کامپوزیت دندان برای شما مناسب است یا خیر

آخرین بروزرسانی : 4 اسفند 1400

همه ما می دانیم که دندان ها از جمله اجزاء مهمی هستند که در زمان صحبت کردن و لبخند زدن بسیار به چشم می آیند و ایجاد زیبایی در ان ها بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. در صنعت دندانپزشکی راه های زیادی برای سفید کردن و یک دست کردن دندان ها وجود دارد که کامپوزیت دندان یکی از این روش ها می باشد.

کامپوزیت دندان خمیری است که از چندین مواد ساخته شده و توسط نور آبی uv سفت خواهد شد و در نهایت به کمک چسب های بسیار قوی به سطح دندان چسبانده می شود و سپس به کمک پولیش مدل مناسبی برای دندان ها انتخاب می شود.

نکات قابل توجه قبل از انجام کامپوزیت دندان

مهم ترین نکته ای که باید در کامپوزیت دندان و حتی لمینت دندان و یا ایمپلنت دندان و بلیچینگ دندان مورد توجه قرار بگیرد این است که این اعمال ترمیمی و زیبا سازی در هر شرایطی برای هر شخصی موثر و قابل اجرا نمی باشند. در بسیاری مواقع کامپوزیت جوابگو نمی باشد و باید به دنبال روش های دیگر مانند ارتودنسی رفت.

افرادی که قصد انجام کامپوزیت دندان را دارند باید از انجام این کار توقعی منطقی و به جا داشته باشند. انتظارات غیر معقول و غیر منطقی سبب می شوند تا بعد از اتمام فرآیند کامپوزیت افراد دچار پشیمانی و دلسردی شوند.

جهت جلوگیری از بروز چنین حالاتی لازم است افراد پیش از هرگونه اقدامی با یک دندان پزشک متخصص و با تجربه مشورت نمایند و انتظارات و خواسته های خود را مطرح کنند.

کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان

میزان ماندگاری کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان و میزان ماندگاری این فرایند بر روی دندان ها به صورت دائم می باشد و نمی توان تاریخ انقضایی برای آن تعیین کرد. دوام و ماندگاری این تکنیک به کیفیت مواد، مراقبت های بیمار و مهارت دندانپزشک بستگی دارد. به طور کلی تا زمانی که مشکل حاد و غیر قابل جبرانی برای کامپوزیت به وجود نیاید نیازی به تعویض و یا ترمیم آن نمی باشد.

دو نکته مهم که باید در اجرای کامپوزیت دندان به آن توجه نمود

استفاده از کامپوزیت دندان ایده آل و مورد توجه بسیاری از افراد بخصوص خانم ها می باشد از این رو ممکن است در برخورد با آن و تصمیم گیری درباره آن احساسی رفتار کنند. بنابراین بهتر است امکان پذیری کامپوزیت و برآورده شدن خواسته های خود را مورد بررسی قرار دهند.

نکته مهم دیگر درباره انتخاب رنگ کامپوزیت است. بهترین روش برای انتخاب رنگ این مواد امتحان کردن آن بر روی دندان ها و تطبیق آن با رنگ طبیعی دندان های می باشد. یک رنگ خاص هرگز در همه افراد یک نتیجه را به دنبال ندارد. مثلا ممکن است رنگ یخچالی بر روی دندان های تعدادی از افراد زیبا باشد و انتخاب این رنگ برای فرد دیگری نازیبا و زننده باشد.

نکته دیگری که باید در زمان استفاده از کامپوزیت دندان مد نظر گرفته شود این است که طرح لبخند هر کس تنها مختص به خود او بوده و طبق دندان ها، فک و صورت او ایجاد می شود. بنابراین یک دندان پزشک متخصص و با تجربه تا حدودی سلیقه و خواسته بیمار را مد نظر قرار می دهد و در صد بالایی از انتخاب طرح لبخند و رنگ دندان را بر اساس نکات ذکر شده از جمله شکل و طرح صورت و دندان ها و همچنین سن افراد در نظر می گیرند. این مطلب باید از طرف دندان پزشک به شخص بیمار تفهیم شود و او را آگاه کند که رنگ دندان و طراحی لبخند او باید بر اساس شرایط و ویژگی های فردی خود او انجام بگیرند.

نکات مهم در اجرای کامپوزیت دندان

نکات مهم در اجرای کامپوزیت دندان

چگونگی مراقبت از کامپوزیت دندان

افرادی که کامپوزیت دندان را برای اصلاح لبخند خود و همچنین ایجاد زیبایی در دندان ها انتخاب کرده اند لازم است از آن نیز به بهترین شیوه ممکن مراقبت و نگهداری کنند. مهم ترین این موارد مراقبتی از این قرار می باشند.

۱: افراد باید بعد از انجام کامپوزیت هرگز از دندان های خود برای باز کردن درب بطری و یا گره ها و غیره استفاده ننمایند.

۲: در هر نوبت مسواک زدن حداقل ۳ تا ۴ دقیقه مسواک زدن را ادامه دهند.

۳: از مواردی که سبب التهاب در لثه ها می شود باید جدا خود داری کرد.

۴: استفاده از نخ دندان بعد از هر وعده غذایی.

۵: کامپوزیت بسیار مستعد لک شدن و رنگی شدن می باشد بنابراین باید حدالمقدور از خوردن مواد غذایی رنگی خودداری شود.

۶: خودداری از خوردن غذا ها و خوراکی های سفت مانند یخ و آب نبات از دیگر اقدامات مراقبتی می باشند که باید افراد آن ها را مد نظر داشته باشند.

۷: مراجعه مرتب و مداوم به دندان پزشک از جمله اقدامات دیگر مراقبتی می باشند.

مراقبت از کامپوزیت دندان

مراقبت از کامپوزیت دندان

مسئله مهم دیگری که وجود دارد این است که هیچ نوع تکنیک ترمیمی و زیبایی تا ابد ماندگار نخواهد بود و تنها چیزی که می تواند به ماندگاری و عمر مفید آن ها اضافه کند اقدامات مراقبتی می باشد.

تاریخ انتشار : 4 اسفند 1400 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,ترمیم دندان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا