پرکردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا آمالگام

آخرین بروزرسانی : 30 بهمن 1402

پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام دو شیوه رایج است که دندانپزشکان برای پر کردن دندان های پوسیده شما استفاده می کنند. وقتی که دندان شما پوسیده شد دندانپزشک بعد از تخلیه مواد عفونی به شما توصیه می کند که دندان های پوسیده خود را با مواد پر کننده ای مانند کامپوزیت یا آمالگام پر کنید. اگر تا به حال به دندان های پر شده افرادی که دندان های خود را با آمالگام یا کامپوزیت پر کرده اند دقت کرده باشید می بینید که در تعدادی از این دندان ها، مواد پر کننده به رنگ سفید و برخی از دندان ها مواد پر کننده به رنگ نقره ای است.

پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام بستگی به این دارد که کدام یک از دندان های خود را می خواهید پر کنید. اگر دندان های جلو و در معرض دید را بخواهید پر کنید از کامپوزیت که سفید رنگ است استفاده می شود و برای دندان های آسیاب و دندان هایی که در معرض دید نیستند از آمالگام که نقره ای رنگ است استفاده می شود. بنابراین پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام بستگی به محل قرارگیری دندان پوسیده شده دارد. البته شما می توانید دندان هایی که در معرض دید نیستند را نیز با کامپوزیت که سفید رنگ است پر کنید همه این ها به بودجه و خواست شما بستگی دارد .

شاید برای شما سوال پیش بیاید که آیا فرق این دو ماده پر کننده یعنی آمالگام و کامپوزیت تنها در رنگ آن ها می باشد یا خیر؟ و این که پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام کدام بهتر است؟ در جواب باید خدمت شما عرض کنیم که باید ابتدا به بررسی ویژگی ها و مزایای این دو ماده پرکننده دندان بپردازیم.

بررسی پر کردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام

بررسی پر کردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام

مزایای پر کردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام

برای پر کردن دندان های پوسیده و انتخاب ماده مناسب بهتر است ابتدا با مزایای پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام آشنا شوید. امروزه مواد ترمیمی که برای دندان ها استفاده می شود انواع و اقسام گوناگونی را شامل می شود. در این بین کامپوزیت و آمالگام به سبب ویژگی ها و مزایایی که دارند بیشتر کاربرد دارند. بسته به میزان، نوع و محل پوسیدگی دندان می توان برای پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام با نظر دندانپزشک استفاده کرد.

• مزایای پر کردن دندان با آمالگام

  • آمالگام از نظر استحکام به نسبت کامپوزیت دندان محکم تر است بنابراین بهترین گزینه برای پر کردن دندان های عقبی است زیرا در موقع جویدن غذا فشار زیادی به آن ها وارد می شود.
  • دندانپزشک با آمالگام راحت تر می تواند کار کند.
  • از نظر هزینه کامپوزیت بسیار گرانتر از آمالگام است و آمالگام هزینه مناسب تری دارد.
  • از نظر مقایسه سرعت پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام=، سرعت پر کردن با آمالگام بیشتر است.
  • آمالگام اگرچه در آن از جیوه که ماده سمی است استفاده شده است ولی کاملاً بی خطر است.
  • طول عمر و دوام آمالگام نسبت به کامپوزیت بیشتر است.

• مزایای پر کردن دندان با کامپوزیت

  • از نظر زیبایی کامپوزیت به دلیل همرنگ بودن با دندان زیباتر است.
  • پرکردن با کامپوزیت نیاز به تراسیدن و دریل کردن زیاد ندارد.
  • این مواد می توانند به استحکام دندان نیز کمک کنند و در مقابل شکسته شدن از دندان ها محافظت نمایند.
  • دندانپزشک خیلی راحت تر از آمالگام می تواند کامپوزیت را شکل داده و شبیه دندان واقعی کند.
  • آمالگام ممکن است در برخی از افراد ایجاد حساسیت کند، اما کامپوزیت در هیچ فردی ایجاد حساسیت و آلرژی نمی کند.
  • از کامپوزیت می توان برای ترمیم کردن قسمت هایی که قبلا توسط کامپوزیت پر شده اند نیز استفاده کرد. زیرا چسبندگی این مواد هم به دندان و هم به کامپوزیتی که قبلاً برای پر کردن دندان استفاده می شود بسیار عالی است.
  • از نظر عایق حرارتی کامپوزیت عایق بسیار بهتری از آمالگام است. بنابراین اگر پر شدگی با آمالگام زیاد باشد، در نتیجه حساسیت دندان نسبت به سرما گرما بیشتر خواهد شد؛ زیرا آمالگام از نظر انتقال دما رسانای خوبی است.

بررسی پر کردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام

مزایای پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام

پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام کدام بهتر است؟

در جواب سوال پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام کدام بهتر است؟ باید بگوییم که آمالگام ماده ای است که در ترکیب آن از جیوه استفاده شده است. اگرچه جیوه ماده ای سمی است اما نزدیک دو قرن است که از آن برای پر کردن دندان استفاده می شود و مشکلی ایجاد نکرده است. کامپوزیت دارای ترکیباتی است که احتمال سرطان زا بودن آن وجود دارد. البته باید بگوییم که از نظر تئوری این معایب در آمالگام و کامپوزیت وجود دارد اما به گونه ای نیست که باعث شود ما بخواهیم استفاده از آمالگام یا کامپوزیت را در پر کردن دندان به کل کنار بگذاریم.

اگرچه آمالگام نسبت به کامپوزیت از استحکام بیشتری برخوردار است اما به دلیل این که رنگ مناسبی ندارد زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد. کامپوزیت هم از لحاظ رنگ که شبیه به دندان است و هم از لحاظ راحتی در کارکردن با آن رایج تر است. انتخاب پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام بستگی به محل و نوع پوسیدگی دندان دارد. اگر در دندان های جلو و قابل دید شاهد پوسیدگی باشیم از کامپوزیت استفاده می شود.

از ویژگی های عالی کامپوزیت این است که می توان به کمک این ماده به ترمیم دندان هایی که با آمالگام پر شده اند نیز پرداخت. کامپوزیت در موقع استفاده توسط دندانپزشک، نیاز به کار بیشتری دارد و حساس تر از آمالگام است و باید با دقت بر روی آن کار کرد تا نتیجه بهتری از ترمیم کردن دندان عاید بیمار شود. اگر بخواهید از نظر طول عمر و ماندگاری بین پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام یکی را انتخاب کنید باید بگوییم که هر دوی این مواد از طول عمر خوبی برخوردار هستند به شرط این که پزشک متخصص در جای درست و به صورت دقیق و اصولی استفاده کند.

پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام

پرکردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام

حتما بخوانید

    تاریخ انتشار : 23 بهمن 1402 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,ترمیم دندان,

    ارسال نظر

    شماره همراه شما منتشر نمی شود.
    نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
    برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



    پزشکان ما در تلویزیون

    رزرو وقت

    شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

    رزرو وقت رایگان

    رزرو وقت

    انتخاب بخش مربوطه

    نام و نام خانوادگی

    شماره تماس

    انتخاب بازه تاریخ از

    انتخاب بازه تاریخ تا