قبل از جراحی ایمپلنت دندان چه مواردی را رعایت کنیم؟

در ابتدا باید بدانید که ایمپلنت دندان یک جراحی یک مرحله ای نیست بلکه از چندین مرحله تشکیل شده است که از چند هفته تا ۹ ماه ممکن است زمان ببرد. اما چرا یک دندانپزشک به ماه ها وقت نیاز دارد تا روند جراحی را کامل کند؟ آیا امکان قراردادن ایمپلنت در یک مرتبه وجود ندارد. اگر هدف دندانپزشک کاهش مدت زمان کاشت ایمپلنت دندان بود، نرخ موفقیت انجام آن بالای ۹۸ درصد گزارش نمی شد. انجام ایمپلنت دندان از چند مرحله قبل از جراحی ایمپلنت، حین آن و مراحل پس از جراحی تشکیل شده. علت زمان بردن آن دقیقا به علت مراحلی است که باید طی شود تا فک و دهان آماده انجام جراحی شوند.

مراحل قبل و بعد از انجام ایمپلنت

مراحل قبل از جراحی ایمپلنت دندان

قبل از شروع مراحل اولیه، برای ارزیابی جامع فک و دهان به دندانپزشک خود مراجعه میکنید و اشعه ایکس از ساختار دهانی گرفته می شود. در این مرحله اگر از قبل از خدمات دندانپزشک خود رضایت داشته اید میتوانید مجدد به ایشان مراجعه کنید اما اگر به دنبال دندانپزشک جدید هستید میتوانید نمونه ایمپلنت های دندانپزشکان را مشاهده کنید. در مراحل قبل از جراحی ایمپلنت دو دسته از اقدامات صورت میگیرد.

- در صورت وجود نقص سیستم ایمنی یا ضعف بدنی دندانپزشک از آنتی بیوتیک قبل و بعد از عمل جراحی استفاده می کند و در صورتی که فرد به دارو یا مواد خاصی آلرژی دارد از مواد جایگزین آن ها بهره می‌برد.

- اگر یکی از داروهای مصرفی فرد با داروی بی‌حسی یا روند جراحی در تداخل باشد برای مدیریت آن برنامه ریزی می شود.

- اگر لازم باشد تغییراتی در استخوان فک انجام شود از جمله افزایش حجم و یا تغییر شکل آن، قبل از جراحی ایمپلنت انجام می شود.

در مرحله دوم قبل از عمل جراحی ایمپلنت فرد باید دستورالعمل هایی که دندانپزشک تعیین کرده اجرا کند. برای مثال از نظر تغذیه در صورتی که با بی‌حسی انجام میشود بهتر است از چند ساعت قبل فقط یک وعده غذایی سبک مصرف کنید. اگر کاشت ایمپلنت با بیهوشی باشد بهتر است از شب قبل غذا نخورید.

از نظر دارویی، دندانپزشک ممکن است برای فرد داروی آنتی بیوتیک از چندین روز قبل تجویز کند تا از پس زدن اولیه ایمپلنت جلوگیری شود. علاوه بر این شستن دهان با دهانشویه های ضد باکتری ها مثل کلر اکسیدان گزینه مناسبی است.

در صورتی که فرد سیگاری باشد یا دخانیات استعمال کند باید از چندین هفته قبل از جراحی ایمپلنت مصرف سیگار را قطع کند.

مراحل انجام جراحی ایمپلنت

بعد از بیهوشی یا تزریق ماده بی حسی، مراحل زیر انجام میشود:

- جراح شکاف کوچکی رو لثه ایجاد میکند تا مجرایی برای کاشت ایمپلنت مورد نظر ایجاد شود.

- سپس از دریل مخصوص استفاده میکند تا محل ایمپلنت روی استخوان را مشخص کند.

- در مرحله بعد پیچ تیتانیومی ایمپلنت جاگذاری میشود.

- با قرار گیری پیچ در استخوان دندانپزشک به بافت فک فرصت می دهد تا ترمیم پیدا کند و طبیعتا استخوان برای ترمیم در این مرحله به زمان نیاز دارد.

- علاوه بر این لثه ها نیز قبل از نصب تاج باید بهبود بیابند.

- در مرحله نهایی تاج به پیچ دندانی وصل می شود

بهبودی پس از جراحی ایمپلنت

احتمالا پس از جراحی ایمپلنت قدری احساس ناراحتی در دهان طبیعی باشد. علائم پس از جراحی ایمپلنت نیز شامل موارد زیر است:

1. کبودی خفیف
  2. درد از خود محل ایمپلنت
  3.  التهاب لثه و صورت
  4.  خونریزی خفیف

داروهای مسکن برای کاهش درد و ناراحتی دهان استفاده می شود هر چند اگر درد تشدید شود و روند کاهشی نداشته باشد باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

برای اطمینان از کاهش خطر عفونت قبل از جراحی ایمپلنت و پس از آن باید موارد خاصی را رعایت کنید. برای مثال:

• از مصرف غذاهای سفت و خشک بپرهیزید

• مسواک و نخ دندان روزانه استفاده کنید

• روزانه محل ایمپلنت را بررسی کنید

• از دهان شویه ضد باکتری استفاده کنید

از همه مهمتر باید با ایمپلنت دندان خود مانند دندان های دیگر خود رفتار کنید. ایمپلنت های دندان آمار موفقیت بالایی دارند اما موفقیت آن ها به میزان مراقبت شما نیز کاملا بستگی دارد.

مراقبت های پس از جراحی ایمپلنت

مراقبت طولانی مدت از ایمپلنت

پس از گذشت سال ها ممکن است ایمپلنت به هر دلیلی نیاز به جایگزینی داشته باشد، بنابراین تحت هر شرایطی باید سلامت لثه و فک خود را حفظ کنید. ایمپلنت دندان با مراقبت اصولی تا سال ها باقی می ماند. به همین دلیل اگر عادات نادرست بعدی را دارید آن ها را کنار بگذارید:

• دخانیات

• سلامت لثه ضعیف

• استفاده از ابزار تیز بین دندان ها

دندان قروچه

• خوردن قهوه

بعد از جراحی ایمپلنت چه بخوریم؟

به یاد داشته باشید که حجم زیادی آب بخورید تا سلامت بمانید. اگر از درون و بیرون بدن سالمی داشته باشید بدن شما ایمپلنت را پس نمی زند. اگر مشکلات فشار خون و دیابت دارید رژیم غذایی مناسب را اتخاذ کنید چرا که فشار خون و مشکلات قلبی و دیابت کنترل نشده خطر پس زدن ایمپلنت را بسیار بالا می برد. با این حال رژیمی از مواد غذایی نرم و خنک به کاهش التهاب شما کمک می کند. بعد از جراحی ایمپلنت ناحیه دندان ایمپلنت را نیز مسواک و نخ دندان بزنید زیرا با وجودی که ایمپلنت دندان دچار پوسیدگی نمی شوند اما دچار بیماری های لثوی در صورت عدم مراقبت کافی از آن ها می شوند.

مهم ترین نکته داشتن استراحت کافی می باشد پس از کار خود مرخصی بگیرید و از فعالیت های شدید مشابه ورزش حرفه ای اجتناب کنید. بعد از جراحی ایمپلنت می توانید آنتی بیوتیک و مسکن هایی که دندانپزشک شما تجویز میکند استفاده کنید اما از داروهای رقیق کننده خون مصرف نکنید زیرا احتمال دارد شدت خونریزی از لثه را افزایش دهند.

برای مراجعه به متخصص ایمپلنت به کلینیک دندانپزشکی مبین  و  به بهترین دندانپزشکی در غرب تهران مراجعه کنید.

تاریخ انتشار : 23 آذر 1399 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,ایمپلنت,