مشکلات ایمپلنت دندان در بارداری

آخرین بروزرسانی : 16 آذر 1399

محدودیت های انجام ایمپلنت دندان در بارداری

همه ی ما به دنبال دندان هایی زیبا می باشیم تا از این طریق بتوانیم طرح لبخند زیبایی داشته باشیم. اما گاهی اوقات ممکن است در استفاده از کار های دندانپزشکی برای زیبایی و حتی درمان دندان ها با محدودیت هایی مواجه شویم. از جمله این موارد می توان به دوران بارداری اشاره کرد. با توجه به شرایطی که در دوران بارداری وجود دارد استفاده از خدمات دندانپزشکی می تواند برای سلامتی مادر و جنین مضر باشد و مشکلاتی را به همراه داشته باشد. ایمپلنت دندان در بارداری یکی از مواردی است که پزشکان به شدت با انجام آن در دوران بارداری مخالف اند و تا حد امکان از انجام این کار در دوران بارداری پرهیز می کنند. محدودیت های موجود در این رابطه دلایلی دارد که در ادامه به برخی از این دلایل اشاره خواهیم کرد.

1_ کمبود کلسیم

همان طور که می دانید جنین برای این که رشد کافی را داشته باشد به کلسیم نیاز دارد که این کلسیم را از استخوان های مادر دریافت می کند. استفاده از ایمپلنت در دوران بارداری از آن جهت با محدودیت رو به رو است که برای جایگذاری پایه ایمپلنت لازم به انجام جراحی در استخوان فک می باشد که بعد از جراحی برای این که استخوان ترمیم شود و سازگاری لازم با پایه ایمپلنت را به دست آورد، نیاز به کلسیم می باشد. جذب این کلسیم توسط استخوان فک می تواند جنین را با مشکل کمبود کلسیم رو به رو کرده و مشکلاتی را برای رشد او به وجود آورد.

2_ عفونت لثه

گاهی ممکن است بعد از انجام ایمپلنت دندان عفونت و التهاباتی در لثه به وجود آید که این عفونت ها برای مادران باردار می تواند مشکلاتی را به وجود آورد.

3_ خطرات تابش اشعه ایکس

گرفتن عکس opg از جمله کارهای معمولی است که برای ایمپلنت دندان می بایست انجام شود. پزشک برای این که بتواند اطلاعات جامعی در رابطه با استخوان فک، اندازه آن، دریافت موقعیت مناسب ایمپلنت و ... به دست آورد لازم است قبل از اقدام به جایگذاری پایه ایمپلنت تصویر برداری هایی را از محل انجام ایمپلنت انجام دهد. همان طور که می دانید این نوع تصویر برداری ها با استفاده از اشعه ایکس انجام می شود که این اشعه می تواند بر روی سلامت جنین اثر منفی داشته باشد. به خصوص در سه ماهه اول بارداری می تواند خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

ایمپلنت دندان در بارداری و خطرات آن

ایمپلنت دندان در بارداری و خطرات آن

4_ استرس

همان طور که می دانید انجام فعالیت های مربوط به حوزه دندانپزشکی همواره با یک سری استرس ها همراه می باشد. به خصوص در رابطه با افراد باردار این استرس می تواند در حد بیشتری باشد و همین موضوع محدودیت هایی را برای ایمپلنت دندان در بارداری به وجود آورده است چرا که استرس یکی از خطرناک ترین مواردی است که می تواند سلامتی جنین را تهدید کند.

5_ دارو های بی حسی

برای این که پزشک بتواند پایه ایمپلنت را در استخوان فک قرار دهد از دارو های بی حسی استفاده می کند. همان طور که می دانید دارو های بی حسی عوارضی دارند که این عوارض می توانند مشکلاتی را برای جنین به وجود آورد.

چه موقع می توان از ایمپلنت دندان در بارداری استفاده کرد؟

برای این که از ایمپلنت دندان در بارداری بی نیاز شوید بهتر است قبل از اقدام به بارداری برای معاینه دندان ها به دندانپزشک مراجعه کرده و تمام مشکلات دهان و دندان خود را برطرف نمایید تا در دوران بارداری نیاز به دندانپزشکی را به حداقل میزان ممکن برسانید. با وجود تمام مواردی که در رابطه با محدودیت های ایمپلنت دندان در بارداری بیان شد اگر فردی مجبور به انجام ایمپلنت در این دوران شد بهتر است این کار را به سه ماهه دوم بارداری موکول کند چرا که در سه ماه اول بیشترین موارد رشد جنین اتفاق می افتد و استفاده از ایمپلنت دندان می تواند عوارضی را در مورد رشد کودک به همراه داشته باشد. برای مراجعه به دندانپزشک در این دوره لازم است با پزشک زنان نیز مشورت کرده و لیست دارو های مورد مصرف در این دوره را با پزشک چک کرده تا مشکلی برای جنین به وجود نیاید.

چگونگی انجام ایمپلنت دندان در بارداری

چگونگی انجام ایمپلنت دندان در بارداری

راه های پیشگیری از نیاز به ایمپلنت دندان در بارداری

برای این که بتوانید نیاز خود به ایمپلنت دندان در بارداری را به حداقل میزان ممکن برسانید لازم است یک سری نکات مراقبتی و بهداشتی را در این دوره رعایت کنید. از جمله این راه ها می توان به رعایت بهداشت دهان و دندان اشاره کرد. برخی از خانم های بارداری به دلیل حساسیتی که به بوی خمیر دندان دارند از مسواک زدن در این دوره خودداری می کنند که همین عامل می تواند باعث پوسیدگی دندان ها شود. برای رفع این مشکل می توان از خمیر دندان های ملایم استفاده کرد. این موضوع در مورد دهان شویه ها نیز صدق می کند و استفاده مرتب از آن توصیه می شود.

توجه به تغذیه سالم و رژیم غذایی مناسب یکی دیگر از مواردی است که می تواند شما را از ایمپلنت دندان در بارداری بی نیاز کند. استفاده از مواد غذایی که حاوی پروتئین، کلسیم، ویتامین سی و آ باشد می تواند در تقویت دندان ها در برابر پوسیدگی موثر باشد. همچنین پرهیز از خوردن مواد قندی و مواد غذایی که میزان کربوهیدرات در آن ها به مقدار بالایی باشد می تواند در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و نیاز به ایمپلنت دندان جلوگیری کند. با رعایت چنین مواردی احتمال مبتلا شدن به انواع بیماری های دهان و دندان به صورت چشمگیری کاهش می یابد و از این طریق می توان دوران بارداری را با خیالی آسوده و به دور از هر گونه استرسی پشت سر گذاشت.

برای مراجعه به بهترین متخصص ایمپلنت به کلینیک دندانپزشکی مبین  و  به بهترین دندانپزشکی در غرب تهران مراجعه کنید.

درمان دندان ها

درمان دندان ها

 

بیشتر بخوانید:

معروف ترین برند های ایمپلنت دندان

بررسی تفاوت های ایمپلنت و لمینت دندان

چگونگی اجرای ایمپلنت برای افراد سیگاری

 

تاریخ انتشار : 16 آذر 1399 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,ایمپلنت,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا