چرا مراجعه به دندانپزشکی در دوره بارداری ضروری است؟

آخرین بروزرسانی : 14 شهریور 1401

شاید تصور غلطی که برخی افراد دارند این است که مراجعه به دندانپزشکی در این دوران ممکن است سلامت جنین را به خطر بیندازد. اما لازم است بدانید نه تنها سلامت مادر یا جنین به خطر افتاده نمی‌شود، بلکه سلامت دهان و دندان مادر تضمین می‌شود. در این مطلب قصد داریم ضرورت مراجعه به دندانپزشکی در طول دوره بارداری را شرح دهیم. با ما همراه باشید.

تاثیر بارداری بر سلامت دندان و دهان مادر

بارداری چه تاثیری بر سلامت دندان و دهان مادر دارد؟

بارداری دورانی است که می‌تواند سلامت دهان و دندان مادر را به صورت ویژه تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی که مراجعه به دندانپزشکی در دوره بارداری توسط مادر انجام نشود، ممکن است آسیب‌های جدی به دندان‌های او وارد شود. در زیر عمده مشکلاتی که در طول دوران بارداری برای مادر پیش می‌آیند را بررسی می‌کنیم. البته با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی این مشکلات به راحتی حل می‌شوند.

التهاب لثه و ضرورت مراجعه به دندانپزشکی در دوره بارداری

مراجعه به دندانپزشکی در دوره بارداری الزامی است زیرا در طول این دوره به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است مادر دچار التهاب لثه در دوران بارداری شود. این التهاب که در واقع با شکل تورم در قسمتی از لثه نمایان می‌شود، اغلب همراه با درد و حساس شدن لثه است. به نحوی که حتی در هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان،‌ لثه‌ی مادر دچار خونریزی می‌شود. اگر این التهاب به موقع درمان نشود ممکن است موجب عفونت و به خطر افتادن سلامت مادر و جنین شود. با مراجعه به دندانپزشکی و عمل به دستورات پزشک به راحتی می‌توان این التهاب را رفع نمود.

پوسیدگی دندان در دوره بارداری

مراجعه به دندانپزشکی در دوره بارداری برای پوسیدگی دندان

شایع‌ترین مشکلی که سلامت دندان مادر را در طول دوره بارداری تهدید می‌کند، پوسیدگی دندان است. بنابراین مراجعه به دندانپزشکی در دوره بارداری برای مادر الزامی است . با این مراجعه مادر خدماتی را دریافت می‌کند که از پوسیدگی دندان‌های او پیشگیری می‌کند. همانطور که می‌دانید پوسیدگی دندان اگر به موقع درمان نشود حتی می‌تواند موجب از بین بردن دندان شود. به دلیل وجود ویار صبحگاهی که مادر در ماه‌های ابتدایی بارداری تجربه می‌کند، مینای دندان در معرض آسیب قرار می‌گیرد. این ویار صبحگاهی حاوی مقدار زیادی اسید است که با آسیب زدن به مینای دندان، سبب از بین رفتن آن و پوسیدگی دندان می‌شود. رفلاکس معده می‌تواند موجب حساس شدن لثه‌ها نیز بشود.

ایجاد تومور لثه در دوره بارداری

با مراجعه به دندانپزشکی در دوره بارداری می‌توان از ایجاد تومور در لثه پیشگیری کرد. در دوره بارداری و به ویژه در سه ماهه دوم بارداری، رشد بیش از حد بافت لثه در میان دندان‌ها می‌تواند منجر به ایجاد تومور لثه‌ای شود. البته این تومورها سرطانی نیستند و در واقع تورم بافت لثه در بین دو دندان هستند. این تورم می‌تواند به دلیل تجمع پلاک‌ها در بین دو دندان مادر ایجاد شود. برای برداشتن پلاک‌ها و از بین بردن تورم می‌توان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرد. البته بسیاری از این تومورها بعد از تولد بچه از بین می‌روند با این حال ممکن است تحمل آن‌ها در دوره بارداری برای مادر دردناک باشد.

انجام رادیو گرافی در دوره بارداری

مراجعه به دندانپزشکی در دوره بارداری و انجام رادیو گرافی

شاید برای شما سوال باشد که مراجعه به دندانپزشکی در دوره بارداری و رادیوگرافی دندان در دوره بارداری ممکن است برای سلامت مادر و جنین خطر داشته باشد؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم انجام رادیوگرافی در دوران بارداری هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد. اگر شما قصد داشته باشید رادیوگرافی انجام دهید، از شکم شما با استفاده از یک پیشبند محافظ، مراقبت می‌شود تا کمترین آسیبی به مادر و جنین وارد نشود.

رایج‌ترین سوالات در رابطه با مراجعه به دندانپزشکی در دوره بارداری

در ادامه به رایج‌ترین سوالات در رابطه با مراجعه به دندانپزشکی در دوره بارداری پاسخ می‌دهیم:

1. چرا در دوره بارداری مراقبت از سلامت دهان و دندان اهمیت دارد؟

در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و مصرف برخی داروها ممکن است سلامت دهان و دندان تحت تاثیر قرار بگیرد و مشکلاتی مانند التهاب لثه به وجود بیاید. علاوه بر این استفراغ هنگام صبح حاوی مواد اسیدی است که موجب پوسیدگی دندان می‌شود. با مراجعه به دندانپزشکی و عمل به دستورات پزشک این مشکلات به راحتی حل می‌شوند.

2. آیا از ماه سوم تا ششم می‌توان به دندانپزشکی مراجعه کرد؟

باید بگوییم بهترین زمان برای مراجعه به دندانپزشکی در دوره بارداری، از ماه سوم تا ششم است. زیرا انجام خدمات دندانپزشکی در این زمان برای مادر راحت‌تر است. البته در ماه‌های ششم تا نهم نیز می‌توان به دندانپزشکی مراجعه کرد اما ممکن است دراز کشیدن روی یونیت دندانپزشکی در طولانی مدت برای مادر آزاردهنده باشد.

3. آیا استفاده از بی حسی دندان در دوره بارداری خطرناک است؟

در دوره بارداری استفاده از مواد بی حس کننده مانند لیدوکائین برای مادر و جنین هیچ خطری ندارد. علاوه بر این مادر در این دوران می‌تواند خدماتی مانند ترمیم دندان را نیز انجام دهد.

4. برای درمان عفونت در دوره بارداری از چه دارویی استفاده شود؟

در این دوره برای درمان عفونت می‌توان از آموکسی سیلین و سفالکسین استفاده کرد.

5. کدام مسکن برای کاهش دندان درد در دوره بارداری مناسب است؟

در این دوره می‌توان از استامینوفن کدئین به مدت کوتاه برای کاهش دندان درد استفاده کرد.

تاریخ انتشار : 14 شهریور 1401 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,ترمیم دندان,