لمینت سرامیکی دندان چیست؟ انواع و مزایا لمینت سرامیکی

آخرین بروزرسانی : 7 آذر 1399

لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت سرامیکی یا پرسلن ونیر ماده ای است همرنگ دندان که جهت ترمیم دندان از آن استفاده می شود.  این ماده در لابراتوار ساخته شده و توسط پزشک متخصص بر روی دندان قرار داده می شود. امروزه لمینت سرامیکی دندان به دلیل ایجاد حداقل تراش روی دندان و نمای زیبای آن، طرفداران زیادی پیدا کرده است. ضخامت لمینت سرامیکی در حدود 5 الی 6 میلیمتر می باشد. لمینت با کمک باند رزینی به دندان چسبانده می شود. برای مشاهده انواع لمینت ها مطلب لمینت دندان و انواع لمینت را مشاهده کنید.

لمینت برای اصلاح بدشکلی ها و نامنظمی های دندان به کار می رود. این بدشکلی ها می تواند شامل شکستگی، ترک خوردگی، کج بودن دندان، بد رنگی و شکل نامناسب باشد. پس می توانیم لمینت را به عنوان روشی برای اصلاح طرح لبخند بشناسیم. لمینت سرامیکی در واقع لایه نازک و شیشه ای است که استحکام بسیار بالایی دارد و سطح روی دندان را می پوشاند.

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی یک لبخند زیبا و جذاب را به ارمغان می آورد و فرد اعتماد به نفس حضور در جامعه و محل کار و محفل دوستان و خانواده را پیدا می کند. این روش بسیار راحت و بدون درد بوده که طی یک الی سه جلسه در مطب دندانپزشک متخصص زیبایی انجام می شود.

چنانچه فردی دارای دندان های پوسیده و عفونت لثه باشد، قبل از انجام لمینت سرامیکی، باید درمان شده و سپس اقدامات زیبایی دندان را انجام دهد.

قابل ذکر است که اگر در فردی مینای دندان به شدت از بین رفته باشد، نمیتوان از لمینت سرامیکی استفاده کرد. این فرد باید از روکش های دندانی استفاده کند.

تراش دندان که طی پروسه کار گذاشتن لمینت سرامیکی صورت می­گیرد، نامحسوس است. چنانچه پزشک و لابراتوار به صورت حرفه ای عمل کنند، اصلا نیازی به تراش دندان نباشد. کلینیک دندانپزشکی مبین در تهرانسر مفتخر است که با داشتن مجرب­ترین تیم دندانپزشکی، بالاترین سطح خدمات در زمینه لمینت سرامیکی را ارائه کند.

لمینت سرامیکی در تهرانسر

نکاتی درباره نگهداری و محافظت از دندان های دارای لمینت سرامیکی

برخی گمان می­کنند که پس از لمینت دندان، دیگر نیازی به مراقبت های منظم نیست. اما اینگونه نیست و لمینت سرامیکی مانند دندان طبیعی نیاز به مراقبت دارد. برخی مواد غذایی و نوشیدنی­ هایی مانند نوشابه های گازدار و  قهوه، دخانیات مانند سیگار قلیان موجب زرد رنگ شدن لمینت سرامیکی در طولانی مدت می­شود. لذا باید مسواک زدن مرتب و استفاده از نخ دندان، از دندان­های دارای لمینت مراقبت کرد.

پس از انجام لمینت دندان ها ممکن است کمی نسبت به سردی و گرمی حساس شوند که این امری طبیعی بوده و پس از مدتی رفع می شود.

انواع لمینت سرامیکی

IPS Empress : این نوع لمینت بر روی مدل قالب گیری شده از دندان یا Cast پرس شده و در کوره فرم داده می شود. این نوع لمینت را High pressed ceramic  نیز می نامند. این نوع لمینت سرامیکی بسیار پرکاربرد است.

CAD-CAM : در این نوع لمینت از یک بلوک سرامیکی تشکیل شده و روکش طی یک جلسه ساخته می شود. این نوع لمینت کاربرد زیادی ندارد زیرا رنگ مناسبی نداشته و بیشتر طراحی آن توسط کامپیوتر انجام می شود.

لمینت فلدسپاتیک : این نوع لمینت از فلدسپاتیک ساخته شده و با پودر گذاری بر روی cast در لابراتوار انجام می شود.

بیس آلومینا و زیرکونیا: در این نوع لمینت، با کمک اکسید زیرکونیوم روی یک قالب گچی، یک زمینه تهیه شده که قالب دندان های فرد است. این قالب سپس به کوره رفته و بعد لمینت ها پس از ساخت روی دندان های فرد چسبانده می شود. این لمینت استحکام بالایی دارد اما چون نصب آن روی دندان دشوار است، کمتر استفاده می شود.

مزایای لمینت سرامیکی

رنگ این نوع لمینت ثابت بوده و با مرقبت های ساده و روتین که برای دندانهای طبیعی انجام می شود، می توان همواره یک لبخند زیبا داشت. افراد سیگاری نیز می توانند از این روش برای داشتن دندان هایی زیبا استفاده کنند به شرطی که مرتب مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنند. یکی از تفاوت های لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی نیز در این مورد است که لمینت کامپوزیتی بعد از 6 ماه تغییر رنگ میدهد و نیاز به مراجعات دوره برای پولیش دارد. همچنین مقاومت لمینت کامپوزیتی کمتر بوده و شکننده هستند. اما لمینت سرامیکی با وجود ضخامت کمتر، استحکام بیشتری نسبت به لمینت کامپوزیتی دارد.

نصب لمینت بسیار راحت و آسان بوده و نیازی به تغییرات شدید در شکل دندان ها نیست. پس از نصب ظاهر دندان مانند حالت دندان های طبیعی است.

بجز کاربرد زیبایی، از لمینت سرامیکی برای درمان پوسیدگی نیز استفاده می شود.

مراحل نصب لمینت سرامیکی

رنگ و نوع لمینت در ابتدای کار طی مشاوره ای مه بیمار با دندانپزشک متخصص دارد، انتخاب می شود. در مرحله بعد، اگر نیاز به تراش دندان باشد، این کار صورت گرفته، سپس با مواد ضدعفونی کننده مخصوصی، دندان ها شسته و تمیز شده و سپس خشک می شود. بعد چسب مخصوص لمینت سرامیکی روی دندان ها مالیده می شود. در مرحله بعد لمینت ها با دقت نصب می شوند. این مرحله بسیار مهم است  و دندانپزشک باید مهارت کافی و دقت لازم را به خرج دهد. در کلینیک دندانپزشکی مبین در تهرانسر تیم متخصص دندانپزشکان، بهترین خدمات را در بالاترین سطح کیفیت به بیماران خود عرضه می کنند.

تاریخ انتشار : 27 آذر 1397 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,لمینت دندان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا