روش های انجام لمینت دندان

آخرین بروزرسانی : 11 اسفند 1400

لمینت دندان روشی فوق العاده مناسب و کاربردی برای جذاب کردن و سفید کردن دندان های معیوب و زرد رنگ که سفیدی و درخشانی اولیه خود را تا حد زیادی از دست داده اند می باشد. لمینت دندان دارای دو نوع لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی می باشد. موارد و نکات فراوانی در مورد این تکنیک برای ترمیم و زیبایی دندان وجود دارند که در ادامه متن به تک تک آنها خواهیم پرداخت.

لمینت دندان در چه مواردی کاربرد دارد؟

معمولا هر دو روش لمینت یعنی سرامیکی و کامپوزیتی در موارد ذیل به کار برده می شوند:

۱: کجی و ناهماهنگی و بد شکلی دندان ها.

۲: جایگزین کردن آن به جای ارتودنسی دندان ها.

۳: ترک خوردگی دندان ها.

۴: زردی و یا تیره شدن دندان ها.

لازم به ذکر است که مشکل ایجاد شده در دندان ها و به طور کلی وضعیت دندان ها و نظر پزشک و همچنین میزان هزینه ای که جهت انجام لمینت در نظر گرفته می شوند در تعیین نوع درمان موثر می باشند.

تفاوتهای موجود میان انواع لمینت دندان

تفاوتهای موجود میان انواع لمینت دندان

چگونگی انجام لمینت دندان از نوع سرامیکی

انجام لمینت دندان از نوع سرامیکی بعد از انجام معاینات کامل و اساسی توسط پزشک متخصص و تشخیص این مطلب که این تکنیک برای فرد مورد نظر قابل اجرا می باشد یا خیر صورت می گیرد. در این مرحله دندان پزشک اقدام به قالب گیری دندان ها می کند. سپس قالب ها را به لابراتوار برای وکس آپ مقدماتی ارسال می کند.

در مرحله بعدی انجام ماک آپ با توجه به وکس آپ لابراتوار صورت می گیرد. در این مرحله به کمک مواد موقت قالب دندان ها را گرفته و بعد از تایید ماده موقت به وسیله پزشک و بیمار، کار تراش دادن دندان ها انجام می گیرد. تراش انجام شده معمولا در حدود نیم میلیمتر می باشد. این مرحله مهمترین مرحله از انجام لمینت دندان است زیرا شکل و طرح نهایی صورت و لبخند افراد مشخص می شود.

در مرحله نهایی بعد از حدود ده تا ۱۵ روز لمینت اصلی تحویل پزشک متخصص داده می شود و پزشک نیز آن را درون دهان بیمار و بر روی دندان های او قرار می دهد تا مناسب بودن آن را امتحان کند. سپس به وسیله سیمان مخصوص و طی فرایندی ظریف و دقیق بر روی دندان ها چسبانده می شوند.

لمینت دندان از نوع کامپوزیتی

لمینت دندان از نوع کامپوزیتی روشی مناسب و مطلوب در جهت بلیچینگ دندان و سفید کردن آن ها است. در این روش خمیر اماده شده کا خمیر کامپوزیت نام دارد به سطح دندان چسبانده می شود. البته باید گفت که لمینت دندان کامپوزیتی برای رفع ناهماهنگی های دندان و برطرف کردن فاصله بین دندان ها استفاده می شود.

لمینت دندان کامپوزیتی

لمینت دندان کامپوزیتی

تفاوتهای موجود میان انواع لمینت دندان

همانگونه که قبلا شرح داده شد لمینت دندان به دو روش سرامیکی و کامپوزیتی بر روی دندان ها اجرا می شوند و حتما تفاوت های میان این دو تکنیک وجود دارد که بارز ترین آن ها از این قرار می باشند.

لمینت سرامیکی دارای زیبایی بیشتری است زیرا ماده سرامیکی که به دندان چسبیده می شود از یک لایه نازک به قطر ۱ میلیمتر تشکیل شده است.

تفاوت دیگر این است که در لمینت دندان از نوع سرامیکی بعد از تراش دادن دندان و قالب گیری به وسیله چسب مخصوص بر روی قسمت جلویی دندان ها چسبانده می شود. در حالی که در لمینت کامپوزیتی نیازی به تراش دادن دندان نمی باشد.

طول عمر مفید لمینت دندان

در لمینت دندان همانند سایر تکنیک های ترمیم دندان مانند ایمپلنت و کامپوزیت مهارت دندان پزشک تا حد زیادی تاثیر گذار می باشد زیرا در صورت عدم اجرای صحیح آن به زودی کنده و یا شکسته می شود. کنده و یا شکسته شدن لمینت برای بیمار بسیار دردآور و دشوار می باشد به همین دلیل توصیه می شود تا به یک متخصص و دندانپزشک با تجربه مراجعه شود.

قرارگیری لمینت در معرض سرما و گرمای ناگهانی سبب کنده شدن آن می شود. عدم رعایت بهداشت و مراقبت های لازم از جمله موارد کاهش طول عمر لمینت دندان می باشند. به طور کلی یک لمینت دندان مناسب بیشتر از ده سال عمر خواهد کرد.

طول عمر مفید لمینت دندان

عمر لمینت دندان

هزینه های لازم برای اجرای لمینت دندان

پیش از عنوان کردن هر مطلبی لازم است بدانید که هزینه های اجرای لمینت دندان به مراتب بیشتر از هزینه اجرای کامپوزیت می باشد. تعرفه لمینت با در نظر گرفتن متخصص بودن و یا عمومی بودن پزشک متغیر می باشد همچنین نوع مواد و هزینه های لابراتوار و جنس چسبی که مورد استفاده قرار می گیرد و البته بالا و پایین شدن قیمت ها و بسیاری موارد دیگر بر میزان هزینه های انجام لمینت دندان تاثیر گذار می باشند.

نکته مهم دیگری که در تعیین هزینه های این عمل ترمیمی و زیبایی تاثیر گذار میباشد تعداد دندان های لمینت شده می باشد.

با یک حساب سرانگشتی و یک بررسی ساده می توان هزینه های لازم را تخمین زده و پیش از انجام هر کاری نسبت به آماده کردن هزینه لازم اقدام نمود.

تاریخ انتشار : 11 اسفند 1400 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,لمینت دندان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا