ارتودنسی دندان چیست؟ انواع ارتودنسی دندان

آخرین بروزرسانی : 15 شهریور 1400

ارتودنسی دندان یک روش برای از بین بردن کجی دندان ، نامرتب بودن و از بین بردن فاصله میان دندان ها می باشد. ارتودنسی کردن دندان ها به ۶ صورت ثابت، متحرک، دیمون، نامرئی، لینگوال، فانکشنال انجام می گیرد. اگر دندان ها در حالت مناسب قرار نگرفته باشند ( اصطلاحا مال اکلوژن ) و یا این که دندان ها وضعیت کجی داشته باشند ممکن است هنگام جویدن و یا گاز گرفتن شما را با مشکل مواجه کند. در این زمان باید دندان های خود را مرتب و یا همان ارتودنسی کنید.

ارتودنسی دندان

چه کسانی می توانند دندان های خود را ارتودنسی کنند؟

دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی می تواند بگوید که شما می توانید دندان خود را ارتودنسی کنید و یا این که نیازی به انجام ارتودنسی ندارید. متخصص ارتودنسی دندان با توجه به ابزار های تشخیص دهنده از جمله  پرونده پزشکی بیمار، نحوه مراقبت(تغذیه در ارتودنسی)، معاینه بالینی، قالب گرفتن از دندان‌ها و عکس‌های رادیوگرافی‌ و در صورت لزوم اصلاح طرح لبخند نظر خود را در مورد این که می توانید دندان های خود را ارتودنسی کنید و یا نه بدهد و و برنامه درمانی مناسب با شرایط بیمار را برنامه ریزی می‌کند و مراقبت هایی که در طول درمان باید انجام بدهید را به شما می گوید.

چه زمانی نیاز به ارتودنسی دندان است ؟

فقط دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی دندان تایین می کند که آیا شما نیاز به ارتودنسی دندان خود دارید یا اینکه اصلا نیازی به ارتودنسی دندان خود ندارید. متخصص ارتودنسی با استفاده از گرفتن قالب از دندان‌ها و عکس‌های رادیوگرافی‌ و در صورت لزوم اصلاح طرح لبخند تایین می کند که آیا دندان های شما به ارتودنسی نیاز دارد یا ندارد. چنانچه دندان های شما احتیاج به ارتودنسی داشته باشد، متخصص ارتودنسی برنامه درمانی مناسب با شرایط بیمار را طرح ریزی می‌کند و مراقبت های بعد ارتودنسی دندان را برای بیمار توضیح می دهد.

بهترین سن برای ارتودنسی چه زمانی است؟

یکی از خدمات دندانپزشکی کودکان ارتودنسی دندان می باشد. ارتودنسی دندان مربوط به سن خاصی نمی باشد و افراد می توانند از ۳ سالگی به بعد دندان های خود را ارتودنسی کنند. بهترین سن برای ارتودنسی کردن دندان ها، دوران کودکی است. البته به معنای این نیست که این روش برای بزرگسالان مناسب نیست، این روش درمانی برای ارتودنسی بزرگسالان نیز مفید می باشد. طی سال های اخیر ارتودنسی در سنین بالا و تعداد افراد بزرگسالی که این درمان ارتودنسی را انجام می‌دهند، روندی رو به رشد داشته است. لازم به ذکر است که تفاوت‌های بسیاری بین ارتودنسی کودکان و ارتودنسی  افراد بزرگسالان وجود ندارد. برای ارتودنسی دندان های کودکان توسط متخصص ارتودنسی، می بایست باید صبر کرد تا تعداد دندان های مناسب برای انجام ارتودنسی رشد کنند. 

انواع ارتودنسی دندان

انواع ارتودنسی دندان که برای درمان مورد استفاده قرار می گیرند بر ۳ نوع است. ۱- ارتودنسی ثابت، ۲- ارتودنسی متحرک، ۳-ارتودنسی نامرئی، که در ادامه به توضیح و نحوه انجام شدن هر یک می پردازیم.

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت یکی از روش های موثر در درمان دندان هایی که احتیاج به درمان دارند، می باشد. در این نوع ارتودنسی براکت ها(براکت ارتودنسی : از جمله تجهیزات کاملا وابسته ارتودنسی ثابت می باشد.امروزه انواع زیادی از براکت ها وجود دارند. جنس براکت ها معمولا از فولاد ضد زنگ است. براکت های دندان ها توسط چسب های مخصوص و بسیار محکم به هر دندان چسبانده می شوند.) با استفاده از مواد مخصوص و بدون ضرر، بر روی دندان ها چسبانده می شوند و در ادامه، به وسیله سیم و کش، براکت ها به یک دیگر متصل می شوند. در این روش درمانی بیمار  تا پایان دوره درمان، دستگاههای ارتودنسی را در دهان خود نگه می دارد و در این مدت، نمی تواند آن ها را از دهان خود خارج کند. با استفاده از ارتودنسی ثابت می توان بسیاری از اختلالات دهان و دندان را در بازه های زمانی مشخصی درمان کرد. معمولا از این روش برای حرکت دندان و ریشه آن ها در بیمارانی که شرایط دندانی آن ها پیچیده است، استفاده می شود. بیمارانی که قصد انجام ارتودنسی ثابت را دارند باید به این نکته توجه کنند  که رعایت بهداشت و نظافت دهان و دندان در این شیوه بسیار مهم است. زیرا در صورت بی توجهی، زیبایی و سلامت دندان ها به شدت به خطر خواهد افتاد.

در این روش درمان، بیمار باید ماهی یک بار برای اصلاح وضعیت پلاک‌ها و برایاصلاح بی نظمی های دندان به متخصص ارتودنسی مراجعه کند. دوره درمان در این حالت از چند ماه تا چند سال می تواند طول بکشد، اما در مورد این مسئله که درمان ارتودنسی دقیقا چقدر طول می کشد، تنها یک دندانپزشک خوب پس از بررسی وضعیت بیمار می تواند طول درمان را مشخص کند. کودکان معمولاً ترجیح می‌دهند از پلاک ارتودنسی رنگی استفاده کنند، در حالی که بزرگسالان انواع شیشه ای مانند و شفاف پلاک را استفاده می کنند.

ارتودنسی دندان

ارتودنسی متحرک

یکی دیگر از انواع ارتودنسی دندان، ارتودنسی متحرک است.در این روش نیز همچون ارتودنسی ثابت، نتایج مطلوبی را به دست خواهید آورد. در ارتودنسی متحرک قالبی از فک بالا و پایین تهیه شده و در ادامه پلاکی برای دندان ها تولید می شود که بیمار باید در مدت زمانی خاص، آن را در دهان خود قرار بدهد. از مزیت های اصلی که ارتودنسی متحرک دارد، این اس که شما می توانید هر زمان که خواستید آن را از دهان خود خارج کنید. به این صورت که بیمار قادر است در صورت احساس ناراحتی در زمان خوردن و یا آشامیدن، پلاک را از دهان خود خارج کرده و پس از خوردن و شست و شوی دهان، مجددا پلاک را در دهان قرار دهد. در این روش از ارتودنسی بهداشت یک اصل مهم به شمار می آید ولی نسبت به ارتودنسی ثابت کار را کمی برای شما ساده تر می کند. از همین رو ریسک خرابی دندان ها در ارتودنسی متحرک درمقایسه به ارتودنسی ثابت کاهش خواهد یافت. این روش معمولا برای دندان هایی که خرابی و کجی کمتر دارند مورد استفاده است و در مورد ناهنجاری های زیاد کاربرد چندان مناسبی ندارد.

ارتودنسی متحرک

اتودنسی متحرک

ارتودنسی نامرئی

یک خبر خوب برای افرادی که قصد ارتودنسی دندان خود را دارند ولی زشت کردن لبخندشان با سیم ها و براکت های ارتودنسی  باعث شده است که از انجام این کار صرف نظر کنند، استفاده کردن از ارتودنسی نامرئی است. در این روش افراد می توانند از بریس نامرئی، متحرک و راحتی استفاده کنند که به هیچ وجه جلب توجه نمی‌کند و مشخص نیست که دندان های خود را ارتودنسی کرده اید. در ارتودنسی نامرئی دندان از مواد پلاستیک شفاف و سخت برای ردیف کردن دندان‌ ها استفاده می‌ شود. بریس اینویزیلاین یا ارتودنسی نامرئی برای کودکان و بزرگسالان از پلاستیک شفاف ساخته شده و به همین خاطر تقریباً  قابل رویت نمی باشد. چنانچه اطلاعات بیشتری راجب به بریس های دندان می خواهید بدانید مطلب بریس های ارتودنسی دندان و ریتینر ها را مطالعه کنید. این پلاستیک های شفاف در هر روز باید برای ۲۲ تا ۲۳ ساعت بر روی دندان ها قرار گیرند تا بهترین نتایج ممکن حاصل شود.با تقبل هزینه ارتودنسی نامرئی می‌توان به راحتی برای غذا خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان ارتودنسی از دهان خارج کرد. برای استفاده از این روش باید همه دندان‌های دائمی رشد کرده باشد. قیمت ارتودنسی نامرئی نسبت به روش های متداول دیگر بالاتر میباشد.

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی پیشگیری

نوع دیگیری از ارتودنسی دندان، ارتودنسی پیشگیری است. درمان ارتودنسی زود هنگام، یا درمان فاز یک، معمولاً از سن ۸ یا ۹ سالگی برای درمان متراکم بودن دندان ها شروع می‌شود، حال آن که درمان فاز ۲ از حدود سن ۱۱ سالگی یا دیرتر آغاز می‌شود. هدف درمان زودهنگام اصلاح رشد فک و مشکل‌های خاص بایت، مانند آندر بایت، است. درمان زودهنگام فضای کافی را برای رویش دندان‌های دائمی ایجاد می‌کند و به این ترتیب لزوم کشیدن دندان در ارتودنسی در سال‌های آتی کاهش می‌یابد.

آیا ارتودنسی کردن درد دارد؟

یکی از سوال هایی که افراد با آن مواجه می شوند این است که آیا ارتودنسی کردن دندان ها درد دارد؟ در پاسخ باید بگوییم در ابتدا وقتی که تنظیمات اولیه بر روی دندان ها انجام می شود شامل برس و سیم کشی و… با مقدار کمی درد همراه است که پس از مدتی این درد از بین خواهد رفت. برای اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان کلیک کنید.

طول درمان ارتودنسی چقدر است ؟

از دیگر سوالاتی که مطرح می شود این است که طول درمان چقدر است.

طول درمان با درجه شدت، که به آن مال‌اکلوژن (اختلالات فکی و دندانی) هم گفته می‌شود، رابطه مستقیمی دارد که یکی از عوامل تعیین کننده طول مدت درمان ارتودنسی می باشد. در مواردی که دندان‌ها به متراکم کنار هم قرار گرفته اند یا بیرون زده‌اند و بدون کمک لب‌ها در دهان جا نمی‌گیرند، مدت زمان درمان ارتودنسی افزایش پیدا می کند. همچنین، اگر فک‌های بالا و پایین با تأخیر رشد کنند یا به صورت هماهنگ رشد نکرده باشند این مدت زمان افزایش پیدا خواهد کرد. برای همین، همه بیماران از لحاظ الگوهای اسکلتی و دندانی ارزیابی می‌شوند تا درجه شدت مال‌اکلوژن آن‌ها مشخص شود.‌

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در طول درمان، سن است. معمولاً، نوجوانان در حال رشد نسبت به بزرگسالانی که رشدشان متوقف شده و مدتی طولانی به مشکلاتی مانند شلوغی دندان‌ها دچار بوده‌اند، به مدت زمان کمتری نیاز دارند.

اگر بیمار هم تا حد ممکن از برنامه درمانی پیروی کند و بهداشت را به خوبی رعایت کند، درمان ارتودنسی به سرعت انجام خواهد گرفت. نخ کشیدن دندان ها و مسواک زدن به طور روزانه، کمک می‌کند که دندان‌ها سریع‌ترین شکل ممکن حرکت کنند. پیروی کامل از برنامه درمانی با به‌کارگیری کش‌های لاستیکی یا سایر راهنمایی‌های ارائه شده توسط پزشک، به پیشرفت بسیار سریع درمان کمک خواهد کرد.

البته، با رعایت تمامی این عوامل هم، اکثر بیماران مطلب ما که خواهان یک درمان کلی هستند مجبورند به مدت ۱۲ تا ۳۶ ماه از بریس استفاده کنند. لطفاً برای مشاوره به مطب ما واقع در تهرانسر مراجعه کنید تا از تمامی گزینه‌هایی که می‌توانند لبخند تازه‌ای به شما ببخشند مطلع شوید.

یکی ار کلینیک هایی که خدمات ارتودنسی دندان را به صورت کاملا حرفه ای انجام می دهد، کلینیک دندانپزشکی مبین واقع در تهرانسر می باشد. این کلینیک با بهره گیری از بهترین متخصصان دندان تهران، خدمات ارتودنسی را با قیمت بسیار مناسب انجام می دهد. برای اطلاعات بیشتر و رزرو وقت با شماره تلفن های اعلام شده در بالای سایت تماس بگیرید.

کلیپ مراحل انجام ارتودنسی دندان (ثابت)

شما همچنین می توانید برای مشاهد کردن نمونه کارهای ما به بخش گالری سایت مراجعه کنید.

 

تاریخ انتشار : 5 اسفند 1395 نویسنده : تعداد نظرات : 18 دسته بندی : سرویس ها,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



آمنه محمدی 8 اردیبهشت 1402-05:57
ببخشید من فک بالام دوتا از دندونام بالاتر از دندونای دیگم در اومده دندونامم نامرتب است من نیاز به ارتودنسی دارم
کلینیک مبین 18 اردیبهشت 1402-03:49
سلام.شنبه ها از ساعت 15 الی 19 متخصص ارتودنسی در کلینیک مبین حضور دارند.
زهرا 25 دی 1401-07:03
در دوران ارتودنسی جرم گیری ویا دیگر درمانها مثل پر کردن دندان امکان پذیر است؟
کلینیک مبین 26 دی 1401-03:58
سلام.در بعضی موارد بله. بهتر است قبل از درمان ارتودنسی درمان های دیگر را انجام دهید.
عاطفه 11 دی 1401-10:50
سلام من دوندونای پیش رو بهم نمیرسن ومرتب نیستن وهمه دندونام کج وانحراف دارن وسنم هم ۲۰ هستش امکانش هست با ارتودنسی خوب بشه
کلینیک مبین 12 دی 1401-05:05
سلام.با انجام ارتودنسی صد در صد مشکل برطرف میشود.شنبه ها ساعت 15.30 الی 19.00 متخصص ارتودنسی در کلینیک مبین حضور دارند.
محمدی 17 آذر 1401-12:53
سلام ببخشیدشماشرایط اقساطی هم دارید
کلینیک مبین 21 آذر 1401-04:30
سلام.بله.برای اطلاع بیشتر تماس بگیرید.
محمد قالبی 10 آذر 1401-01:05
برای ویزیت شدن دندون هام خواستم وقت بگیرم
کلینیک مبین 14 آذر 1401-04:11
سلام،برای معاینه رایگان شنبه تا پنجشنبه از ساعت 10لی18 تشریف بیارید.
M 12 مهر 1401-04:20
سلام دندون عقلم نهفته بود الان ی ذره مشاهده میشه ودرد در ناحیه فک دارم میشه درباره جراحی توضیح بدین یا میشه کلا جراحی نکنم...یا شاید داره رشد میکنه اگه مشکلی نبود نرم جراحی
کلینیک مبین 9 آبان 1401-01:25
سلام. باید عکسopg بگیرید و جراح معاینه کند.عصر روزهای سه شنبه برای مشاوره با جراح فک و صورت تشریف بیارید.
هانی مرادی 28 تیر 1401-12:03
سلام هزین تقربی هر فک ارتودنسی چقدر هست
مدیریت سایت 28 تیر 1401-09:29
سلام وقت بخیر باید توسط دکتر ارتودنسی ویزیت شوید،تا دکتر به شما هزینه رو اعلام کنند.
سحر 5 شهریور 1401-09:50
سلام،فاصله دندان های بالا و پایین فک من در سمت چپ و راست فرق داره و دندون های جلو تعدادیشون جلوتر از سایر دندون ها هستن،آیا من باید ارتودنسی کنم؟
آمنه 22 خرداد 1401-02:33
سلام من فک بالام جلوتر از فک پایینمه با ارتودنسی میشه درمانش کرد؟ قبل از مراجعه و ویزیت میخوام بدونم تا حالا کسی ک این مشکل رو داشته با ارتودنسی مشکلش حل شده یا نه؟
کلینیک مبین 6 تیر 1401-01:54
سلام .حتما باید از نزدیک با دکتر متخصص ارتودنسی معاینه بشید و حتی در صورت نیاز از متخصص فک و صورت کلینیک هم مشورت بگیرید.
امیرعلی 16 بهمن 1400-10:40
سلام من دندان نیش فک بالا سمت راست بالاتر از همه دندونام در اومده و بالاتر از جای اصلی رشد کرده حالا میخواستم بدونم باید واسه ی دونه دندون کلا فک بالا رو ارتودنسی کنم یا میشه فقط همون یکی رو ارتودنسی کرد ؟
مدیریت سایت 17 بهمن 1400-06:07
سلام وقت بخیر بله شما به ارتودنسی نیاز دارید برای کل فک.
امیرحسین 21 دی 1400-03:55
سلام اگه فک جلو باشه راه حلی جز عمل جراحی فک و دهان نداره؟
مدیریت سایت 9 بهمن 1400-07:14
سلام حتما بایداینجا ویزیت شوید جناب
Abdolahi 4 دی 1400-06:44
سلام من دندون های پایینم کلا بسمت راست متمایل شدند حس می کنم کل فکم بسمت راست متمایل شده آیا مشکل از دندان ها است یا مشکل دیگری دارم
مدیریت سایت 11 دی 1400-04:41
سلام وقت بخیر شما رو حتما باید متخصص ارتودنسی ویزیت کنند تا مشکل اصلی پیدا شود. برای ویزیت رایگان با متخصص ارتودنسی کلینیک مبین شنبه ها از ساعت 3تا 7 میتونید تشریف بیارید.
امیرحسین دشنگی 24 آذر 1400-08:52
با سلام من دندان هایم به ارتودنسی احتیاج داره ولی فک من یکم جلو و دندان هام روی هم نمی چسبن خواستم بدونم میشه بدون جراحی فک و دهان ارتودنسی انجام بدهم چون من دوست ندارم جراحی فک و دهان انجام بدم
مدیریت سایت 11 دی 1400-05:10
سلام شما باید حضوری تشریف بیارید تا معاینه شوید. ولی احتمالا خیر چون به مرور زمان باعث میشود جلو بودن فک بیشتر شود.
پژمان 30 آبان 1400-11:02
سلام وقت بخیر دندون های جلو ،بالا هزینش چقد میشه
مدیریت سایت 11 دی 1400-06:04
سلام شما باید حضوری تشریف بیارید تا معاینه شوید وخدمت شما هزینه رو اعلام کنیم برای مشاوره و معاینه با متخصص ارتودنسی شنبه ها از ساعت 3تا7 میتونید تشریف بیارید.
Fatemeh 7 آبان 1400-09:28
سلام هزینه ارتودنسی چقدر واینکه من وقتی میخندم لثه ام خیلی معلوم میشه ایا با ارتودنسی مشکلم حل میشه
مدیریت سایت 13 آبان 1400-07:10
سلام وقت بخیر باید معاینه شوید تادر صورت نیاز لیفت لثه یاارتودنسی انجام شود.
مهین فاروقی 25 مهر 1400-12:16
سلام من دندون هام به علت اینکه وقتی داشتن در میومدن هی باهاشون ور رفتم کج در اومدن ارتودنسی لازمه؟؟؟
مدیریت سایت 1 آبان 1400-03:42
سلام شما با عکس opgتشریف بیارید تا متخصص ارتودنسی شما را معاینه کند. برای اطلاع از ساعت حضور متخصص به شماره زیر تماس حاصل فرمایید. 44500001
یاسین، ص 28 مرداد 1400-08:01
سلام خدا قوت، ببخشید من دندان های بعداز افتادن دندان شیری بعلت زبان زدن به دندان های درحال رشد دائمی کج نامرتب درامدن با ارتودنسی بهتر می شود یا لیمنت؟
مدیریت سایت 4 شهریور 1400-01:11
سلام وقت بخیر،بهترین و کامل ترین درمان برای نامنظمی دندان ها ارتودنسی است.
ز.ع 10 اسفند 1399-04:25
ببخشید هزینه ایمپلنت یه دندون پیش چقدر میشه حدودا.
مدیریت سایت 10 اسفند 1399-04:51
سلام وقت بخیر الان هر واحد ایمپلنت کره ای ۴ تومن هست . هر واحد ایمپلنت آلمانی ۵ تومان
ز،ع 9 اسفند 1399-09:44
سلام ببخشید من دندون پیشم بعداز افتادن دندون شیری در نیومد و اون یکی دندون پیشم هم حالت میخی مانند در اومده و چندتا دندون جلوم فاصله دغر هستند.میخواستم ببینم با ارتودنسی مشکلم حل میشه.واگه حل میشه برای دندون پیشم که در نیومده چه اقدامی باید انجام بشه؟(درصورتی که دندون نهفته ای هم موجود نباشه)
مدیریت سایت 10 اسفند 1399-01:29
سلام. در صورتیکه دندان نهفته وجود نداشته باشد باید با ارتودنسی تقسیم فضاهای دندانی اصلاح و سپس به جای دندان‌هایی که وجود ندارند، دندان ایمپلنت شود.

پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا