تاج دندان چیست؟ انواع تاج های دندانی

آخرین بروزرسانی : 12 آذر 1399

تاج دندان

تاج دندان یک " سرپوش یا کَپ " به شکل دندان است که روی دندان قرار می گیرد. این تاج ، دندان را برای بازگرداندن شکل و اندازه ، استحکام و بهبود ظاهر آن می پوشاند.

تاج ها ، هنگامی که در جای خود متصل می شوند ، تمام قسمت مرئی دندان را که در قسمت بالای لثه قرار دارد ، کاملاً می پوشانند.

تاج دندان

ضرورت داشتن تاج دندان

تاج دندان ممکن است در شرایط زیر مورد نیاز باشد :

برای محافظت از دندان ضعیف (به عنوان مثال ، در برابر پوسیدگی) در برابر شکسته شدن یا نگه داشتن قسمت هایی از دندان ترک خورده.

برای احیای دندان از قبل شکسته شده یا دندانی که به شدت فرسوده شده است.

برای پوشاندن و حمایت از دندانی که با مواد زیادی پر شده است هنگامی که دندان زیادی برای شما باقی نمانده است.

برای نگه داشتن یک بریج دندان در جای خود.

 برای پوشاندن دندانهایی که شکل طبیعی خود را از دست داده یا به شدت تغییر رنگ داده اند.

برای پوشاندن ایمپلنت دندان.

برای جنبه های زیبایی و ظاهری.

تاج دندان و کودکان

برای کودکان ، ممکن است از تاج دندان بر روی دندانهای کودک ( شیری ) استفاده شود تا :

در چنین مواردی ، یک دندانپزشک کودکان به احتمال زیاد یک تاج با جنس استیل را پیشنهاد می کند.

حفظ دندانی که در اثر پوسیدگی آنقدر آسیب دیده است ، که نمی تواند پُر شود.

از دندانهای شیری کودک که در معرض خطر زیادی برای پوسیدگی دندان هستند ، محافظت کنید ، به خصوص هنگامی که کودک در رعایت بهداشت روزانه دهان دچار مشکل می شود.

فراوانی بیهوشی عمومی برای کودکان امکان پذیر نیست چون سن آنها ، رفتارشان یا سابقه ی پزشکی آنها این اجازه را برای همکاری با اقدامات لازم برای اقدامات دندانپزشکی ، به آنها نمی دهد.

تاج دندان

انواع تاج های دندانی

تاج های دائمی را می توان از جنس استیل ضد زنگ ، فلز (مانند طلا یا آلیاژ دیگر) ، پرسلن بر پایه فلز ، رزین یا سرامیک ساخت.

تاج دندان با جنس استیل ضد زنگ

تاج های دندانی از جنس استیل ضد زنگ ، تاج هایی از پیش ساخته شده است که بر روی دندان های دائمی به صورت موقت کار گذاشته می شود. این تاج از جنس استیل هنگامی که تاج دائمی از مواد دیگری در حال ساخت می باشد ، از دندان و ترمیم آن محافظت خواهد کرد. برای کودکان ، از تاج استیل ضد زنگ معمولاً برای قرار دادن بر روی دندان شیری استفاده می شود که متناسب با دندان های شیری آماده خواهد شد. تاج تمام دندان را پوشانده و از پوسیدگی بیشتر آن محافظت می کند. وقتی دندان شیری می اُفتد تا بتواند جا را برای دندان دائمی باز کند ، تاج به طور طبیعی همراه با آن خواهد افتاد. به طور کلی ، تاج های از جنس استیل ضد زنگ برای دندان های کودکان استفاده می شود زیرا برای آنها نیازی به مراجعات متعدد به دندانپزشکی نیست و از این رو مقرون به صرفه تر از تاج هایی هستند که به صورت سفارشی ساخته می شوند و از جمله مراقبت های دندانپزشکی پیشگیرانه ای برای محافظت از دندان های بدون تاج هستند.

فلزات استفاده شده در ساخت تاج دندان

فلزات مورد استفاده در تاج های دندان شامل آلیاژهایی هستند که دارای مقدار زیادی طلا یا پلاتین یا آلیاژهای فلزات پایه می باشند (به عنوان مثال آلیاژهای کبالت - کروم و نیکل - کروم). تاج های فلزی مقاومت خوبی در برابر گاز گرفتن و جویدن دارند و احتمالاً از لحاظ ساییدگی طولانی ترین عمر را دارند. همچنین ، تاج های فلزی به ندرت تراشیده یا شکسته می شوند. رنگ متالیک به عنوان رنگ اصلی آن است. تاج های فلزی انتخاب خوبی برای دندان های آسیایی هستند که دور از چشم می باشند.

تاج دندان

تاج دندان از جنس پرسلن بر پایه فلز ( ترکیب شده با فلز )

تاج های دندان پرسلن بر پایه فلز بر خلاف تاج های فلزی می توانند با دندانهای مجاور شما از لحاظ رنگ ، مطابقت داشته باشند. با این حال ، در مقایسه با تاج های فلزی و رزینی ، این نوع تاج ها بیشتر از بقیه انواع تاج ها در برابر دندان مقابل خودشان دچار ساییدگی می شوند. قسمت پرسلنی تاج نیز می تواند تراشیده یا شکسته شود. در کنار تاج های تمام سرامیکی ، تاج های ساخته شده از پرسلن بر پایه فلز بیشتر به دندانهای معمولی شبیه هستند. با این وجود ، بعضی اوقات فلز زیر پرسلن تاج می تواند مثل یک خط تیره دیده شود ، به خصوص در خط لثه و حتی اگر لثه های شما از بین برود ، بیشتر از آن خودنمایی می کند. این تاج ها می توانند انتخاب مناسبی برای دندانهای جلویی یا پشتی و همچنین بریج های طولانی باشند که در این نوع تاج ها ، فلز برای استحکام تاج لازم است.

تاج دندان

تاج دندان تمام رزینی

تاج های دندان تمام رزینی نسبت به انواع دیگر تاج ها ارزان تر هستند. با این حال ، آنها به مرور زمان فرسوده می شوند و نسبت به تاج های پرسلنی بر پایه فلز ، بیشتر مستعد شکستگی هستند.

تاج دندان

تاج دندان تمام سرامیکی یا تمام پرسلنی

تاج های دندانی تمام سرامیکی یا تمام پرسلنی ، یک نوع رنگ طبیعی و شبیه به دندان را بهتر از هر نوع تاج دیگر دارند. همچنین ممکن است برای افرادی که آلرژی به فلز دارند مناسب تر باشند. تاج های تمام سرامیکی را می توان برای دندانهای جلویی و پشتی نیز استفاده کرد.

تاج دندان

مقایسه تاج دندان موقت با دائمی

تاج دندان موقت را می توان در مطب دندانپزشک شما ایجاد کرد ، در حالی که بیشتر تاج های دائمی در یک آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می شوند. به طور معمول ، تاج های موقت از یک ماده آکریلیک یا فولاد ضد زنگ ساخته می شوند و تا زمانی که یک تاج دائمی توسط یک آزمایشگاه ساخته شود ، می توانند به عنوان ترمیمی موقت استفاده شوند.

آماده سازی دندان برای کارگذاری تاج دندان توسط دندانپزشک

آماده سازی دندان برای کارگذاری تاج دندان معمولاً به دو جلسه احتیاج دارد. مرحله اول شامل معاینه و آماده سازی دندان است ، بازدید دوم شامل قرار دادن تاج دائمی می شود.

اقداماتی که برای کارگذاری تاج دندان در جلسه اول انجام می شود

در اولین ملاقات برای آماده سازی تاج دندان ، دندانپزشک شما ممکن است چند عکس از طریق پرتو های ایکس ، از دندان های شما بگیرد تا ریشه دندان دریافت کننده ی تاج و استخوان اطراف آن را بررسی کند. اگر دندان پوسیدگی گسترده ای داشته باشد یا خطر عفونت یا آسیب دیدگی پالپ دندان وجود داشته باشد ، ممکن است ابتدا برای رفع آن به روت کانال تراپی ( عصب کشی ) احتیاج داشته باشید.

اقدامات قبل از کارگذاری تاج دندان

قبل از شروع روند کارگذاری تاج دندان ، دندانپزشک شما دندان و بافت لثه اطراف آن را بی حس می کند. در مرحله بعد ، دندان و سطح و لبه های آن كه تاج را دريافت مي كند ، تا اندازه ای معین تراشیده می شود تا فضايي براي تاج فراهم شود. مقدار تراش بستگی به نوع تاج استفاده شده دارد. از طرف دیگر ، اگر قسمت بزرگی از دندان از بین رفته باشد ( به دلیل پوسیدگی یا آسیب دیدگی ) ، دندانپزشک شما از مواد ترمیم کننده ای برای "ساخت" دندان برای حمایت از تاج استفاده می کند.

تاج دندان

اقدامات پس از تغییر شکل و تراشیدن دندان برای کارگذاری تاج دندان

بعد از تغییر شکل دندان ، دندانپزشک شما به طور معمول از خمیر یا بتونه ای مخصوص استفاده می کند تا شکلی از دندان که تاج را دریافت می کند ، بسازد. هرچند که گاهی اوقات ، این برداشت ها ( شکل ها ) توسط یک اسکنر دیجیتال انجام می شود. برداشت شکل دندان از بالا و پایین دندان برای دریافت تاج دندان نیز انجام خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که تاج دندان تاثیری در روی هم رفتن طبیعی دندان شما نخواهد داشت.

برداشت ها یا اسکن ها به آزمایشگاه دندانپزشکی که در آن تاج دندان ساخته می شود ، ارسال خواهد شد. تاج دندان معمولاً طی دو تا سه هفته به مطب دندانپزشک شما برگردانده می شود. اگر تاج از پرسلن ساخته شود ، دندانپزشک شما رنگی را انتخاب می کند که به رنگ دندان های شما خیلی شبیه باشد. در طی اولین جلسه در مطب ، دندانپزشک شما تاج دندان موقت را برای شما کارگذاری خواهد کرد تا در طول اینکه تاج دائمی ساخته می شود ، دندان تراشیده شده و تغییر شکل یافته را پوشانده و از آن محافظت کند. تاج های موقت معمولاً از آکریلیک ساخته می شوند و با استفاده از اتصالی موقتی در محل نگهداری می شوند.

اقداماتی که برای کارگذاری تاج دندان در جلسه دوم انجام می شود

در حین مراجعه دوم ، دندانپزشک شما تاج دندان موقت را برداشته و تناسب و رنگ تاج دائمی را بررسی می کند. اگر همه چیز قابل قبول باشد ، از بی حسی موضعی برای بیحس کردن دندان استفاده می شود و تاج جدید به طور دائمی در جای خود متصل می شود.

چگونگی مراقبت از تاج دندان موقت

از آنجا که تاج های موقت دندان تنها به صورت موقتی هستند ( استقرار موقتی تا هنگامی که تاج دائمی کارگذاری شود ) بیشتر دندانپزشکان اقدامات احتیاطی زیادی را توصیه می کنند. این اقدامات شامل :

پرهیز از غذاهای چسبنده ، جویدنی (به عنوان مثال آدامس ، کارامل) که امکان گیر کردن و برداشتن تاج را دارند.

به حداقل رساندن جویدن در سمتی که تاج موقت کارگذاشته شده است. بخش عمده جویدن خود را به طرف دیگر دهان تغییر دهید.

اجتناب از جویدن غذاهای سفت ( مانند سبزیجات خام ) ، که می تواند جوش تاج موقت را جدا کرده یا بشکند.

کشیدن نخ دندان به سمت بیرون در هنگامی که دندان های خود را تمیز می کنید. کشیدن نخ ، به طور معمول ، ممکن است تاج موقت را بیرون بیاورد.

تاج دندان

مشکلاتی که همراه تاج دندان می تواند پیش بیاید

دندانی که تازه بر روی آن تاج دندان گذاشته شده است ، ممکن است بلافاصله پس از انجام عمل جراحی حساس شود زیرا بی حسی آن پس از عمل از بین می رود. اگر دندانی که بر روی آن تاج گذاشته شده است ، هنوز عصبی در آن وجود دارد ( عصب کشی نشده است ) ، ممکن است حساسیت به گرما و سرما را تجربه کنید. دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که دندانها را با خمیردندانی که برای دندانهای حساس طراحی شده است مسواک بزنید. درد یا حساسیتی که هنگام جویدن به وجود می آید معمولاً بدان معنی است که تاج بر روی دندان خیلی بلند است. اگر اینگونه است ، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. او به راحتی می تواند مشکل را برطرف کند.

چگونگی تراشیده و خُرد شدن تاج دندان

تاج هایی که از جنس تمام پرسلن یا پرسلن بر پایه فلز ساخته شده اند ، می توانند گاهی اوقات دچار تراشیدگی شده و خُرد شوند. اگر تراشیدگی کم باشد ، می توان از کامپوزیت رزین برای ترمیم تراشیدگی همراه با تاجی که در دهان باقی مانده است ، استفاده کرد. این معمولاً به تنهایی یک عمل موقتی به شمار می رود که می تواند مشکل را به صورت موقت حل کند. اگر تراشیدگی گسترده باشد ، ممکن است احتیاج باشد تا تاج دندان تعویض شود.

تاج دندان

چگونگی سُست شدن تاج دندان

بعضی اوقات اتصال ( سیمان ) تاج دندان از زیر تاج شسته می شود. این نه تنها باعث شل شدن تاج می شود بلکه باعث می شود باکتری ها درون آن نشت کنند و باعث پوسیدگی دندان باقی مانده شوند. اگر احساس کردید تاج دندانتان شل شده است ، با مطب دندانپزشک خود تماس بگیرید.

چگونگی از بین رفتن تاج دندان

بعضی اوقات ، تاج دندان از بین می رود. معمولاً این به دلیل تناسب نادرست ، فقدان اتصالی قوی یا کم بودن ساختار دندان باقی مانده است که تاج می تواند روی آن بماند. اگر این اتفاق بیفتد ، تاج و قسمت جلوی دندان را تمیز کنید. می توانید تاج را به طور موقت با استفاده از چسب دندان یا سیمان موقت که در فروشگاها برای همین اهداف فروخته می شوند ، کارگذاری کنید. بلافاصله با مطب دندانپزشک تماس بگیرید. او به شما دستورالعمل های خاصی در مورد نحوه مراقبت از دندان و تاج در طول روز یا تا زمانی که شما می توانید برای معاینه به مطب دندانپزشک بروید ، خواهد داد. ممکن است دندانپزشک شما بتواند تاج را در جای خود مجدداً متصل کند. اگر نه ، باید تاج جدیدی ساخته شود.

تاج دندان

عکس العمل های آلرژیک به تاج دندان

از آنجا که فلزات مورد استفاده در ساخت تاج دندان معمولاً ترکیبی از فلزات هستند ، ممکن است یک واکنش آلرژیک به فلزات یا پرسلن مورد استفاده در تاج ها ایجاد شود ، اما این بسیار نادر است.

ایجاد شدن یک خط تیره بر روی تاج دندان

ایجاد شدن یک خط تیره در کنار خط لثه دندان تاج زده شده ی شما طبیعی است ، به خصوص اگر دارای تاجی از جنس پرسلن بر پایه فلز باشید. این خط تیره همان فلزی از تاج دندان است که از این طریق خود نمایی می کند. اگرچه به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کند ، خط تیره از نظر زیبایی غیرقابل قبول است و ممکن است دندانپزشک شما مجبور شود تاج را با تاجی از جنس تمام پرسلن یا تاج سرامیکی جایگزین کند.

تاج دندان

آنلی ها و تاج دندان 3/4

آنلی ها و تاج های دندان 3/4 ، انواع مختلف تاج های دندانی سنتی هستند. تفاوت این تاجها و تاج های معمولی در پوشش دندان زیرین آن ها می باشد. تاج دندان سنتی کل دندان را می پوشاند. آنلی ها و تاج های 3/4 دندان زیرین را تا حدی کمتر می پوشانند.

تاج دندان

عمر تاج دندان

به طور متوسط تاج دندان بین پنج تا پانزده سال دوام می آورد. طول عمر تاج دندان بستگی به میزان ساییدگی و پارگی تاج دارد ، یا اینکه چقدر خوب از بهداشت دهان و دندان و عادت های مربوط به دهان خود پیروی می کنید. شما باید از عادت هایی مانند دندان قروچه یا گره کردن دندان ها ، جویدن یخ ، جویدن ناخن ها و استفاده از دندان های خود برای باز کردن بسته بندی ها دوری کنید.

مراقبت های خاص از تاج دندان

در حالی که دندان تاج دار به مراقبت خاصی احتیاج ندارد ، به یاد داشته باشید که صرفاً به دلیل اینکه دندان تاج دار است ، این به معنای محافظت از دندان از پوسیدگی یا بیماری لثه نیست. بنابراین ، به دنبال کردن رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان ، از جمله مسواک زدن حداقل دو بار در روز ، نخ دندان روزانه - به خصوص در اطراف ناحیه تاج دندان که لثه با دندان در ارتباط است - و حداقل یک بار در روز شست و شوی دهان با یک دهانشویه ضد باکتری ، ادامه دهید.

حتما بخوانید

    تاریخ انتشار : 30 آذر 1398 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,ترمیم دندان,اخبار,روکش دندان,

    ارسال نظر

    شماره همراه شما منتشر نمی شود.
    نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
    برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



    پزشکان ما در تلویزیون

    رزرو وقت

    شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

    رزرو وقت رایگان

    رزرو وقت

    انتخاب بخش مربوطه

    نام و نام خانوادگی

    شماره تماس

    انتخاب بازه تاریخ از

    انتخاب بازه تاریخ تا