آیا دندان روکش شده را میتوان ارتودنسی کرد؟

آخرین بروزرسانی : 29 بهمن 1399

دندان روکش شده، دندانی است که معمولا دچار پوسیدگی شده و تحت درمان عصب کشی دندان و پر شدن قرار گرفته و سپس روکش شده است. گاهی اوقات افراد بعد از این که دندانشان را درمان کردند، متوجه می شوند که کل دندان هایشان به یک ارتودنسی کلی احتیاج دارد. حالا سوال پیش می آید که آیا امکان انجام عمل ارتودنسی بر روی دندان روکش شده وجود دارد یا خیر؟

در ادامه برایتان درباره ی ارتودنسی بر روی دندان روکش شده توضیح خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید.

تداخل ارتودنسی و دندان روکش شده ممکن است برای هر فرد عادی پیش بیاید.

تداخل ارتودنسی و دندان روکش شده ممکن است برای هر فرد عادی پیش بیاید.

انجام ارتودنسی بر روی همراه دندان های روکش شده

تداخل ارتودنسی و دندان روکش شده، مسئله ی دور از عقل نیست و ممکن است برای هر فرد عادی که تحت درمان های دندانپزشکی قرار گرفته است، پیش بیاید. همان طور که می دانید ارتودنسی دندان یکی از خدمات دندانپزشکی است که برای ردیف و صاف کردن دندان ها به کار برده می شود معمولا زمانبر بوده و بسیار پر طرفدار می باشد.

اما گاهی اوقات ممکن است که متخصص دندانپزشک قبل از انجام ارتودنسی متوجه شود که بعضی از دندان ها یا یک دندان، قدرت کافی برای تحمل فشار ناشی از براکت های ارتودنسی را نداشته و طی درمان ممکن است که آسیب ببیند. تحت این شرایط معمولا روکش دندان و ترمیم آن پینهاد می شود. یا گاهی اوقات در حین انجام ارتودنسی، دندان آسیب دیده و به روکش احتیاج دارد. با توجه به واردی که برایتان شرح دادیم، متوجه خواهیم شد که انجام ارتودنسی بر روی دندان روکش شده امکان پذیر می باشد. نه تنهای ارتودنسی بر روی دندان روکش شده، بلکه تداخل این دو با یکدیگر نیز یک فرآیند طبیعی در درمان های دندانپزشکی محسوب می شود.

دندانپزشک قبل از هر گونه فعالیتی در زمینه ی ارتودنسی ، ابتدا باید یک عکس مناسب و کلی از دندان ها داشته باشد

دندانپزشک قبل از هر گونه فعالیتی در زمینه ی ارتودنسی ، ابتدا باید یک عکس مناسب و کلی از دندان ها داشته باشد

ترفندهای دندانپزشکی برای انجام ارتودنسی بر روی دندان روکش شده

دندان هایی که دارای روکش هستند، یک دندان طبیعی به همراه روکش هستند و وجود روکش بر روی آن ها هیچ تاثیری بر روی ماهیت طبیعی دندان نخواهد داشت. از این رو، امکان ارتودنسی بر روی دندان با روکش نیز به راحتی امکان پذیر بوده و مسئله ای به دور از علم و عقل نیست. منتها ارتودنسی بر روی دندانی که روکش دارد، با یک سری محدودیت ها همراه است که برایتان شرح خواهیم داد.

دندانپزشک قبل از اینکه هر گونه فعالیتی در زمینه ی ارتودنسی دندان ها را آغاز کند، ابتدا باید یک عکس مناسب و کلی از دندان ها داشته باشد تا بر طبق آن عکس بتواند، جایگاه دندان ها، حالت دندان ها، وضعیت دندان ها، وضعیت لثه و مشکلات کلی دهان و دندان ها را بررسی نماید و بر طبق موارد مشاهده شده، عمل ارتودنسی را آغاز کند. در این پروسه، دندان هایی که دارای روکش هستند با اصل ارتودنسی موردی ندارند اما محدودیتی که دندان های روکش شده به وجود می آورند این است که قرار دادن براکت های ارتودنسی بر روی آن ها با مشکل مواجه شده و چسبندگی مورد نظر به دست خواهد آمد. در این مواقع معمولا دندانپزشکان یک سری ترفند های خاص خود را دارند که برایتان توضیح خواهیم داد :

استفاده از بندهای ارتودنسی توسط متخصص ارتودنتیست، یکی از ترفندهایی است که طی آن دندانی که دارای روکش است، بدون هیچ گونه آسیبی وارد جریان ارتودنسی شده و جابجا می شود.

اما گاهی اوقات پیش می آید که چند دندان در کنار هم قرار دارند و روکش شده اند. در این صورت بندهای ارتودنسی تاثیری نخواهد داشت و نیاز است که روکش دندان ها کمی تراشیده شود تا محدودیتی برای گذاشتن براکت ها به وجود نیاید. طبیعی است که بعد از تراش روکش ها و پس از انجام ارتودنسی و اتمام دوره ی آن، باید روکش های جدیدی برای آن دندان ها تعبیه شود.

روکش دندان هایتان را به بعد از انجام ارتودنسی موکول نمایید

روکش دندان هایتان را به بعد از انجام ارتودنسی موکول نمایید

سخن آخر

برایتان از روکش دندان ها گفتیم و اظهار داشتیم که روکش ها برای دندان هایی که شکسته، عصب کشی شده و پر شده هستند، یک گزینه ی پرکاربرد می باشند. اما اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که هنوز دندان روکش شده ای ندارید و تازه تمایل دارید که درمان دندان هایتان را آغاز کنید، پیشنهاد ما به شما این است که روکش دندان هایتان را به بعد از انجام ارتودنسی موکول نمایید. چرا که همان طور که گفتیم، ارتودنسی ممکن است که به روکش ها آسیب بزند و براکت ها برای قرار گرفتن به تراش دادن روکش ها احتیاج داشته باشند، در این صورت تمامی هزینه هایی که صرف روکش دندان کرده اید، عملا بی نتیجه خواهد بود. پس سعی کنید که ابتدا ارتودنسی و سپس روکش دندان ها را انجام دهید.

تداخل درمان های مختلف دندانپزشکی مانند ایمپلنت دندان، بلیچینگ دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، پروتز دندان، ترمیم دندان و .... همیشه پیش خواهد آمد. پس بهتر است که قبل از انجام هر کاری، ابتدا با یک متخصص دندانپزشک درباره ی وضعیت دندان های خود مشورت بگیرید و سپس تصمیم نهایی را برای درمان و زیبا سازی دندان هایتان انجام دهید. امیدواریم که این محتوا توانسته باشد به یک سری از سوالات شما درباره ی تداخل ارتودنسی با دندان های روکش شده، پاسخ دهد.

تاریخ انتشار : 29 بهمن 1399 نویسنده : تعداد نظرات : 1 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,ارتودنسی,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



فاطمه احمدی 26 مهر 1401-05:39
سلام من چندسال پیش گوشه ی دندان جلوییم شکسته ودرسش کردم حالا میخوام ارتودنسی کنم ولی دکترم گفته شاید تودوران ارتودنسی ریشه ی دندونم تحلیل بره ودندونم بیوفته خواستم بدونم میشه ارتودنسی کنم یانه؟
کلینیک مبین 2 آبان 1401-01:12
سلام. بنا بر نظر پزشکتون احتمال تحلیل ریشه دندان وجود دارد.
کلینیک مبین 2 آبان 1401-01:13
شنبه ها ساعت 15الی 19پزشک متخصص ارتودنسی در کلینیک مبین حضور دارند.

پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا