عفونت دندان و آبسه دندان

عفونت دندان و آبسه دندان چیست؟

اگر دندان های فرد دچار درد و حساسیت شدید باشند احتمال وجود عفونت و آبسه دندان می رود. عفونت دندان ناشی از خود دندان یا بافت های محافظت کننده ی آن است و ممکن است در بافت اطراف دندان پخش شود. آبسه دندان و عفونت دندان، چرک و آلودگی ای می باشد که در برخی موارد منشا باکتریایی دارد و در بخش نرم و مرده دندان و یا در ناحیه ریشه دندان ساکن شده است.

چرا آبسه و عفونت دندان ایجاد می شود؟

چندین دلیل برای ایجاد عفونت و آبسه دندان وجود دارد. یکی از شایع ترین دلایل، کانال های قدیمی ریشه دندان است. وقتی که دندان پزشک برای فرد عصب کشی انجام می دهد در کانال ریشه دندان برخی باکتری ها ممکن است رشد کنند و ایجاد عفونت و آبسه دندان کنند. در برخی موارد نیز تکه هایی از دندان یا سایر اجرام در لثه ایجاد عفونت و آبسه دندان می کند. خطر ایجاد عفونت و آبسه دندان در برخی افراد در صورت داشتن شرایط زیر بالاتر نیز می رود:

• سلامت و بهداشت لثه و دندان ضعیف: عدم استفاده از مسواک و نخ دندان باعث کاهش بهداشت دهان می شود.

• رژیم غذایی با قند بالا: خوردن و نوشیدن خوراکی ها و نوشیدنی های شیرین بیش از حد.

• خشکی دهان: خشکی دهان ناشی از عوارض برخی داروها و یا به علت کهولت سن ایجاد می شود.

علت عفونت دندان نوعی باکتری می تواند باشد

علائم آبسه و عفونت دندان چیست؟

نشانه های عفونت و آبسه دندان می تواند شامل موارد زیر باشد:

• درد دندان تیر کشنده
  • گردن، گوش و یا استخوان فک در همان ناحیه عفونت دندان تیر می کشد
  • دردی که وقتی دراز می کشید بدتر نیز می شود
  • حساسیت به فشار های دهانی
  • حساسیت به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم
  • ورم گونه
  • التهاب غدد لنفاوی گردن
  • تب بالا
  • طعم نامطبوع در دهان

در صورت داشتن این علائم تا زمانی که به دندانپزشک خود مراجعه کنید می توانید از مسکن هایی چون ایبوپروفن استفاده کنید. از خوردن غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم بپرهیزید و با سمتی که دندان دچار عفونت شده مواد غذایی را نجوید. فقط غذاهای خنک و نرم بخورید.

علائم ترکیدن عفونت دندان

تمام دندان دردها منجر به مشکل جدی برای فرد نمی شوند، اما اگر دچار درد دندان هستید بهتر است که قبل از بدتر شدن آن را درمان کنید. اگر دندان عفونی شده را درمان نکنید خطر پخش عفونت در بدن وجود دارد. ترکیدن عفونت و آبسه دندان در بدن و وارد شدن عفونت به جریان خون علاوه بر خطرناک بودن نشانه هایی نیز دارد. احساس سردرد، خستگی و گیجی یکی از این نشانه هاست. تب و لرز و داغی بدن نیز از نشانه های پخش شدن عفونت در بدن فرد است. التهاب صورت و گردن که تنفس و بلع را برای فرد مشکل می سازد. فرد دچار افزایش ضربان قلب، تنفس سریع(بیش از 25 بار دم و بازدم در دقیقه) و اسهال و استفراغ می شود. در صورت این علائم باید به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنید.

آبسه دندان در ناحیه ریشه دندان

تشخیص عفونت و آبسه دندان

پس از مراجعه به دندانپزشک، وی برا تشخیص عفونت علاوه بر مشاهده وضعیت دندان، ممکن است ارزیابی های زیر را نیز انجام دهد:

- ضربه به دندان: عفونت و آبسه دندان در ریشه دندان سبب حساسیت بیش از حد دندان به ضربه و فشار می شود و فرد احساس درد میکند.

- عکس برداری از دندان: عکس برداری از دندان می تواند وجود آبسه و عفونت دندان را مشخص سازد و علاوه بر این پخش شدن و ترکیدن آبسه در عکس برداری مشخص می شود. وجود آبسه های دیگر در سایر نواحی نیز به این شکل مشخص می شود.

- انجام سی تی اسکن: در صورت ترکیدن آبسه دندان و پخش شدن آن، انجام سی تی اسکن به مشخص شدن حجمی که عفونت در آن پخش شده مثل نواحی گردن کمک می کند.

درمان های خانگی عفونت و آبسه دندان

- شستن دهان: دهان را با آب ولرم و نمک بشویید.

- استفاده از مسکن: از مسکن هایی چون استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید.

- استفاده نکردن از نخ دندان: اطراف ناحیه دندان عفونی شده را نخ دندان نکشید.

در صورتی که خود دندان آسیب ندیده باشد مصرف آنتی بیوتیک باعث حذف عفونت دندان خواهد شد. اما در صورت بدتر شدن علائم مراجعه به دندانپزشک کاملا ضروری است چرا که در برخی موارد دندانپزشک برای عدم بازگشت عفونت و آبسه دندان، دندان فرد را می کشد. در صورتی که نشانه هایی چون تب، ورم، مشکلات بلعیدن، قرمزی لثه ها و درد تشدید شد به دندانپزشک خود مراجعه کنید زیرا در برخی موارد آبسه و عفونت دندان به خودی خود از بین نمی رود.

درمان آبسه و عفونت دندان با آنتی بیوتیک

عوارض عفونت و آبسه دندان

در بسیاری از موارد عوارض عفونت و آبسه دندان تنها در صورتی رخ می دهند که آن را درمان نشده رها کنید. عوارض آبسه دندان حتی در برخی موارد پس از درمان آن نیز ممکن است ایجاد شوند هرچند به نسبت نادر هستند:

- کیست دندانی: در صورت عدم درمان آبسه دندان کیست دندان در انتهای ریشه دندان ممکن است ایجاد شود. کیست دندانی نیز ممکن است مجددا دچار عفونت شود و در این صورت فرد نیاز به جراحی و مصرف آنتی بیوتیک برای درمان آن پیدا می کند.

- استئومیلیتیس: باکتری ناحیه عفونت و آبسه دهانی ممکن است پخش شده و وارد جریان خون شود و استخوان ها را عفونی کند. درد شدید در ناحیه استخوانی که عفونی شده و حالت تهوع از علائم آن است. معمولا استخوان عفونی شده در نزدیکی محل آبسه دندان باشد. هر چند اگر عفونت دندان وارد خون شود هر ناحیه از استخوان های بدن ممکن است دچار آسیب شوند.

- عفونت و التهاب سینوس ها: اگر باکتری آبسه دندان پخش شود ممکن است وارد سینوس های گونه شده و ایجاد درد کند. این مشکل معمولا با مصرف آنتی بیوتیک رفع می شود هر چند کاملا بستگی به شدت عفونت فرد دارد.

برای مراجعه به متخصص ایمپلنت به کلینیک دندانپزشکی مبین  و  به بهترین دندانپزشکی در غرب تهران مراجعه کنید.

تاریخ انتشار : 26 آذر 1399 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,