پروتز دندان: راه حل کاربردی با ارزش زیبایی شناختی بالا برای بازگردان عملکرد دهان و سلامتی بیمار

آخرین بروزرسانی : 1 بهمن 1401

چگونه جویدن خوب و لبخندی جدید پیدا کنیم؟ با پروتزهای ثابت یا متحرک! پروتز دندان راه حلی است که جایگزین دندان های از دست رفته و درمان دندان های آسیب دیده می شود.

پروتز دندان چیست؟

دندانپزشکی پروتز یک رشته پزشکی است که به بازیابی عملکرد دهان و زیبایی ظاهری بیمار بدون جراحی اختصاص دارد. هدف از پروتز دندان، تضمین رفاه بیمار از طریق راه حل های کاربردی با ارزش زیبایی شناختی بالا است. به طور خاص، این شاخه از دندانپزشکی به ترمیم دندان های طبیعی و جایگزینی دندان های از دست رفته با استفاده از پروتزهای ثابت یا متحرک در حفره دهان می پردازد.

پروتز دندان

چه زمانی از پروتز یا دندان مصنوعی استفاده می شود؟

یک مشکل رایج در افرادی که دچار تروما یا عفونت های جدی حفره دهان شده اند، از دست دادن دندان است. این مشکل می تواند یک وضعیت بالینی به نام بی دندانی (فقدان جزئی یا کامل دندان) را به وجود آورد. در این موارد، برای بازگرداندن عملکرد منظم سیستم جونده و زیبایی ظاهری بیمار، دندانپزشکی پروتز تنها راه حل ممکن تلقی می شود.

پروتزهای دندانی ابزارهای پزشکی هستند که به لطف تجهیزات مصنوعی با هدف بازگرداندن عملکرد منظم حفره دهان انجام می شوند. پروتزهای دندانی دارای عملکرد دوگانه، درمانی و زیبایی هستند. در واقع، به لطف پروتزهای دندان، بیماران به معنای واقعی کلمه لبخند زیبای خود را به دست می آورند. آنها می توانند ویژگی های طبیعی صورت را بازیابی کنند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

اثرات سلامتی و زیبایی از دست دادن یک یا چند دندان

فقدان یک یا چند دندان در داخل حفره دهان منجر به عدم تعادل در جویدن و تغییرات آناتومیکی می شود. در این شرایط یک عامل فیزیولوژیکی که به عنوان تحرک دندان شناخته می شود مطرح می گردد. این عامل بدین معنی است که فضای خالی باقی مانده از دندان از دست رفته توسط دندان های مجاور پر می شود.

اصولاً به دلیل وجود فضای جدید بیش از حد، دندان های مجاور دندان از دست رفته حرکت می کنند. این پدیده هم باعث تغییر در فیزیوگنومی صورت بیمار می شود و هم منجر به آسیب به دندان هایی می گردد که در فقدان دندان از دست رفته وظیفه جویدن را برعهده می گیرند.

در چه مواردی استفاده از پروتز دندان ثابت یا متحرک پیش بینی شده است؟

استفاده از پروتز دندان در بیماران به 3 گروه بزرگ تقسیم می شوند:

- پروتزهای متحرک دندان؛

- پروتزهای ثابت دندان (به عنوان مثال، تاج دندان و بریج های مورد استفاده در درمان ایمپلنت دندان

- پروتزهای دندانی ترکیبی: آنها عناصر ثابت را برای حمایت از ساختارهای ارتودنسی دندان متحرک ترکیب می کنند ( پروتز کلاسیک در این

دسته قرار می گیرد).

بسته به وضعیت حفره دهان، پروتزهای دندانی متحرک به دندان ها متصل شده (به صورت اسکلت بندی شده با قلاب یا با اتصالات) و یا مستقیماً روی لثه ها (پروتز کامل متحرک) قرار می گیرند.

 استفاده از پروتز دندان ثابت یا متحرک

استفاده از پروتز دندان ثابت یا متحرک

نگهداری از پروتز دندان

پروتز دندان باید مطابق با استانداردهای کیفیت بالا و با حداکثر کارایی و دوام تولید شده و در دهان بیمار قرار گیرد. به طور کلی، عناصر ساختاری پروتزهای دندانی فلزی هستند. قسمت های لثه از رزین صورتی رنگ ساخته شده و دندان ها با رزین سفید مدل سازی شده اند. نگهداری از پروتز دندان و تداوم ویژگی های مکانیکی و زیبایی شناختی آن ارتباط تنگاتنگی با بهداشت صحیح روزانه دهان همراه با بهداشت حرفه ای دوره ای دارد.

برای نظافت روزانه، پس از هر وعده غذایی، لازم است پروتز متحرک دندان را از دهان خارج کرده و با استفاده از مخلوط آب و مواد شوینده (به صورت قرص) با دستور دندانپزشک از باقیمانده مواد غذایی و باکتری ها شستشو دهید. برای تایید تمیزی، یکپارچگی و عملکرد صحیح پروتز و ارزیابی هرگونه تعویض یا تعمیر، معاینه پزشکی دوره ای با توافق دندانپزشک ضروری است.

هزینه پروتز دندان چقدر است؟

هزینه های درمانی پروتز دندان را فقط می توان پس از ویزیت کامل و شرح حال بیمار محاسبه کرد. به طور کلی عوامل اصلی موثر بر قیمت پروتز متحرک عبارتند از:

- نوع پروتز؛

- مواد استفاده شده؛

- وضعیت بالینی بیمار

به عنوان مثال، دندان مصنوعی هزینه کمتری نسبت به اسکلت یا پروتز ثابت دارد. با این حال، به نگهداری روزانه و حرفه ای بیشتری نیز نیازمند است.

تاریخ انتشار : 1 بهمن 1401 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,پروتز دندان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا