همه چیز درباره ارتودنسی دندان

آخرین بروزرسانی : 31 مرداد 1401

داشتن دندان‌هایی منظم و مرتب می‌تواند اصلی‌ترین فاکتور برای داشتن یک لبخند زیبا باشد. یک روش درمانی برای از بین بردن بی نظمی و شلوغی دندان‌ها، انجام ارتودنسی دندان است. ارتودنسی علاوه بر این که یک روش درمانی برای نظم بخشیدن به دندان‌هاست، موجب برطرف شدن مشکلات فک و اصلاح فرم لبخند می‌شود. در این مطلب قصد داریم ارتودنسی را به صورت کامل بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

ارتودنسی دندان به چه معناست؟

در معنای لغوی ارتودنسی به معنای صاف کردن دندان است. ارتودنسی دندان یکی از تخصص‌های رشته دندانپزشکی است که دندانپزشک بعد از گذراندن دوره عمومی، در تخصص ارتودنسی تحصیل کرده و به کسب مهارت می‌پردازد. رشته دندانپزشکی شامل تخصص‌های مختلفی است که برجسته‌ترین تخصص این رشته، ارتودنسی می‌باشد. یک دانشجوی دندانپزشکی بعد از سپری کردن دوره دندانپزشکی که 6 سال به طول می‌انجامد، با پذیرفته شدن در آزمون تخصص، باید 3 الی 4 سال در دوره تخصص ارتودنسی را پشت سر بگذارد.

متخصص ارتودنسی کسی است که می‌تواند به صورت ویژه بر منظم کردن، یکدست کردن و نظم بخشیدن به دهان و دندان فعالیت ‌کند. ارتودنسی انواع مختلفی دارد که دندانپزشک متخصص ارتودنسی با سنجیدن شرایط هر فرد مناسب‌ترین نوع را انتخاب کرده و انجام می‌دهد.

انواع ارتودنسی کدامند؟

همانطور که گفتیم ارتودنسی انواع مختلفی دارد. انواع ارتودنسی به شرح زیر هستند:

• ارتودنسی ثابت

ارتودنسی دندان ثابت به نوعی از ارتودنسی اطلاق می‌شود که در آن با استفاده از براکت‌ها و سیم عملیات ارتودنسی انجام می‌شود. در این روش براکت‌ها با استفاده از یک چسب مخصوص روی سطح دندان چسبانده می‌شوند. سپس با استفاده از یک سیم و کش‌های مخصوص براکت‌ها در جای خود محکم می‌شوند. این عملیات به منظم شدن دندان‌ها منجر می‌شود. در نهایت دندان‌ها یکدست شده و به صورت منظم در یک ردیف قرار می‌گیرند. علاوه بر این با این روش اصلاح فرم لبخند نیز انجام می‌شود. به طور کلی این روش رایج‌ترین راه ارتودنسی است. برای انجام ارتودنسی به این روش لازم است که سن بیمار بیشتر از 12 سال باشد. بعد از انجام ارتودنسی، بیمار نمی‌تواند آن‌ها را بردارد و یا حرکت دهد و این کار تنها توسط دندانپزشک قابل انجام است.

انواع ارتودنسی

انواع ارتودنسی

• ارتودنسی متحرک

یکی دیگر از انواع ارتودنسی، ارتودنسی متحرک است. در این شیوه همانطور که از نامش پیداست، ارتودنسی متحرک به گونه‌ای انجام می‌شود که بیمار می‌تواند ارتودنسی را به آسانی جابه‌جا کند، آن را بردارد و دوباره قرار دهد. این ارتودنسی هم می‌تواند درون دهان و هم خارج از دهان انجام شود. پلاک‌های متحرک و الانیر شفاف از جمله ارتودنسی‌های متحرک درون دهانی به حساب می‌آیند. فیس ماسک، هدگیر و چانه بند نیز از جمله ارتودنسی‌های بیرون از دهان شمرده می‌شوند.

• ارتودنسی نامرئی

در برخی موارد ممکن است بیمار به هیچ وجه تمایل نداشته باشد که ارتودنسی او توسط دیگران مشاهده شود. در این حالت دندانپزشک ارتودنسی نامرئی را به او پیشنهاد می‌شود. در این روش ارتودنسی دندان، ارتودنسی بیمار توسط دیگران دیده نمی‌شود. ارتودنسی شفاف، ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی لینگوال مهمترین ارتودنسی‌ها به روش نامرئی هستند. ارتودنسی لینگوال نوعی از ارتودنسی به حساب می‌آید که در آن ارتودنسی‌ها در پشت دندان دندان قرار می‌گیرند. بدون شک تحمل براکت‌های فلزی و سیم آن‌ها درون دهان برای بیمار کاری سخت و طاقت فرسا است. به همین دلیل این شیوه ارتودنسی شیوع کمتری دارد. ارتودنسی سرامیکی نیز به نوعی ارتودنسی نامرئی گفته می‌شود که در آن ارتودنسی از جنس سرامیک شفاف است و به راحتی روی دندان‌های بیمار نصب می‌شود.

سن مناسب ارتودنسی

سن مناسب ارتودنسی

بهترین سن برای انجام ارتودنسی دندان

انجام ارتودنسی دندان یک روش درمانی برای از بین بردن مشکلات فک و دندان است. زمانی شما می‌توانید برای انجام این درمان اقدام نمایید که از مشکلات شدید فک و دندان رنج می‌برید. به عنوان مثال اگر فک شما کوچک باشد و دندان‌های شما به صورت نامرتب و شلوغ در جهات مختلف روییده باشند، انجام ارتودنسی برای شما ضروری است.

بهترین سنی که می‌توان برای انجام ارتودنسی و درمان مشکلات فک و دندان اقدام کرد، سن 12 سالگی است. البته شایان ذکر است تا زمان میانسالی شما می‌توانید برای انجام ارتودنسی اقدام نمایید. با این حال اگر ارتودنسی دندان در همان سنین آغاز نوجوانی صورت بگیرد، بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت. زیرا در این سن تمام دندان‌های دائمی به جز دندان‌های عقل به صورت کامل روییده‌اند و می‌توان به راحتی نظم آن‌ها را مهار کرد.

طول درمان درمان به وسیله ارتودنسی

طول درمان درمان به وسیله ارتودنسی

درمان به وسیله ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟

با توجه به مطالبی که شرح دادیم، حال شاید برای شما سوال باشد که درمان به وسیله ارتودنسی دندان چقدر طول می‌کشد؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم در گذشته به صورت میانگین 2 سال طول می‌کشید تا درمان با ارتودنسی تکمیل شود. با این حال امروزه روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند در مدت زمان کمتری حتی تا 6 ماه درمان را تکمیل نماید. البته لازم به ذکر است اگر مشکلات فک و دندان بیمار زیاد باشد، ممکن است چندین سال طول بکشد تا درمان کامل شود.

تاریخ انتشار : 31 مرداد 1401 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,ارتودنسی,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا