شما کدام روش را برای ترمیم دندان هایتان انتخاب می کنید؟

آخرین بروزرسانی : 12 آذر 1399

ترمیم دندان اصطلاحی است که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد تا توصیف کننده بازسازی ساختار دندان های آسیب دیده باشد. ترمیم دندان به دو روش مستقیم و غیرمستقیم طبقه بندی می شود. ترمیم های مستقیم، تعمیرات داخلی دندان (پر کردن) هستند، در حالی که ترمیم های غیر مستقیم در خارج از دندان شکل می گیرند و سپس در قالب جداگانه به دندان یا ساختار حمایت کننده دندان ها اعمال می شوند (نمونه هایی از جمله روکش ها).

ترمیم دندان

آنچه که برای دندان های هر فرد مناسب است، بستگی به خود او دارد و ممکن است شخصی ترجیح دهد که از  روش ترمیم به صورت مستقیم و شخصی دیگر از روش ترمیم به صورت غیرمستقیم بهره مند شود.

ترمیم دندان به روش مستقیم

با ترمیم دندان به روش مستقیم، تمام کار های بازسازی در داخل دندان انجام خواهد شد و در واقع خرابی های احتمالی دندان خارج شده و سپس مورد ترمیم قرار خواهد گرفت. روش ترمیم دندان به روش مستقیم، معمولا به عنوان پر کردن نامیده می شود که شامل قرار دادن یک ماده سخت درون حفره آماده شده و تمیز دندان است.

پر کردن یکی از راه های محافظه کارانه تر و کمتر تهاجمی برای ترمیم دندان است. سه ماده مورد استفاده برای ترمیم دندان به روش مستقیم وجود دارد:

ترمیم دندان با آمالگام نقره

آمالگام نقره ترکیبی از ۵۰ درصد جیوه و ۵۰ درصد نقره، قلع، روی و مس است. مزایای آمالگام نقره شامل هزینه کم، نصب آسان، و استحکام استثنایی آن است. ضعف این روش اینست که شاید از لحاظ زیبایی، جذاب نباشد و مستعد انبساط و انقباض است.

ترمیم دندان با پرکننده های کامپوزیتی

پرکننده های کامپوزیتی ساخته شده از رزین های مصنوعی بسیار محبوب هستند زیرا می توانند با رنگ دندان شما سازگاری داشته باشند. با این حال، آن ها بسیار گران تر از پودر آمالگام نقره و دارای دوام کمتری می باشند. همچنین این پرکننده ها نیازمند به جایگزینی به مدت هر پنج سال یکبار یا بیشتر هستند.

ترمیم دندان با پر کننده های کامپوزیتی

ترمیم دندان با پرکننده گلاس آینومر

پرکننده گلاس آینومر با مخلوط کردن پودر گلاس سیلیکات و اسید پلی اکریلیک جهت تشکیل یک ماده سخت و کرم رنگ ایجاد شده و مورد استفاده قرار می گیرد. این پرکننده ها دارای قیمتی نسبتا متوسط بوده و تا حدی ضعیف می باشند که عمدتا برای دندان های کودکان استفاده می شوند. پر کننده گلاس آینومر حاوی ترکیبات آزاد کننده فلوراید است که می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

ترمیم دندان به روش غیرمستقیم

ترمیم دندان به روش غیرمستقیم از طریق ایجاد ساختاری در خارج از دندان رخ می دهد. نمونه هایی از جمله روکش، بریج، ایمپلنت، اینله و اونله جزو این روش ها قرار خواهند گرفت.

این روش ها نیازمند کار بیشتر (مانند تصحیح دندان و ساخت و روکش یا …) می باشند و موثر واقع خواهند شد. در صورتی که صدمات شدید یا گسترده ای به ظاهر دندان وارد آمده باشد، می توانند ظاهر و زیبایی دندان ها را افزایش دهند و راه حلی پایدار تر و طولانی تر را فراهم کنند.

رایج ترین گزینه های ترمیمی دندان به روش غیرمستقیم عبارتند از:

ونیر

روکش های ونیر که جهت سفید و زیبا کردن دندان ها و همچنین ایجاد یک ظاهر بسیار جذاب در دندان ها بکار می روند، لایه هایی نازکند که جهت ترمیم دندان کاربرد زیادی دارند.

ترمیم دندان با ونیر

بریج                

بریج ها در واقع پروتز های مصنوعی دندان هستند که به دندان واقعی خود فرد یا ایمپلنت چسبیده می شوند و نگهدارنده دندان مصنوعی وسط هستند. معمولا بیماران نمی توانند که بریج ها را درآورند.

ایمپلنت

ایمپلنت پایه ای بسیار شبیه به پیچ است که دندانپزشک آن را درون استخوان فک بیمار جایگذاری خواهد کرد. سپس با استفاده از روکش دندان، فضای خالی آن را ترمیم خواهد کرد.

اینلی

اینلی نوعی پرکردگی جامد می باشد که حفره دندان را پوشش می دهد و پس از ساخته شدن در آزمایشگاه بر روی دندان قرار می گیرد.

آنلی

آنلی کمی مقاوم تر از اینلی است و علاوه بر اینکه سطوح جونده را تحت پوشش قرار می دهد، اطراف آن را نیز در بر می گیرد. آنلی نیز در آزمایشگاه ساخته خواهد شد و سپس بر محیط دندان انتقال داده می شود.

منشأ اصلی عفونت ها و ایجاد پوسیدگی های دندانی وجود پلاک ها و باکتری ها می باشند. با حفظ بهداشت دهان و دندان به صورت مرتب، می توان به راحتی از به وجود آمدن چنین شرایطی در محیط دندان ها جلوگیری کرد تا نیازی به روش های ترمیم دندان نباشد. همه این موارد از روش های اصلاح طرح لبخند می باشد.

تاریخ انتشار : 23 مهر 1397 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,ترمیم دندان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا