کامپوزیت دندان و بلیچینگ چه تفاوتی دارند؟

آخرین بروزرسانی : 27 دی 1399

با وجود نام آشنا بودن بلیچینگ برای بسیاری از افراد، پس از انجام آن تعداد زیادی از مراجعین احساس رضایت کافی ندارند. این بدین معنا نیست که بلیچینگ دندان کارآیی ندارد بلکه وقتی توسط دندانپزشک مجرب و با مواد با کیفیت بالا صورت پذیرد سفیدی طبیعی و روشن دندان‌ها نمایان می‌شود. حداقل در کوتاه مدت نتایج مناسبی در پی دارد. اما در بیشتر موارد افراد بیش از چند درجه روشن‌تر شدن دندان‌ها را مد نظر دارند. ترجیح بسیاری از آن‌ها لبخند هالیوودی و با تمرکز روی رنگ دندان است. شاید علت این امر در این باشد که در زیبایی لبخند، رنگ دندان‌ها اثر بسیار چشم‌گیر تری دارد.

مشخص کردن هماهنگی شکل دندان‌ها و نظم‌ آن‌ها در ارتباط با سایز اجزای چهره قدری مشکل‌تر است. تفاوت کامپوزیت دندان و بلیچینگ علاوه بر تفاوت در رنگ به ایجاد تغییر در ظاهر و فرم دندان‌ها نیز مرتبط است. اگر چه که تمام این مولفه‌ها در نتیجه نهایی اثر گذارند و فقط عامل رنگ در زیبا ساختن دندان موثر نیست. اغلب مراجعین بلیچینگ را به عنوان شیوه‌ای می‌بینند که آسیب کمتری را به نسبت سایر روش ها چون کامپوزیت در پی دارد.

تفاوت کامپوزیت و بلیچینگ دندان در مدت زمان ماندگاری و میزان زیباتر شدن لبخند است

تفاوت کامپوزیت و بلیچینگ دندان در مدت زمان ماندگاری و میزان زیباتر شدن لبخند است

شیوه‌های زیبا سازی دندان‌ها و تفاوت‌های آن‌ها

برای سفیدتر کردن دندان‌ها و بهبود ظاهر آن‌ها دندانپزشکان می‌توانند از سه شیوه بهره ببرند: بلیچینگ، کامپوزیت رزین یا لمینت دندان. بیشتر مراجعین اغلب خواستار بلیچینگ هستند زیرا بیش از سایر روش ها آن را می‌شناسند. هر چند تفاوت های کامپوزیت دندان و بلیچینگ فقط به رنگ و شیوه‌ی انجام محدود نمی‌شود:

رنگ

اثرات کوتاه مدت این شیوه‌ها قابل اندازگیری نیست اما هر سه روش در نهایت دندان‌های سفیدتری را ایجاد می‌کنند، با این تفاوت که کامپوزیت از بلیچینگ نیز می‌تواند چندین درجه روشن‌تر باشد. از آن‌جایی که دندان‌های طبیعی فرد بلیچینگ می‌شوند روند زرد شدن یا تغییر رنگ آن‌ها ادامه می‌یابد و افراد ممکن است دو یا حتی سه بار در سال بلیچینگ انجام دهند. خصوصا اگر فرد از موادی چون قهوه، الکل و چای به وفور مصرف کند و استعمال دخانیات چون سیگار و قلیان نیز داشته باشد شدت این تغییر رنگ بیشتر خواهد بود. در این حالت کامپوزیت از نظر رنگ پذیری می‌تواند مقاومت بیشتری نسبت به دندان‌های طبیعی نشان دهد. هر چند پس از چندین سال نیز ممکن است تغییر رنگ داشته باشند. از دیگر تفاوت‌های کامپوزیت دندان و بلیچینگ در میزان دوام آن‌ها است که کامپوزیت دندان، حداقل بین سه تا پنج سال دوام می‌آورد. بلیچینگ دندان بسته به رژیم غذایی فرد و یا مستعد بودن دندان‌های فرد نسبت به رنگ پذیری، بین ۶ ماه تا یک سال است.

مدت زمان و راحتی انجام کامپوزیت و بلیچینگ

از نطر زمان و شیوه‌‌ی انجام بلیچینگ در مدت زمان کمتر و آسان‌تری صورت می‌گیرد. میزان آسیب وارده به مینای دندان نیز چندان زیاد نیست. در کامپوزیت نیاز به آماده کردن دندان می‌باشد و میزان بسیار کمی از سطح دندان تراشیده می‌شود. اما ماندگاری کوتاه مدت بلیچینگ سبب انجام شدن مجدد آن شده و در نتیجه با تکرار بلیچینگ احتمال آسیب به مینای دندان نیز وجود دارد. در مقابل، کامپوزیت با وجودی که از نظر مدت زمان و راحتی انجام با بلیچینگ متفاوت است، به علت ماندگاری بیشتر، سطح آسیبی که به مینای دندان وارد می‌شود به مراتب کمتر بوده.

هزینه

از نظر هزینه، تفاوت کامپوزیت دندان و بلیچینگ می‌تواند قابل ملاحظه باشد. اما با توجه به اثرات بلند مدت کامپوزیت در مقابل بلیچینگ در طولانی مدت این هزینه می‌تواند برای فرد به صرفه باشد.

رنگ کامپوزیت دندان به منظور هماهنگی بهتر می‌تواند بنا به انتخاب فرد تغییر کند

رنگ کامپوزیت دندان به منظور هماهنگی بهتر می‌تواند بنا به انتخاب فرد تغییر کند

مزایا و معایب کامپوزیت دندان و بلیچینگ

با توجه به مزایا و معایب کلی این دو روش می‌توان نتیجه گرفت که در بسیاری از موارد تنها دندان‌های سفیدتر مد نظر افراد نیست بلکه لبخندی زیباتر هدف اصلی می‌باشد. مشکل اینجاست که بیشتر افراد سفیدتر شدن دندان را با زیباتر شدن آن‌ها اشتباه می‌گیرند. تفاوت کامپوزیت دندان و بلیچینگ در نتایج کلی ان‌ها در این نقطه ظاهر می‌شود؛ از آن جا که نتایج انجام بلیچینگ در افراد جوان به نسبت افراد میانسال بسیار موفق تر است (به علت سالم تر بودن دندان ها و آسیب جزئی دندان در افراد جوان تر). این نکته را در نظر داشته باشید که دندان‌هایی سفید ولی با ظاهر کج، شکسته و آسیب دیده به هیچ وجه جذاب نیست.

بعد از بلیچینگ دندان، این ایرادات بیش از گذشته نمایان می‌شوند، در نتیجه در افراد با سنین بیشتر و به طور کلی افرادی که نواقص دندانی جزئی نیز دارند، بلیچینگ نمی‌تواند زیباتر شدن لبخند را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد و کامپوزیت دندان گزینه‌ی بهتری خواهد بود. با استفاده از کامپوزیت علاوه بر انتخاب درجات روشن شدن دندان، نواقص دندان‌ها نیز برطرف شده و لبخند زیباتر و درخشان‌تری برای فرد ایجاد خواهد شد که حداقل سه تا پنج سال دوام می‌آورد.

تفاوت قیمت کامپوزیت دندان و بلیچینگ

قیمت کامپوزیت دندان بسته به دستمزد دندانپزشک، نوع برند آن، کیفیت کلی کامپوزیت و تعداد دندان‌هایی که نیاز به کامپوزیت دارند، از ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزارتومان متغیر است (در نتیجه قیمت هر واحد در این هزینه ضرب شده و برای ۸ واحد دندان جلو برای مثال ۶۴۰۰۰۰۰ به طور تقریبی می‌باشد). هزینه‌‌ی انجام بلیچینگ در مطب دندانپزشک حدود ۱ میلیون تومان در سال ۹۹ در تهران می باشد.

تفاوت کامپوزیت دندان و بلیچینگ باعث ایجاد تفاوت در هزینه‌ی آن‌ها می‌شود

تفاوت کامپوزیت دندان و بلیچینگ باعث ایجاد تفاوت در هزینه‌ی آن‌ها می‌شود

مراقبت های بعد از بلیچینگ و کامپوزیت دندان

تفاوت‌های کامپوزیت دندان و بلیچینگ پس از انجام آن‌ها بسیار جزئی است و معمولا در هردو باید تا ۴۸ ساعت از مصرف مواد غذایی که باعث تغییر رنگ دندان می‌شوند اجتناب کرد. رعایت بهداشت دهان و دندان سبب می‌شود تا نتایج این دو مدت بیشتری ماندگاری داشته باشد. بهترین نوع خمیر دندان و مسواک مور نظر را دندانپزشک معمولا برای افراد مشخص میکند.

برای مراجعه به متخصص ایمپلنت به کلینیک دندانپزشکی مبین  و  به بهترین دندانپزشکی در غرب تهران مراجعه کنید.

تاریخ انتشار : 27 دی 1399 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,بلیچینگ دندان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا