تفاوت بین متخصص ارتودنسی و دندانپزشک چیست؟

آخرین بروزرسانی : 12 آبان 1400

متخصص ارتودنسی و دندانپزشکان شباهت های زیادی دارند – آن ها با هم کار می کنند تا به شما در بهبود سلامت کلی دهان خود کمک کنند - اما در واقع به روش های بسیار متفاوتی کار می کنند. دندانپزشکان طیف وسیعی از مسائل مربوط به سلامت دهان را پوشش می دهند. از طرف دیگر، متخصص ارتودنسی، متخصص دندانپزشکی است که بر مسائلی مانند صاف کردن دندان ها و اصلاح الگوهای نادرست بایت تمرکز می کند.

بهترین زمان برای ارتودنسی کودکان

بهترین زمان برای ارتودنسی کودکان در سنین پایین است. در بزرگسالی این کار دشوار می شود.

تفاوت های بین متخصص ارتودنسی و متخصص دندانپزشکی

به منظور تصمیم گیری آگاهانه بیماران در مورد درمان، آگاهی از چند تفاوت کلیدی بین ارتودنتیست ها و دندانپزشکان مهم است:

دندانپزشکان

• یک دندانپزشک عمومی مشابه پزشک عمومی خانواده شما است – آن ها پزشکان عمومی ماهری هستند که مشکلات و بیماری های رایجی را که دندان ها، دهان و لثه های شما را تحت تاثیر قرار می دهند، تشخیص داده و درمان کنند.

• دندانپزشکان یک مدرک عمومی دندانپزشکی دارند.

• آن ها در مراقبت و نگهداری عمومی دندان برای همه سنین متخصص هستند. همچنین روش های دندانپزشکی زیبایی مانند سفید کردن دندان، روکش های چینی و روکش را انجام می دهند.

• برخلاف متخصصان ارتودنسی، دندانپزشکان در دانشگاه برای نصب بریس یا نظارت بر سایر درمان های ارتودنسی آموزش نمی بینند.

• اکثر دندانپزشکان عمومی بیماران و خانواده خود را که نیاز به درمان ارتودنسی دارند به متخصص ارتودنسی ارجاع می دهند.

متخصصان ارتودنسی

• ارتودنتیست ها متخصصان دندانپزشکی ثبت شده ای هستند که سه سال دیگر آموزش دانشگاهی تمام وقت را در زمینه ارتودنسی، رشد و تکامل صورت، بیولوژی و بیومکانیک گذرانده اند (دارای مدرک عمومی دندانپزشکی + مدرک تخصصی ارتودنسی هستند).

• ارتودنتیست ها متخصص رشد صورت و رشد دندان هستند. آن ها دندان های کج، بایت های بد و فک های نامرتب را تشخیص داده و درمان می کنند.

• متخصصان ارتودنسی در همه گزینه ها و فناوری های درمان ارتودنسی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان متخصص هستند.

تفاوت کلیدی بین ارتودنتیست ها و دندانپزشکان

تفاوت کلیدی بین ارتودنتیست ها و دندانپزشکان

چگونه یک متخصص ارتودنسی فک ها و دندان ها را مرتب می کند؟

در ابتدا متخصص ارتودنسی معاینه کامل فک و دندان ها را انجام می دهد. اشعه ایکس پانورامیک و مدل‌های مطالعه (انتشار بایت) قبل از ارائه توصیه‌های درمانی توسط متخصص ارتودنسی گرفته می‌شود. متخصص ارتودنسی بهترین طرح درمانی را برای شرایط خاص بیمار توصیه می کند.

چه زمانی کودکان باید به ارتودنتیست مراجعه کنند؟

بهتر است والدین از سن هفت تا هشت سالگی کودک خود را نزد متخصص ارتودنسی ببرند تا نحوه پیشرفت دندان های بزرگسالان را بررسی کنند. متخصص ارتودنسی کودکان ممکن است در آن زمان درمان را برای تعداد کمی از مشکلات خاص توصیه کند یا ممکن است توصیه کند کودک را در شش تا 12 ماه بررسی کند تا رشد او را بررسی کند، زیرا تعداد کمی از کودکان ممکن است از ارتودنسی مداخله زودهنگام بهره مند شوند. در حالی که فک آن ها هنوز در حال رشد است، ارتودنسی می تواند اندازه فک آن ها را افزایش دهد تا زمانی که فک باریک است، دندان های آن ها بهتر جا بیفتد. وقتی کودک به بزرگسالی نزدیک می شود انجام این کار دشوارتر است.

حتی زمانی که تحت درمان با ارتودنتیست خود هستید، باید هر شش ماه یک بار به دندانپزشک خانوادگی خود مراجعه کنید تا دندان های خود را تمیز کنید.

آیا دندانپزشکان می توانند ارتودنسی انجام دهند؟

برخی از دندانپزشکان خدمات اولیه ارتودنسی را به بیماران خود ارائه می دهند. با این حال، این بدان معنا نیست که آن ها متخصص ارتودنسی واجد شرایط هستند. اصطلاح "ارتودنتیست" را فقط می توان توسط فردی استفاده کرد که توسط هیئت دندانپزشکی به عنوان متخصص ثبت شده باشد. دندانپزشکان سه سال تحصیل تمام وقت دانشگاهی را که برای ارتودنتیست شدن لازم است تکمیل نکرده اند. بنابراین سطح آموزش و تجربه یک متخصص ارتودنسی را ندارند.
هنگامی که درمان ارتودنسی انجام می شود، بیماران با مشکلات مشابه به دلیل تغییرات منحصر به فرد در رشد یا عوامل مرتبط با ساختار عضلانی و استخوانی ممکن است به روش های مختلف پاسخ دهند. پزشکان ابتدا باید تشخیص دهند که بیمار چگونه پاسخ می دهد و اغلب مجبورند دوره درمان را دوباره ترسیم کنند.

هنگام صاف کردن دندان ها، تشخیص و درمان بی نظمی های صورت و فک، از یک متخصص ارتودنسی واجد شرایط استفاده کنید. سه سال آموزش تخصصی تضمین می کند که آن ها می توانند انواع درمان های ارتودنسی از جمله پلاک ها و انواع مختلف بریس ها را ارائه دهند و بالاترین استاندارد مراقبت را برای خانواده شما ارائه دهند. ارتودنتیست ها می توانند مشکلات مربوط به سلامت لثه و دندان را که ممکن است قبل از شروع درمان ارتودنسی نیاز به درمان توسط دندانپزشک عمومی داشته باشد، تشخیص دهند. دندانپزشک عمومی یکی از اعضای کلیدی تیم قبل، حین و بعد از درمان ارتودنسی است.

دندانپزشک عمومی معمولاً از مشاوره با سایر متخصصین ارتودنسی در مورد موارد پیچیده در مطب خود بهره مند نیست.

متخصصان اردتونسی

متخصصان اردتونسی به جز دوره دندانپزشکی باید یک دوره سه ساله تخصصص را بگذرانند.

آیا ارتودنتیست ها ابتدا باید دندانپزشک باشند؟

در برخی کشورها متخصصان ارتودنسی قبل از اینکه متخصص ارتودنسی شوند، باید حداقل دو سال تجربه بالینی به عنوان دندانپزشک داشته باشند. این تضمین می کند که ارتودنتیست ها تجربه نظری و عملی در درمان های عمومی دندانپزشکی مانند کشیدن دندان، درمان ریشه، پر کردن و تمیز کردن دندان ها را دارند.

همه دندانپزشکان و متخصصان ارتودنسی قبل از اینکه بتوانند به عنوان دندانپزشک مشغول به کار شوند، باید مدرک 4 تا 5 ساله دندانپزشکی را در دانشگاه بگذرانند. دندانپزشکانی که می خواهند دوره سه ساله تخصصی ارتودنسی را بگذرانند، می توانند پس از دو سال تجربه بالینی به دانشگاه بازگردند.

تاریخ انتشار : 12 آبان 1400 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,ارتودنسی,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا