بریج دندان چیست؟ انواع بریج دندان

آخرین بروزرسانی : 12 آذر 1399

سلامت دهان و بریج دندان

بریج های دندانی به معنای واقعی کلمه شکاف ایجاد شده که توسط یک یا چند دندان از دست رفته بوجود آمده است را به صورت یک پل پوشش می دهند.

یک بریج دندان از دو یا چند تاج دندان برای دندانهای موجود درهر دو طرف شکاف ( شکاف ایجاد شده توسط دندان های از دست رفته ) ، تشکیل شده است - این دو دندان محکم شده ( یا اینکه می تواند بیشتر از دو دندان باشد ) ، به عنوان دندان های اباتمنت شناخته می شوند - و یک دندان یا چند دندان کاذب در بین آنها قرار می گیرد. به این دندانهای کاذب ، پونتیک گفته می شود و از طلا ، آلیاژ ، پرسلن یا ترکیبی از این مواد ساخته می شود. بریج های دندانی توسط دندانهای طبیعی یا ایمپلنت پشتیبانی می شوند.

بریج دندان

فواید بریج های دندانی چیست؟

بریج های دندان می توانند :

لبخند زیبای شما را دوباره به شما برگردانند

توانایی درست جویدن و درست صحبت کردن را به شما برگردانند

شکل صورت شما را حفظ کنند

با جایگزین کردن پروتز ها بجای دندان های از دست رفته ، نیروی جویدن را در فک شما توزیع می کند

از کشیدن دندان های باقی مانده در محل بریج ، جلوگیری می کنند.

چه انواعی از بریج های دندانی در دسترس هستند؟

در اینجا 3 نوع از اصلی ترین انواع بریج ها معرفی شده است :

بریج های سنتی یا قدیمی تر شامل ایجاد تاج برای دندان یا انجام ایمپلنت در هر دو طرف دندان از دست رفته ( شکاف ) است که یک پونتیک ( دندان کاذب ) بین آن ها وجود دارد. بریج های سنتی رایج ترین نوع بریج ها هستند و از جنس پرسلن بر پایه فلز یا سرامیک ساخته شده اند.

بریج کانتی لور هنگامی استفاده می شود که دندانهای مجاور فقط در یک طرف دندان یا دندانهای از دست رفته وجود داشته باشند. استفاده از این مورد زیاد معمول نیست و استفاده از آن در قسمت پشتی دهان یعنی جایی که بتواند فشار زیادی به دندانهای دیگر وارد کرده و به آنها آسیب برساند ، توصیه نمی شود.

بریج دندان

بریج پیوند مریلند (همچنین به آن بریج پیوند رزین یا یک بریج مریلند نیز گفته می شود) از جنس پرسلن ، پرسلن بر پایه فلز و یا پلاستیک ساخته می شوند که توسط یک بدنه فلزی یا پرسلنی پشتیبانی می شود. در این روش بال ها یا زائده های فلزی یا پرسلنی اغلب در فقط یک طرف بریج به دندان های موجود شما متصل می شوند.

بریج دندان

چه فرآیندی برای کارگزاری یک بریج دندان طی می شود؟

در اولین جلسه برای کارگزاری بریج دندان در مطب دندانپزشک ، دندانهای اباتمنت آماده می شوند. آماده سازی برای کارگزاری بریج شامل شکل دادن این دندان ها با از بین بردن بخشی از مینای دندان است تا فضای کافی برای قرار دادن تاج بر روی آنها ایجاد شود. در مرحله بعد ، تصویری از دندان ها ساخته می شود ، که به عنوان الگویی عمل می کند که از طریق آن ، آزمایشگاه دندانپزشکی ، بریج ، پونتیک و تاج دندان را خواهد ساخت. دندانپزشک شما برای محافظت از دندانها و لثه ها در هنگام ساخت این بریج ، یک بریج موقت را برای پوشاندن دندان قرار می دهد.

در جلسه دوم ، بریج موقت شما برداشته می شود و پرسلن یا بریج فلزی جدید در صورت لزوم بررسی و تنظیم می شود تا با دندان های شما تناسب کافی را داشته باشد. بررسی تناسب بدنه ی فلزی و تناسب رو هم رفتن صحیح دندان ها ، ممکن است به چندین جلسه احتیاج داشته باشد. این امر می تواند در هر فرد متفاوت باشد. اگر بریج دندان یک بریج ثابت باشد ، دندانپزشک شما ممکن است به طور موقت بریج را برای دو هفته در جای خود جوش دهد تا از تناسب آن اطمینان حاصل کند. بعد از گذشت دو هفته ، این بریج در جای خود به صورت دائمی جوش داده می شود.

بریج دندان

بریج دندان چقدر هزینه دارد؟

هزینه بریج دندان بسته به نوع بریج انتخاب شده و محلی که در آن فرآیند کارگزاری بریج انجام می شود ، متفاوت است.

بریج های دندانی چقدر عمر می کنند؟

بریج های دندانی می توانند پنج تا 15 سال و حتی طولانی تر عمر کنند. با داشتن بهداشت دهان و دندان و معاینه منظم ، طول عمر یک بریج ثابت می تواند بیش از 10 سال باشد.

آیا عمل خوردن و جویدن با وجود بریج دندان سخت است؟

جایگزینی دندان های از دست رفته با یک بریج دندان باید در واقع غذا خوردن را آسان تر کند. تا زمانی که به بریج دندان عادت نکردید ، غذاهای نرمی که به قطعات کوچکتر خرد شده اند را میل نمایید.

آیا با وجود بریج دندان در دهان من ، نحوه صحبت کردن من تغییر خواهد کرد؟

صحبت کردن به طرزی واضح ، در هنگامی که دندان شما از بین رفته است ، دشوار می باشد. کارگزاری یک بریج دندان در ارتباط با دندانهای جلویی شما می تواند به شما کمک کند تا بهتر صحبت کنید.

چگونه از بریج دندان خود محافظت کنم؟

مهم است که دندان های باقی مانده سالم و قوی بمانند زیرا موفقیت بریج دندان (بسته به نوع انتخاب شده) بستگی به پایه محکم ارائه شده توسط دندان های اطراف آن دارد ( سلامت بریج دندان به پایه ی دندان های اطراف آن به طوری جدی مرتبط می باشد و این دندان ها باید دندان هایی با پایه ای محکم و قوی باشند ). روزانه دو بار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده به جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه ، که می تواند موجب ریزش دندان شود ، کمک می کند. دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان شما می تواند نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به شما نشان دهد. برنامه ریزی منظم برای تمیز کردن دندان ها زمانی که ابتلا به مشکلات دهان و دندان دارای پیش گیری بهتری می باشد ، به تشخیص مشکلات در مراحل اولیه کمک می کند. انتخاب یک رژیم متعادل برای تغذیه ای مناسب نیز مهم است.

بریج دندان

حتما بخوانید

    تاریخ انتشار : 9 دی 1398 نویسنده : تعداد نظرات : 1 دسته بندی : وبلاگ,ترمیم دندان,اخبار,

    ارسال نظر

    شماره همراه شما منتشر نمی شود.
    نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
    برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



    فاطمه براتی 6 اسفند 1401-11:44
    آیا بریچ زیباهست
    کلینیک مبین 16 اسفند 1401-11:32
    سلام خانم براتی عزیز به زودی با شما تماس خواهیم گرفت

    پزشکان ما در تلویزیون

    رزرو وقت

    شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

    رزرو وقت رایگان

    رزرو وقت

    انتخاب بخش مربوطه

    نام و نام خانوادگی

    شماره تماس

    انتخاب بازه تاریخ از

    انتخاب بازه تاریخ تا