طول درمان ارتودنسی معمولا چقدر است؟

آخرین بروزرسانی : 25 مرداد 1400

طول درمان ارتودنسی، یکی از مسائلی است که معمولا تمامی کاندیدا های ارتودنسی با آن مشکل دارند. از آنجایی که ارتودنسی، یک روش دندانپزشکی برای ترمیم دندان ها و فک است، معمولا افراد زیادی سالانه کاندید انجام این طرح درمان برای خود می باشند. طول درمان ارتودنسی معمولا بسیار طولانی می باشد. البته این طولانی بودن به نسبت سایر خدمات دندانپزشکی تعیین می شود. در واقع به طور میانگین زمانی که برای طول درمان ارتودنسی در نظر گرفته می شود، بیست و چهار ماه است.

البته ممکن است که این عدد کمتر هم شود اما به هر حال ما عدد میانگین را در نظر گرفته ایم. چیزی که درباره ی طول درمان ارتودنسی بسیار واضح است، مسئله ی طولانی بودن آن است. خیلی از افراد هستند که با طول درمان دوازده ماهه مشکل آن ها بر طرف می شود اما در مقابل افرادی هم هستند که طول درمان آن تا 36 ماه هم ادامه پیدا می کند. به هر حال اساس و پایه ی ارتودنسی بر تغییر وضعیت استخوان فک و دندان هاست و این موضوع به زمان خیلی زیادی احتیاج دارد.

از آنجایی که ارتودنسی برای هر بیماری فک و دهانی پیشنهاد نمی شود، پس برای مواردی هم که انتخاب و تجویز می شود، تمامی مراحل آن علی الخصوص طول درمان آن به موارد مختلفی بستگی دارد. ما در ادامه درباره ی موارد موثر بر مدت زمان انجام ارتودنسی دندان برایتان توضیح خواهیم داد. پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید :

طول درمان ارتودنسی دندان

طول درمان ارتودنسی دندان

موارد موثر بر طول درمان ارتودنسی کدام ها هستند؟

نوع درمان : اولین موردی که بر روی مدت زمان ارتودنسی تاثیر بسیار زیادی می گذارد، این است که پزشک متخصص کدام نوع درمان را برای دندان ها و مشکلات دهان، تجویز می کند. مثلا بریس های فلزی که از فلزهای قوی تولید شده اند، ظاهر زیبایی ندارند اما تاثیر آن ها در خوب تر اجرا شدن طرح درمان، بسیار زیاد است. در واقع قدرت این بریس ها نسبت به بریس ها سرامیکی آنقدر زیاد است که طول درمان را کوتاه تر می نمایند. اما در مقابل بریس های سرامیکی و نامرئی ظاهری زیباتر دارند ولی تاثیر آن ها وقدرت آن ها برای انجام طرح درمان کمتر است. بنابراین به نسبت طول درمان ارتودنسی طولانی تری را سپری خواهند کرد.

سن بیمار : سن بیمار نیز بر روی طول درمان ارتودنسی تاثیر بسیار زیادی دارد. لازم به ذکر است که بیماران کم سن و سال به نسبت بیماران بزرگسال زودتر نتیجه می گیرند. دلیل ان هم این است که فک این افراد در سنین کم در حال رشد است و راحت تر تغییر شکل را قبول می کند اما بزرگسالان دارای فک ها و دندان های جا افتاده هستند و سخت تر تغییر شکل را قبول می کنند. البته این به این معنا نیست که ارتودنسی در بزرگسالان همیشه دو سال یا سه سال طول می کشد. بلکه عوامل دیگری نیز بر روز نتیجه ی نهایی تاثیر می گذارند.

موارد موثر بر طول درمان ارتودنسی

موارد موثر بر طول درمان ارتودنسی

شدت مشکل دندان‌ ها: اختلالات فکی یا همان مشکلاتی که در فک و دهان وجود دارد نیز تاثیر زیادی بر روی نتیجه و طول درمان ارتودنسی دارد. این موضوع بدیهی است که هر چقدر مشکلات فکی پیچیده تر و سخت تر باشد، بدن برای جابجایی و برطرف کردن مشکل به مدت زمان بیشتری احتیاج دارد. در واقع بر طبق همین الگوریتم ساده، طول درمان ارتودنسی نیز به مراتب بیشتر خواهد شد. در واقع برای فاصله ها و مشکلات خفیف، یک سال تا یک سال و نیم برای طول درمان کفاف می دهد اما برای مشکلات پیچیده تر طبیعتا طول درمان بالای دو سال پیشنهاد می شود.

همکاری و مراقبت بیمار: بله! این موضوع نیز بر روی نتیجه و طول درمان ارتودنسی تاثیر بسیار زیادی دارد. معمولا افرادی که برای آن ها ارتودنسی، تجویز می شود باید یک سری مراقبت های دندان پزشکی را نیز در خانه انجام دهند که بهداشت دهان و دندان یکی از آن هاست. علاوه بر این نیاز است که بیمار به صورت دوره ای و در بازه ی زمانی که پزشک تعیین می کند، نزد متخصص رفته تا سیر درمان بررسی شود. همچنین مراقبت درست از بریس ها و تجهیزات ارتودنسی در دندان نیز می تواند طول درمان را کوتاه تر نماید. اختلال در هر کدام از این موارد می تواند، دسترسی به نتیجه ی مطلوب را با مشکل مواجه کند.

رعایت بهداشت دهان و دندان : این مورد اهمیت خیلی خیلی زیادی دارد. اگر بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت نشود، مواردی همچون پوسیدگی و عفونت شدید را به همراه خواهد داشت که هر کدام از این موضوعات تاثیر مستقیم بر طولانی شدن طول درمان دارند. ریتینر (Retainers) یا همان نگهدارنده ی دندان هاست که معمولا بعد از اتمام دوره ی سیم کشی ارتودنسی تجویز می شود. این وسیله از جابجایی دوباره ی دندان ها جلوگیری می نماید و باعث می شود که طرح درمان شما به قوت خود باقی بماند.

دوره ی سیم کشی ارتودنسی

دوره ی ارتودنسی دندان

تاریخ انتشار : 25 مرداد 1400 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,ارتودنسی,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا