک شما فضایی برای درمان نداشته باشد در این حالت یک الی 2 دندان شاید کشیده تا فضای خالی را ایجاد نمایند.

تاریخ انتشار : 8 فروردین 1398 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,ارتودنسی,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا