همه چیز درباره ی مراحل تصویربرداری در ارتودنسی

آخرین بروزرسانی : 31 تیر 1400

مراحل تصویربرداری در ارتودنسی دندان، یکی از مهم ترین مراحل طرح درمان ارتودنسی در دندان پزشکی است. دلیل این اهمیت این است که اگر مراحل تصویربرداری در ارتودنسی به درستی و دقت انجام نشود، تمام مراحل ارتودنسی نیز بر پایه ی همین عکس برداری، به غلط انجام خواهد شد. مراحل ارتودنسی در تصویربرداری، یک دید درست و دقیق از وضعیت داخل دهان و دندان ها به شما می دهد. که پزشک بر اساس همین دید، کل تجهیزات ارتودنسی را طراحی و پیاده سازی می نماید.

همه چیز درباره ی مراحل تصویربرداری در ارتودنسی

به طور کلی از ارتودنسی زمانی استفاده می شود که ترتیب قرار گرفتن دندان ها و به طور کلی قسمت فک دارای مشکلات مختلفی باشد. طبیعی است که برای انجام چنین کاری ابتدا نیاز به یک بررسی دقیق و درست از فک داریم که این بررسی باید طی مراحل تصویربرداری در ارتودنسی ایجاد شود. طول درمان ارتودنسی دندان چیزی حدود 6 تا 30 ماه است. چنین طول درمان طولانی ای باید زیر نظر یک ارتودنتیست حرفه ای و با تجهیزات حرفه ای و عکس برداری حرفه ای انجام شود. در غیر این صورت تمامی زحمات شما در طی این دوران بی نتیجه خواهد بود. مراحل و طول درمان ارتودنسی با توجه به شدن ناهنجاری که موجود است می تواند بسیار متفاوت باشد که این موضوع در طی بررسی های اولیه و مراحل تصویر برداری در ارتودنسی کاملا قابل حدس می باشد. واردی که در به ثمره رسیدن ارتودنسی تاثیر بسیار زیادی دارند، همکاری بیمار با پزشک، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به متخصص ارتودنسی است. در ادامه برایتان از مراحل ارتودنسی که شمال مراحل تصویربرداری در ارتودنسی نیز می شود خواهیم گفت. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با این مبحث، تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید :

همه چیز درباره ی مراحل تصویربرداری در ارتودنسی

بررسی گام ها و مراحل تصویربرداری در ارتودنسی دندان

اولین و مهم ترین گام در انجام ارتودنسی دندان، مرحله ی قالب گیری است. در این مرحله، پس از اینکه متخصص به طور دقیق دهان شما را بررسی کرد، با کمک مواد دندانپزشکی از فک شما و حالت دندان هایتان قالب گیری می کند. این قالب گیری یک نمای کلی و اولیه از مدل قرار گرفتن دندان های شما در کنار هم و مدل فک تان به پزشک و متخصص مورد نظر می دهد. شکل و مدل این قالب گیری به عنوان اولین مستند از حالت دندان ها قبل از شروع درمان ارتودنسی داخل پرونده قرار داده می شود. اما برسیم به مهم ترین بخش مقاله ی ما که همان مراحل تصویربرداری در ارتودنسی است. این مرحله شامل دو بخش می شود که در ادامه برایتان این دو بخش را شرح خواهیم داد :

  • تصویربرداری در ارتودنسی با عکس رادیولوژی : به این مدل عکس برداری OPG می گویند. این مرحله یکی از رادیوگرافی های بسیار مهم برای شروع درمان ارتودنسی است . باید به دقت انجام شود. اطلاعاتی که در این رادیو گرافی نمایان میشود، شرایط ریشه هر دندان و نحوه ی قرار گیری ریشه ها در کنار یکدیگر و سلامت آن هاست. یعنی پزشک متخصص می تواند با کمک این عکس اطلاعات دقیقی از سلامت دندان ها و شرایط کلی دهان و فک شما به دست آورد که این اطلاعات بسیار ضروری می باشد.
  • تصویربرداری در ارتودنسی با فتوگرافی(عکس رنگی): در این عکسبرداری وضعیت بافت نرم و بافت ست داخل دهان و همچنین ظاهر و شرایط زیبایی صورت بررسی می شود. در واقع با کمک این عکس ارتودنتیست بررسی میکند که طرح درمان شما چگونه طراحی و اجرا گردد. این عکس برداری نیز باید در ابتدا و شروع ارتودنسی انجام شود.

همه چیز درباره ی مراحل تصویربرداری در ارتودنسی

حالا که مراحل تصویربرداری در ارتودنسی به درستی انجام شد، نوبت به معاینه ی دوباره و بررسی تصاویر توسط متخصص می رسد. در این بررسی دقیق متخصص به شما می گوید که هزینه ی تقریبی درمان شما چقدر است و چه مدت زمانی طول می کشد تا نتیجه ی مورد نظر حاصل گردد.

شروع ارتودنسی

حالا نوبت قرار دادن براکت ها یا همان بریس های ارتودنسی بر روی دندان هاست. این مرحله با توجه به اینکه شما ارتودنسی سرامیکی را انتخاب می کنید یا فلزی، بستگی دارد. چرا که قرار دادن براکت های فلزی به دقت خیلی بالایی احتیاج دارد و معمولا دو ساعت طول می کشد اما برای براکت های نا مرئی، حضور نیم ساعته ی شما در مطب پزشک کافی است. پس از اینکه براکت ها قرار داده شد، جلسات مراجعه ی بیمار به متخصص، تنظیم می شود. این جلسات به این دلیل تنظیم می شود که هر بار متخصص بتواند روند درمان خود را بررسی کرده و فشار وارده بر طرح درمان را تنظیم نماید.

در نهایت که روند درمان طی شد و طرح لبخند دلخواه بیمار ایجاد شد و دندان ها در حالت طبیعی قرار گرفتند، براکت ها از دهان خارج شده و از نگهدارنده برای نگه داشتن حالت عادی دندان ها برای مدتی استفاده می شود تا دندان ها به حالت قبل برنگردند که این نگهدارنده نیز بعد از مدتی برداشته می شود و بیمار می تواند از درمان خود و نتیجه ی حاصل، نهایت لذت را ببرد.

همه چیز درباره ی مراحل تصویربرداری در ارتودنسی

 

تاریخ انتشار : 31 تیر 1400 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,ارتودنسی,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا