همه چیز درباره ایمپلنت دندان

آخرین بروزرسانی : 22 مرداد 1401

ایمپلنت دندان چیست؟

همان‌طور که گفتیم ایمپلنت دندان نوعی روش درمانی است. در بسیاری از موارد ممکن است شما یک دندان خود را از دست بدهید و یا به دلایل مختلف ناچار به کشیدن یک دندان شوید. در چنین حالتی جای خالی آن دندان به ویژه اگر در جلوی دهان باشد، بسیار آزار دهنده خواهد بود. با کمک ایمپلنت جراح دندانپزشک یک پایه قوی در جای ریشه جایگزین می‌کند تا بتواند روی آن دندان قرار دهد.

این پایه با دندان‌های طبیعی شما سازگار است و مشکلی ایجاد نمی‌کند. روی این پایه می‌توان دندان ثابت و یا قابل جابه‌جایی قرار داد. ایمپلنت از جنس تیتانیوم است و با بدن شما سازگاری است. ایمپلنت در واقع به شکل یک میله‌ی باریک است که دندانپزشک آن را در استخوان فک قرار می‌دهد تا جایگزین ریشه شود. اگر از ایمپلنت به خوبی نگهداری کنید تا مدت زمان زیادی برای شما ماندگاری دارد.

انواع ایمپلنت کدامند؟

اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم، باید بگوییم ایمپلنت دندان به دو دسته اندوستیال (endosteal) و ساب‌پریوستیال (subperiosteal) تقسیم می‌شود. ایمپلنت اندوستیال و ساب‌پریوستیال در نحوه و جای قرار گیری با یکدیگر تفاوت دارند. اندوستیال در استخوان فک وارد می‌شود و ساب‌پریوستیال به زیر بافت لثه وارد شده و در آن ناحیه محکم می‌شود. ایمپلنت ساب‌پریوستیال نسبت به ایمپلنت های از استحکام کمتری برخوردار است. امروزه دیگر از این ایمپلنت استفاده نمی‌شود و بیشتر ایمپلنت اندوستیال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شما در گذشته شیمی درمانی و یا رادیوتراپی انجام داده‌اید و یا اکنون در حال انجام این درمان‌ها هستید بهتر است برای ایمپلنت دندان اقدامی نداشته باشید. زیرا درصد موفقیت ایمپلنت در چنین حالتی بسیار کم است. علاوه بر این اگر مبتلا به پوکی استخوان هستید شانس شما برای داشتن یک ایمپلنت موفق ضعیف است.

کسانی می‌توانند برای ایمپلنت کردن دندان اقدام کنند از لثه‌هایشان از سلامت کافی برخوردار است. علاوه بر این استعمال دخانیات نیز شانس موفق بودن ایمپلنت را کاهش می‌دهد. بنابراین بهتر است حتی از کشیدن سیگار نیز خودداری کنید. مانند کامپوزیت دندان و لمینت دندان، ایمپلنت نیز راهی برای اصلاح طرح لبخند است. شما می‌توانید شش الی هشت دندان در فک بالا و چهار الی شش دندان در فک پایین ایمپلنت کنید.

به جز مواردی که در بالا ذکر کردیم باقی افرادی که از جای خالی دندان‌هایشان رنج می‌برند، می‌توانند ایمپلنت را انجام دهند. برای آن که ایمپلنت دوام بیشتری داشته باشد، الزامی است که بهداشت دهان و دندان به صورت ویژه رعایت شود.

مراحل ایمپلنت

مراحل ایمپلنت

ایمپلنت طی چه مراحلی انجام می‌شود؟

انجام ایمپلنت دندان طی مراحلی انجام می‌شود. در ابتدا لازم است که پوسیدگی دندان‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در صورت داشتن پوسیدگی، درمان صورت پذیرد. البته شایان ذکر است علاوه بر پوسیدگی اگر دندانپزشک متوجه وجود عفونت در دندان‌های شما بشود می‌بایست قبل از انجام هرکاری درمان انجام شود.

بعد از معاینه و انجام مراحل درمانی پزشک ناحیه‌ای را که برای ایمپلنت مورد نظر است با استفاده از یک عکس رادیوگرافی مورد بررسی قرار می‌دهد تا اقدامات لازم را انجام دهد. دندانپزشک با استفاده از این عکس رادیوگرافی می‌تواند ضخامت و ارتفاع استخوان فک را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهد و سپس محل قرار گیری و سایز دقیق ایمپلنت را تعیین کند.

هنگامی که جراح دندانپزشک مراحل اولیه را انجام داد، برای قرار دادن ایمپلنت در فک اقدام می‌کند. در این مرحله با انجام یک جراحی پین تیتانیومی ایمپلنت درون فک قرار گرفته و با گذشت چند ماه با استخوان فک ادغام می‌شود. سپس پزشک برای قرار دادن ایمپلنت روی این بیس اقدام می‌کند.

در برخی موارد بعد از انجام جراحی ایمپلنت الزامی است که تحت شرایط خاص، بیمار برخی داروها را دریافت کند. به عنوان مثال اگر فشار خون بیمار بالا باشد ممکن است دندانپزشک بعد از انجام ایمپلنت داروی خاصی را برای او تجویز کند.

مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان

مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان

بعد از جراحی ایمپلنت دندان چه مراقبت هایی لازم است؟

بعد از انجام ایمپلنت دندان لازم است مراقبت‌هایی را انجام دهید تا بهترین نتیجه را دریافت نمایید. بعد از ایمپلنت ممکن است چند ساعت اثرات بی حسی را همراه خود داشته باشید. بنابراین در طی این چند ساعت از خوردن مواد غذایی سفت و داغ به شدت پرهیز کنید. سعی کنید مواد غذایی نرم بخورید تا به ایمپلنت شما آسیب وارد نشود.

بعد از انجام ایمپلنت اگر احساس درد شدید داشتید، می‌توانید از مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن و یا پاراستامول استفاده کنید.

بعد از انجام جراحی ممکن است دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک یا داروهای دیگری را تجویز کند. بهتر است تمام دستورالعمل‌های پزشک معالج را به صورت دقیق انجام دهید تا نتیجه مطلوب را دریافت کنید. همچنین بهتر است چند ماه پس از انجام جراحی ایمپلنت به صورت مرتب توسط دندانپزشک ویزیت شوید تا مشکل خاصی سلامت دندان‌های شما را تهدید نکند.

تاریخ انتشار : 22 مرداد 1401 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,ایمپلنت,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا