بررسی تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی دندان

آخرین بروزرسانی : 6 بهمن 1399

آشنایی با تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی دندان

وجود روش های متنوع در حوزه دندانپزشکی که برای دو هدف درمان و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد لزوم آشنایی با هر یک را به وجود آورده است. چرا که اگر این آشنایی وجود نداشته باشد ممکن است از روش های غلط استفاده شود و این استفاده غلط می تواند اثرات مخرب و جبران ناپذیری داشته باشد. دو مورد از این روش ها که امروزه مورد توجه قرار گرفته است لمینت و ارتودنسی دندان می باشد. شناخت تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی دندان می تواند این دید را برای شما ایجاد کند که در چه مواقعی باید از کدام روش درمانی استفاده نمایید. قبل از بررسی تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی دندان لازم است تعریفی در رابطه با هر یک ارائه دهیم.

لمینت دندان: لمینت ها در دو نوع لمینت سرامیکی دندان و کامپوزیتی به بازار عرضه می شوند که در واقع لایه ای شیشه ای و ظریف است که به رنگ دندان ها طراحی شده است و برای اصلاح طرح و یا رنگ دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر اصلاح فرم، طول و شکل دندان ها، اصلاح شکستگی ها، از بین بردن فاصله های بین دندانی، لب پریدگی ها و اصلاح بد رنگی دندان از جمله کار هایی است که به کمک این روش می توان به درمان آن ها پرداخت.

ارتودنسی دندان: ارتودنسی دندان روشی است که به کمک آن می توان به اصلاح دندان ها و یا فک هایی که در جای نامناسبی قرار گرفته اند، پرداخت. در واقع در این روش به درمان ناهنجاری های مربوط به دندان ها و اجزای مرتبط با آن ها پرداخته می شود.

چگونه به تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی دندان دست یافت؟

چگونه به تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی دندان دست یافت؟

معیار های تشخیص تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی دندان

نکته ی مشخصی که در رابطه با وجه تشابه ارتودنسی و لمینت دندان وجود دارد این است که هر دو روش برای طرح لبخند زیبا به کار برده می شوند. اما این که تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی دندان در چیست سوالی است که می تواند معیار های انتخاب را برای شما مشخص نماید. در ادامه به برخی از این موارد که نشان دهنده تفاوت ها می باشد اشاره خواهیم کرد.

1_ اولین تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی دندان را بر اساس تعریف ارائه شده برای هر یک می توان بیان کرد. در واقع ارتودنسی برای رفع مشکلات مربوط به سلامت و ناهنجاری های دهان و دندان مورد استفاده قرار می گیرد و این در حالی است که از لمینت برای درمان فرسودگی، شکستگی و یا از بین بردن رنگ های نامطلوب دندان ها استفاده می کنند.

2_ یکی از موضوعات مهمی که در رابطه با روش های مختلف حوزه دندانپزشکی وجود دارد موضوع هزینه ها می باشد. اگر بخواهیم به بررسی تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی دندان بپردازیم باید بگوییم که به طور کلی ارتودنسی هزینه ی پایین تری دارد. انجام ارتودنسی یک هزینه ی کلی دارد که در طول دوره درمان مشخص می شود و این هزینه بر اساس نظر دندانپزشک تعیین می شود. اما هزینه ی لمینت برای هر دندان به صورت جداگانه در نظر گرفته می شود و متناسب با تعداد دندان هایی که از لمینت استفاده شده باشد قیمت ها متفاوت خواهد بود.

3_ موضوع دیگری که در این حوزه می توان به آن اشاره کرد میزان آسیب به دندان ها می باشد. در رابطه با ارتودنسی دندان باید گفت که این روش یکی از ایمن ترین روش ها می باشد چرا که هیچ گونه تغییری بر روی دندان و مینای آن ایجاد نمی شود. اما برای قرار دادن لمینت ها بر روی دندان ممکن است گاهی نیاز به تراشیدن دندان ها باشد که همین موضوع می تواند دندان ها را آسیب پذیر کند.

شناخت انواع لمینت دندان

شناخت انواع لمینت دندان

4_ طول دوره درمان را می توان یکی دیگر از موارد موجود در تفاوت این دو روش درمانی معرفی کرد. اگر به دنبال درمانی سریع هستید که در بازه زمانی کمتری نتیجه دهد لمینت گزینه ی مناسب تری خواهد بود. چرا که ارتودنسی به یک پروسه طولانی نیاز دارد تا بتواند مشکلات دهان و دندان شما را رفع نماید. همچنین میزان مراقبت ها در استفاده از لمینت ها کمتر می باشد و نیاز به مراقبت های پیچیده ای نخواهد بود.

5_ ماندگاری هر یک از این روش ها می تواند موضوع دیگر در رابطه با تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی دندان باشد. با توجه به این که در استفاده از ارتودنسی، دندان ها به تدریج به جای اصلی و مناسب خود باز می گردند و بعد از این که در جای خود ثابت می شوند این دستگاه ها از روی دندان ها برداشته می شوند می توان گفت ماندگاری بیشتری خواهد داشت و یا به عبارت بهتر ماندگاری آن دائمی می باشد. اما با توجه به این که در استفاده از لمینت ها لایه ای نازک بر روی دندان ها قرار می گیرد با گذشت زمان اگر مراقبت های لازم از آن به صورت درستی انجام نگیرد ممکن است از ماندگاری آن کاسته شود. در بهترین حالت ماندگاری لمینت ها به ده سال می رسد.

 

با توجه به مواردی که در رابطه با تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی دندان بیان شد نمی توان به این نتیجه رسید که کدام روش بهتر است چرا که هر یک در جایگاه خود می توانند به عنوان روشی مناسب و مفید معرفی شوند. برای این که به نتیجه درست در رابطه با انتخاب این روش ها دست یافت بهتر است با پزشک متخصص در این حوزه مشورت کرده و طبق نظر او عمل نمایید.

لمینت دندان چه کاربردی دارد؟

لمینت دندان چه کاربردی دارد؟

برای مراجعه به متخصص ایمپلنت و کامپوزیت دندان به کلینیک دندانپزشکی مبین و به بهترین دندانپزشکی در غرب تهران مراجعه کنید.

تاریخ انتشار : 6 بهمن 1399 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,ارتودنسی,لمینت دندان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا