فاصله بین دندان ها و راه های بستن آن

آخرین بروزرسانی : 3 دی 1399

فاصله بین دندانی چیست؟

Diastema وجود فاصله و فضایی اضافه، بین دندان ها است که می تواند هر جایی از دهان باشد اما، معمولا بین دو دندان جلو بیشتر دیده می شود. این وضعیت هم در بزرگسالان و هم در کودکان دیده می شود اما، در کودکان با رشد دندان های دائمی، ممکن است خود به خود اصلاح شود. در برخی از موارد، فاصله بین دندان ها چندان زیاد نیست اما، در برخی دیگر این فاصله بیشتر است و از نظر زیبایی افراد تمایل دارند که آن را کم کنند. برخی روش ها برای کاهش این فاصله وجود دارد که در ادامه به آن ها پرداخته می شود.

فاصله بین دندان ها در بسیاری موارد ژنتیکی است

فاصله بین دندان ها در بسیاری موارد ژنتیکی است

دلیل وجود فاصله بین دندان ها

یک دلیل واحد برای وجود فاصله بین دندان ها وجود ندارد اما، چندین عامل می توانند روی آن موثر باشند. در برخی، علت این امر به دلیل اختلاف اندازه دندان ها و استخوان فک است و در واقع اندازه دندان ها به نسبت فک بسیار کوچک است. در نتیجه، فاصله بین دندانها بیش از حد است. اندازه دندان ها و فک کاملا ژنتیکی است و در نتیجه به شکل ارثی منتقل می شود.

در مواردی نیز بافت لثوی، در محل دندان های فوقانی رشد میکند و در فضای دو دندان قرار گرفته و ایجاد فاصله می کند.

برخی عادات اشتباه دهانی نیز منجر به این مشکل می شود، برای مثال کودکانی که عادت به مکیدن انگشت خود دارند. به علت فشاری که مکش دهان به دندان های جلو می آورد، باعث تغییر دندان های جلو و بیرون زدگی و فاصله می شود.

در کودکان بزرگ تر و بزرگسالان، شیوه خوردن مواد غذایی روی این فاصله اثرگذارند. برای مثال در افرادی که رفلکس زبان یا toung thrust دارند، سبب می شود که با هر بار خوردن مواد غذایی زبان، رانش اضافه به سمت جلو داشته و فشار مضاعفی به دندان های جلو آورده و در نتیجه‌ی این فشار، بین دندان ها فاصله یا gap ایجاد می شود.

فاصله ایجاد شده بین دندان ها، می تواند ناشی از بیماری های لثوی نیز باشد. در عفونت مزمن لثوی بافت لثه، دندان ها و استخوان فک ممکن است تحلیل یابند و برخی دندان ها شل شده و از جای خود خارج شوند. در این حالت نیز به علت افتادن دندان ها، بین سایر دندان ها نیز فاصله ایجاد می شود.

شیوه های درمانی طبق دلایل وجود فاصله بین دندان ها

بر اساس علت ایجاد فاصله بین دندان ها، درمان آن می تواند جز اولویت های فرد و دندان پزشک باشد و در برخی موارد اصلا درمان آن ضرورتی نداشته باشد. در بسیاری از افراد اصلاح این فاصله، فقط نوعی عمل زیبایی است و ارتباطی با بیماری لثوی مزمن و تحلیل برنده نداشته باشد. Brace یا بریس، یکی از درمان های رایج برای اصلاح این فاصله است؛ زیرا به تدریج، دندان ها را با فشار به هم نزدیک می کند. بریس های مخفی و قابل حذف نیز به همین ترتیب می توانند فاصله بین دندان را کاهش دهند. اگر تمایلی به استفاده از بریس ندارید با دندانپزشک خود مطرح کنید، زیرا ممکن است گزینه های دیگری نیز وجود داشته باشد. در این موارد دندانپزشک ممکن است توصیه به لمینت سرامیکی کند.

لمینت سرامیکی، علاوه بر اصلاح فاصله بین دندان ها می تواند رنگ، لب پریدگی و شکستگی های جزئی دندان را بپوشاند. Bridge یا پل دندان نیز، می تواند برای جایگذاری دندان افتاده استفاده گردد و از فاصله بین دندان ها بکاهد. در صورتی که بافت لثه ها بیش از اندازه رشد کرده و سبب ایجاد فاصله بین دندان های جلو شده، با استفاده از جراحی می توان این بافت اضافه را برداشت. برای کمتر شدن مجدد فاصله می توان از بریس پس از جراحی نیز بهره برد. در صورتی که دندانپزشک برای فرد تشخیص بیماری لثه دهد، احتمالا پیش از اقدام برای کم کردن فاصله که جنبه زیبایی دارد، باید عفونت لثه ها را رفع کند. روش های درمانی در این موارد متفاوت است و میتواند شامل حذف پلاک های دندان آسیب زا و حذف باکتری ها باشد. در مواردی که باکتری ها به عمق لثه نفوذ کرده اند ممکن است نیاز به جراحی باشد.

راه های بستن فاصله بین دندان ها

راه های بستن فاصله بین دندان ها

مزایا و معایب راه های بستن فاصله بین دندان ها

در مجموع بسته به میزان فاصله‌ی دندان ها، روش درمانی متفاوتی باید انتخاب شود اما، ۴ شیوه اصلی برای اصلاح فاصله ها بیش از سایرین استفاده می شوند:

- بریس: برای اصلاح فاصله زیاد بین دندان ها بسیار کاربردی است- بریس دندان در مواردی که شکل و رنگ دندان ها مناسب است نتایج آن راضی کننده هستند- حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می کشد تا نتایج آن مشخص شود.

- کامپوزیت رزین: اضافه کردن ماده رنگ دندان به کناره های دندان- از مزایای کامپوزیت رزین می توان به ساده بودن و به صرفه بودن آن اشاره کرد.

- لمینت کامپوزیت: برای پر کردن فواصل ۱ تا ۳ میلی متر لمینت کامپوزیت مناسب است- بد رنگی و بد شکلی دندان را پوشش می دهد- از نظر هزینه از لمینت سرامیکی ارزان تر است- نتایج آن به مهارت و تجربه دندانپزشک بستگی دارد.

- لمینت سرامیکی یا پورسلین: از نظر پر کردن فواصل، می تواند فاصله بیشتری را به نسبت لمینت کامپوزیت پوشش دهد و علاوه بر آن نسبت به فشار مقاومت بیشتری دارند- از معایب آن به گران تر بودن و زمان‌بر بودن آن اشاره کرد.

چندین راه برای بستن فاصله دندان وجود دارد مثل لمینت و کامپوزیت

چندین راه برای بستن فاصله دندان وجود دارد مثل لمینت و کامپوزیت

هزینه اصلاح فاصله بین دندان ها

هزینه این اصلاح، بسته به روش درمانی دارد زیرا، هزینه روش های فوق بر اساس تجربه دندانپزشک و هزینه وسایل مورد نظر می تواند بسیار متغیر باشد. با توجه به تعرفه دندان پزشکان در سال ۹۹، هزینه اصلاح فاصله بین دندان ها از حدود ۵۰۰ هزارتومان شروع می شود و البته، در برخی روش ها این هزینه بسیار بیشتر نیز خواهد بود.

برای مراجعه به متخصص ایمپلنت و فاصله بین دندان ها و راه های بستن آن به کلینیک دندانپزشکی مبین  و  به بهترین دندانپزشکی در غرب تهران مراجعه کنید.

حتما بخوانید

    تاریخ انتشار : 3 دی 1399 نویسنده : تعداد نظرات : 1 دسته بندی : وبلاگ,ترمیم دندان,

    ارسال نظر

    شماره همراه شما منتشر نمی شود.
    نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
    برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



    مارال 15 آذر 1401-01:29
    هزینه برداشتن فاصله دندان ها دقیقا چقدر میشه فک بالا
    کلینیک مبین 21 آذر 1401-04:38
    سلام برای برداشتن حذف دیاستم ها(فاصله های بین دندانی) راه های متفاوتی وجود دارد.ارتودنسی،روکش لمینیت یا کامپوزیت. برای مشاوره بیشتر باشما تماس گرفته میشود.

    پزشکان ما در تلویزیون

    رزرو وقت

    شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

    رزرو وقت رایگان

    رزرو وقت

    انتخاب بخش مربوطه

    نام و نام خانوادگی

    شماره تماس

    انتخاب بازه تاریخ از

    انتخاب بازه تاریخ تا