بهترین ارتودنسی

آخرین بروزرسانی : 14 اردیبهشت 1401

ارتودنسی

ارتودنسی یکی از زیرشاخه های دندانپزشکی است. زمینه تخصصی او اختلالات موقعیت ساختاری مشاهده شده در تراز دندان ها و علاوه بر آن تغییر شکل هایی در ساختار فک است که قابل مشاهده است. بنابراین وظیفه آن، تشخیص نامرتب دندان ها و فک است که در دوره اولیه، پیشگیری یا متوقف می کند و در دوره های بعدی باعث بهبود می شود.

اگر بپرسید ارتودنسی یعنی چه؟ این یک کلمه با منشاء خارجی است که از ترکیب کلمات یونانی باستان orthos (راست کردن، صاف کردن) و odont (دندان) تشکیل شده است. در واقع تعریف آن به وضوح هدف رشته را توضیح می دهد. هدف اصلی انواع مداخلات در ناحیه تحتانی و میانی صورت به ویژه دندان ها است که می تواند ظاهر کلی صورت را تحت تاثیر قرار دهد.

در چه شرایطی درمان ارتودنسی ضروری است؟

شایع ترین مشکلات ارتودنسی، تغییرات نامطلوب در موقعیت فک و به طور غیرمستقیم کل صورت در نتیجه قرارگیری نامناسب دندان ها است. درمان ارتودنسی تنها پس از معاینه و برنامه ریزی دندانپزشکان متخصص ارتودنسی انجام می شود. در اثر تراز نادرست دندان ها، 6 اختلال اساسی در دندان ها و روابط آنها با یکدیگر مشاهده می شود.

انواع اختلالات

• درمان اوربایت: دندان های بالایی دندان های پایین را بیش از حد طبیعی می پوشانند. با این اختلال، دندان های بالایی نیز می توانند جلوتر از دندان های پایین قرار گیرند که این با درمان ارتودنسی قابل اصلاح است.

• آندربایت: وضعیتی است که دندان های پایینی جلوتر از دندان های بالایی قرار دارند. می تواند باعث عبور لب پایین از جلوی لب بالا شود. با درمان ارتودنسی (بریس) قابل اصلاح است.

• کراس بایت: بایت معکوس بین دندان های بالا و پایین. با درمان ارتودنسی قابل اصلاح است.

نگهداری دندان ها بعد از ارتودنسی

نگهداری دندان ها بعد از ارتودنسی بسیار حائز اهمیت است.

• اوپن بایت: در صورتی است که دندان های قدامی به یکدیگر برخورد نکنند و حتی زمانی که دندان های خلفی همدیگر را لمس کنند، فاصله بین دندان ها باقی می ماند. با درمان ارتودنسی قابل اصلاح است.

• شکاف: در مورد شکاف های بین دندانی است که به دلایل ژنتیکی یا عوامل خارجی از بین می رود. می توان آن را با درمان ارتودنسی یا دندان مصنوعی اصلاح کرد.

• شلوغی: شرایطی است که فضای کافی برای بیرون آمدن سالم دندان ها در یک یا هر دو فک وجود ندارد و گیرکردن ناشی از آن باعث ناهماهنگی می شود. با درمان ارتودنسی قابل اصلاح است.

جدای از همه اینها، عوارضی که در اثر موقعیت‌هایی که باعث تغییر شکل دندان‌ها و ساختار فک بیمار می‌شوند مانند تصادفات، جراحات و ضربه‌های جسمی نیز با روش‌های درمان ارتودنسی و دستگاه‌های ارتودنسی در مواقع لزوم برطرف می‌شوند.

انواع درمان

وقتی صحبت از ارتودنسی می شود، یکی از اولین مواردی که به ذهن بیماران می رسد قیمت آن است، اما اولین چیزی که باید به آن توجه کرد باید مشکل فعلی و روش درمانی مورد استفاده باشد. 4 نوع روش درمانی برای آن وجود دارد که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. سیم هایی که در طول فرآیند مورد استفاده قرار می گیرند؛ ممکن است با توجه به اختلال ساختاری بیمار یا انتظارات بیمار در برخی نقاط متفاوت باشد.

1- براکت های فلزی: این قدیمی ترین، بادوام ترین و پرکاربردترین نوع بریس است. پس از در نظر گرفتن ساختار هر دو فک و دندان، امکان قرار دادن آن بر روی سطح داخلی یا خارجی دندان توسط دندانپزشک وجود دارد. اگرچه این روش ظاهری زیبا را نوید نمی دهد، اما روش درمانی مناسب برای هر مشکلی است. علاوه بر این، قیمت بریس ها اغلب به عنوان اقتصادی ترین روش ارتودنسی بر اساس سال 2019 شناخته می شود. بسته به درجه اختلال، بهبودی در یک دوره 6 ماهه تا 2 ساله حاصل می شود.

ارتودنسی برای کودکان

ارتودنسی برای کودکان نیز قابل انجام است.

2. براکت های شفاف (براکت های چینی): هیچ تفاوت معنی داری در نتیجه درمان بین بریس های شفاف و بریس های فلزی وجود ندارد. از آنجایی که بریس‌های شفاف از موادی بر پایه چینی تولید می‌شوند، ظاهری بسیار زیباتر و طبیعی‌تر شبیه ساختار دندان دارند. با این حال، از آنجایی که به اندازه مهاربندهای فلزی بادوام نخواهد بود، باید با دقت بیشتری از آن استفاده کرد. به همین دلیل ممکن است برای کودکان مناسب نباشد.

3. بریس های زبانی: بریس های لینگوال برای از بین بردن ظاهر آزاردهنده ساخته شده اند که بزرگترین نقطه ضعف بریس ها است. به جای سطح خارجی قابل مشاهده روی سطح داخلی نامرئی دندان قرار می گیرد. می توان از آن در شرایطی مشابه بریس های فلزی یا شفاف (چینی) استفاده کرد. هنگامی که از نظر قیمت درمان مقایسه می شود، ممکن است هزینه های بالاتری نسبت به بریس های فلزی یا بریس های شفاف (چینی) داشته باشد.

4. پلاک شفاف –بریس های شفاف: این روش که به نام اینویزیلاین نیز شناخته می شود، از ترکیب دو کلمه Invisible به معنی نامرئی و aligner به معنای اصلاح کننده تشکیل شده است، اغلب در موارد اختلالات ارتودنسی با اختلالات دندان و فک تا حدی خفیف تر استفاده می شود. برخلاف بقیه، هیچ براکت و سیمی در کاربرد پلاک دندانی شفاف وجود ندارد. بیمار برای ساختار دندان موجود و اصلاح مورد نظر تحت اندازه گیری های سه بعدی ویژه قرار می گیرد. با توجه به نتایج اندازه گیری های انجام شده، پلاک شفاف (اینویزیلاین) برای بیمار تهیه می شود.

ارتودنسی انواع مختلفی را دارد

.
https://www.akvadent.com/ortodonti/

حتما بخوانید

    تاریخ انتشار : 14 اردیبهشت 1401 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,ارتودنسی,

    ارسال نظر

    شماره همراه شما منتشر نمی شود.
    نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
    برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



    پزشکان ما در تلویزیون

    رزرو وقت

    شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

    رزرو وقت رایگان

    رزرو وقت

    انتخاب بخش مربوطه

    نام و نام خانوادگی

    شماره تماس

    انتخاب بازه تاریخ از

    انتخاب بازه تاریخ تا