مزایای پروتز دندان

آخرین بروزرسانی : 3 اردیبهشت 1401

پروتز دندان چیست؟

پروتزها یا پروتز دندان را می‌توان در دو کلاس مختلف به عنوان پروتزهای ثابت و متحرک ارزیابی کرد. در حالی که پروتزهای ثابت به دو دسته تاج و بریج تقسیم می شوند، با توجه به مواد به کار رفته در تولید آنها می توان آنها را به صورت فول فلزی، پرسلن پشتی فلزی یا پرسلن کامل نامید.

پروتزهای متحرک با توجه به ویژگی های مختلف آنها

• پروتز دندان کامل

• پروتزهای جزئی

•پروتزهای فوری (موقت).

• پروتزهای اوردنچر (دندان یا روی ایمپلنت).

کورون و بریج دندان چیست؟

در پروتز دندان نوع کورون: فرآیند کاهش و پوشاندن دندان هایی است که به دلیل پوسیدگی، شکستگی و یا هر دلیل دیگری از دست دادن مواد زیادی دارند. بریج: در صورت عدم وجود یک یا چند دندان، فرآیند کوچک کردن دندان‌های مجاور و پر کردن شکاف‌ها با حمایت از پوشش‌های مخصوصی است که روی آن‌ها می‌آیند.

هنگامی که به هر دلیلی از دست دادن دندان رخ می دهد، دندان های همسایه شروع به حرکت به سمت این فضا می کنند. در نتیجه مشکلات لثه در دندان‌های مجاور، تحلیل استخوان در اثر نوک شدن به این فضا، زوال زیبایی و تغییر در نیروهای جویدن ایجاد می‌شود. اگر این شکاف برای مدت طولانی با ایمپلنت دندان یا بریج دندان ترمیم نشود، ممکن است این دندان های مجاور نیز از بین بروند.

پروتز دندان متحرک برای بیمارانی که اکثر دندان های خود را از دست داده اند.

پروتز دندان متحرک برای بیمارانی که اکثر دندان های خود را از دست داده اند.

پروتز دندان کلی و جزئی چیست؟

پروتز دندان کامل: اگر فرد تمام دندان های دهان خود را از دست داده باشد، باید پروتز کامل ساخته شود. در سال های اخیر، پروتزهای کامل دیگر تنها شانس برای دهان های بی دندان نیستند. ایمپلنت‌هایی که در استخوان فک قرار می‌گیرند و پروتزهایی که با پشتیبانی از آن‌ها تهیه شده‌اند، به بیماران احساس جویدن با دندان‌های خودشان را می‌دهند و اغلب به همین دلیل ترجیح داده می‌شوند. پروتز جزئی: نوعی پروتز است که امکان اتصال قطعات فلزی به نام قلاب بافی (قلاب) ساخته شده با ترکیب اکریلیک خاص و فلزات در کمبود جزئی دندان را فراهم می کند.

پروتزهای دقیق متصل شده

این نوع دیگری از پروتز دندان است که در کمبود جزئی دندان استفاده می شود. حفظ پروتز مانند پروتزهای پارسیل توسط گیره ها انجام نمی شود، بلکه توسط قطعات ماده و نر به نام اتصال دقیق انجام می شود. این پروتزها از نظر زیبایی، ماندگاری و سلامت بسیار برتر از پروتزهای پارسیل کلاسیک هستند.

تاج های کامل سرامیکی دندان

تاج های کامل سرامیکی که در پروتز دندان از آن ها استفاده می شود نور را از خود عبور می دهند. در نتیجه عمق و شادابی در دندان ظاهر می شود. روکش های چینی بدون فلز (تمام سرامیک)، به دلیل خاصیت عبور نور، عمق و سرزندگی آن ها بیشتر است، به طوری که نزدیک ترین نتیجه به دندان طبیعی حاصل می شود.

قالب گیری برای پروتز دندان قبل از انجام پروتز انجام می شود.

قالب گیری برای پروتز دندان قبل از انجام پروتز انجام می شود.

تاج و پل تمام سرامیکی بدون فلز

در پروتز دندان ما معمولاً زیرساخت‌های پروتزهای روکش یا بریج را که برای ترمیم دندان‌هایی که مواد بیش از حد از دست داده‌اند تولید می‌کنیم و اطمینان می‌دهیم که پرسلن بالایی شکسته نشود. امروزه زیرساخت های تولید شده از چینی تقویت شده بدون استفاده از فلز جای فلز را گرفته و به جز موارد استثنایی، حفظ زیرساخت های فلزی از نظر سلامت و زیبایی در بین گزینه های خود دشوارتر است. دندان های طبیعی نور را از خود عبور می دهند. در نتیجه عمق و شادابی در دندان ظاهر می شود. روکش های چینی بدون فلز (تمام سرامیک) به دلیل خاصیت عبور نور، عمق و شادابی آن ها بیشتر است، به طوری که نزدیک ترین نتیجه به دندان های طبیعی حاصل می شود.

مزایای پروتز دندان

• در پروتز دندان از آنجایی که سرامیک های کامل نور را از خود عبور می دهند، زیبایی بسیار شبیه به ساختار دندان طبیعی ایجاد می کنند، در حالی که چینی های فلزی حتی اگر بسیار خوب ساخته شده باشند، مات و مصنوعی هستند. به همین دلیل باید سرامیک کامل را به خصوص در دندان های قدامی ترجیح داد.

• چینی های متکی بر فلز در برخی از نورها (فلاش دوربین و غیره) تصویر فضای تاریکی را می دهند که انگار در دهان نیست. از طرف دیگر سرامیک های کامل مانند دندان های طبیعی عمل می کنند و انواع نور را از خود عبور می دهند.

• پرسلن های متکی بر فلز به صورت مکانیکی به دندان چسبانده می شوند. از طرف دیگر، سرامیک های کامل به صورت مکانیکی و شیمیایی به دندان متصل می شوند (Adhesive Cementation).

• از آنجایی که در زیر ساخت آن فلزی وجود ندارد، در سطح تاج - لثه خط تیره (به رنگ ارغوانی) وجود ندارد. ظاهر زیبایی شناسی بیشتری ارائه می شود.

• خطر حساسیت نسبت به برخی فلزات (نیکل و ...) مورد استفاده در زیرساخت در سرامیک کامل وجود ندارد.

نگهداری از دندان بعد از پروتز دندان بسیار مهم است.

نگهداری از دندان بعد از پروتز دندان بسیار مهم است.

http://www.ugureldis.com/hizmetlerimiz/protez-dis

تاریخ انتشار : 3 اردیبهشت 1401 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,پروتز دندان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا